חברת סוני (Sony) הכריזה לאחרונה רשמית על ה-פלייסטיישן 5 פרו (PS5 Pro), הקונסולה המשודרגת הבאה שלה עם הבטחה לשיפור בביצועים באמצעות מעבד גרפי חזק יותר וטכנולוגיה חדשה. במהלך ההכרזה של ה-PlayStation 5 Pro, הארכיטקט הראשי של הקונסולה מארק סרני דן בשלוש תכונות עיקריות שהן חלק בלתי נפרד מהחומרה החדשה. לצד מעבד גרפי (GPU) חדש לגמרי ויכולות מתקדמות של מעקב אחר קרניים (Ray Tracing), ה-PlayStation 5 Pro ממנף את טכנולוגיית ה-PSSR (קיצור של PlayStation Spectral Super Resolution).
רזולוציית העל (PSSR)
סרני קובע כי PSSR "מנתח את תמונות המשחק פיקסל אחר פיקסל", וטכנולוגיית הלמידה מבוססת המכונה (ML) נכנסת אוטומטית לפעולה ומוסיפה "כמות יוצאת דופן" של פרטים לתמונה שעל המסך. כך שלמעשה, בזמן שמשחקים במשחק ברזולוציה 1080p עם קצב פריימים של 60fps, ה-PSSR יכול לשדרג את התמונות קרוב יותר ל-1440p ללא ירידה ניכרת בקצב הפריימים. עם זאת, בעת ההשקה, פלייסטיישן תתמקד בשדרוגים של 4K ו-60fps עם שדרוגים הנעים עד תמיכה של 8K ו-120fps.
הקונסולות מהדור החדש מחלקות באופן מסורתי משחקים למצבי 'נאמנות' ו'ביצועים', מה שמאפשר למשתמשים לתעדף פרטים גרפיים או קצב פריימים ותגובתיות כשרוב המשתמשים מעדיפים את מצב הביצועים. 'סופר דגימה' יכולה לעזור לגשר על הפער הזה, ולהעניק חוויה גרפית איכותית מבלי להפחית FPS. בנוסף, ה-PSSR של PS5 Pro ישדרג אוטומטית את כל משחקי ה-PlayStation VR2 בעדכון עתידי.
להיות כמו DLSS
אנו יודעים ש-PSSR ו-DLSS (ו-FSR של AMD) משתמשות בטכנולוגיות למידה מבוססות מכונה כדי למנף את קנה המידה של AI בתוך משחקים. למידת מכונה יכולה גם להשפיע על קצבי הפריימים. ה-DLSS של אנבידיה ׁ(Nvidia) הציב במידה רבה את הרף בכל הנוגע להגדלת קנה המידה של AI במחשבים אישיים. החברה משתפרת בו ללא הרף, ומאפשרת לשחקנים עם כרטיס גרפי RTX לנצל את הכוח שלו. למרבה הצער, הטכנולוגיה הזו היא קניינית ובלעדית לחומרה של אנבידיה, אז, חברות אחרות כמו AMD, אינטל ׁ(Intel) ועכשיו סוני פלייסטיישן נאלצו להיכנס לתחום ההכרחי הזה היום עם טכנולוגיה משלהן. טכנולוגיות RTX, הכוללת DLSS, זמינות כעת ב-500 משחקים ואפליקציות, והיד עוד נטויה.
שיטת העלאת קנה המידה הזו מונעת בינה מלאכותית הוצבה כתשובה האחרונה של סוני לטכנולוגיית Nvidia DLSS וטכנולוגיית AMD FSR שמתוכננת כמוהן להביא תועלת למאות משחקים. זה במילים פשוטות, "סופר דגימה" (Supersampling), אשר משתמשת באופן קונבנציונלי ב-AI כדי לשדרג ולשפר את איכות התמונה ללא עלות הביצועים הרגילה, תוך שימוש בלמידת מכונה ליצירת פריימים כדי להפחית עוד יותר את השפעת הביצועים.
הגברת קצב פריימים דרמטית
המתודולוגיה המדויקת משתנה מעט בין DLSS, FSR, ועכשיו בוודאי גם PSSR, אבל התוצאה העיקרית היא שראינו שוב ושוב טכניקות סופר דגימה כאלה מובילות להגברת קצב פריימים דרמטית. בעזרת תכונה שכזו מופעלת ב-PS5 PRO, ייתכן שתוכלו לשחק משחקים ברזולוציות והגדרות גרפיות גבוהות יותר, תוך שמירה על קצב פריימים טוב יותר ממה שהיית מקבל בדרך כלל עם הגדרות גרפיקה בירת מחדל וללא שימוש בטכנולוגיה.
היישום הבסיסי ביותר של DLSS, המכונה כיום DLSS 3, בוחן מסגרות ומעריך כיצד הם צריכים להיראות ברזולוציה גבוהה יותר (ולכן Nvidia כינתה את הטכניקה במקור "סופר-דגימה"). זה משפר את ביצועי המשחק על ידי עיבוד משחקים ברזולוציה מתחת לרזולוציה המקורית של התצוגה, ולאחר מכן שימוש בבינה מלאכותית כדי לשדרג את התוצאה. מכיוון ש-DLSS כולל כיום הרבה יותר תכונות מעבר ל"סופר-דגימה", זה התפתח לחבילה של טכניקות עיבוד עצבי המשתמשות בלמידה עמוקה כדי לשפר את איכות התמונה והביצועים.
בנצ'מרק ראשון (לכאורה)
באותה פרזנטציה מהכרזת הקונסולה החדשה, מארק סרני פירט כמה מהשדרוגים הספציפיים שיגיעו למשחקים כמו לדוגמה, Horizon Forbidden West יפעל כעת ב-4K ובמהירות של 60fps ושהמשחק The Last of Us Part 2 Remastered יתמקד בביצועים "סופר חלקים של 60 פריימים לשנייה". עם זאת, מדובר בשני משחקי בית של סוני, שפותחו בחברות השייכות ל-PlayStation Studios.
מבחינה קונטקסטואלית, אם ה- DLSS של אנבידיה הצליח להריץ את Horizon Zero Dawn בהגדרות גרפיות של 4K Ultra ולהשיג 80fps באופן יציב. ה-PSSR אולי לא יהי מסוגל לעשות פלאים ברמה הזאת, אבל זה מקנה לסוני מספיק אמות של מידה לעבוד איתם ולכוון לרף גבוה ככל שניתן.
מבחן ביצועים (בנצ'מרק) ראשון שדלף לרשת מביא לראשונה השוואה בין ביצועי משחק (שלא נחשף) ב-PS5 PRO לעומת ה-PS5. הדיווח מגיע ממפתח שסירב להזדהות ושלח לערוץ היוטיוב הטכנולוגי Moor's Law is Dead קטעי בדיקה מוקדמים.
על פי הדיווח, המשחק האנונימי הזה משתמש בטווח רזולוציה דינמית של 1080p-1600p עם שילוב של הגדרות בינוניות וגבוהות ורץ בין 45 ל-60FPS בדגם הבסיס. אותו משחק, ב-PlayStation 5 Pro, משתמש בטווח רזולוציה דינמית גבוה יותר, 1600p-2160p, ללא PSSR, הגדרות מקסימליות, ופועל במהירות של 60 פריימים לשנייה נעולים ללא כל ירידה. המפתח בוחן לנסות רזולוציית 4K ומצב 120 הרץ בעתיד.
מכיוון שה- PlayStation 5 Pro רק הוכרזה, יש עדיין לא מעט שאלות לגבי האופן שבו PSSR מיושם במשחקים חדשים ועדכניים במערכת. פלייסטיישן הודיעה שהם יהיו תחת התוויות "PS5 Pro Enhanced" במשחקים המשתמשים בתכונות החדשות, כולל PSSR.
קונסולת ה-PS5 Pro תושק ב-7 בנובמבר באמריקה במחיר של 700 דולר ובאירופה ב-800 יורו, וכרגע לא ידוע מתי תושק בישראל ובאיזה מחיר.