קשה להאמין שעברו רק 25 שנה מאז שחברת אנבידיה ׁ(Nvidia) הצעירה עם שאיפות גדולות השיקה כרטיס מסך (GPU) בשם GeForce 256 (שם קוד NV10), שביום מין הימים יהפוך אותה לאחת החברות בעלות השווי שוק הגבוה בעולם ולמובילה טכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית (AI).
אנחנו מדברים על שנת 1999, אותה שנה בה מעריצים רבים עמדו בתורים ארוכים בסניפי בלוקבסטר כדי לשכור קלטות וידאו ביתיות של הסרט "מטריקס", בני נוער הורידו בהתלהבות שירים של בריטני ספירס, TCL ואמינם באמצעות Napster עד שהגיע אימיול, ובאג 2000 היה האיום הכי גדול על האנושות וגרם לבנקים לשלם כל סכום על אבטחה ולאנשים לאגור קופסאות שימורים וכסף מזומן מחשש שהעולם לא יהיה כתמול שלשום. ברקע לכל ההתרחשויות הללו ובמקביל לכל הרעש הטכנולוגי של סוף המאה ה-20, משהו מהפכני התרחש מתחת לפני השטח.
ה-GPU הראשון בעולם
ההשקה של NVIDIA GeForce 256 לפני 25 שנה זכתה בתשומת לבם של גיימרים מושבעים וחובבי טכנולוגיה בעיקר, אך אף אחד לא ידע שאותו GPU יסלול לבסוף את הדרך לעידן הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) אותה אנו מכירים כיום.
ה- GeForce 256 הוצג בתור ה-GPU הראשון בעולם, וסלל את הדרך לשורה של חידושים נוספים, הן בתחום המשחקים והן בתחום המחשוב. בעזרת מנועי תאורה וטרנספורמציה (T&L), הוא הוריד את העומס מהמעבד המרכזי (CPU), ועבור גיימרים, הפעלת משחק תובעני כמו Quake III Arena על GeForce 256 הייתה חוויה חדשה לחלוטין. ה-GeForce 256 התאים בצורה מושלמת למשחקים פורצי דרך כמו Unreal Tournament (ובקיצור UT99), פיתוח של חברה צעירה ומבטיחה בשם אפיק גיימס (Epic Games), שתהפוך לדינוזאור בתעשיית הגיימינג עם מנוע המשחקים אנריל ׁ(UE) ואחד המשחקים המצליחים והמרוויחים בהיסטוריה, פורטנייט ׁ(Fortnite).
UT99 היה אחד המשחקים הראשונים שהציגו גרפיקה חדשנית והשתקפויות ריאליסטיות, והצליח למכור יותר ממיליון עותקים בשנה הראשונה להשקתו סימן את תחילתו של עידן בו שיתוף הפעולה בין מפתחי המשחקים ל-NVIDIA יפרוץ גבולות, ויוביל לפיתוחים חדשניים כמו טקסטורות מציאותיות יותר, תאורה דינמית וקצב פריימים מהיר יותר, הודות לעדכוני דרייברים, שדרוגי חומרה ותמיכה לכמה שיותר משחקים.
מגיימינג לבינה מלאכותית
ככל שתחום הגיימינג התפתח והפך למורכב יותר, הביקוש לכוח מחשוב עוצמתי הלך וגדל.
העיבוד המקבילי שחולל מהפכה בתחום משחקי המחשב, לא נעלם מעיניהם של חוקרים
שזיהו את הפוטנציאל האדיר שיש למעבדים הגרפיים להוביל לפריצות דרך גם בתחום הבינה המלאכותית. טכנולוגיית למידה עמוקה (Deep Learning) – מודל תוכנה המבוסס על מיליארדי נוירונים וטריליוני חיבורים דורשת כוח מחשוב עצום. בעוד שהמעבד המסורתי, המיועד לבצע משימות בזו אחר זו, התקשה לעמוד בעומס העבודה הדרוש ללמידה עמוקה, המעבד הגרפי של אנבידיה, עם הארכיטקטורה המקבילית העוצמתית שלו, התגלה כפתרון אידיאלי למשימה.
עד 2011, חוקרי בינה מלאכותית כבר הכירו ביכולות של המעבדים מבית NVIDIA להתמודד
עם דרישות העיבוד העצומות של תהליכי למידה עמוקה. חוקרים מגוגל, סטנפורד
ואוניברסיטת ניו יורק החלו להשתמש בטכנולוגיה זו להאצת פיתוח בינה מלאכותית, והשיגו
ביצועים שלפני כן היו נחלתם של מחשבי-על בלבד.

נקודת מפנה משמעותית הגיעה ב-2012, כאשר אלכס קריז'בסקי מאוניברסיטת טורונטו
השתמש במעבדי ה-GPU של NVIDIA לפיתוח AlexNet, רשת נוירונית שאומנה על מיליון
תמונות והגיעה למקום הראשון בתחרות זיהוי התמונות ImageNet, כשהיא מותירה הרחק
מאחור תוכנות שנכתבו באופן ידני על ידי מומחים לראיית מחשב. היה זה רגע טכנולוגי מכונן. מה שנראה בעבר כמו מדע בדיוני – מחשבים הלומדים כמויות עצומות של נתונים על מנת לבצע משימות בעצמם – הפך למציאות, הודות לעוצמה של המעבדים הגרפיים מבית אנבידיה.
עד 2015, הבינה המלאכותית כבר הציגה יכולות על-אנושיות, וענקיות טכנולוגיה כמו גוגל,
מיקרוסופט ובאידו השיגו ביצועים שעוקפים את יכולותיהם של בני אדם במשימות זיהוי
תמונה והבנת דיבור וטקסט, ב-2016, ג'נסן הואנג, מנכ"ל ונשיא אנבידיה , תרם את DGX-1 , מחשב-העל הייעודי הראשון של החברה לבינה מלאכותית, אשר היה מצויד בשמונה כרטיסי GPU מתקדמים, ל-OpenAI ששימשו בהמשך לאימון של ChatGPT , שהושק בנובמבר 2022.
ב-2018, השיקה אנבידיה את GeForce RTX (סדרה 20) עם RT Cores ו-Tensor Cores,
שתוכננו באופן ספציפי כדי לספק ניתוב קרניים (Ray Tracing) בזמן אמת ולהתמודד עם
עומסי עבודה של AI.

חידוש זה האיץ את האימוץ של גרפיקה עם ניתוב קרניים במשחקים,
והביא לעולם הגיימינג ריאליזם שהיה שמור עד כה לקולנוע, לצד פיתוחים מבוססי AI כמו
טכנולוגיית NVIDIA DLSS, שמשפרת את הביצועים של משחקים באמצעות למידה עמוקה. הסדרה התרחבה לסדרות RTX 30. RTX 40 ובקרוב נקבל גם את הדור החדש RTX 50 ואנבידיה ממשיכה להוביל את הענף גם היום.
מעצבת את העתיד
ההצלחה המטאורית של ChatGPT, שצבר יותר מ-100 מיליון משתמשים חודשים
ספורים אחרי שהושק, המחישה כיצד ה-GPUs של NVIDIA ממשיכים להניע את מהפכת
הבינה המלאכותית היוצרת. כיום, ה- GPU אינו רק סמל של עולם הגיימינג — הוא הפך לאייקון תרבותי-טכנולוגי המופיע בכל מקום.
המהפכה שהחלה עם GeForce 256 ממשיכה לחולל שינויים בעולמות הגיימינג והבידור,
בתחום המחשוב האישי שבו בינה מלאכותית שרצה על GPUs של אנבידיה היא כבר חלק
מחיי היומיום, וגם בתעשיות בשווי טריליוני דולרים אשר משלבות את הדור הבא של הבינה
המלאכותית בליבת העשייה שלהן.

ה-GPUs לא מעצימים רק את תחום הגיימינג, אלא מעצבים את העתיד של הבינה
המלאכותית. וכעת, עם חידושים פורצי דרך כמו טכנולוגיית NVIDIA DLSS, שמנצלת את
יכולות הבינה המלאכותית כדי לשפר ביצועים של משחקים ולהציג תמונות חדות יותר,
וטכנולוגיית NVIDIA ACE, שהופכת דמויות במשחקים לאנושיות, הבינה המלאכותית שוב
מעצבת מחדש את עולם הגיימינג.
GeForce 256 הניח את היסודות לבניית עתיד שבו גיימינג, מחשוב ובינה מלאכותית לא רק
מתפתחים ומשתפרים על ציר הזמן – ביחד, הם משנים את מציאות חיינו.
נהנתי לקרוא ממש.
מי היה מאמין שהכרטיס הזה יעשה מהפיכה כזאת
מדהים!
כתבה מדהימה! אהבתי לקרוא