לפני שנה, מנכ"ל חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט (Microsoft), פיל ספנסר, רמז על ארבעה משחקים בלעדיים לאקסבוקס בדרך לקונסולות מתחרות כמו פלייסטיישן ונינטנדו. בזמנו, Xbox עדיין לא הודיעה על תוכניות לשנות את אסטרטגיית הבלעדיות שלה אבל זה קורם עור וגידים בסופו של דבר. בסופשבוע האחרון, בפרק האחרון של הפודקאסט Gamertag Radio, ספנסר משתף את השקפתו והגיגיו על מותג Xbox והמשחקים שלו, ורומז שהבלעדיות של Xbox בכללותה עשויה להיות נחלת העבר.
הראיון של ספנסר מתיישב בדיוק עם דבריו של העורך הראשי של Windows Central, ג'ז קורדן בדצמבר האחרון, שטען שלאקסבוקס לא יהיו משחקים בלעדיים בהמשך: "הכל מתוזמן בלעדית לכל היותר", משמע, משחקים יצאו לאקסבוקס וכעבור זמן מה יגיעו גם לפלייסטיישן.
"זה קודם כל משחק, לא פלטפורמה"
שדרן הרדיו פאריס לילי שאל את ספנסר במהלך הראיון: "… דיברת גם בשנה האחרונה על פלטפורמות פתוחות יותר, כדוגמה, אתה יודע, אין קווים אדומים עם חלק מהפורטפוליו שלך, דברים כאלה. בפרשנות שלך, אז זה בא מהמילים שלך, מה זה אומר עכשיו עבור Xbox כשאתה הולך אל העתיד?". תשובתו של ספנסר הייתה:
ספנסר המשיך ואמר שהוא פשוט היה רוצה שכמה שיותר שחקנים ישחקו 'במשחקים הנהדרים' שהאולפנים של חטיבת המשחקים מפתחים, ולא משנה באיזו פלטפורמה מדובר, החברה לא תבנה חומה סביבה: "אנחנו לא הולכים להקים חומות סביב איפה אנשים יכולים לעסוק במשחקים הנהדרים שהאולפנים שלנו בונים או איפה הם יכולים לחוות את Xbox דרך צורות שונות. בין אם זה בענן, בין אם זה במחשב, בין אם זה במחשבי כף-יד, בין אם זה בטלפונים. אני רוצה שכולם יוכלו לשחק ב- Xbox".
בעוד מיקרוסופט מנסה להרחיב את המשחקים שלה למספר מכשירים במשך שנים, מסע הפרסום החדש שלה מבהיר זאת היטב. בנובמבר האחרון השיקה מיקרוסופט את הסלוגן השיווקי "This Is An Xbox", המציג מגוון מכשירים המסוגלים לשחק במשחקי Xbox.
אז למה לנו אקסבוקס בכלל?
פאריס מוביל עם שאלת המשך שכולנו תוהים ובעיקר אלה הנמנים עם לקוחות החברה: "אתה שם את כל המשחקים האלה על פלטפורמות אחרות אלה. מדוע עדיין ארצה Xbox? מה תהיה הסיבה שבגללה ארצה חומרה של Xbox כשאוכל לקבל את החוויה הזו בפלטפורמה אחרת?". זו אכן שאלה מהותית שגרמה לבעלי קונסולות Xbox רבים לתהות היכן המכשירים שלהם משתלבים בתוכניות של מיקרוסופט למערכת אקולוגית פתוחה יותר ויותר. תשובתו של ספנסר הייתה:
ספנסר המשיך ואמר שהוא רוצה שההתמקדות תהיה "משחק תחילה, ולא פלטפורמה, אני רוצה לבנות פלטפורמה שמשרתת את היוצרים האלה, את היוצרים שמנסים לפגוש אנשים בכל מסך ומסך (וכמה שיותר)". ספנסר חזר על כך שאקסבוקס מתכוונת לשחרר יותר מהמשחקים שלה על פלטפורמות נוספות בעתיד, אך הוא גם הדגיש כי למותג יש עתיד בחומרה.
בעמדה שהוא נמצא לטענתו, הוא מסתכל על חומרה כחלק קריטי ממה שהם עושים, אבל הם לא מנסים להרחיק את המשחקים ממקומות אחרים לטובת זה. "בואו נלך לבנות חומרה חדשנית שאנשים רוצים להשתמש בה כדי לשחק, בין אם זה בידיים שלהם, בין אם זה בטלוויזיה או אפילו במקומות אחרים", הוסיף. מיקרוסופט הודיעה לראשונה בספטמבר האחרון כי היא עובדת באופן פעיל על קונסולת הדור הבא שלה.
החשיבה האסטרטגית הזו התחילה כבר קודם, כאשר משחק טריפל A כמו Indiana Jones and the Great Circle (ביקורת שלנו כאן), שבעבר היה בלעדי לקונסולה של מיקרוסופט, יש כעת תאריך יציאה לפלייסטיישן באביב 2025. יתר על כן, Xbox Developer Direct הציגה השבוע ארבעה כותרים עתידיים, מתוכם שלושה הוכרזו לפלייסטיישן 5 כפלטפורמה זמינה עם שחרורם.
תמיכה בסוויץ' 2
בעקבות חשיפת Nintendo Switch 2, פיל ספנסר אמר שמיקרוסופט "באמת מצפה" לתמוך בנינטנדו עם משחקי Xbox והביע את הערכתו לתרומה של הענקית היפנית לתעשייה: "נינטנדו והחדשנות שלהם, המשמעות שלהם בתעשייה הזו, אני פשוט תמיד מוחא כפיים למהלכים שהם עושים".
ספנסר הוסיף ואמר כי "(אני) באמת מצפה לתמוך בהם עם המשחקים שיש לנו. אני פשוט חושב שהם חלק כל כך חשוב בתעשייה הזאת" וקינח בקומפלימנט גדול:
קשה עם מה שיש עכשיו בפומבי על הפלטפורמה שנראה שכולם רוצים לשים את היד על זה, אבל מי בכלל יהמר נגד ההצלחה של הקבוצה הזו? הם פשוט מאסטרים במה שהם עושים. סוויץ' הוא הצלחה אדירה. ואני חושב שגם סוויץ' 2 יהיה
סטארפילד בדרך לפלייסטיישן 5?
בהמשך לראיון שלמעלה, ספנסר נשאל ב-X על ידי דסטין לגארי האם הוא יכול לאשר שסטארפילד יישאר בלעדי, ענה ספנסר: "לא, אין משחק ספציפי… אין שום סיבה שאשים גדר טבעת סביב כל משחק ואגיד 'המשחק הזה לא ילך למקום שבו הוא ימצא שחקנים ותהיה לנו הצלחה עסקית'".
Phil Spencer on Starfield exclusivity
Destin: "Can you solidify that Starfield is staying put for the time being?"
Spencer: "No."
Source: https://t.co/ccNXLG6GU5 pic.twitter.com/r6sfx9e193
— Destin (@DestinLegarie) January 25, 2025
"מה שאנחנו מוצאים זה שאנחנו יכולים להניע עסק טוב יותר שמאפשר לנו להשקיע במערך משחקים נהדר כמו שראיתם, זו האסטרטגיה שלנו. האסטרטגיה שלנו היא לאפשר למשחקים שלנו להיות זמינים. Game Pass הוא מרכיב חשוב בהפעלת המשחקים בפלטפורמה שלנו".