ביקורת משחק: Football Manager 2015

Football-Manager-2015-reiew

המשחק השנתי של Sega ו-Sports Interactive לעונת הכדורגל 2014-2015 שוחרר. האם משחק הספורט-סימולציה החדש ממשיך להעניק את מה שהוא יודע הכי טוב לעשות?

סאונד, גראפיקה ומנוע המשחק

אחד הדברים שאני הכי אוהב ב-Football Manager, זה שהוא קליל למחשב, לא ידרוש כרטיס מסך כל כך טוב ויעבוד גם עם כאלו חלשים, אבל כן צורך מעבד – יותר מהיר יותר טוב, והוא תופס בסך הכל נפח של כשתי ג'יגה מהדיסק הקשיח, בנוסף לשמירות שעלולות לשקול מספר דו ספרתי של ג'יגות, אבל בשביל זה יש את הענן של Steam. אני מניח שחלקכם אם לא רובכם לא יסכימו איתי, אבל למה לכל הרוחות ב-Sports Interactive מתעקשים מדי שנה לשפר את הפן הויזואלי של המשחק?

בואו נודה בזה, Football Manager אף פעם לא היה משחק שנועד להראות לנו פירוט גראפי גבוה, אף פעם לא התרברב בנוף יפה, אלך אפילו יותר רחוק – גם את פני המנג'ר בכריכה אי אפשר לראות, אז אשאל שוב ביודעי שלא אקבל תשובה; מדוע ולמה אנשי Sports Interactive מנסים שוב לשפר את הפן הויזואלי של Football Manager? פעם, לפני עשור, המשחק היה נראה כך:

football manager 2005

תשאלו אותי? שיראה ככה גם היום, כל עוד המשאבים יוקצו לדברים אחרים, מועילים, שיפתחו את המשחק ויעזרו לו לעלות מדרגה. הסיבה שאנשי SI עדיין רוצים שהמשחק יראה יותר מציאותי, היא בעיקר קהל, בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות לא מעט אנשים עם קו מחשבה כזה שאומר שאם משחק נראה מיושן אז אין טעם לשחק בו, ולא פעם נעשו השוואות מוזרות בין FIFA ל-Football Manager, למרות שאלו משחקי סימולציה עם פרספקטיבה שונה לגמרי, ולכן SI מרגישה שיש מעין תחרות בין שתי משחקי הכדורגל השנתיים, כאשר FIFA מושקע רבות בגראפיקה, ומושך יותר את העין מאשר Football Manager,שדורש אסטרטגיה, קצת חשיבה וניהול נכון. אני חושב שהתלוננתי מספיק על למה SI לא צריכה להשקיע בגראפיקה, אבל היא כבר עשתה את זה, עושה את זה, ותעשה את זה, אז אם כבר, מה כן טוב? למשחק החדש נוספו מאות של אנימציות, מה שמוסיף למשחק ונותן לו מראה חלק יותר, וגורם לשחקנים לנוע באופן יותר טבעי, והשוער סוף כל סוף נראה ומתנהג כמו שוער, עוד שינויים שאהבתי הם מראה המשטח במזג אוויר רטוב, ורמת הפירוט הגבוהה יותר באצטדיונים שכוללת מראה הרבה יותר טוב וריאליסטי לאוהדים. בטופ, לטעמי, ניצבת הפיזיקה של הכדור, נראה ששחקנים שולטים בכדור לפי רמתם וניקר על המגרש אם שמים קבוצה כמו ריאל מדריד נגד קבוצה נידחת מהליגה הרביעית באנגליה מי ברמה עולמית ומי.. פחות. התנועה של הכדור באוויר ריאליסטית ויש דגש על כוח הכבידה, לעומת זאת התנועה הטקטית של הכדור לא שונתה, אך בסך הכל המרגש יותר טוב.

סאונד.., סאונד הוא חלק בלתי נפרד מכדורגל, אין כמו ללכת למשחקים של מועדונים גדולים באירופה באצטדיונים מהטובים ביותר שיש ולשמוע את הקהל שר. בפוטבול מנג'ר, לצערי, עדיין לא צרפו שירי קהל, אך זה מובן, ואני לא מצפה מ-SI להקליט שירים לעשרות מועדונים, זו עבודה רבה, אך מצד שני אני רוצה לראות השקעה כללית בסאונד, ב-Football Manager אין שירי רקע לזמנים שבין משחק למשחק, וזה לא מובן מאליו, אז כן בכל הסדרה לא היה דבר כזה, בכל זאת היה נחמד אם היו חושבים על להוסיף שירים. במשחקים עצמם ניתן לשמוע נגיעות בכדור יותר טוב, וחוץ מזה אין משהו חדש.

בבטא היה מצב של פציעות מרובות, אפילו הגעתי למצב עם מכבי חיפה תוך חודשיים מפתיחת השמירה כל ההרכב הפותח שלי היה פצוע, בין פציעות של כמה ימים לפציעות של חודשים שלמים, היו תלונות גם על שגיאות לא הגיוניות אצל שוערים, או מסירות לא הגיוניות בהגנה שגרמו לשערים, כל אלו הופיעו גם בבטאות של משחקים קודמים בסדרה. מה שכן, בבטא לא היתה פריצה של אוהדים שהתחילו לתקוף שחקנים למגרש, גם משהו.

ממשקfm interface

ממשק המשתמש בפוטבול מנג'ר משתנה כל שנה, אך ב-FM 2015 הממשק עבר שינוי טוטאלי, Sports Interactive הפכו את העמודים המרכזיים ויותר שימושיים של המשחק להרבה יותר נגישים, מה שמקצר את זמני הדפדוף ובכך נותן קצב משחק מהיר יותר. מבחינת מראה, תיבת קיצורי הדרך זזה מלמעלה לצד שמאל, ופינתה את מקומה לשורת חיפוש; החיפוש נעשה מהיר, מאוד מהיר, ודפדוף "ידני" (חיפוש לפי טקסט) הפך יותר נוח. השינוי בעיצוב נראה דומה במעט ל-"Championship Manager" של SI, אבי Football Manager, אך הוא יותר יעיל ועם יותר קיצורי דרך. למנוסים מבינינו יקח זמן להתרגל לממשק החדש בשל שינוי מיקום של דפים שונים, לחדשים… ובכן, לחדשים המשחק מאוד ידידותי, ברגע שפותחים את המשחק בפעם הראשונה כבר מופיע חלון ששואל את השחקן אם יצטרך עזרה, ובדקתי את הנושא קצת לעומק, ממש אהבתי את הפירוט הרחב שהלחצן שאלה נותן, מרגיש אילו הייתי שחקן חדש לא היה לוקח לי יותר מדי זמן להכנס לעניינים, ויעזור גם לשחקנים שכבר מכירים את המשחק אם ירצו מידע נוסף.

שחקנים, טקטיקה ואימון

בנוגע לשחקנים, לא אשיר "מה נשתנה", מכיוון שלא הרבה בכלל; הוחלט להחליף או סתם לשנות את שם היכולת "Creativity" ב-"Vision", חוץ מהשינוי הקטנטן הזה, אין עוד מה להגיד. על הטקטיקה מצד שני, יש יותר מה לומר.

בשנה שעברה, ב-FM 2014, נבנתה מערכת הטקטיקה מחדש כך שתהיה יותר אינטראקטיבית ויעילה, כמו כן גם ריאליסטית, והשנה שדרגו את המערכת, נוספו עוד מספר תפקידים לשחקנים, ותפקידים קיימים שונו לטובה, אני למשל הייתי מרבה להשתמש בחלוצי רחבה (Poacher) במשחקים קודמים, ב-FM 2015 אני משתמש יותר בחלוצי מטרה או חלוצים מתקדמים, מבלי לשנות את סגנון המשחק שלי, רק לייעל אותו לפי ה"דרישות", היכולות החיוניות לתפקידים. דבר שמצאתי נורא שימושי בשבילי, כאחד שאוהב לבנות התקפות מההגנה, זו ההוספה של הוראות אישיות לשוער, עכשיו ניתן להורות לשוער למי לתת את הכדור ספצפית, וכמה מהר, זה טוב גם בשביל התקפות מתפרצות מהירות וכדומה.

השנה המשחק מציג שני שינויים בנושא האימון, האחד הוא המנג'ר, שעכשיו שותף באימון השחקנים, וזו תוספת יעילה ביותר, עכשיו אני יכול לחסוך מהקבוצה תשלום נוסף לעוד מאמן, אני יכול לקבוע באיזה תחום (או כמה תחומים) אאמן את השחקנים — אבל זה אם יש יכולת גבוהה באימון השחקנים. השינוי השני הוא באימון שחקן על תפקיד מסוים, עכשיו ניתן לאמן שחקן על המנטליות הספציפית של התפקיד ולא לאמן אותו על התפקיד בכללי, זה דבר שהוא הרבה יותר הגיוני, אחרי הכל, לדוגמא, יש הבדל בין מנטליות ההתקפה והתמיכה של תפקיד הפליימייקר.

במשחקים עצמם, נוספה האפשרות של שיחה עם השחקנים על הקווים, אני מצאתי את אפשרות זו כמועילה ואף מצילה משחקים או מנצחת משחקים, כל עוד הנאמר להם הוא הדבר הנכון להגיד.

fm profile

המנג'ר

מהשינויים היותר משמעותיים השנה, בולט השינוי של המנג'ר. המשחק עכשיו יפעל במתכונת של פרופילים, כל פעם כשפותחים משחק, ניתן לבחור בפרופיל שיצרנו בהתחלה, ליצור פרופיל חדש, או לערוך פרופיל קיים, בתוך יצירת הפרופיל אפשר למצוא שינויים מרעננים כמו בחירה של יותר ממועדון אהוד אחד ושפות מדוברות, מה שמקל על המעבר למועדונים בחו"ל. לגבי פרופיל המנג'ר בתוך המשחק, עכשיו לנו, כמנג'רים, יש יכולות אימון כפי שיש לכל דמות במשחק, אותן אנו קובעים ביצירת הפרופיל, וכאן העבר שלנו כשחקן משפיע מאוד (שלא כמו בשנים קודמות) וכמו כן גם סוג הרישיון שלנו (Coaching Qualification) משפיע, ככל שהעבר יותר גדול, והרישיון יותר טוב, כך הסכום הכולל שאנחנו יכולים לקבוע ליכולות גדל.

fm ffp

כלכלה, העברות, חוזים וסקאוטינג

חוקי ה-FFP, או Financial Fair Play regulations, השתנו, ונכון עשו כש-SI עדכנו את הסימולטור שלהם, אם בעבר, במשחקי Football Manager קודמים הייתי חורג בתקציב המשכורות מעל לכמה שמותר, המועדון פשוט היה נכנס לבעיה כלכלית, עכשיו הסיכוי שזה יקרה קטן, ובמועדונים קטנים וליגות נמוכות אפילו שמים אמברגו על העברות עד שהמצב הכלכלי ישתפר.

העברת שחקנים עם מוניטין שהוא גדול מדי על הקבוצה שלך בעבר לא היה אפשרי כלל וכלל, השנה אחת התוספות שאני ממש אהבתי זו האפשרות להציע לשחקן חוזה גם אם הוא לא כל כך מעוניין, אם הוא בכלל לא מעוניין, אז אפשר לדבר איתו ולהגיד לו מה יוכל להשיג במועדון הקטן, אפשרות השיחה עובדת בעיקר על שחקנים שמתפקדים כמחליפים להרכב הראשון. עוד בנושא החוזים, בונוס נאמנות הוחלף ב-"Signing On Fee", אך למעשה אין הבדל בין השתיים, עוד בונוסים שנוספו הם בונוס ספציפי למפעל מסוים כמו למשל "אם הקבוצה עוברת את שלב הבתים בליגת אלופות תקבל מענק חצי מיליון דולר".

הסקאוטינג עבר שיפוץ רחב, לקח לי כמה זמן לקלוט שחיפוש השחקנים נמצא בדף הסקאוטינג, אבל התרגלתי. הסקאוטינג נעשה יותר ריאליסטי, כאשר אופציית הסתרת יכולות שחקנים מופעלת, הסקאוט שאתה שולח על שחקן לא יחזור כעבור יומיים עם כל המידע, אלא חלק ממנו, עד שיבדוק אותו כמה זמן שצריך וידע מאה אחוז עליו, ריאליזם במיטבו. השינוי הכי טוב הוא תוספת ה- "Pros & Cons", שמייעלת את אופן העברת המידע שהסקאוט אסף אל המנג'ר, כל המידע שצריך לדעת על שחקן בחלון אחד.

fm15 tunnel interview

תקשורת

העיתונות גם היא הפכה ריאליסטית יותר, עם מגוון שאלות רחב מתמיד — והחידוש הטוב ביותר מצד העיתונות הוא הריאיון במנהרה, שמוסיף עוד שכבת ריאליזם למשחק. חדר ההלבשה גם עלה מדרגה, שחקנים יכולים להתלכד לטובת שחקן שמרגיש שהמנג'ר פגע בו (לפעמים זה בכלל לא מידתי או הגיוני) או בדיוק להיפך, לצדד במנג'ר. השיחה עם שחקנים עברה שדרוג, כאשר יש יותר אופציות לשיחות האישיות, אך ההשפעה נותרה ללא שינוי בעצם.

fm store

אונליין

בהקשר של הרשתות החברתיות לא נעשה שום שינוי, עדיין אפשר להעלות סרטון ליוטיוב ולכתוב פוסט בפייסבוק או טוויטר, יש גם את השימוש בטוויטץ' משנה שעברה, ובשל הא-סימטריות של האינטרנט בארץ ההעלאת סירטונים ליוטיוב גם לוקחת יותר זמן. המולטיפלייר? ובכן, בדקתי את המולטיפלייר עם חברי ספיר. המולטיפלייר עובד בדומה לשנים קודמות, אין שינויים הקשורים למולטיפלייר, ולדברי אברהמי הדפדוף עדיין איטי כמו בשנים עברו, וזה ממש גרוע בהתחשב בעובדה שזו לא שנה ראשונה שבה המשחק עבר להשתמש בשרתי Steam בשביל שירותי האונליין, זה דבר שציפיתי מהם לתקן או להטיב.

בשנה שעברה ראינו את SI מוסיפה אופציה יעילה במיוחד, ה-Workshop, שנותן לקהילה במה הרבה יותר נוחה, גם השנה כמובן ה-Workshop פעיל, אך כל מי ששיחק יכול להעיד על האיטיות שבחלון ההורדות/חנות המשחק, והשנה אפשר לעבור מדף לדף בחלון במהירות נורמאלית, וזה משהו שראוי לציון מפני ששנה שעברה ביליתי דקות ארוכות בהמתנה מדף לדף.

tactics

לסיכום

אז לסיכום, Football Manager 2015 הסימולציה הריאליסטית ביותר מאז ומתמיד של עולם הכדורגל, הוא אינו מהפכני כמו קודמו בסדרה, אך בכל זאת מציג מספר שינויים מרעננים וחידושים מעניינים, המשחק החדש גם ידידותי מאוד למשתמש החדש – ואם קשה לכם עם האנגלית (או מגוון השפות האחרות שהמשחק מציע) אפשר לחכות לטלאי העברית של FMIsreal.com, ומעל הכל, המשחק יותר מאתגר מבשנים קודמות ובטוח יספק מאות שעות של אנטרטיינמנט.

*תודה להד ארצי שדאגו לנו לעותק לביקורת.

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
2 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

אחלה ביקורת!
תודה לכם

עד היום אני משחק בגרסה של Championship Manager 01-02
עדכנית לזמננו