העלילה: מרוץ בין־ממדי להצלת ספלינטר
TMNT: Splintered Fate נפתח ברגע דרמטי: במהלך טקס מסתורי, מאסטר ספלינטר – המנהיג הרוחני והאב המאמץ של הצבים – נחטף בידי כוח מסתורי, והעולם סביבם מתפרק ומקבל צורה חדשה. בעקבות האירועים, הצבים נסחפים דרך שער ממדי ומתעוררים במציאות שבורה, בה גבולות הזמן והמרחב נעלמו.המשחק כולו סובב סביב מסע החיפוש אחר ספלינטר. כל ריצה במשחק מובילה את השחקן דרך ממדים שונים – כמו הביוב, הנמלים ואזורי תעשייה ישנים – כשבכל אזור ממתינים בוסים, אויבים אייקונים, ובני ברית שיכולים לעזור בדרכים שונות.העלילה מתפתחת בהדרגה תוך כדי ההתקדמות, דרך דיאלוגים מדובבים, שברי מידע בין השלבים, והיתקלויות עם דמויות אהובות ומוכרות מהיקום של צבי הנינג’ה. הטקסטים מותאמים לקצב ההתקדמות של השחקן, ויש תחושת התפתחות ממשית גם אם נכשלת או בחרת דמות שונה.מטרת המשחק העיקרית היא לא רק להציל את ספלינטר, אלא גם לחשוף מזימה רחבה יותר, להבין מה גרם לקריסת הממדים, ולעצור את הכוחות האפלים שמאיימים על קיומם של הצבים ושל העולם כולו. בסופו של דבר, העלילה מנסה לחבר בין פעולה, דרמה ונאמנות למקור – ולדעתי היא מצליחה בכך מאד.מה שאני אהבתי במיוחד זה שהדיאלוגים מגיבים להתקדמות שלך – תיתקלו בהתייחסויות שונות אם תיכשל או תצליח כל דמות נראית ומדברת כמו בגרסאות האהובות של הסדרה/קומיקס/סרטים ויש גם טוויסטים קטנים – כולל שאלות אמיתיות על גורלם של הצבים והקשר שלהם לספלינטר.המשחק כולו מדובב ברמה גבוהה – וכל דמות נשמעת אותנטית, כאילו יצאה היישר מהסדרה או הסרטים. מדובר בתוספת אדירה לאווירה ולאמינות של העולם, ולדעתי אחת הסיבות שTMNT מצליחה בתחום משחקי הווידאו היא בגלל הנאמנות לדמויות.גרפיקה וסאונד: חגיגה לעיניים ולאוזניים
הסגנון הגרפי משלב קומיקס עם צבעוניות חזקה, עיצוב אויבים מרשים, סביבות מגוונות (מעבדות, ביוב, ממדים שבורים), ואנימציות חלקות – גם ב־Switch, שעליו אני משחק.המוזיקה קצבית ומלווה היטב את הקרבות, הסאונד אפקטיבי, והכל מרגיש מושקע, מלוטש, ולא עמוס מדי. המשחק שפותח על ידי Super Evil Megacor מצליח להעביר את החוויה גם דרך הסאונד והויזואליות.מערכת הקרב:

מערכת הקרב של Splintered Fate מבוססת על קרבות מהירים בזמן אמת עם שליטה ישירה על אחת מחמש הדמויות (ארבעת הצבים וקייסי ג’ונס). זוהי מערכת פשוטה להבנה אך עם עומק גדל ככל שמתקדמים. המיקוד הוא על תנועה מתמדת, התחמקויות, שימוש חכם ביכולות, והבנה של תבניות התקפה של אויבים ובוסים.
המשחק שואב השראה ברורה מ־Hades: הקרבות מתבצעים בזירות סגורות, השליטה רספונסיבית, והשחקן נע בין חדרים תוך איסוף שדרוגים, בונוסים ופריטים.
לכל דמות יש מערך של פקודות פעולה המשותפות לכולן, עם וריאציות ייחודיות לכל אחת:
Attack – מתקפה רגילה (ניתנת לשילוב בקומבואים)
Dash – התחמקות מהירה, חיונית להישרדות
Special – יכולת מיוחדת משתנה לפי דמות
Tool – כלי קרב טקטי מתכלה (מפורט בהמשך)
Ultimate – מתקפת-על חזקה במיוחד, נבנית במהלך הקרב
כלים טקטיים (Tools)
במהלך כל ריצה, השחקן יכול לאסוף Tools – שהם פריטים חד־פעמיים לשימוש טקטי. אלו כוללים בין היתר:
מוקשי קרח שמקפיאים אויבים
לייזרים חותכים
גל הדף שמפיל קבוצות אויבים
בובות פיתוי שמסיטות את תשומת הלב
מחסומים אנרגטיים שמגנים זמנית
חלק מהכלים ניתנים לשדרוג או לשימוש נוסף, וישנה חשיבות רבה לבחירת הכלי הנכון למצב הנכון – במיוחד בקרבות מול בוסים.
מתקפות מיוחדות (Special)
לכל דמות מתקפה מיוחדת משלה. לדוגמה:
ליאונרדו מבצע סיבוב עם חרבות שפוגע במספר אויבים
מיכלאנג’לו מסתחרר עם הנונצ’קו
רפאל משגר סדרת אגרופים עוצמתיים
דונטלו יורה את המקל שלו כבומרנג
קייסי ג’ונס חובט עם אלת בייסבול על שטח רחב
המתקפות המיוחדות מוגבלות על ידי מטבע "אנרגיה", שמצטברת אט־אט או באמצעות Power-ups.
מתקפת־על (Ultimate)
מד האנרגיה של ה־Ultimate מתמלא ככל שפוגעים באויבים או נפגעים. כשמגיע למקסימום – ניתן לשחרר מתקפת־על רבת עוצמה, שונה לכל דמות:
ליאונרדו יוצר סופת חרבות
דונטלו יורה קרן חשמלית מתמשכת
קייסי ג’ונס מנחית פצצה ששטח ההשפעה שלה עצום
השימוש ב־Ultimate מהווה נקודת מפנה, במיוחד בקרבות אינטנסיביים, ויש לתזמן אותו היטב.
שדרוגים זמניים במהלך הריצה
במהלך כל ריצה ניתן לפגוש דמויות שיציעו בונוסים (Boons), שמתווספים אקראית ומשפיעים על סגנון המשחק. לדוגמה:
חיזוק למתקפה רגילה או מיוחדת
יכולת שכל התקפה גם שורפת אויבים
תוספת ל־Dash שמפוצץ את הסביבה
קפיצה מחודשת באוויר (Double Dash)
בחלק מהשדרוגים אפשר לבחור בין 2–3 אופציות, ויש בהם מרכיב אסטרטגי משמעותי.
שדרוגים קבועים בין ריצות
בין ריצות ניתן להשקיע משאבים בשדרוגים קבועים כמו:
הגדלת מד החיים
חיזוק מהירויות פעולה
פתיחת כלים חדשים (Tools)
שיפור ה־Ultimate
שיפור ההשפעה של שדרוגים זמניים (Boons)
השדרוגים האלו הופכים את הריצות הבאות לקלות יותר – ויוצרים תחושת התקדמות גם כשמפסידים.
מערכת שדרוגי D.N.A
במעמקי המשחק נחשף גם עץ שדרוג גנטי (DNA), בו ניתן להשפיע על התכונות הבסיסיות של כל דמות. ככל שמתעמקים, ניתן ליצור שילובים אסטרטגיים מותאמים אישית – למשל להפוך את מיכלאנג’לו לדמות התקפית יותר, או את דונטלו לעמיד במיוחד.
איזון הקרב
באופן כללי, הקרבות מאוזנים היטב:
הקרבות המוקדמים יחסית קלים, אך בהמשך נדרשת הבנה עמוקה של המערכות
בוסים מאתגרים אך הוגנים – תבניות התקפה ברורות
כל ריצה מרגישה שונה – בזכות הפיזור האקראי של שדרוגים ואויבים
המשחק לא קשה כמו חלק מהרוגלייקים הוותיקים, אך יש בו מספיק עומק לגיימרים מנוסים – ומספיק נגישות לשחקנים חדשים בז'אנר.
סיכום
מערכת הקרב של Splintered Fate מצליחה לשלב בין פשטות לשליטה, גיוון בין הדמויות, אלמנטים טקטיים, ושדרוגים שמייצרים עניין. היא בנויה כך שתוכל ליהנות גם אם זו הפעם הראשונה שלך ברוגלייק – אבל מציעה גם מקום להעמקה, ניסוי ובנייה מותאמת אישית של סגנון המשחק שלך.
דמויות ויתרונות
כל הדמויות שניתן לשחק בהן – ולכל אחת סגנון שונה לגמרי. המשחק מאפשר לשחק ב־5 דמויות, וכל אחת מהן מציעה סגנון קרב ייחודי לחלוטין:ליאונרדו (Leonardo)
תפקיד: לוחם מאוזן
יתרונות:
התקפות מדויקות ומהירות
שליטה גבוהה בשטח
מתקפה מיוחדת מצוינת לניקוי קבוצות אויבים
חסרונות:
פחות נזק ישיר לדמות אחת
דורש שחקן שיודע לנצל היטב את המהירות והדיוק
רפאל (Raphael)
תפקיד: טנק אגרסיבי
יתרונות:
נזק גבוה בטווח קרוב
חוסן טבעי, סופג יותר
אולטימייט חזק נגד בוסים
חסרונות:
טווח קצר
תנועה מעט איטית יותר
דורש סבלנות בהתחמקויות
דונטלו (Donatello)
תפקיד: שליטה מרחוק ותמיכה
יתרונות:
טווח התקפה ארוך
מתקפות מיוחדות עם שליטה טובה בשטח
מצוין נגד קבוצות גדולות
חסרונות:
נזק נמוך יחסית למכה בודדת
דורש מרחק בטוח מהאויבים
תלוי מאוד בשדרוגים מתקדמים
מיכלאנג'לו (Michelangelo)
תפקיד: זריזות והסחות דעת
יתרונות:
תנועה מהירה מאוד
יכולות שמבלבלות אויבים
הכי סלחני לשחקנים חדשים
חסרונות:
נזק נמוך יחסית
פחות אפקטיבי מול בוסים חזקים
פחות חזק בקרב ממוקד אחד־על־אחד
קייסי ג’ונס (Casey Jones)
תפקיד: נזק מתפרץ וכאוס
יתרונות:
אולטימייט הרסני
מגוון מתקפות לא שגרתיות
מצוין לריצות התקפיות קצרות
חסרונות:
לא מדויק – לעיתים קשה לפגוע
פחות שליטה על מה שקורה בזירה
דורש סגנון אגרסיבי וסיכון
קרבות הבוסים: לומדים ולא סובלים
המשחק מציג מספר בוסים לאורך השלבים, עם עיצובים מגניבים ויכולות ברורות. אף בוס לא מרגיש "לא הוגן" – אם תלמד את הדפוסים, תנצח.- הקרבות מגוונים, חלקם אפילו מפתיעים
- לא דורשים דיוק מסוכן – אלא הבנה
- לשחקנים מנוסים, הבוסים מעט קלים מדי
- חלקם נגמרים מהר מדי (במיוחד עם Tools נכונים)