הצרות של יוביסופט (Ubisoft) לא ממתכוונות להיפסק, והפעם שני גיימרים מקליפורניה תובעים אותה על סגירת משחק המירוצים The Crew, לאחר שבדצמבר 2023, ענקית המשחקים הצרפתית הסירה בשקט את The Crew מחלונות הראווה הדיגיטליים, ואישרה כי המשחק המקוון לא יהיה זמין יותר למשתמשים החל מאפריל האחרון.
"לאחר כמעט עשור של תמיכה, נוציא את The Crew 1 משירות ב-31 במרץ 2024", נמסר אז בהודעה רשמית של החברה. "אנחנו מבינים שזה עשוי להיות מאכזב עבור שחקנים שעדיין נהנים מהמשחק, אבל זה הכרחי בגלל תשתית השרתים הקרובה ואילוצי הרישוי".
כעת, על פי דיווח של האתר פוליגון, שני שחקנים הגישו תביעה ייצוגית המאשימה את יוביסופט בהפרת חוקי הגנת הצרכן בקליפורניה. לטענתם, היא רימתה צרכנים "בכך שאמרה להם שהם קונים משחק, כשלמעשה כל מה שהם רוכשים היה רישיון מוגבל לגישה למשחק שהנתבעים בוחרים לשמור על חובתם".
עוד טוענים התובעים כי אריזת המוצר "הציגה מצג שווא לפיו הצוות עצמו קודד על דיסקים פיזיים שצרכנים יכולים לקנות את המשחק או על הקבצים הדיגיטליים שהצרכנים יכולים לשלם כדי להוריד אותו", כאשר למעשה "הדיסקים הפיזיים והקבצים שהורדו שהצרכנים שילמו עבורם היו דומים יותר למפתח/קוד שבו יכלו להשתמש כדי לפתוח את שערי השרתים, שהנתבעים יכולים ביום בהיר אחד להחליט שהם פשוט לא זמינים".
התובעים רוצים שבית המשפט יאשר את התביעה כתביעה ייצוגית, ומבקשים החזר כספי ופיצויים לשחקנים שנפגעו. התביעה גם מציינת כי יוביסופט סגרה בעבר שרתים מקוונים למשחקים ישנים תוך שמירה על התכונות הלא מקוונות שלהם, כפי שהיה במקרה של Assassin's Creed 2 ו-Assassin's Creed 3.
בתגובה לתגובת המעריצים, בספטמבר האחרון הודיעה יוביסופט על כוונתה להשיק מצבים לא מקוונים עבור The Crew 2 ו-The Crew Motorfest. סטפן בלי, מנהל קריאייטיב בכיר של הזיכיון אמר: "היום, אנחנו רוצים להביע את המחויבות שלנו לעתיד של The Crew 2 ו-The Crew Motorfest. אנו בוחנים כעת פתרונות שונים, ויכולים לאשר מצב לא מקוון כדי להבטיח גישה ארוכת טווח לשני הכותרים".
המאבק נגד רישיונות המכונים "משחקים"
ההצהרה של יוביסופט בספטמבר לא הייתה מקרית, אלא הגיעה בסמוך לדיווח על כך שמושל קליפורניה, גאווין ניוסום, חתם על חוק (AB 2426) למאבק ברכישות ובתופעת "היעלמות" של משחקים דיגיטליים, סרטים, מוזיקה וספרים אלקטרוניים.
החקיקה תאלץ חנויות למוצרים דיגיטליים לספר ללקוחות שהם רק מקבלים רישיון להשתמש במדיה הדיגיטלית, במקום להציע להם שהם באמת הבעלים של המוצר. כשהחוק ייכנס לתוקף בשנה הבאה, הוא יאסור על החנויות הדיגיטליות להשתמש במונחים כמו "קנייה" או "רכישה", אלא אם הם מודיעים ללקוחות שהם לא מקבלים גישה בלתי מוגבלת לכל מה שהם קונים. החנויות יצטרכו לספר ללקוחות שהם מקבלים רישיון שניתן לשלול וכן לספק רשימה של כל ההגבלות הנלוות אליו. חברות שיפרו את הכלל עלולות להיקנס על פרסום כוזב.
גם חנות המשחקים הדיגיטלית הגדולה בעולם, סטים (Steam) מכינה את השטח לתביעות דומות. בחודש שעבר גיימרים שמו לב לשינוי שחל בעגלת הקניות לפני רכישה ונתקלו בהצהרה שהם קונים רק רישיון למשחק ולא משחק ששייך להם. בעדכון לתהליך התשלום של החנות הדיגיטלית הפופולרית בעולם, מופיעה כעת הודעה שקוראת: "רכישה של מוצר דיגיטלי מעניקה רישיון למוצר ב-Steam.".
אילוץ חנויות דיגיטליות לציין באותיות גדולות שהן מוכרות בעצם רישיונות ולא מוצר בבעלות ללקוחות לא ימנע מהן להמשיך ולמכור רכישות של מדיה דיגיטלית, אבל זה לפחות יגרום לאנשים להיות מודעים יותר עבור מה הם משלמים ומדוע, אם זה מתאפשר, להעדיף מוצר פיזי.
התגובה שלך: