ביקורת: Deus Ex: Mankind Divided

%d7%93%d7%90%d7%95%d7%a1-%d7%90%d7%a7%d7%a1-%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%aa

אולפן Eidos Montreal נוצר כמעט בלעדית עבור Deus Ex: סקוור אניקס הציבה לו מטרה אחת בלבד, להציל את הסדרה שכמעט נקברה לעד

הסדרה הייתה פחות או יותר מתה לאחר המשחק השני בסדרה, Invisible War, אכזב את כולם ב-2003, שנה לאחר מכן היו שמועות על משחק בשם Deus Ex: Clan Wars שתוכנן להיות משחק אקשן לחלוטין, מה שגרם לרבות המעריצים של הסדרה לזעום ולהגיד שהסדרה מתרחקת יותר מדי מהשורשים שלה. המשחק הזה הפך לסוג של ספין אוף בשם Project Snowblind, אומנם הוא לא התחרש באותו יקום, קשה שלא להבין שהוא היה פעם Clan Wars.

כדי להחיות מחדש את Deus Ex, הקבוצה במונטריאל הגיעה להבנה שהדרך היחידה לעשות זאת היא לחזור אחורה בזמן וכך Deus Ex: Human Revolution נוצר. משחק שמתרחש הרבה לפני שני המשחקים הראשונים. הוא לקח את הרעיונות והמשחקיות הידידותית לקונסולות של Invisible War ושיפץ אותם, הם לקחו את זה ושמו עיצוב ניו-רנאסאנס עם עתיד סייברנטי.

ss_aa991e371e2c8dd1b4bbe62274de1ec880fbd95a-600x338

Human Revolution לא היה משחק מושלם, אבל הוא היה אמיץ, הוא לקח את מה שעבד בסדרה והפך אותו ליותר פשוט כדי לספר סיפור מעניין ועדין עם סטייל. 5 שנים לאחר מכן ו-Eidos מונטריאל שמו את אדם ג'נסן, הדמות הראשית של המשחק, בעולם שמתמודד עם האסון שנגרם בעקבות אנשים משודרגים סייברנטית. Eidos שוב היו נחושים להתמודד לתקן את הבעיות שהיו במשחק הקודם.

בהרבה דרכים האולפן צלח את המטלה הזו. Mankind Divided נמצא בשיאו שהוא מציג לשחקנים מקומות לחקור עם בעיות מאוד מסובות ודרכים רבות לפתור אותן. הרקע הבדיוני שלו מחזיק, אך האמביציה שהוא מציע לא כל כך מקבלת צורה.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

Mankind Divided נפתח שנתיים לאחר "התקרית" – אירוע שבו פסיכוזה בלתי נשלטת הופעלה בכוונה בכל בני האנוש בעולם ששודרגו סייברנטית, מה שגרם להם להשתלח בצורה אלימה בכל מי שהיה קרוב אליהם. העולם הפך תוך דקות למרחץ דמים ואי שקט, לאחר שאדם הפסיק את האות שגרם לפסיכוזה והמהומה שקעה, האנשים המשודרגים הנותרו בחיים התעוררו למציאות קשה שבה העולם כבר לא סומך עליהם ואף שונא אותם. באמצע כל הבלאגן הזה נמצא אדם ג'נסן, שוטר במשטרת דטרויט לשעבר ועכשיו סוכן ממשלתי משודרג בשירות האינטרפול.

Deus Ex Mankind Divided הוא משחק אקשן-RPG-מה שאתם מחליטים, ומה שאתם מחליטים יכול להיות התגנבות, משחק פאזלים או FPS ואולי כל השלושה האלו ביחד. כשאתם תתקדמו במשחק לאורך זמן אתם תקבלו נקודות XP שיכולים לאפשר לכם לשדרג את ג'נסן.

ss_1e567a389f5a8b3300c1adf4d1c28e7fc2241679-600x338

אם שיחקתם Human Revolution, אז אתם בטח שואלים את עצמכם איך לעזאזל ג'נסן יכול להיות עוד יותר משודרג לאחר שנתיים של התנסות ביכולות שלו, התשובה היא שעושים עליכם "מטרויד" – כלומר, Eidos מרכיבים צירוף אירועים שגורמים ל-"שחזור להגדרות היצרן" למחשב שיש לג'נסן על הגוף. בדרך כלל זה רגע מאוד מתסכל עבור משחקי אקשן הרפתקה שנועלים את הכוחות של הדמות מאחורי סורג ובריח לאחר סצנות הפתיחה, אבל המשחק הזה עושה עבודה טובה בלבנות סיבות עלילתיות עבור הנעילה הזו.

ss_3736af03a04c23322a0c1b4edb4c2cee7ece9ad6-1920x1080

האתחול מחדש של ג'נסן גורם לכם לבנות מחדש ולתעדף את הכוחות של ג'נסן לפי איך שאתם רוצים בדיוק לשחק את המשחק.  יש 3 דרכים להתקדם באזורים במשחק: קרב, התגנבות והאקינג. מדי פעם גם יהיה אפשר להגיד את הדברים הנכונים כדי להמנע מקונפליט. לג'נסן יש יכולות שיכולת לתמוך בכל 3 הדרכים האלו – אפשר להפוך אותו לרובוקופ בלתי ניתן לעצירה, האקר מיחידות הסייבר של צה"ל, או סם פישר מכני כמו בספלינטר סל, הבחירה בידכם.

ss_c7f130090799e4f3ba08a6198ce4a500d973c5d1-600x338

בין היכולות שניתן למצוא הן שיפור הרפלקסים, נפילה מגובה רב מבלי למות, לקפוץ גבוה יותר או להרים כמעט כל חפץ שלא מקובע לקרקע ועוד. מערכת הפרקסיס לא גרגרית כמו משחקים אחרים שמופעלים על ידי Stats, אבל היא מספיק טובה כדי לייחד אתכם מבלי ללכוד אתכם בבילד ספציפי אם אתם משתמשים בה בצורה חכמה.

החלק האחרון בפסקה הקודמת מאוד חשוב, כי כמו Human Revolution ואף יותר ממנו, Mankind Divided לא מוכן לתת לכם להיות מפוקסים על סגנון משחק אחד. כל יכולת של ג'נסן הוא פתרון לבעיה ספציפית, תלוי במצב שאתם נמצאים וכל משימה במשחק היא אוסף של בעיות לפתור.

אם אתם אוהבים להתגנב ולהכנס לתעלות אוורור ואזורי תחזוקה אולי תרצו להשקיע ביכולות החוזק של ג'נסן כדי להזיז קופסאות ומכשירים כבדים כדי להגיע לאזורים האלו, תרצו גם להשקיע ביכולות לנפץ קירות באגרוף כדי למצוא קיצורי דרך. ההאקרים שבניכם ירצו להשקיע ביכולת ההעלמות של ג'נסן כדי לפרוץ מחשבים ודלתות שנמצאים חשופים.

ss_b1ea76801c1d5940904ad2c3e2cad41a0ec37d75-600x338

בדרך הזאת, Mankind Divided מעורר זכרונות ממשחקי אקשן הרפתקה עם כיוון החקירה שמשתמשים בסדרת Metroid בתור בסיס – מרבית האזורים במשחק ישארו חסומים עבורכם עד שיהיה לכם את הכלים המתאמים להגיע אליהם. בניגוד למשחקים אחרים, Mankind Divided לא מכריח אתכם למצוא אותם. במקום זאת הוא מאפשר לכם לבחור את הכלים שאתם רוצים, אבל אתם תהיו כל כך מאוחר במשחק לפני שיתאפשר לכם כבר לראות הכל

הבחירה הזאת איך להתקדם ולהצליח במשחק – וגם לדפוק את עצמכם במצבים מסוימים – הופך לחלק מאוד גדול ממערכת התגמול של המשחק, הוא נותן לכם XP עבור כמעט כל פעולה שתבצעו במשחק, מלעלף מאבטח ועד מציאת עוד תעלת אוורור לזחול בה.

אני בטוח שעבור אנשים מסוימים, Mankind Divided יספק חויה של גיבור-על סייברנטי שקורע את הצורה לבאד גאיס, המשחק נותן לכם את כל הכלים כדי להפוך את ג'נסן לאחד כזה, יסודות מערכת הקרב שלו די חזקים, הרבה יותר טובים מהמערכת הקרב המגושמת של Human Revolution. יש שדרוגים גדולים שמוקדשים לאופציות קרביות. אם אתם רוצים לשחק בדרך הזה – אתם יודעים, כמפלצת – אתם יכולים.

ss_93783a7e416be1adfffec1f62e9274d1f4dd29c0-600x338

אבל, Mankind Dividend מציע אפשריות רבות כדי להמנע מאלימות או לפחות אלימות קטלנית. לא רק שזה אפשרי לשחק את כל המשחק מבלי להרוג אפילו אדם אחד, המשחק מעודד גישה שכזו. כי כשקיבלתי יותר נקודות XP, קיבלתי דרכים חדשים לחקור את עולם המשחק ולהתקדם מבלי להשאיר שובל דם מאחורי.

לתגמל חקירה ולמידה היא הדרך הטובה ביותר לעודד את השחקן לחקור במשחק כמו זה, המשחק התגרה בהרגל הקומפלסיבי שלי לחקור בכך שהוא הציג לי מידע שנמצא מחוץ להישג יד וצריך לעבור מספר מכשולים כדי להשיג אותו.

הרקע הבדיוני של Mankind Divided הוא אחת הנקודות הכי חזקות שלו. עולם המשחק מפורט ברמה גבוהה עם אלמנטים עלילתיים שחצניים – העתיד העגום של האנושות שהקו בין מכונה לאדם נהיה מטושטש והאסון שנוצר בעקבות כך – אך הוא גם נכנס לפרטי פרטים של חיי האנשים שנמצאים בו. יש מידע על העולם בכל מקום, מאחורי דלתות נעולות – בין אם קשורים לקו העלילה הראשי, מספקים מידע נוסף או סתם נמצאים שם – ואני רציתי לראות את הכל. כל דלת נעולה במשחק היא אתגר לפתוח אותה, לחקור מה שיש מאחוריה.

ss_3eed1aa6d7376088491b86c8d0938878f176ee0a-600x338

האלמנט הזה מחוזק על ידי התפתחות העלילה מרגע לרגע, הראיה החזקה נמצאת במשימות הצד המדימות שמפורזרות בכל פראג. חלקם הרבה יותר מעניינים ומפורטים מהעלילה הראשית, בין השאר פריצה לאחד הבנקים הכי מאובטחים בצ'כיה כדי למצוא את הסודות של חברת התקשורות "ההגונה והמאוזנת" פיקוס.

על אף שיצא לכם מדי פעם לצאת מחוץ לפראג' רוב המשחק מתרחש בעיר בלבד בכל מני שכונותיה. השינוי הכי גדול מהמשחק הקודם הוא שהפעם אין מסכי טעינה, כל שכונה במשחק מחוברת בצורה חלקה – ניתן להכנס לחנויות, לבסיס שלכם, לבנק או לברים ברובע האורות האדומים והכל ללא מסכי טעינה.

לאחר שיצאתי מהשוד שהזכרתי ליעיל מהבנק, ששמו "פלאסייד", יצאתי לרחוב ללא השהייה והמשכתי בדרכי. זה לא ש-Mankind Divided הוא משחק עולם פתוח – הוא לא כזה גדול – אבל הוא יותר משחק אקשן-תפקידים מורכב יותר עם המון התנסות מכנית ודגש על חקירה, זה הרגיש כמעט חסר תקדים לזוז בין כל האזורים במשחק ללא הפרעה. (אלא אם כן תצטרכו לטעון מחדש שמירה, במקרה הזה, כדאי שתתכוננו לחכות והרבה.)

ss_646e9ffaf54bd6fa2d5d56b0a466cfe5a2c3c2cf-600x338

לעולם הזה יש השפעה מאוד גדולה על משימות הצד, הוא גורם להם להיות חשובות לא פחות ואף לפעמים חשובות יותר מקו העלילה הראשי. בצורה חכמה, למרות רמזים קוליים עקשים שמראים אחרת, המשחק יחכה לכם שתעשו מה שתרצו בקצב שלכם. 10 שעות מתוך 30 השעות ששיחקתי במשחק היו על משימות צד.

יחד עם זאת, היו מספר בחירות ב-Mankind Divided שבאמת גרמו לי לעצור רגע ולחשוב עליהם לעומק. ג'נסן לא פעם צריך לאזן את הצרכים שלו לגלות את הקונספרציה שהוא חוקר לבין המחיר האנושי הבסיסי של חוסר מעש במקום אחר, ל-Eidos Montreal לא ממש אכפת לגבי הרצון שלי להיות אדם טוב ולפתור את כל הבעיות. אז לפעמים אפשר למצוא פשרה ולתקן הכל, אבל נדיר שזה המקרה.

ss_099e9055654bfd464bf63a0cc2a1646740956e64-600x338

ההשלכות במקומות אחרים מרגישות טבעיות בדרך שמנוגדת למצב ברור של הפסד או ניצחון. דרך לא קטלנית לא אומרת שהיא לא אלימה, לדוגמה: הופתעתי לגלות שאחרי משימה אחת שבה נטרלתי את כולם (לא הרגתי.) המשטרה התייחסה לזה כאל "תקיפה של טרוריסט משופר". גם לא ציפיתי שההתנהגות שלי תקבל התייחסות על ידי אנליסט די לחוץ במטה האינטרפול. בנקודה הזו הרגשתי שנתפסתי על חם, יותר מכל משחק אחר ששיחקתי בסגנון.

באופן מקרי, ביצעתי את המשימה הזו מחדש ומצאתי דרך לסיים אותה תוך מספר דקות, בלי לחתור למגע עם המשטרה והכל באמצעות שימוש חכם בקופסאות וגרירתם דרך תעלות אוורור.

עד כמה ש-Mankind Divided הוא משחק טוב, הוא לא מצליח לפדות את הצ'קים שהרקע העלילתי שלו והנארטיב הכתיבו לו.

מתחילת המשחק יש כל אינדיקציה שהמשחק יחקור קונספרציה חובקת עולם, שהוא ינסה לחשוף את התוכניות של האילומנטי עבור החלק המשופר של האנושות. ומה קרה לג'נסן בשנתיים שלאחר Human Revelution. במקום זאת, Eidos Montreal ברובה מרוצה להשאר בפראג', עם נסיעות קטנות למקומות מאוד מוגבלים שנחשבים חלק קטן מהמשחק.

זה מוזר, במקום ש-Mankind Divided יהיה יותר גדול ויותר טוב מקודמו, הוא נהיה קטן יותר. המשחק הקודם הרגיש הרבה יותר גרנדיוזי מהקודם, השלבים אומנם היו בהחלט קטנים יותר ומפוצלים ובלי יכולת להתנסות. אבל המשחק הגיע למקומות רחוקים, גם מבחינת סיפור וגם מבחינה גיאוגרפית, Mankind Divided מרגיש כמו איזה יו-יו עם חוט מאוד קצר. אבל, מה שמאוד מעצבן ב-Mankind Divided הוא איך שהכל נגמר.

ss_043801a1ee5c5c7e3df3f7f90989b009078ff789-1920x1080

אני משתדל לא להגזים בביקורות שלי, אז תאמינו לי שאני מתאר את תגובתי לסיום של Mankind Divided כ"הלם". יש מלא כיווני עלילה שנחקרים במהלך 30 שעות המשחק אבל פתאום באמצע הם נגמרים בלי איזו תשובה או איזה רמז למה קורה אחר כך. בחלק אחד ג'נסן מנסה לחקור מה קרה לו במהלך השנתיים שהיה בתרדמת ובדיוק ברגע שאתם עומדים כנראה להגיע למקום חדש ולרדת לשורש העניין, המשימה הזאת מפסיקה ואין יותר שום אזכור לאלמנט הזה בעלילה. בסופו של דבר יש לכם קרב בוס די משעמם ודי קל. מעט מאוד מהקונספרציה שג'נסן מנסה לחקור נחשפת, לאחר סוף המשחק אתם מקבלים מעט תשובות וערימה של שאלות חדשות. יש רק משב קלוש של התרה בעלילה. המחשבה שנצטרך לחכות עוד 5 שנים כדי לראות אם Eidos Montreal ינווטו את העלילה של השדרוגים המכנים לעבר העתיד הנאנוטכנולוגי של המשחק הראשון גרמה לי להרגיש די מאוכזב.

מהצד הטכני, גרסת המחשב היתה מלאה בעיות ובאגים ימים ואפילו שבועות לאחר ההשקה. שקיבלנו אותו גילנו שלאחר סצנת הפתיחה בפראג' המשחק קורס ולא ניתן להתקדם, נאלצנו לחכות יומיים לתיקון. לאחר מכן, מאוחר יותר במשחק המשחק פשוט קרס במסך טעינה ושוב נאלצנו לחכות עוד 3 ימים עד שהסיפור הזה יתוקן כדי שנוכל לסיים אותו. לא מזמן נוספה התמיכה ב-DirectX 12 בגרסת בטא, אבל המשחק פשוט מקרטע לחלוטין וקורס לאחר כמה דקות משחק, שלפני כן יש ערימה של גליצ'ים גראפים וטקסטורות נעלמות.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

 

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

ושוב ביקורת שהיה תענוג לקרוא. תודה.
ושיווק DLC אגרסיבי, לצד תכנון לעוד שורה של משחקים בסדרה זה דווקא מה שמטריד אותי…

1
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x