דעה: השנה, אחרי ככלות הכל, מיקרוסופט הולכת לטרוף את הקלפים ב-E3

יוּני, הרעש שלפני הסערה, E3 מעבר לפינה, וזה בדיוק הזמן לתחזיות לתערוכה החמה שהולכת ומתקרבת ותיערך השנה כרוב השנים במרכז הכנסים בלוס אנג'לס. מה אני צופה? שלמרות ההצלחה המהדהדת שנחלה סוני מאז החל המירוץ בדור הנוכחי, ה-Xbox One Scorpio, הקונסולה העוצמתית של מיקרוסופט תשנה את חוקי המשחק. סוני, מהצד השני של המגרש, תיאלץ להתמודד בפעם הראשונה מזה שנים מול יריבה נחושה. למה? להלן התשובות:

שבת בערב, לילה יפה, ובזמן שאמא סוני שותה בנחת ושאננות המון קפה, אבא מיקרוסופט שוקד בחריצות וקורא המון המון עיתון, משנן את המספרים, הנתונים הקרים ולומד את הסיבות שבגינן כל הכותרות שליליות, בזמן שחשבון הבנק של אמא סוני מתנפח במהירות כפליים. הבלון המרהיב של סוני לא הולך להתפוצץ בזמן הקרוב, ולמיקרוסופט יש עוד המון לנפח, אבל העבודה הקשה שלהם הולכת להשתלם.

Xbox One Scorpio, שם קוד Scorpio, הולכת להיחשף בכל הדרה לאחר צאת השבת הזו. את התוכן, החומרה שלה אנו מכירים כבר חודשיים, עם מעבד שמונה ליבות במהירות שעון 2.3GHz, מעבד גרפי בעל 40 יחידות עיבות במהירות 1172MHz, מצוידת בתריסר ג'יגות GDDR5 והדובדבן שבקצפת – כונן דיסקים 4K Blue-ray. כל אלו הופכים את הקונסולה ששמה יינתן בשואו מחר, לעוצמתית ביותר שראה שוק הקונסולות. הפוטנציאל בשמים… וגם האף של סוני.

בתקופת ה-E3 שלפני השקת קונסולות ה-Xbox One וה-PlayStation 4 של מיקרוסופט וסוני, לפני ארבע שנים בדיוק, טענה מיקרוסופט שהיא רוצה רגולציה בשוק משחקי היד-שנייה והניחה על השולחן מערכת שבפועל הפכה את המשחקים הפיזיים לחסרי ערך ומשתמשים שרצו משחק יד-שנייה, היו צריכים לשלם מחיר מלא עליו. הדבר יצר רעש צורם באינטרנט ומיקרוסופט התקפלה מיד כשהבינה שהרימה לסוני להנחתה; אצל סוני 'הפיקו' סרטון בן 21 שניות, 21 שניות שהיו לשיא הבידור וההנאה באותו קמפיין שיווקי, סרטון שבא כ"דרך אגב", וכזה שבעיניי הכריע את הכף לטובת ה-PlayStation 4.

מיקרוסופט תחזיר אש ל-'Man of War' של סוני 

4 שנים אחר כך, היום, הסרטון הזה לא רלוונטי בשום קנה מידה, אבל ההדים של הצחוק המתגלגל והלועג של סוני עוד נשמעים, אפילו לא מעט שבצדק; בסך הכל הפרקטיקה שלה בכל הקשור לחטיבת הבידור שלה, מצליחה מאין כמותה, עם שורה של בלעדיים מוצלחים במיוחד, כשאצל החברה האמריקאית מדשדשים ומגרדים את חצי ההישג שלה. גם אחרי קונסולה שלא נותנת פייט ואקסקלוסיבים לא כל-כך נוצצים, מיקרוסופט לא אומרת נואש, ולא מסתכלת אחורה ורואה כישלון אחר כישלון, אלא מסתכלת קדימה ומציבה רף גבוה.

בסוני לעומת זאת, לאחר שמעריצי מיקרוסופט צהלו על האופציה החדשה של תאימות לאחור עבור משחקי Xbox 360 ברשימה שהולכת וגדלה, אמרו "אנחנו מסתכלים לעתיד ולא לאחור", דבר שאכזב אותי אישית ומשתמשי פלייסטיישן רבים אחרים, שכן יש לא מעט משחקים טובים ל-Playstation 3 שאשמח לשחק עם הקונסולה החדשה, מבלי להחזיק בקודמת; לפני היציאה של Red Dead Redemption 2, לחזור לשחק ולחוות את הראשון שוב, אוכל רק בקונסולה של מיקרוסופט.

Image result for best playstation exclusives
נכון, סוני מחזיקה בג'וקרים אדירים, Uncharted, The Last of Us, God of War וכולי, ומיקרוסופט לא חידשה הרבה אצלה, Forza עדיין משחק מירוצים מוביל, ו-Halo עדיין סוחף מעריצים, אך גרוע מכך האקסקלוסיבים שניסתה לדחוף חזק – כשלו, כמו למשל Quantum Break שלא עמד בציפיות הגבוהות שלה ו-Ryse שנכשל קשות. אבל: Cuphead, יככב אצלה (ובמחשב), Crackdown 3 יככב אצלה (ובמחשב), אפילו Cities Skylines מצא את דרכו לקונסולה. דומה שחטיבת ה-Xbox של מיקרוסופט משתדלים לעבוד יחד עם המחשב (ידוע גם בתור: מערכת הפעלה 'חלונות', של מיקרוסופט). אז עוד לא היה משהו שהרעיד את האדמה ויהיה זמין על אקסבוקס בלבד, אבל השנה אני מאמין שהם יפתיעו: השנה מיקרוסופט תופיע יותר מ-90 דקות, בניגוד למנהגה בכל השנים הקודמות, כדי להכניס יותר משחקים.

Xbox One Scorpio תעלה, כך על פי האינטרנט, 500$, 25% יותר מאשר ה-PS4 Pro של סוני שעולה 400$, אבל עדיין הרבה פחות ממחשב גיימינג רציני. אבל – על תאריך ההשקה והמחיר נדע רק מחר בלילה ומיקרוסופט עוד עלולה להפתיע. אני גם מאמין שהמחיר יעמוד על 500$, ולשם ההשוואה הקרה והריאלית, ההערכה היא, כפי שכתוב בכתבה על המפרט של הקונסולה, שהיא תהיה חזקה יותר מה-PS4 Pro ב-43%, כך שכל עוד אנו מייחסים ביצועים, או מה שמהווה בסיס לביצועים, חומרה, לכסף שנשלם, ה-Xbox One Scorpio מנצחת גם שם.


סוני מנצחת בינתיים, ואולי גם בשנים הבאות, בנושא המשחקים הבלעדיים, אבל לא בשכבת הפלטפורמה

ב-2010 סוני החלה להפעיל שירות, "Plus", תמורת 50$ בשנה, ובכל חודש שחקני PS3 ו-Vita היו מקבלים מספר לא קבוע של משחקים. למיקרוסופט, לעומת זאת, משתמשי Xbox 360 נאלצו לשלם 60$ בשנה על שימוש בשירותי אינטרנט בלבד. עם צאת הקונסולות החדשות ב-2013, סוני חייבה את התשלום בדומה למיקרוסופט, עבור שירותי אינטרנט. עוד ב-2013, מיקרוסופט החלה לחלק משחקים חודשיים גם כן, בדומה לשירות ה-Plus של סוני, גם עבור הקונסולה הישנה. ב-2016, הקפיצה סוני את המחיר של השירות שלה ל-60$ לשנה.

כך הגענו לעמק השווה, עם הידרדרות קשה בערך השירות אצל סוני, ושיפור בערך השירות של מיקרוסופט. תחרות אכן בריאה לצרכן, ועם כמה שאני מתעב את הדרישה של תשלום ליצרנית הקונסולה על מנת לשחק במשחקי רשת שעליהם כבר שילמתי, העובדה שזו דרישה אצל שתי החברות, מאפשרת לי להשוות בקלות רבה את טיב המשחקים שהן מעניקות כחלק ממנו.
לטעמי Xbox Live Gold משתלם יותר מאשר ה-Playstation Plus, ברוב חודשי השנה וזו שעברה מצאתי את משחקי ה-Gold מעניינים יותר ואת ה-Plus חסרי כל ערך.

הנה העובדות שפרסמו GameInformer בעבודה שלהם:
סוני חילקה 118 משחקים למשתמשי PS3 ו-PS4 במהלך השנים 2015-2016, לעומתה, מיקרוסופט חילקה 93 משחקים בלבד. סוני אכן ירתה המון כדורים, אבל מיקרוסופט פגעה באותה מידה, ואף מעט יותר: במהלך השנים 2015-2016 ממוצע הביקורות (metacritic) של המשחקים שסוני חילקה עמד על 74.6, כאשר זה של מיקרוסופט עמד על 74.8. אין המספרים עומדים באופן חד-משמעי לצד מיקרוסופט, אבל אני לעתים לא מסכים עם metacritic, כך שאחרי הכל, בשורה התחתונה מדובר בלא יותר מדעה.

כדי לבסס את הדעה שלי, מדוע מיקרוסופט מנצחת למעשה באופן חד-משמעי כאן, ניקח לצורך העניין את חודש יוני של 2016, החזק ביותר באותה שנה של סוני לעומת מיקרוסופט על פי הגרף. סוני חילקה את: NBA 2K16 ו-Gone Home ל-PS4, את Echochrome ו-Siren ל-PS3 ואת God of War ו-Little Deviants ל-PS Vita. מיקרוסופט חילקה את: Goat Simulator ו-The Crew ל-Xbox One, ואת Super Meat Boy ו-XCOM EU ל-Xbox 360. מה הקאטץ'? תאימות לאחור, שבזכותן כל ארבעת המשחקים הלכו באותו החודש למנויי Gold ב-Xbox One. אז סוני מחלקת הרבה משחקים, אבל מיקרוסופט מחלקת יותר משחקים ל-Xbox One, ועל כך אני מוסיף שהמשחקים שהיא הציעה מעניינים יותר.

כך, אני מרשה לעצמי לטעון שמיקרוסופט משתדלת לספק יותר תוכן מסוני, גם אם לא בצורה של משחקים בלעדיים, כי כפי שהראיתי, ל-Xbox One יותר משחקים שמתקבלים מדי חודש למנויי Live, יש את התאימות לאחור וגם שירות Xbox Game Pass שיאפשר, תמורת עשרה דולרים בחודש, גישה לעשרות ומאות משחקים. התמונה אפילו יותר טובה בנוגע לממשק, לפחות כשזה מגיע לעברית, הדפדפן באקסבוקס יכול להציג תווים בעברית, בעוד שאצל סוני עברית מתורגמת לג'יבריש, כך שאם תרצו לגלוש בגיימפרו דרך הקונסולה, לא יהיה זה אפשרי עם פלייסטיישן. כך או כך, אני מאמין שבשל חוסר ברירה, מיקרוסופט תכריז על IP חדש אחד לפחות, כדי לספק את רצונות המעריצים.

מה שכן סוני נכנסה אליו חזק הוא שוק ה-VR שעוד נמצא בחיתולים. לא יצא לי להתנסות ב-PSVR, אבל כן בOculus Rift ו-HTC Vive, אז אני כן יכול להגיד שהענף הזה מגניב ביותר, אבל לא להשוות עם החומרה של סוני. דעות באינטרנט יש לכאן ולכאן, אך בסופו של דבר התרשמתי יותר מה-HTC Vive של HTC ו-Valve. אחת מנקודות הדיון הבולטות לגבי הקונסולה החדשה הייתה השאלה בדבר ההשתלבות של ה-VR כחלק מהבידור שלקוחות יוכלו לצרוך, ועדיין לא ידוע כיצד הדבר יתורגם הלכה למעשה. לאקסבוקס קשרים עם Oculus Rift של פייסבוק, כאשר זו חתמה על עסקה עם מיקרוסופט בשנה שעברה על שיתוף פעולה שמאפשר הזרמה של משחקים מהקונסולה למשקפיים, כך שאפשר לצפות להכרזה על שיתוף פעולה מלא עם הקונסולה החדשה.

הכל אפשרי, והכל ספקולציות כרגע, גם אנחנו בצוות גיימפרו מהמרים על מי ילהיב את הקהל יותר, הירוקים או הכחולים, למי יהיו יותר רגעי שיא והאם שוב נישאר ערים עד הזריחה רק בשביל Just Dance.
כמו בכל שנה, צוות גיימפרו ידאג לפרסום כל העדכונים החמים מהתערוכה בזמן אמת ו-24/7 החל מיום שבת ב-22:00 עם מסיבת העיתונאים של EA. לחצו כאן ללו"ז המלא של התערוכה.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

מערכת התגובות
התראה
0 תגובות
פידבקים
צפו בכל התגובות