חברת Bohemia Interactive שחררה את עדכון 2.20 למשחק הסימולציה הצבאית הפופולרי Arma 3, המביא שיפורים משמעותיים בביצועים, תוך התמקדות באופטימיזציה של מולטיטרדינג (Multithreading) במנוע Real Virtuality (RV). העדכון, שפורסם באתר הרשמי של המשחק ב-17 ביוני 2025, מסמן אבן דרך חשובה עבור המשחק שיצא לאור לפני 12 שנים, וממשיך לקבל תמיכה פעילה הודות לקהילה המסורה ולהנהגת החברה.
שיפורי מולטיטרדינג ושיפור חוויית המשחק
לדברי Dedmen, המתכנת הראשי מאחורי העדכון, לא מדובר בהוספת מולטיטרדינג מאפס, שכן מנוע RV תומך בו מאז Arma 2, אלא בשדרוג מקיף של מערכת המולטיטרדינג באמצעות מעבר למערכת ה-Enfusion job system, שפותחה עבור משחקים כמו Arma Reforger ו-Arma 4. מערכת זו, המבוססת על גרף תלות, מאפשרת חלוקה יעילה יותר של משימות על פני ליבות מעבד מרובות, תוך התחשבות במגבלות התלויות בין משימות שונות. התוצאה היא חוויית משחק חלקה יותר, עם הפחתת נפילות FPS (פריימים לשנייה) וצמצום “לאגים” (השהיות), במיוחד במצבים עתירי AI (בינה מלאכותית) או סימולציות מורכבות.

העדכון מתמקד בהעלאת ה-FPS המינימלי והפחתת לאגים, ולאו דווקא בהגדלת ה-FPS המקסימלי. בדיקות שנערכו באמצעות כלי CapFrameX על בנצ’מרק YAAB (Yet Another Arma Benchmark) הראו כי זמני הפריימים עקביים יותר, מה שמוביל לתחושת משחק חלקה יותר, גם אם השיפור הממוצע ב-FPS הוא מינורי. עם זאת, השפעת השיפורים תלויה בתצורת החומרה ובשימוש במודים, כאשר מודים כבדים עשויים להפחית את היתרונות.

שינויים טכניים מרכזיים
העדכון כולל מספר שיפורים ספציפיים, ביניהם:
- שיפורי AI: חישובי בינה מלאכותית, שהיוו בעבר מקור עיקרי להשהיות, עברו אופטימיזציה באמצעות שימוש ב-coroutines, המאפשרים השהייה והמשך של משימות על ליבות שונות. לדוגמה, סריקת מטרות וחישובי נתיבים (pathfinding) מופצים כעת על פני ליבות מרובות, תוך שמירה על מגבלות תלויות בין משימות.
- סימולציות פיזיקה ואפקטים של פיצוצים: בדיקות קווי ראייה (line of sight) עבור פיצוצים, שגרמו בעבר לעומס משמעותי, עברו למצב מולטיטרדינג, מה שמפחית לאגים במצבים דינמיים.
- מעבר למערכת Enfusion: השימוש במערכת המשימות של Enfusion מאפשר סידור גמיש יותר של משימות, בניגוד למערכת הישנה מסוג “Fork-Join” שהגבילה את היכולת להריץ משימות שונות במקביל.
המלצות לשחקנים
המפתחים מזהירים כי שימוש לא נכון בפרמטרים של שורת הפקודה (command-line parameters) עלול לפגוע בביצועים. לדוגמה:
- אין צורך להגדיר את -cpuCount באופן ידני, שכן המנוע מזהה אוטומטית את מספר ליבות המעבד.
- שימוש ב--enableHT עשוי להזיק במקרים מסוימים, ומומלץ לבדוק את השפעתו באמצעות YAAB.
- פרמטר -exThreads אינו מומלץ כלל, שכן הוא מופעל אוטומטית במערכות עם 4 ליבות ומעלה.
שינויים בדרישות המערכת
עדכון 2.20 הוא האחרון שיתמוך בגרסת 32 סיביות של Arma 3, כאשר החל מעדכונים עתידיים המפתחים יתמקדו אך ורק בגרסת 64 סיביות. החלטה זו נובעת מהצורך להשתמש בתכונות C++ מודרניות ולחסוך זמן פיתוח עבור הצוות הקטן שנותר בתמיכה חיה (Live Ops). בנוסף, תמיכה ב-Windows 7 ו-8 הופסקה, בהתאם להחלטת Steam. דרישות המערכת המינימליות והמומלצות עודכנו כדי לשקף את ההתקדמות בחומרה, כאשר הדרישות החדשות מציעות חוויית משחק ריאלית יותר עבור שחקנים חדשים.
תגובות הקהילה
עד כה, שחקנים דיווחו על שיפור של 10-25 FPS נוספים בממוצע לעומת הגרסה הראשית הקודמת, במיוחד בסביבות עתירות AI. משתמשים ברשתות חברתיות כמו Reddit ו-Discord שיבחו את התחושה החלקה יותר ואת היכולת להתמודד עם תרחישים מורכבים יותר מבלי לפגוע בביצועים. עם זאת, חלק מהשחקנים ציינו כי השיפורים פחות מורגשים בסביבות עם מודים כבדים, מה שמדגיש את האתגרים במיטוב משחק כל כך מודולרי.
המשך התמיכה והעתיד
למרות המעבר ההדרגתי של Bohemia Interactive לעבר Arma 4 ומנוע ה-Enfusion החדש, עדכון 2.20 ממחיש את המחויבות המתמשכת של החברה לקהילת Arma 3. הצוות הקטן ממשיך לעבוד על שיפורים, תוך איזון בין תוספות כמו ממשק דפדפן מובנה ותמיכה ב-Steam Game Recording לבין שיפורי ביצועים. המפתחים מדגישים כי המודולריות של המשחק, במיוחד תמיכה במודים, מגבילה לעיתים את היכולת ליישם אופטימיזציות רחבות יותר, אך הם ממשיכים לחפש הזדמנויות לשיפור.
עוד באותו נושא:
- Arma 3 : היסודות של לחימת חי"ר
- מפתחי Arma 3 שוחררו ממעצר
- ArmA 3: כל הפרטים כאן
- במהלך קונצרט: "ArmA 4" הוכרז רשמית ומתוכנן לצאת ב-2027
עדכון 2.20 ל-Arma 3 הוא עדות לכוחה של קהילה פעילה ולמסירות של צוות הפיתוח, שממשיך לתמוך במשחק גם לאחר 12 שנים. השיפורים במולטיטרדינג, לצד תוספות כמו זיקוקי תאורה וכנפיים קצרות למסוקים (UH-80/AH-99), מחזקים את מעמדו של Arma 3 כסימולציה צבאית מובילה. שחקנים מוזמנים לבדוק את העדכון ולשתף משוב בערוצי הקהילה, כגון Discord ו-Reddit, כדי לסייע בהמשך שיפור המשחק.
מקורות:
- OPREP – Performance Optimizations in 2.20, Arma 3 Dev Hub
- SPOTREP #00118, Arma 3 Official Website
- תגובות משתמשים ב-X ו-Reddit



