סדרת CoD נוחתת שוב אחרי שנה די סוערת מבחינתה של אקטיביז'ן (Activision), שכן זו הפעם הראשונה מזה למעלה מ-20 שנה שהזיכיון כבר לא בבעלותה, אחרי שנרכשה על ידי מיקרוסופט (Microsoft) בסכום הגבוה בהיסטוריה בענף הגיימינג- 69 מיליארד דולר.
בפועל, לנו הגיימרים זה לא אמור לשנות כמעט דבר, מלבד העובדה שבפעם הראשונה בהיסטוריה של הזיכיון, המשחק הכי גדול של השנה נוחת בהשקה היישר לספריית המשחקים של מנויי Xbox Game Pass, שלדעת אנליסטים, צפוי להגדיל את מספר המנויים בשירות בעד 4 מיליון שחקנים. טוב, אם נחשוב על זה רגע, לשלם כמה עשרות שקלים בחודש בשביל מנוי ולקבל את Call of Duty: Black Ops 6, זה דיל אטרקטיבי בהחלט.
4 שנות פיתוח
את "קול אוף דיוטי: בלאק אופס 6" מפתחים 3 אולפנים שונים כש- Treyarch האולפן המקורי שפיתח את כל כותרי "בלאק אופס" עד היום אחראי על ניהול הפרויקט הזה ופיתוח מצב המולטיפלייר ומצב הזומבים, שהובא על ידו לראשונה בסדרה במשחק Call of Duty: World at War. האולפן הוותיק Raven Software אחראי על מצב הסינגל פלייר (קמפיין) ושני האולפנים קיבלו עזרה מהאולפן Beenox, שאחראי גם על הפורט למחשב. אם זה אומר משהו, השנה מדובר במשחק קול אוף דיוטי עם משך זמן הפיתוח הארוך ביותר- 4 שנים תמימות שהחל מיד אחרי שחרור Black Ops Cold War.
קל להגיע ממקום של ביקורת על סדרת קול אוף דיוטי ועל מה שאקטיביז'ן הפכה אותה עם השנים, מכונת יצור כותרים שנתית. כל שנה כותר חדש שדורס בלי לרחם את המשחק של שנה שעברה וחוזר חלילה, ובדיוק כמו סדרות משחקים אחרות כמו FC של EA, זה פשוט עובד ומכניס לענקיות הגיימינג מיליארדים. כמובן שאותנו הגיימרים, פחות מעניין תזרים המזומנים או ההכנסות של חברות-העל האמריקאיות ולכן אני מבין את הסלידה של חלק מהמעריצים מהמודל הנתון, גם אותי זה מכעיס. עם זאת, כמו שאף חברה עדיין לא הצליחה לייצר סימולציית כדורגל כמו FIFA (היום FC), אין חברה שהצליחה ליצר משחק יריות מהנה כמו CoD וניסו רבות. כך שבאיזשהו מקום אנחנו שבויים ואני מסכים עם דעתו של האיש העשיר בעולם שאמר לאחרונה ש"צריך להחזיר את ענף הגיימינג לגדולתו" אבל זה לא יקרה מחר לצערי.
קמפיין מושקע, מותחן ריגול עמוס באקשן
רבות דובר על מצב הסינגל פלייר של קול אוף דיוטי, במיוחד לאחר השקת Modern Warfare 3 בשנה שעברה, שגרם למעריצים להתאכזב מאורכו של המשחק, אחרי שהקמפיין שלו זכה לתואר הקצר ביותר בהיסטוריה של Call of Duty עם סך של כ-4 שעות שזה באמת מזלזל. לא שיחקתי ב-MW3, כי כמו ישראלים רבים, עדיין לא הרגשתי שהגיע הזמן לנסות להנות ממשחקים חודש ומשהו אחרי אחד האירועים הטראומטיים שחווינו כמדינה. למרות שאנחנו עדיין נמצאים במלחמה כבר יותר משנה ומחכים לאהובינו שיחזרו בשלום מכל החזיתות, החלטתי לחזור לשחק לפני כמה חודשים כי זה עוזר לי להתנתק מכל החדשות ואני יכול להרגיע אתכם שהקמפיין של "בלאק אופס 6" ארוך יותר מקודמו. כמה ארוך? לקח לי קצת בסביבות 8 וחצי שעות לסיים אותו על רמת הקושי השלישית (Hardened) וזה משך זמן מכובד לכל הדעות בהשוואה לכל האורכים של כל (הקמפיינים של) בסדרת המשחקים 'קול אוף דיוטי'.
תת הסדרה 'בלאק אופס' כיסתה עד כה עלילה המשתרעת החל משנות ה-60 המוקדמות עד סוף שנות ה-80, עם דמויות מרכזיות שהושפעו מהנרטיבים של Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Black Ops Cold War, ו- Call of Duty: Black Ops II. בלאק אופס 3 עם זאת, זרק אותנו לעתיד והתרחש בשנת 2065, 40 שנה לאחר אירועי Black Ops 2, אז מבחינתי הוא לא שייך לטיימליין העיקרי של העלילה.

עם Call of Duty: Black Ops 6, אנחנו נכנסים לתקופת מעבר ותהפוכות בפוליטיקה העולמית, המאופיינת בסופה של המלחמה הקרה ועלייתה של ארצות הברית כמעצמת על אחת. מלחמת המפרץ שלטה בכותרות, והיה חוסר אמון גובר בממשלה שבא לידי ביטוי בתרבות המוזיקה, הטלוויזיה והפופ של אותה תקופה. בעוד שמלחמת המפרץ זוכה לאור הזרקורים העולמי, כוח צללים חשאי חדר לרמות הגבוהות ביותר של ה-CIA, ומיתג כל מי שהתנגד כבוגדים. גיבורנו הידוע פרנק וודס הוותיק ב-Black Ops וצוותו מוצאים את עצמם ניצודים על ידי המכונה הצבאית שיצרה אותם, והם הוגלו מהסוכנות והמדינה.
מבצע השתבש, ופרנק וודס וטרוי מרשל מושעים ונאלצים לבנות צוות משלהם של 'סוכנים נוכלים', כולל פליקס נוימן, גאון טכני שגדל במזרח ברלין לאחר הקמת ה-GDR, וסוואטי דיומא, מתנקשת מסתורית
איך זה קרה? [מיני ספויילר] וודס ובן חסותו טרוי מרשל, עבדו ב-CIA עבור ג'יין הארו, מנהיגה מבריקה שעוזרת לנהל את מערכות היחסים שלהם בסוכנות ומומחית מבצעים באגף הפעילויות המיוחדות של ה-CIA (SAD). היא זו שמרכזת את תכנון המשימות ואיסוף המודיעין לצד מספר גורמים צבאיים והיא מדווחת ישירות לסגן מנהל SAD, דניאל ליווינגסטון. כאשר מבצע משתבש, וודס ומרשל מושעים ונאלצים לבנות צוות משלהם של 'סוכנים נוכלים', כולל פליקס נוימן, גאון טכנולוגי שגדל במזרח ברלין לאחר הקמת ה-GDR, וסוואטי דיומא, מתנקשת מסתורית ששירתה נאמנה בעבר משפחת פשע. גם ראסל אדלר הידוע לשמצה חוזר והצוות זקוק לכל העזרה שהם יכולים לקבל.
וודס והחבורה שהסתלקו מה-CIA המושחת נמצאים כעת, ללא ארגון שיגבה אותם, והם יצטרכו למצוא מקום חדש להקים בו סוג של חדר מבצעים. למרבה המזל, הם מוצאים אתר מוזנח ונטוש בהשראת Resident Evil ששימש לשעבר את הקג"ב – אחוזה ענקית על חוף הים בשם ‘The Rook’ (בתרגום לעברית – "הצריח") כדי להשתמש בו כבסיס הפעילות שלהם לאורך כל הקמפיין. כמובן שלא מדובר באחוזה רגילה, ותגלו שהיא מסתירה לא מעט סודות – סודות שתצטרכו לפתור כמה חידות כדי לגשת אליהם [סוף המיני הספויילר].
אגלה לכם רק שסוף המשחק מעלה הרבה שאלות ותהיות ועשוי לחזק את הדיווחים על כך שעלילת בלאק אופס הבא תתרחש מתישהו בשנת 2030.

הקמפיין מכיל שורה ארוכה של משימות מגוונות המשתלבות יחד כמו סרט אקשן כדי ליצור אולי את קמפיין Call of Duty הטוב ביותר מזה שנים רבות. אתם תמצאו את עצמכם מחפשים רמזים ומטרות בסביבה עיראקית, או לבושים בתחפושת ומתגנבים לגאלה בהנחייתו של לא אחר מאשר ביל קלינטון, או נרדפים בתור ילד על ידי חייל, או נוכחים במתקפת טרור קרקעית במשימה בשם "פיקדילי". מלבד משימה קצת מוזרה בשם "Emergence" בה אתם מוצאים את עצמכם נלחמים פתאום מול… זומבים, כל פרק שונה אחד מהשני, תוך שמירה על רמה גבוהה וקצב בלתי פוסק והסיפור שמתחיל בצורה מרתקת מצליח אף להשתפר ככל שהוא נמשך.
את כל הקרדיט לקמפיין צריך לתת לרייבן, שעשתה פה עבודה משובחת, ולמי שלא מכיר את האולפן הזה הוא חתום על כמה משחקי יריות אגדיים כמו Soldier of Fortune וסדרת המשחקים Star Wars: Dark Forces.
אם צריך לסכם את הקמפיין
אם להיות כנה איתכם, אני לא מכיר את סדרת קול אוף דיוטי מימיה הראשונים, אלא רק מהעשור האחרון, ולכן יהיה לי קשה להשוות את הקמפיין של המשחק החדש לקמפיינים הכי גדולים של הסדרה שלטענת המעריצים שייכים לעשור הראשון של הסדרה. ובכל זאת, מבין כל הקמפיינים ששיחקתי, אני יכול כבר להגיד לכם שזה הקמפיין הטוב ביותר ששיחקתי והטוב ביותר של העשור האחרון, קל ופשוט. האקשן, הצגת הסיפור, התחושה שאתם בסרט קולנוע מלווה בויז'ואל וסאונד מדהימים, מעברים חדים, משימות מגוונות והמתח שתמיד נמצא באוויר – כל אלה גורמים לי אולי לשקול ולנסות אותו שוב ברמת קושי הגבוהה ביותר (Veteran).
למרות שהסיפור אולי לא מושלם, מבחינה עלילתית הוא היה הגיוני מספיק כדי לתת לי הרגשה שלא מזלזלים באינטליגנציה שלי כי יש פה סיפור שמתפתח כמו סרט ריגול טוב, דמויות משכנעות ומרתקות, הרפתקה חובקת עולם, שלוקחת שחקנים מרוסיה לארצות הברית לעיראק ובחזרה, אבל, המולטי קורא לי!
המולטיפלייר – CoD קלאסי
נראה ש-Treyarch החליטה השנה לעשות ריסטרט ולהחזיר למולטי כמה מהמרכיבים השורשיים של הסדרה. המשחק הושק עם 16 מפות מולטי, מתוכן 12 מפות 6v6 וארבע מפות סטרייק שניתן לשחק 2v2 או 6v6. מבחינת שטח, מדובר ב-12 מפות בינוניות לכל היותר ו-4 קטנות, כאלה שתמיד אהבתי בסדרה, כך שאני מרוצה מהגודל שלהן, למרות שמבחינה יצירתית, היה אפשר ליצור כמה מפות שלא יזכירו מפות אחרות בסדרה.
למרות זאת, אני חייב לציין את הגיוון ב-16 מפות ההשקה. יש מפת יער, מפה מושלגת, מפה אורבנית, מפה מסביב לווילה וכל מפה שונה מאוד מהשנייה. לצלפים חובבי הסנייפרים למיניהם, אני ממליץ על המפה SCUD, שם הרגו אותי הכי הרבה עם סנייפר וקילסטרייקים. יש מפה לכל שחקן והעדפותיו לטעמי ואם אתם רוצים לשדרג נשקים, כנסו למודים של הארדפוינט במפות קטנות ותתחילו "לעבוד".

התחושה הראשונה במולטי שכבר הייתי שם קודם (עיצוב המפות), בכל זאת משחק קול אוף דיוטי שיש בו לובי, מפעילים, גאנסמית', מתחילים סיבוב, רצים, הורגים וחוזר חלילה, מתחלפת בפשוט להנות מהמשחק שזורם בצורה כזאת שמצאתי את עצמי משחק כמה שעות רצוף, ואת זה עשיתי בגיל מאוד צעיר. ההשקעה ניכרת בכל אספקט של המשחק והמשחקיות החלקה ללא כל אלמנט מוזר כזה או אחר ואולי אני בהנגאובר מהקמפיין, אבל כד כה, יופי של מולטי, כיף להרוג (במשחק כמובן) ואם אפשר להצביע על משהו אחד שהייתי משנה, זה אולי את הגיימפליי המהיר שלו, כי אני מעדיף תנועה איטית יותר בדומה למשחקים ישנים בסדרה (גוסט, WWII). הגיימפליי בקמפיין אגב, הוא איטי הרבה יותר.
למי שהתגעגע להתקדמות הדרגות הקלאסית, שחקנים וותיקים יכולים להיות מרוצים מחזרתה של מערכת הפרסטיז' ׁ(Prestige) עם מנגנון מסורתי ולא מערכת התקדמות מבלבלת כמו בכותרים של השנים האחרונות. מפשט לגבי התפריט השנה, הוא הגיוני בסך הכל כך שקל להתרגל אליו ואת ה-HUD תוכלו להגדיר בהתאם לטעמכם האישי.
Omnimovement – חופש תנועה
השנה קיבלנו מכניקת תנועה חדשה שהכניסו למשחק ונקראת Omnimovement, והיא מאפשרת לכם לרוץ ספרינט, להחליק ולצלול כמעט לכל כיוון בדיוק כמו מקס פיין והופכת את הגיימפליי להרבה יותר כייפי ובמקרים רבים למשעשע. בפועל זה מרחיב את אפשרויות התנועה שלכם במשחק והופך לכלי חשוב להתחמקות או לתקיפה במגוון דרכים. אם בא לכם לצפות בביצועים התיאטרליים שלכם במשחק, תוכלו תמיד להציץ במצב התיאטרון שחזר לסדרה, אותי זה פחות מעניין כי יש כל כך הרבה לעשות במשחק הזה.
עם זאת, המכניקה החדשה הזאת לא מתבטאת בעיצוב המפות, כלומר המפות הן מפות קול אוף דיוטי טיפוסיות ומגוונות אבל לא כאלה שנבנו במיוחד ל-Omnimovement וחבל, כי היה אפשר ליצור לפחות מפה ניסיונית אחת שתכיל את כל האלמנטים שניתן להשתמש בהם במכניקה החדשה.
הנשקים במולטי נראים ומרגישים מעולה ביד הווירטואלית שלכם, ואחרי כניסה לכמה סיבובים במולטי, אני ממליץ לכם לעבור ל-Firing Range, המקום בו תוכלו לבחון את כלי הנשק שלכם ב-Loadout שונים, ובעיקר את הנשק הראשי שלכם בו תוכלו לערוך שינויים ולבחון את ההשפעה שלהם (קת, בריח, מחסנית, כוונת וכו'). אני תמיד אומר שהנשקים זה לא מה שיעשה אתכם שחקנים טובים יותר, אל המיומנות בשימוש בהם והרפלקסים שלכם תוך כדי תנועה.
לכן, חיפוש אחר "הנשק הכי טוב בבלאק אופס 6" בגוגל, אולי יכוון אתכם לנשק המומלץ של יוטיוברים פופולאריים, אבל אני מאמין שלכל שחקן יש את הנשק הטוב ביותר שמתאים לסגנון המשחק שלו. כלומר, מה שאני מתכוון להגיד זה שאין נשק אחד שהוא הכי טוב, וכמה שתשתפשפו על נשק כזה או אחר, תגדילו את רמת היכולת שלכם לנצח מהלכים ולשפר את ה-KD.
אני חסיד של Assault Rifles (ARs), ורובה הסער הראשון שתקבלו הוא XM4 שהוא נשק נהדר בתור התחלה אבל אני ממליץ להחליף אותו כשתגיעו לרמה 10 בה ייפתח לכם הקלצ'ניקוב (AK-74 שהוא גרסה מחודשת של רובה הסער הרוסי AK-47). במפות ממש קטנות כמו "Subsonic" ו-"Warhead" (השוכנת לצד המפה הקלאסית ניוקטאון) אני משתמש בנשק ה-SMG הראשון שתקבלו שנקרא C9.

מאחד ומדובר בביקורת ולא במדריך, אציין רק שהמודים הקלאסיים של הסדרה כולם נמצאים כאן ותוכלו ישר לקפוץ ל-TDM, S&D ,FFA דומיניישן ועוד ויש לכם גם אפשרות לשחק במצב הארדקור שאני פחות מחבב, בו כל ירי לעבר אחד מהקבוצה שלכם עלול להרוג אותו, גם ה-HUD שם מוגבל. אם נמאס לכם להיהרג מקילסטרייקים במפות, תוכלו תמיד לעבור לאחד מ-4 המודים האלטרנטיביים (Face Off) בהם ה-Scorestreaks מושבת. אציין רק שה-FFA (קיצור של Free for All) מבוסס כאן ניקוד ולא הריגות שזה מבאס, ובפועל, שחקן יריב שיהיו לו פחות הריגות משלכם, אך עשה כמה אסיסטים והציף את המפה עם פלאשבאנג, יכול לנצח סיבוב.
ה-Perks, לא משהו שלא ראינו במשחקים קודמים ומשהו שכן שמתי לב אליו הוא קיצור זמן ה-TTK, שזה Time to Kill, כלומר, מרגיש לי שלוקח קצת פחות זמן להרוג אויב אחרי שמתחילים לפתוח עליו באש לעומת MW מ-2019, שהוא הקוד האחרון ששיחקתי בו.
גרפיקה, זומבים ושאר ירקות
מבחינה גרפית אין מה להרחיב יותר מדי מהסיבה הפשוטה שהמשחק נראה מעולה במחשב אחרי כמה דקות של הגדרות ובדיקות ואני די בטוח שהוא נראה הרבה יותר טוב מאשר הקונסולות הראשיות. אני לא פריק של גרפיקה מטורפת ואין לי מחשב-על אלא כזה שבניתי לפני שנתיים, אבל על פי דרישות המערכת של המשחק, אני בטופ של ה-Specs שזה לבטח מחמיא ל- RTX 3080 המזדקן שלי (מופעל על דרייבר אנבידיה 560.70). אני משחק ברזולוציה 1440p (נקרא גם 2K) והגדרתי את הגרפיקה במשחק בהתאם לסקירה שהעליתי ונקראת "כיצד להשיג את הביצועים הטובים ביותר ל"בלאק אופס 6" ב-PC?". הפעלתי כמובן עם DLSS ואתם מוזמנים להציץ בסקירה.

הסביבות אמנם עשירות מספיק, הטקסטורות נראות מספיק חדות, האנימציות ברמה גבוהה והתאורה נראית מעולה אבל אין פה איזה גרפיקה נוצצת. הנשקים נראים מציאותיים אבל בשביל שלא תפתחו יותר מדי ציפיות, אני חושב שאין כאן שיפור גדול ממשחקים קודמים אלא יותר עניין של ליטוש ואופטימיזציה. גרפיקה של באטלפילד 2042 שאיכזב מעריצים רבים, לא תקבלו כאן אבל הוא רץ לי די חלק והמסך 144 הרץ עם 144fps שהכרטיס מצליח לספק, מעניקים לי משחק חלק, יפה ומרשים גרפית. משפט או שניים על הסאונד המדהים במשחק, האפקטים הקוליים עבור כלי הנשק המגוונים מרגיש ונשמע מדהים, טעינת הנשק, ירי, שמיעת ירי שמגיע ממרחקים ופיצוצים – חוויה קולית מן השורה הראשונה. אני ממליץ לשחק עם אוזניות איכותיות כי החוויה משתדרגת משמעותית לעומת רמקולים וסאונד ה-hitmarker במשחק פשוט נעים לאוזן.
אציין רק שלבעלי מוגבלויות, אקטיביז'ן הודיעה כי בלאק אופס 6 מציג תכונות נגישות חדשות לגמרי, כולל מצב שמיעה א-סימטרי, מצב ניגודיות גבוהה משופר, אפשרויות ותפריט מעודכן של הגדרות נגישות ועוד, תוכלו לקרוא על כך כאן.
באשר לזומבים, אני פחות מתחבר למוד הזה למרות שהוא נחשב לחלק חשוב במשחק ולא אעניק או אחסיר נקודות בגינו. ניסיתי אותו לכמה סיבובים ומהר מאוד מצאתי את עצמי עובר למולטי כי שם מרגיש לי הרבה יותר כיף ואינטנסיבי, אולי כי אני תחרותי מדי. עם זאת, אני לבטח אנסה לחזור לזומבים אם בהמשך המולטי יתחיל לשעמם או אם חברי הטוב יחזור מהמילואים בקרוב. סיבה מספיק טובה לשחק בזומבים היא שיש שם כמה שדרוגים שניתן לקבל אך ורק שם, אז שווה קפיצה של כמה שעות להצטייד ולחזור למולטי.
גזר דין
קול אוף דיוטי בלאק אופס 6 הוא משחק מצוין ולדעתי משחק ה-Call of Duty הטוב ביותר של הסדרה מזה כמה שנים טובות. עם קמפיין שייקח אתכם למסע מרתק עמוס באקשן, דמויות משכנעות, סיפור טוב וגם כמה רגעים בלתי נשכחים, ועם מולטיפלייר אינטנסיבי, מהנה ומאתגר שיוכל להעסיק אתכם שעות רבות, אני ממליץ בחום לכל חובב משחקי יריות מגוף ראשון (FPS) ולכל מעריץ של הסדרה.
Call of Duty: Black Ops 6 שוחרר ב-25 באוקטובר והוא זמין לפלטפורמות המחשב, PS5, Xbox Series X/S, PS4 ו-Xbox One.
תודה לעדלי יונייטד שסיפקה לנו עותק למשחק.
למה צריך חיבור אינטרנט לקמפיין? שיזדיינו נחכה לגרסא הפרוצה ל pc
זה עדיין קיים משחקים פרוצים?
יש פרוץ לבלאק אופס 6???
תעדכן אחי!
משחק מצוין הסינגל פלייר מטורף ממליץ לכולם לנסות
ביקורת נהדרת אהבתי לקרוא
עכשיו אני שוקל לעשות מנוי לגיימפאס חחח
אחלה של סקירה !
סוף סוף הוציאו משחק טוב? מה שמוכיח שלא צריך משחק כל שנה, מספיק כל 3-4 שנים ושיהיה טוב
8 שעות קמפיין? נשמע טוב
אני דווקא חולה על הזומבים ויש מצב שאקנה את המשחק
אחלה ביקורת
נהנתי לקרוא תודה!
ציון מפתיע