ביקורת משחק: GTA V למחשב הוא היהלום שבכתר

GTA-V-pc-review

Grand Theft Auto V הוא יותר ממשחק, הוא סמל סטטוס לכל דבר בתעשיית בידור. הוא צוחק על עצמו, על התעשייה, על ארה"ב, עלינו ובעיקר על עצמו. זה משחק שיוצא פעם ב… הוא בולט יותר משאר המשחקים, עושה יותר רעש ומקבל יותר תשבחות. ולכל זה יש סיבה מאוד טובה לכך: רוקסטאר עשתה פה יצירת מופת שראויה להערכה מכל הבחינות: עיצוב משחק, תוכן, פסקול וסאונד, משחקיות, ועלילה.

זה נכון ש GTA V שוחרר כבר לקונסולות הקודמות ומאוחר יותר גם לקונסולות הנוכחיות, אך הציפייה לו זכה המשחק בגרסת ה PC, לא זכורה בתעשייה מזה שנים רבות. אך לא זו הסיבה העיקרית שאחרי עשרות משחקים בסדרה, V הוא האולטימטיבי. כמו שסדרת הסרטים 'מהיר ועצבני' התעצמה מפרק לפרק, כך סדרת GTA ממשחק למשחק, התעלתה על עצמה ככל שהתקדמה, מכל בחינה אפשרית. אמנם אין הרבה חידושים במשחקיות, היא נשארה פחות או יותר אותו דבר, אבל היא כן מרגישה סולידית יותר ובוגרת יותר. בגדול יותר מהנה מכל משחק אחר ששיחקתי בסדרה, ובכלל מרוב משחקי ה-TPS.

הסיפור לא השתנה

ספוילרים מינוריים לפניכם, אך לא כאלה שיהרסו לכם את החוויה. המשחק מתחיל עם מייקל דה סאנטה, בחור בגיל העמידה שסובל מהתקפי זעם. לפני 10 שנים הוא היה שודד בנקים מוצלח, עד ששוד סטנדרטי בצפון ינקנטון השתבש והוא נכנס לתכנית להגנת עדים ומזייף את מותו. הוא עובר ללוס סאנטוס עם משפחתו, שלא בדיוק אוהבת אותו. והוא נפגש עם פסיכיאטר שמנסה לעזור לו עם התקפי הזעם ועם בעיות נטישה שחווה מגיל קטן. אבל זה רק קצה הקרחון בהשוואה לעולם הבעיות שהוא עומד להיכנס אליו.

פרנקלין קלינטון הוא גנגסטר צעיר שמנסה לעשות בוחטות אבל גם לשמור על עצמו בחיים וקשה לעשות את זה כשאתה עובד עבור אדם שמבקש ממך לגנוב חזרה מכוניות שהוא מכר כדי להונות את הלקוחות, במיוחד שמדובר בלקוחות של כנופיות מתחרות. יום אחד פרנקלין מתבקש לגנוב רכב ששייך לבנו של מייקל, רק שמייקל נמצא באותו רכב ומסכל את התכניות שלו.

GTA 5: עדכונים ותמונות חדשות

טרוור פיליפס הוא חבר וותיק של מייקל וגם פסיכופת מסוכן. הוא מנהל רשת סחר ויצור קריסטל מת' במחוז בליין וכל מי שמפריע לתכניות שלו סיכויו להישאר בחיים אפסיים. טרוור מגלה שמייקל נשאר בחיים אחרי השוד ההוא בצפון יקנטון שביצעו יחד, לכן הוא מגיע ללוס סאנטוס כדי לסגור אתו חשבון ומפה והלאה הצרות של שלושת המוסקטרים רק הולכות ומסתבכות

מייקל ופרנקלין וטרוור משתתפים בחלק המשימות יחד, דבר שיוצר סצנות ייחודיות באמצעות מערכת החלפת הדמויות. במשימות מסוימות ובמיוחד במשימות השודים, תוכלו לפעמים גם תצטרכו להחליף בין שלושת הדמויות, מה שמאפשר משימות מורכבות יותר שדורשות כיסוי של יותר זוויות, לדוגמה באחת משימת השודים שלושת הדמויות נמצאות במקומות שונים באזור וצרכים לכסות נקודות שונות מפני גלים של שוטרים שמגיעים מכל כיוון.

קונספט, משחקיות וסטייל

החידוש העיקרי במשחקיות הוא 3 דמויות שניתן להחליף בניהם כמעט בכל רגע נתון, ולכל אחד מהם יש יכולת מיוחדת שניתן לנצל, למייקל יש יכולת האטת זמן במהלך קרבות שעוזרת במידה וצריך לצאת ממצבים מאוד מסובכים, יכולת דומה יש גם לפרנקלין אך רק בעת נסיעה ברכב שגם שימושית במיוחד בעת מרדפים במהירות גבוהה. הדמות בעלת היכולת הכי פחות שימושית היא של טרוור, שמאפשרת להיכנס למצב זעם בו מד החיים יורד לאט יותר והנזק שמתבצע על ידי נשקים גדול יותר, יכולת ששימושית מאוד כדי לחלץ אתכם רק ממוות בטוח. אם אתם שחקנים טובים אין סיבה של ממש להפעיל את היכולת הזאת.

אפרופו מרדפים, ב-GTA V המשטרה היא חסרת רחמים, הם יעשו הכל כדי לחסל אתכם והטקטיקות אגרסיביות יותר. זה בטח נשמע לכם מאוד מעצבן, אבל מדובר באחד ממערכות המרדפים המהנות ביותר ששיחקתי בהן. אם אתם מכירים את המפה היטב, אתם תוכלו ליצור סצנות שנראות כאילו יצאו מסרטי אקשן עתירי תקציבים, ויהיו לכם אינספור רגעים במרדף של "רגע, זה קרה הרגע? ואם כן איך אני עושה שזה יקרה עוד פעם?"

GTA V 5 STARS RADAR

מערכת קניית הנכסים שלאחרונה ראינו בסאן אנדרס חוזרת, אך הרבה יותר מפורטת. כל נכס נותן לכם הטבות בהתאם לשירותים שהוא מספק, לדוגמה קניית תחנת המוניות תאפשר לכם נסיעות חינם במונית, וקניית מוסך לשיפור רכבים יתן לכם הנחה. כמו כן, נכסים מסוימים יאפשרו לכם לקבל הכנסה שבועית, שבהתחלה מאוד זעומה, אך ככל שתעזרו יותר לעסק להתקיים (עזרה שיכולה להתבטא בהעברת סחורה ועד לחיסול שודדים או אפילו מאפיות שפוגעות בעסק) או לחילופין שהעסק יקר יותר – כך תכניסו יותר כסף, לדוגמא, מועדון הגולף עולה כ-150 מליון דולר ומכניס בשבוע מעל ל-260,000 דולר.

gta5-ביקורת-מחשב

החלפת הדמויות גם תורמת לעולם חי ודינאמי יותר. לפעמים שתחליפו לדמות אתם אוטומטית תתחילו משימה שאחת הדמויות האחרות תצטרף אליה, זה נשמע כמו פריט קטן, אבל הוא משמעותי מאוד כדי לתרום לעולם החי והנושם שרוקסטאר בונה סביבכם. זה גורם לנו לחשוב שהדמויות שלנו בעצם חיות באותו עולם ומתעסקות בענייניהם, אפילו שאנחנו לא נמצאים אתם. זה נותן תחושה סוריאליסטית שרוב משחקי העולם הפתוח לא מצליחים להעביר, וזה מצוין.

כמות התוכן במשחק היא רבה, המשחק כולל מספר רב של משימות ראשיות ומשניות לכל 3 הדמויות. המשימות המשניות נקראות "זרים ומוזרים" (Strangers and Freaks) והן משימות מאוד מגוונות ואבסורדיות לעיתים, אך לפעמים הן אף הרבה יותר מהנות מהמשימות הראשיות. עוד על המשימות הצדדיות, לא כולן יקראו לשחקן בגלוי, חלקן מוסתרות במשחק ויש לשים לב לפרטים כדי לדעת להיכנס אליהן (אם זה שיחות של הולכי רגל או אפילו מיילים), מה שמוסיף המון לעומק של המשחק. מצד שני לא כל המשימות מהנות במיוחד ורובם מתפקדות כפילר ופליטות עלילה. לדוגמה המשימות ההתחלתיות של טרוור נועדו רק להציג את דמותו כפסיכופת בלי כבוד לחיי אדם וקו המשחקיות בניהם דומה ונוטה לחזור על עצמו.

GTA-heist

ויש גם שודים: משימות השודים הן גולת הכותרת של המשחק. רוקסטאר לקחה קונספט פשוט, משימה אחת שיש כמעט בכל משחק GTA, ועשתה ממנו משחק שלם. ובהחלט משימות השודים הן המשימות המהנות ביותר של המשחק. הן בנויות משני שלבים: שלב התכנון ושלב הביצוע. בשלב התכנון צריך להחליט איזה גישה נוקטים בביצוע השוד, איזה צוות לוקחים לעבודה ולאחר מכן להשיג את הכלים הדרושים כדי לבצע אותו. הצוות שתבחרו והגישה שתנקטו בה תקבע את ההישגים שלכם בשוד, צוות טוב ומנוסה יבצע עבודה טובה יותר אך ייקח נתח גדול יותר מהרווח, לעומת זאת צוות זול יותר ופחות מנוסה עלול לגרום לכם להפסדים כבדים.

ההתאמה לעכבר ומקלדת מרגישה נוחה במיוחד, כל כפתור מרגיש במקום הנכון ואת רוב הפעולות שצריך לבצע במקביל ניתן לבצע בצורה נוחה יחסית קלה, אך הבעיה העיקרית מגיעה למקשי הטיסה, בעוד שמטוסים ניתן להטיס בלי יותר מדי קושי, מסוקים זה סיפור אחר לגמרי וזה בא לביטוי במשימות שצריך להוביל דברים עם מסוק. מאוד קשה להצליח להטיס מסוק בפעם הראשונה. אופציית המעבר לגוף ראשון, קיימת כחלק ממעברי המצלמה והיא מתאימה למקרים מסויימים או סתם בשביל לשוטט ברחבי העיר עם רובה ולנקום בשוטרים, אך GTA תמיד היה ותמיד יישאר המשחק שהכי כיף לשחק בגוף שלישי.

GTA V FPS

גרפיקה

אחת השאלות העיקריות והדילמה של גיימרים להמתין או לא לגרסת המחשב, התעסקה בעיקר בשוני הויזואלי בין גרסאות הקונסולות לגרסה זו. מיותר לציין שהתשובה לכך נעוצה קודם כל ברזולוציה: כשהמשחק שוחרר לקונסולות הקודמות הוא הציג רזולוציה של 720p ואילו בקונסולות החדשות הרזולוציה כבר התרחבה ל 1080p, אבל, שחקני המחשב מסוגלים תאורטית להריץ את המשחק ברזולוציה בלתי מוגבלת, או יותר נכון 4K. רזולוציה שכזו תדרוש אמנם מחשבי 'המילה האחרונה' שרובנו לא יכולים להרשות לעצמנו לרכוש, אך האופציה קיימת.

GTA V PC DAYLIGHT

העולם של GTA V מפורט יותר בגרסת המחשב וככל שהרזולוציה וההגדרות הגרפיות גבוהות, השינויים וההבדלים בין הגרסאות מתחדדים, תרתי משמע. למרות שלא מדובר בגרפיקה עוצרת נשימה, הסטנדרטים שלה מצליחים ליצור עולם יפייפה חי ונושם, בבוקר ובלילה העולם של המשחק נראה יפה.

GTA5 NIGHT

כמובן, גרסת ה-PC מגיעה באיחור רב ולאחר 3 דחיות, אך אין ספק שהזמן הזה נוצל כהוגן, ונראה שרוקסטאר למדה את הלקח מההשקה הקודמת והצולעת למחשב (GTA IV) וגרסת המחשב רצה מעולה על מגוון רחב של מחשבים וגם מחשבים ישנים יותר. למי שיש מחשב חזק יותר יהנה מויזואליות משודרגת על גרסת הקונסולות, של הדור הנוכחי ומן הסתם גם הדור הקודם. המים ב GTA V נראים מדהים, וצריך לראות מה קורה בשעות הלילה כשהגשם מגיע ושוטף את הרחובות, התמונות, קרובות מאוד למציאות:

GTA-V-WATER-EFFECT

הכל נראה מרהיב וגרנדיוזי יותר אך טקסטורות האדמה, הכביש והצמחייה היו זקוקים לליטוש נוסף.

GTA5-טקסטורות-גרפיקה

פסקול וסאונד

מה שמלווה את Grand Theft Auto V לראשונה בסדרה זה פסקול מקורי ודינאמי עבור משימות נבחרות במשחק ובמהלך מרדפי משטרה. מי שהלחין את הפסקול הוא וודי ג'קסון, שעבד בעבר עם רוקסטאר על L.A. Noire, מקס פיין 3 ו-Red Dead Redemption, ביחד עם הראפרים "הו לא", אלכמיסט ולהקת המוזיקה האלקטרונית Tangerine Dream. הפסקול תורם רבות לעביר את חווית האקשן והמתח במשימות השונות וגם במרדפים וזו היא תוספת מבורכת לסדרה.

מבחר המוזיקה בתחנות הרדיו השונות הוא עצום, וכולל כל מני ז'אנרים שונים כמו רוק קלאסי, ורוק פאנק ועד מוזיקה לטינית והאוס. אין סיכוי שלא תמצאו משהו שתאהבו, בגרסת הדור הנוכחי והמחשב נוספו שירים נוספות לכל תחנות הרדיו מה מה שמוסיף למבחר השירים שניתן להנות מהם. בנוסף בלעדית לגרסת המחשב הוא הרדיו האישי, ניתן להוסיף למשחק שירים משלכם ולשמוע אותם במשחק בתחנת רדיו ייעודית שתנגן אותם בין פרסומות ומבזקי חדשות, שמוסיפים לחוויה.

אולפן סרטים בכף ידכם

פיצ'ר בלעדי נוסף לגרסת ה-PC הוא ה-Rockstar Editor, שהוא כמו עורך הוידאו הקטן מ-GTA IV רק שעכשיו הוא גדל והפך לאולפן סרטים מלא, עם אפשרות להשתמש ממגוון רחב של דמיות מהמשחק וליצור סרטים עלילתיים במקומות ומצבים שונים. ניתן לערוך את הקטעים ולבחור את מזג האוויר, זמן היום וכו' כדי ליצור סרטונים רבים. פוטנציאל הגמישות של הפיצ'ר הזה הוא אינסופי, מאוד אהבתי את הגמישות של המצלמה ואת הפשטות של התפעול על העורך.

[divider]

גזר דין:

ללא צל של ספק, Grand Theft Auto V הוא כרגע הטופ של סדרת GTA, הוא היהלום בכתר הזהב של רוקסטאר. מדובר בתוספת מכובדת לפורטפוליו של האולפן הוותיק שלא מפסיק להתעלות על עצמו ובמשחק חובה לספרייה שלכם. גרסת המחשב, עם הגרפיקה המשופרת, תוספת התוכן והאפשרויות בעתידיות למודינג קהילתי, היא לבטח הגרסה הטובה ביותר. 

*ביקורת מורחבת על מצב האונליין תגיע בשלב מאוחר יותר. התרשמות ראשונית: אין ספור שעות של הנאה.
[divider]

מערכת התגובות
התראה
15 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

בכוכבית הקטנה בקשר למולטי יש טעות. היה צריך לרשום – "התרשמות ראשונית: אין ספור שעות של loading screen"

חחח אתה מגזים אחי
גם בסוני4 זה טוען לאט בגלל שהעולם של המשחק מטורף, לא? שווה את ההמתנה!

שמע, יש הבדל בין משחק שרץ על כונן של קונסולה לבין משחק שרץ על SSD, ואם אני מיואש (ולא רק אני) כשהמשחק רץ אצלי על SSD, כנראה זה באמת גרוע. הבעיה היא שיש גם מלא מסכי טעינה, בכל מצב כמעט. טוב שאין מסך טעינה כשאתה נכנס לרכב…

גם לכם יש בעיה עם הנהיגה? לפעמים שאני נכנס למכונית, היא פשוט לא מתניעה והבעיה שזה יכול לקרות באמצע HEIST מישהו שמע על זה ומכיר פתרון? חוץ מזה ומזמן הטעינה הארוך המשחק מצויין!

תחכה שיצא עדכון חדש 1.0.2

זה קרה גם לי והייתי הפיילוט ואז היינו צריכים לעשות מהתחלה את המשימה.

משחק פשוט מושלם!
אבל הדבר היחיד שלא הבנתי פה זה איך זה שהניקוד של העלילה יורד מביקורת לביקורת שלכם..
הרי זו אותה עלילה בדיוק!

שים לב שכל ביקורת כאן נכתבה על ידי כתב אחר. אז זה ענין של טעם.
משחק מדהים לכל הדיעות וביקורת מצוינת!
מת עליכם גיימפרו

אני מתלבט חברים. יש לי אפשרות לקנות אותו לפס 4 או למחשב שלי (radeon 6950 HD, intel i5 3.10ghz, 8 gb ram). איזו גרסה עדיפה לי? מבחינה גרפית על הפס4 יראה יותר טוב, לא? אבל מצד שני יש את המודים… קשה להחליט.

אתה תריץ אותו יפה מאוד גם על ה-PC

ומה נראה לך עדיף?

PC

איך על הPS4 יראה יותר טוב?

אחלה ביקורת.
משחק אגדי היה לי אותו בps3 וקניתי שוב למחשב ואני לא מצטער בכלל יש המון תוכן ואפשרויות חדשות והשיפור בגראפיקה מדהים

ביקורת שלישית שלכם למשחק, אין עליכם!
יש לי באקסבוקס 360 וקניתי גם למחשב ושווה כל שקל