ביקורת משחק – Call of Duty: Ghosts הטוב, הרע והכלב

קול אף דיוטי העשירי במספר שוחרר לאוויר העולם עם ים של הבטחות ומכונה משומנת אחת בחסות אקטיוויז'ן. מיליוני דולרים יהפכו למיליארד(ים) ומיליוני גיימרים  ברחבי העולם שחיכו בסבלנות סדרתית, יניחו ידיהם על המשחק הנחשק החדש בסדרה הסופר-מצליחה Call of Duty. האם אינפיניטי וורד מקיימת את ההבטחה?

רקע

בסוף שנת 2005, אחרי ההשקה של המשחק קול אוף דיוטי 2, הגישה חברת הפיתוח אינפיניטי וורד (IW) לאקטיוויז'ן את הרעיון שלה למשחק הבא בסדרת WWII (מלחמת העולם השניה), והרעיון היה שהסדרה צריכה להתרענן ולעבור ללוחמה מודרנית. באקטיוויז'ן לא אהבו את הרעיון בכלל, אבל לאחר דיונים ממושכים והתעקשות של ראשי אינפיניטי וורד, היא הסכימה לתת קרדיט לאולפן המוכשר ולפתח משחק יריות מגוף ראשון נסיוני. לנסיון הזה קראו Call of Duty 4: Modern Warfare וההשקה שלו ב 2007 היתה המוצלחת ביותר בסדרה, בעיקר בקרב המבקרים וכמובן אצלנו, הגיימרים שהתרגשו בקמפיין המרשים וששיחקו שעות וימים במולטיפלייר הממכר שלו. מאז CoD4 הפך למשחק שהגדיר ז'אנר שלם של משחקי יריות בגוף ראשון. ההמשך, למי שלא עוקב אחר האירועים הוא, שהאנשים שהקימו את IW משחררים את MW2 המוצלח ב 2009 ובד בבד נזרקים מהחברה אותה הקימו, בחסות אקטוויז'ן. לאחר משפט מתיש הם מגיעים להסדר ובמקביל מקימים חברה חדשה בשם ריספאון שמשחק הבכורה שלה, TitanFall ישוחרר במרץ 2014.

[the_ad id="59804"]

למה אני מספר לכם את כל הסיפור הזה? משום שלסיפור הזה יש השפעה ניכרת על הסדרה ובראיה לאחור אפשר להבין כי בסופו של דבר, האנשים שנמצאים בראש האולפנים, הם אלה שקובעים את עתיד הסדרה. התקופה של IW בראשות וינס זאמפלה וג'ייסון ווסט, הניבה משחקים משובחים שהיתה ניכרת בהם השקעה גדולה ובעיקר מחשבה מאחורי כל פרט ופרט במשחק, ואילו התקופה שאחרי 2009, בלי לקחת בחשבון את ימי החסד של טריאק עם בלאק-אופס הראשון (בשלב שניסתה להוכיח את זכות קיומה, והצליחה) כותרים חדשים בסדרה הפכו להיות קופי-קט של כל מה שהיה לפני. אותה גברת עם שינויים קלים שלרוב גבלו בחסרונות.

Call-of-Duty-Ghosts-Reveal-Trailer

קול אוף דיוטי גוסטס הוכרז ב 1 במאי והוגדר בהמון רעש וצלצולים כמשחק הראשון בסדרה לדור הבא. מכונת השיווק המשומנת היטב של אקטיוויז'ן צירפה לרשותה השנה כלב, אשה וכוכבי בידור גדולים כמו אמינם ומייגן פוקס רק בשביל לטשטש כמה עובדות חשובות כמו זה שמאחורי הסיסמאות של אקטיוויז'ן ואינפיניטי וורד המפתחת, מדובר באותו מנוע משחק שעבר שיפוץ, מנוע עתיק בשם  id Tech 3 שעובר קוסמטיקה ומתיחות כל שנה מחדש. למרות שהסדרה הזו מעולם לא מיגנטה את קהל מעריצי בזכות גרפיקה מדהימה כמו קרייסיס או באטלפילד, אלא בזכות קהילת גיימרים ענקית ברחבי העולם ובעיקר בזכות המולטיפלייר הממכר, נמצאת בבעיה של חוסר מעוף כי מה כבר אפשר לחדש בסדרת יריות שעוסקת במלחמות מודרניות? אפשר. ראו ערך באטלפילד. אולי חזרה למלחמת העולם השניה? זה לא יקרה בקרוב… בינתיים אנחנו מקבלים CoD עשירי ותאמינו או לא הוא מצליח למכור עותקים כמו לחמניות חמות, כי כמו שחכמי אקטיוויז'ן יודעים לספר: יש ביקוש גבוה מאי פעם לסדרה.

[the_ad id="59804"]

מה הסיפור של גוסטס?

הקמפיין השנה לא שונה מקודמיו ברמת הליטוש והאווירה הקולנועית שלו, אך ככל שהסדרה מתקדמת, משך הזמן שתעבירו בסינגלפלייר ירד פלאים כי הקמפיין הולך ומתקצר משנה לשנה. הסיפור עצמו כנראה שלא ישכנע שום במאי בעולם להפוך אותו לסרט אקשן כי סיפור הרקע של גוסטס יותר מגוכך מקמפיין הכלב המפורסם של המשחק וזה הולך כך: שישים איש מאחד הצוותים האמריקאים נשלחו להילחם ב 500 לוחמי אויב . מטרתם הייתה להציל איזה בית חולים ולשמור את אוכלוסייתה בחיים. במשך שלושה ימים , הם נלחמו בכל הכוח, אבל המספרים של האויב היו גדולים מדי, וכך קוצצה היחידה לכדי חמישה עשר. פצועים וגוססים הם פונו לבית החולים בחסות החשכה , ואז ארבו מתחת לגופותיהם של חבריהם שנפלו בקרב, ואיכשהו הדם נשפך עליהם והחול שנצמד לעורם שינה צבע וכאשר האויב התקרב , הם עלו מתוך החול והשמידו את כולם. כולם, למעט אויב אחד ששרד, כי מישהו צריך לספר לעולם את אגדת " רוחות רפאים ". לא?
עלילה קול אוף דיוטי גוסטס

העלילה מתרחשת בשנת  2023 והגיבורים הראשיים הם הגוסטס, בתרגום חופשי, רוחות רפאים. הגוסטס הם כוח של אנשי מבצעים מיוחדים של צבא ארה"ב שהוכשרו לבצע משימות חשאיות מאחורי קווי אויב. בהמשך תגלו שהיחידה מובלת על ידי  קפטן (בדימוס) אליאס ווקר ואתם תשחקו את בנו, דמות בשם לוגן ווקר, שעוקב אחרי אחיו שמכונה האש (Hesh), כשאת שניהם מלווה כלב רועים גרמני מאומן ביותר בשם ריילי. כמו ברוב הכותרים בסדרה, העולם על סף משבר נוראי ובנקודת זמן של אחרי חורבן גרעיני. מדינות בדרום אמריקה מקימות פדרציה בתגובה למשבר הכלכלי העולמי שהתפתח וכמו כדור שלג, "הפדרציה" גדלה ומתחזקת והופכת למעצמה עולמית שמאיימת לכבוש את (מה שנשאר מ)העולם כשעל הדרך היא גם משתלטת על תחנת חלל, אותה תפגשו ממש בתחילת המשחק.

Call-of-Duty-Ghosts-ציון

היריבים העיקריים שלכם במשחק הם גנרל אלמגרו ובחור בשם רורק (Rorke), מנהיגי הפדרציה החדשה. רורק הוא גוסט לשעבר, ששרד את מותו לכאורה במבצע חשאי בשנת 2013 בקראקס, והוא נחוש להרוג את הגוסטס שנטשו אותו וזהו מסע הנקמה האישי שלו ועד כאן הספוילרים.
מהתיאורים המרשימים שבקטעי המעבר על יחידת הגוסטס המפורסמת ומעלליה, אל תצפו לשינוי במכניקת הלחימה של הסדרה, ולמרות המסכות, הכל נשאר אותו דבר: מתחילים שלב, אויבים ממול, מרססים וממשיכים הלאה.

[the_ad id="59804"]

למרות שכל מרכיבי הקמפיין של גוסטס חדשים ולא צריך לנסות לחבר פאזלים מכותרים קודמים, קשה להזדהות ממש עם הדמויות החדשות, אבל אולי בכותרים הבאים זה עשוי לקרות, בכל זאת מדובר בפגישה ראשונה (שבחור חביב בשם קפטן פרייס צלח אותה בעבר בהצלחה יתירה). המשחק יעמיד אתכם בכמה מצבים מעניינים עם רגעים קולנועיים די מגניבים, כמו מרדפים מהנים על קרח, סנפלינג מבניינים רבי-קומות ולחימה מתחת למים שתוכיח לכם שאפשר להשתמש בנשקים רטובים לגמרי. 

Call-of-Duty-Ghosts-דמות
"יש לך אש Hesh?"

את ריילי הכלב תשחקו מפעם לפעם בהריגות מהנות ולמרות שמדובר במשחק שהשימוש בנשקים בו הם העיקר, המשימה שהכי נהנתי בה כללה גניבת מדים של האויב והסתננות. עם כל זאת שהמשחק מהנה, הוא קצר מאוד ותוכלו לסיים אותו במשהו כמו 5 שעות על רמת קושי בינונית (Normal). בנוסף, כמעט בכל שלב ובכל צעד ושעל שתעשו, תקבלו את התחושה שכבר הייתם שם בצבעים אחרים ובמקומות דומים, ובחלק מהמשימות מרגישים את הנסיון של החברה לשחזר רגעים מ CoD4, רק שזה לא ירגש אתכם או ידביק אתכם למסך. ואם כבר בצבעים עסקינן, מה הסיפור עם הצבע מג'נטה שהשתלט על המשחק?

סיקור-גוסטס

משחקיות

סדרת קול אוף דיוטי יצרה תו תקן למשחקיות ברמה הגבוהה ביותר. הגיימפליי במקרה של גוסטס לא שונה והמשחקיות המסורתית של החברה שיצרה את הסדרה, IW, מורגשת גם בכותר החדש. אין זה סוד שהמשחקיות נמדדת בדרים הקטנים, בתנועת השחקן בכל מהלך, במעבר לכוונת, בקפיצה כשכל זה מלווה בסאונד הנכון. לאורך כל הכותרים בסדרה, אי אפשר לקחת ממנה את האווירה והקצב של המשחק. כמו תמיד, פעם לפעם פשוט תעמדו מול אויבים ותנסו להכניעם וחוזר חלילה, אבל הדרך שהדברים נעשים בסדרה, כולל גוסטס, היא מוקד המשחקיות שמצליח להסב הנאה גם אם הסיפור לא אמין או אפילו גרוע. אז נכון שהמשחקיות משתנה במולטי לעומת הסינגלפלייר.

[the_ad id="59804"]

את זה ראינו באופן קיצוני בכותר הקודם בסדרה, בלאק אופס 2 שהמולטי שלו היה על סטרואידים, אבל עדיין זה הקסם שפועל על מיליוני גיימרים ברחבי העולם וכמה שניסו לחקות את הגיימפליי של CoD בעבר אף אחד לא מצליח לייצר אח תאום. על המכניקה של הגיימפליי חתומים שני האנשים שהוזכרו למעלה (ווסט וזאמפלה) שבמשך השנים שיפצו מנועים ושדרגו את רמת הגיימפליי לרמה כזאת שגם בלכתם, שאריות IW ממשיכה לעשות שימוש בעבודה שלהם. האנימציות המוכרות לנו עוד מימי הכותרים של מלחמת העולם השניה, לא עברו שינוי גדול וזה לא רע בהכרח. השנה החליטו לשנות דווקא את אנימציית הדקירה שמזכירה במעט את הדקירה בבאטלפילד, אבל זה זניח. הגיימפליי של גוסטס לא מאכזב, גם אם גנבו כמה קטעים מכותרים קודמים כמו MW2:

הגרפיקה- עדיין לא בדור הבא

Call of Duty: Ghosts מתהדר בהגדרה של משחק של הדור הבא הראשון בסדרה. למרות שלא שיחקתי בגרסת הפלייסטיישן 4 או בגרסת האקסבוקס One, גרסת המחשב נחשבת כבר לדור הבא ועל מחשב חזק יחסית ניתן לראות כי כל העומס הזה של האפקטים שהמשחק הזה מביא איתו, בגלל המנוע המיושן, עדיין לא מצליח להביא את המשחק לרמת גרפיקה מדהימה. התאורה מוגזמת ואפקט השתקפויות שנראה טוב לא מצליח להסתיר את העובדה שמדובר שמשחק שפותח על אותו מנוע של המשחקים הקודמים. ה FOV במשחק הזה הורס כל חלקה טובה , והערפול הזה ברקע, שנועד להפחית את הכמות של הגיאומטריה על המסך בזמן נתון לא נראה יפה לעין. אולי הפורט למחשב לא יצא מוצלח אבל גם מסרטונים ברשת על קונסולות של הדור הבא, לא תמצאו הבדלים בין הפלטפורמות.

קול-אוף-דיוטי-גוסטס-ביקורת-גיימפרו

אם ציפיתם לגרפיקה מרהיבה שמתקרבת למשחקים כמו קרייסיס או באטלפילד 3 ומעלה, צפויה לכם אכזבה. הגרפיקה בגוסטס נעימה לעין במקרה הטוב ועוברת מסך אך בחלק מהמשימות לא תרגישו הבדלים מהותיים בין בלאק אופס 2 לבין גוסטס. השנה אקטיויז'ן הצביעה לירוקים ובעלי כרטיסי נוידיה צפויים להנות ממספר אפקטים מיוחדים וכנראה גם מיציבות לעומת האדומים של AMD שעסוקים בשדה קרב אחר, גדול יותר ומרשים יותר גרפית, העונה לשם באטלפילד 4. ובכל זאת הגרפיקה של המשחק נראית טוב, במיוחד באור יום, פיצוצים, הפגזות, עשן ותאורה יפה, אך לעיתים המנוע המיושן נותן אותותיו במיוחד אם מתמקדים על עצמים שחברת הפיתוח לא התאמצה מספיק בכדי לשייף אותם, או פשוט לא עלתה עליהם, כמו במקרה הזה:

cod-ghosts-graphics
כך נראה תחת של טנק בדור הבא?

אונליין: מצב המולטיפלייר והקו-אופ

לפני המולטי, יש מצב חדש בסדרה והוא נקרא Extinction וזו התשובה החייזרית של IW לזומבים של טריאק מבלאק אופס. המוד הזה שנראה מבטיח ממבט ראשון, מצליח לעבור בשלום ולגרום להנאה אבל לא מצליח לספק רגעים גדולים במיוחד ולפעמים הוא גם מתיש. מוד קו-אופ בסדרה כמו קול אוף דיוטי נחשב לטוב אם הוא מצליח להשכיח ממכם את המולטי בזמן שהייתכם בו, ופה זה לא קרה. עד כאן מצב הזומבים והגיע הזמן לעבור למצב שמכריע משחקי יריות מגוף ראשון היום, לטוב או לרע- מצב האונליין/מולטיפלייר.

[the_ad id="59804"]

מצב האונליין בסדרת קול אוף דיוטי הוא חד וברור: אתה מקבל נשק והמטרה שלך היא להרוג את האויב, אם זה לבד או עם קבוצה ועם הזמן תלמד לפתח מיומנויות לחימה וירטואליות, כלומר, תדע להזיז נכון ולהשתמש בדמות שלך על מנת להשיג יותר נקודות, ניצחון. CoD4 היה הראשון בסדרה שהביא איתו אלמנטים חדשים למולטיפלייר, כמו המיומנויות (Perks) והקילסטריק (Killstreak) שזה תגמולים על מספר הריגות ברצף שמתבטאים בהטבות כמו זימון מסוקים לריסוס אויבים, הפצצה מהאוויר ועוד. הוא גם הביא את האופציה לבצע קסטומיזציה לנשקים ועד ועוד חידושים שהפכו את המשחק לאחד המשחקים הפופולרים ביותר ברשת .

MW2 חידד את האלמנט של הקילסטריק והביא איתו מגוון רחב יותר של תגמולים כשהידוע מכולם היה הניוק, שעל כל 25 הריגות ברצף, קיבלתם את האופציה לסיים את המשחק עם הפצצה גרעינית ומרגשת בכל פעם מחדש. בלאק אופס הראשון המשיך את הדרך שהתוותה IW והציב מולטיפלייר ברמה גבוהה שכלל אפילו שרתים יעודיים, אבל שם זה נעצר. MW2 ו-MW2 שפותחו ע"י IW "המקורית" הציגו את המפות הכי יפות שידע המולטי של הסדרה, והמבנה שלהן איפשר לשחק במגוון רחב של טקטיקות, כי תאמינו או לא, אפשר לשחק טקטי ב CoD.

COD GHOSTS מולטיפלייר

השנה קיבלנו כלב כברירת מחדל ב Perks ואל תתפלאו אם במהלך סיבוב תרגישו שאתם משחקים בתוך כלביה, כי קל להגיע לכלב. קיבלנו גם דמות אשה חדשה שתוכלו לבחור כדמות שתשחקו במולטי ושמתבטאת בעיקר בקולות מלחמה נשיים. בנוסף, קיבלנו כמה מודים חדשים כמו בליץ (Blitz) ומפות דינמיות שמשתנות במהלך הסיבוב. עקב ריבוי קמפרים במולטי, מגיע מוד חדש בשם Crancked שחארי כל הריגה נותן לכם מרווח נשימה של 30 שניות, ואם לא תהרגו מישהו בזמן הזה, תתפוצצו. מצב הסקוודס (Squads) החדש הוא דווקא המצב המענין והפונקציונלי מבין כל החידושים. מצב זה מאפשר לכם ליצור קבוצה של עד 10 שחקנים ולשחק נגד קבוצות אחרות ברחבי העולם. אם אתם מרגישים שאתם לא בכושר, IW מאפשרת לכם לשחק נגד סקווד מלאכותי, AI ולו רק בשביל שתוכלו להתאמן ולהיהרג בלי לחשוש מאיבוד הרטיו שלכם. זו גם דרך טובה להכיר את המפות על בוריין  או סתם לחפש דרכים חדשות לשחק.גם לקלאנים יש מקום בגוסטס ותוכלו ליצור קלאן ולעקוב אחריו דרך האפליקציה החדשה שמחליפה את ה Elite.

[the_ad id="59804"]

מלבד כל החידושים הללו, המולטי לטעמי איבד את הרעננות שלו והפסיק להיות מאתגר או חדשני למרות שהוא עדיין מצליח לספק הנאה. אחת הבעיות המרכזיות שלו היא מבנה ועיצוב המפות. מעבר לעובדה שהמפות פשוט מכוערות, המבנה המסועף של חלקן פשוט מתיש. יש גם לא מעט נשקים חדשים במשחק, אבל מדובר בנשקים שכבר ראינו בוורסיות שונות, וקטגוריית המרקסמן אקשן בולט (שזה סנייפר לייט), מבורכת. את ההבטחה המסורתית של איניפיני וורד שנקבל שרתים יעודיים, לא שכחתי ואני עדיין מחפש אותם באונליין. אם במקרה תמצאו אותם, תעדכנו אותי. חוסר של שרתים כאלה מביא אותנו הישראלים ובמיוחד שחקני ה PC לעמוד מול אתגר עקשן ועיקרי שנקרא פינגים (גבוהים) וחבל. התחושה הכללית היא שהמולטי של קול אוף דיוטי דורך במקום כבר כמה שנים טובות ואם תמשיכו לקנות כותר חדש כל שנה (כמוני, מודה), זה לא הולך להשתנות בקרוב. שנה הבאה הסדרה צריכה וחייבת מנוע חדש בכדי לקרוא למשחק הבא- הדור הבא.

פסקול וסאונד

את הפסקול של גוסטס הלחין בחור בשם דייויד באקלי, מכירים? גם אני לא. מדובר בבחור שקיבל אולי את הזדמנות חייו ליצור את הפסקול לסדרה כמו קול אוף דיוטי. נעימת הנושא הוא יצר מעוררת הערכה רבה והיא בהחלט ברמה גבוהה. הבעיה היא שלמרות שהפסקול יפה ויש בו אפילו כמה רגעים די טובים, הוא רחוק שנות אור מהפסקול המצוין של הגאון האנס צימר שהפליא בקסמיו את MW2, אולי זה ענין של נסיון. הסאונד לעומת זאת זוכה לשיפור משמעותי הפעם ולבטח מושפע מסדרת באטלפילד בכל מה שקשור לאקשן. יוצרי המשחק החליטו להשקיע השנה בסאונד הנשקים, סאונד הפיצוצים ושומעים את ההבדל. זה עדיין לא הסאונד המטורף של באטלפילד אבל זה מתחיל להתקרב.

[the_ad id="59804"]

מערכת התגובות
התראה
40 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

ב-ghost הכל בסדר חוץ מהנשקים הגרועים והמפות המסובכות והמוזרות אני חושב שבסדרה הכי טוב זה MW3 זה ממש מושקע
וכיף לשחק בזה!
יש לי גם ghost אבל זה לא משתווה לזה לדעתי

עיצוב המפות באמת גרוע והנשקים לא כיפיים. יש עוד בעיות, בעיקר לשחקני pc.
מי יודע, אולי המשחק הבא יפתיע בסוף השנה

טעות שקניתי את המשחק 🙁

אחרי חודש במולטי הפסקתי לשחק
ביזיון של משחק, של חברה, של מפיצה
מחכה עכשיו לטיטנפול, מקווה שלא יאכזב

טיטנפול שוחרר והוא סבבה.

עזרהההה
אני לוחץ ולא קורה כלום איך צריך ללחוץץ

ניסית אולי ללחוץ על מקש ה F?

כן בטח
אבל לא הולך לי
איך צריך ללחוץ ?
שנייה כן שנייה לא?
וגם לא הולך

2013/11/23 Disqus

תתקתק על ה F

לא הולך לי אחי

2013/11/28 Disqus

אתה מכוו את האייקון של היד לאקדח שלו, כן?
(עם העכבר)

ממש על האקדח?
אנסה את זה ממש תודה!!!!

2013/12/3 Disqus

תודה רבה על הביקורת. מישהו יודע איך אפשר לסדר את ה FOV במשחק?

חבל, תכננתי לקנות לPS4.. נראה לי ש KILLZONE החדש יהיה יותר טוב..

הביקורות של קילזון שוחררו. יש לו בעיות רבות, נעלה סיקור לציונים בשעות הקרובות

הפינגים במולטי זוועה!! המפות גועל נפש!!!
ביקורת פ33ה !

משחק על המחשב בסטים
לאגים לאגים לאגים פורט מעאפן

תלוי מתי משחקים כי בערב פינגים יחסית בסדר

תודה. הפינגים זוועה בגלל חיבור ה P2P

תגידו ! הציון מתחת לציון של הביקורת זה ציון לכתבה או למשחק?? כי נתתי 5 כוכבים לכתבה

ברור שהציון הוא למשחק 🙂
אחרת, כדאי שאתפטר…

חחחח איזה פדיחה
טוב אדע לפעם הבאה

חחחח גם לי זה קרה פעם

ביקורת נפלאה! המחשבות שלי על המשחק!

בנוסף בדקתי על המלחין של פסקול המשחק; הוא הלחין כמה מנגינות (לא משהו מרכזי), למטאל גיר סוליד 4.

זה שהיית צריך לחפש עליו בגוגל אומר משהו…ואגב, לגבי MGS4, הוא לא מוזכר בקרדיטים של המשחק

אכן, אני חושש. הוא לרוב עבד כ"שולייה" (לא יודע אם זו המילה המתאימה) למלחין אחר – זה שהלחין את הפסקול של סוליד 4. כנראה הוא היה שולי מידיי XD

חן חן 🙂

עלילה באמת הזויה וחובבנית ואחלה ביקורת סיימונסיקס 🙂

באמת שהתחלתי משחק מחדש כדי לא לבדוק שוב את הסיפור האגדי בפתיחה

ביקורת מעולה חידשת לי הרבה על המשחק והסדרה תודה רבה אתר קטלני גיימפרו

עוד על הסדרה ועל הקשר ל TITANFALL בכתבה הזו:

http://gamepro.co.il/2013/06/13/from-call-of-duty-to-titanfall/

טיטנפול נראה קטלני תודה מחכה לו בקוצר רוח

מחכה לטייטנפול מאוד!

הביקורת הכי רצינית שראיתי למשחק
מסכים עם כל מה שכתב המבקר. שאפו!

תודה, משחק על ה PC?

על המחשב לצערי
אחי משחק בקונסולה אקסבוקס ואין לו לאגים כמו אצלי 🙁

נסה את טיטנפול, על הפיסי הוא עובד מעולה

סיימון! איזה ביקורת קטלנית
כל הכבוד