ביקורת: Uncharted 4: Thief's End – סיום מושלם לסדרת הדגל של סוני

לאחר 10 שנים, קשה להכיר בעובדה, אנצ'רטד 4 הוא האחרון בסדרת אנצ'רטד, ויהיה הדבר האחרון שראינו מדרייק, הגיבור הכריזמטי והחינני של סדרת אנצ'רטד. את אנצ'רטד 4 התחלתי ברגשות מעורבים, הייתי מאושר מרגע פתיחת הקופסא, שבועות לפני כבר התחלתי לספור את השעות. אבל כשהכנסתי את הדיסק לקונסולה, זה הכה בי, זו הפעם האחרונה שלי עם דרייק, לא יהיו עוד הרפתקאות אפיות, ובעוד כמה שעות, אחת הסדרות הטובות בהיסטוריית ה-Playstation (אם לא הכי טובה) תהיה מאחוריי. אבל לכל דבר טוב בעולם הגיימינג יש סוף, ומה שלא נגמר, הופך לפחות טוב עם הזמן (בלי להזכיר שמות), זה לא מן הנמנע. אף אחד לא רצה לראות את זה קורה לדרייק, בטח שלא אני. ואין מאושר ממני לבשר על כך, אנצ'רטד 4 מסיים בצורה מושלמת את הסדרה שנחרטה למליוני מעריצים בלב, ואף אחד לא יתאכזב.

מספר שנים לאחר אירועי המשחק השלישי בהם הבטיח ניית'ן דרייק שהוא פורש, הוא התמסד עם אשתו אלינה פישר (עוד על מערכת היחסים הזאת בהמשך) אותה הוא מכיר מהמשחק הראשון ועובד בעבודה רגילה בה הוא צריך להציל סחורה מסחרית שקבורה במעמקי האוקיינוס והוא מתמרן בין צלילות לבין עבודה משרדית משעממת. הוא חי חיים רגילים עם אשתו בבית צנוע בעיר, הם מתווכחים על מי יעשה את הכלים וידבר על היום ומנהלים חיי שגרה, דבר שאנחנו לא רגילים לראות מהזוג המדובר. בבוקר היום למחרת דרייק יושב במשרד ומטפל בעבודה משרדית שכוללת הרבה חתימות והרבה דפים, עד שנשמעות דפיקות בדלת.

השומר אחי אנוכי?

מבעד לדלת נמצא סאם, האח דרייק השני ומי שלידיעתו של ניית'ן מת כבר 15 שנים לאחר נסיון בריחה כושל מכלא בפנמה. לאחר שהשניים נפגשים וניית'ן מספר לסאם על כל אשר עבר עליו בשלושת המשחקים האחרונים שעות ארוכות, מתברר שסאם בבעיות רציניות. בכלא הוא היה מדבר עם חברו לתא על אוצרו האבוד של הנרי אייברי, אחד הפיראטים המפורסמים בהיסטוריה שהאגדה מספרת שהחביא אוצר בשווי 400 מליון דולר (600 אלף דולר בימיו). בסיפוריו, סאם ציין שהדבר הראשון שהוא יעשה כשהוא ייצא זה להתחיל לחפש את האוצר הזה. לצערו של סאם, חברו לתא הוא ברון סמים גדול שנקרא הקטור אלאקזר שהבריח אותו מהכלא ודרש מסאם "אני רוצה חצי, יש לך שלושה חודשים".  מה שמביא את גיבורינו לדילמה – "האם לשקר לאשתי ולחזור בי מההבטחה שלי כדי להציל את אחי? או שאסור לי לסכן את מה שיש לי". אם הוא היה בוחר באופציה הראשונה, לא היה משחק, אז זה מביא אותנו לאופציה השנייה שמוציאה את האחים דרייק וסאלי (שכמובן נמצא במשחק כמו בכל שאר המשחקים) למסע הגדול בחייהם, למצוא את האוצר האבוד של הנרי אייברי ולהציל את סאם. אבל עד כאן על הסיפור, לא ארצה להרוס לאף אחד שום דבר.

מה שכן אני יכול וחייב לדבר עליו, זו בניית הדמויות. ניית'ן דרייק הוא דמות שנבנית כבר עשור בארבעה משחקים. באנצ'רטד 4 אנחנו מכירים דרייק קצת אחר, עדיין להוט אבל גם יותר חכם, הוא מבין ששום אוצר לא שווה את מה שיש לו בידיים – שזו המשפחה הקטנה שלו עם אלינה אשתו וסאלי שמשמש לו לדמות אב (או אפילו אח נורא נורא מבוגר) אך בעיקר, הוא החבר הכי טוב שלו. הלבטים של דרייק בקשר למסע בו הוא נמצא בולטים לאורך כל המשחק והשחקן יחלוק עם דרייק את הדילמה הגדולה ולא יהיה בטוח עד סוף המסע אם כל זה שווה את זה או לא. הזוגיות של דרייק ואלינה היא הזוגיות הכי מעניינת והכי מבוססת שאי פעם הייתה בגיימינג, היא נבנתה לאט לאט במשך שלושה משחקים ומה שאנחנו רואים באנצ'רטד 4 זו הזוגיות שלהם בשיאה, כשדרייק משקר לאלינה בקשר לכך שהוא יצא לעבודה במלזיה במקום הסיפור האמיתי, אנחנו נרגיש רע, שותפים לשקר, כך אני לפחות הרגשתי. הכותבים בנאוטי דוג הצליחו לעשות מהזוגיות הזאת את הזוגיות הכי מעניינת כאמור אי פעם בעולם הגיימינג ורגעי האושר והעצב של הזוג הזה, אלו דברים שיכנסו לכל מעריץ בזכרון.

ומה עם המשחקיות?

העלילה מעולה, את זה הבנו. מה עם האקשן? עם החידות? עם הטיפוסים?
נתחיל מאחד הדברים שתעשו הכי הרבה במשחק, תטפסו, לטיפוס במשחק נוסף חבר חדש, חבל רב שימוש שמלווה את ניית'ן לאורך כל חלקי המשחק. תמצאו את עצמכם מתנדנדים עליו לא מעט, יורדים איתו, עולים איתו, יורים כשאתם מחזיקים בו (זה אדיר), קופצים ממנו על אויבים, שוברים ומושכים דברים בעזרתו, ובמולטיפלייר אתם אפילו יכולים להשתמש בו בנשק למטרת הריגה במכה אחת מטווח קרוב. התוספת הזאת למשחק היא בהחלט במקום והיא משומשת בדרך מעולה שמוסיפה המון ליצירתיות הנדרשת בסגנון החדש של אנצ'רטד 4 שמעודד יצירתיות ומאפשר מספר דרכים בדרך למטרה. קצת חבל שהוא נוסף רק במשחק האחרון כי יכול היה להיות נחמד אם הוא היה קיים מההתחלה, אבל לא בוכים על חלב שנשפך. בלי קשר לחבל, הטיפוס במשחק מרגיש מעולה והמערכת הגיעה לשיאה עם הטיפוס הכי חלק בהיסטוריית הסדרה כמצופה מהמשחק הראשון (והאחרון?) של הסדרה על הדור הנוכחי. המערכת תהיה יותר פשוטה וסלחנית לשחקנים חדשים, והרבה יותר מספקת לשחקנים וותיקים.

u4_17

תוספת נוספת למשחק שלא נראתה או שנעשה בה שימוש קודם באופן הזה היא מערכת ההתגלשות, השנה תוכלו לוותר על הבילוי באשקלונה, יש לא מעט מגלשות באנצ'רטד 4. שבמקום סתם להיות שם, הן משמשות חלק חשוב ומשמעותי משלבים במשחק והן כוללות הרבה יותר מרק להתגלש בכיף אלא ידרשו קפיצות מתוזמנות היטב ולעתים גם שימוש בחבל במקביל. זוהי מערכת מעולה שמשומשת המון באחד הפרקים בסקוטלנד, יש הרבה שזה עלול לעצבן אותם אבל אני אישית נהנתי מאוד מהשלב ומהיצרתיות של בניית השלב. עוד דבר שנוסף ולא מצדיק פסקה שלמה זה מעין סכין שהשימוש היחיד שלה הוא לתפוס קירות שנועדו לזה ולהעניק קצת יותר עומק לשלבי הטיפוס מעבר ללחיצה ללא הכרה על כפתור ה-X. זו תוספת נחמדה אך לא אחד הדברים שייזכרו מהסדרה, עם זאת זה גם לא גורע בשום דרך.

u4_21

אם כבר אנחנו עוסקים בבניית השלבים, נזרוק מילה (או כמה מילים) לצוות המוכשר בנאוטי דוג שבנה את קטעי הטיפוס בצורה מעולה, עם הרבה יותר אופציות והרבה יותר סופים מתים כדי להפוך את העניין לקצת יותר מאתגר. העבודה שנעשתה בעניין הזה הפכה את הטיפוס במשחק להרבה יותר מעניין והרבה יותר מספק, וזה שווה המון במשחק שנשען לא מעט על העניין הזה.

עזוב טיפוס וצוקים, דבר איתי באקשן!

אנצ'רטד 4 לא מנסה לסטות מהנוסחה המנצחת של קודמיו ומשאיר את מערכת ה"קח מחסה ותירה" על תילה, הדבר היחיד שמשתנה בקטע הזה זו ההרגשה שלא מפסיקה להשתפר ממשחק למשחק. אלו מכם שאהבו באנצ'רטד 3 את האופציה לזרוק את הרימון בחזרה לאויב כנראה יתאכזבו לגלות שזה לא דבר שקיים גם במשחק הנוכחי, אין סיבה מובהקת אבל אני יכול לנחש שמדובר באחת משתי סיבות אפשריות, או שזה לא ממש ריאליסטי והיה נסיון להפוך את המשחק לפחות "ארקיידי". או שזה ביטל משמעותית את רמת הקושי בקרבות ירי והם רצו להחזיר את האתגר למשחק. האמת שזה כן הפך את קרבות הירי להרבה יותר קלים ואני דיי בסדר עם העניין, הקרבות הרבה יותר מעניינים שאי אפשר לשבת מאחורי אותו מחסה עד סוף הימים בלי שהוא ייהרס (אם תתחבאו מאחורי ארגז לדוגמה, הוא יישבר לאחר מספר כדורים או רימון) ובלי שצריך לעבור ממחסה למחסה תחת אש.

מערכת שחשוב לדבר עליה היא מערכת ההתגנבות. התגנבות תמיד הייתה באנצ'רטד אבל לא ברמה מספיק גבוה, אנצ'רטד 4 בא לשנות את העניין והופך את ההתגנבות להרבה יותר מעניינת ומשמעותית. זה מתחיל במערכת חדשה לסימון אויבים (בעזרת לכוון עליהם עם L2 וללחוץ L3), כדי שלא תופתעו ותוכלו לתכנן כמו שצריך את המבצע שלכם. אחד הדברים החשובים שנוספו כדי לקיים את עניין ההתגנבות זה.. דשא, דשא גבוה שבו דרייק יכול להתחבא מפני אויביו, זו תוספת מאוד חשובה ומביאה לחיים בצורה מושלמת את מערכת ההתגנבות החדשה. חוץ מדרכים נוספות להרוג את האויבים, מסתבר שיש שלבים שאפשר לעבור מבלי להרוג אף בן אדם אחד, מה שהופך את המשחק להרבה יותר מעניין ומאתגר, לדוגמה – אחד הגביעים שיש להשיג זה לסיים את אחד מהאזורים בסקוטלנד מבלי להרוג בן אדם אחד או להיתפס, בהצלחה ציידי גביעים!


התוספת הכי טובה לסדרת אנצ'רטד אי פעם

אחת התוספות שהכי אהבתי אלו כלי התחבורה שלוקחים חלק רציני במשחק החדש. יש מספר שלבים עם ג'יפ ושלב אחד עם סירה, בשלבים האלו תוכלו להסתובב באזורים ענקיים עם כלי הרכב שלכם ולעשות איתם הרבה יותר מרק להמשיך את הסיפור המקורי, כמו לחקור את הסביבה ולחפש אוצרות ומכתבים. אני יכול להעיד על עצמי שבכל שלב עם כלי תחבורה לקחתי את הזמן והסתובבתי למשך דקות ארוכות בסביבה הנתונה כדי לחקור כמה שיותר מהאזור הפתוח שקיים בשלב (עוד על זה בפסקה הבאה). גם עם הרכבים יש מספר פאזלים לא קשים אך בהחלט מספקים ומעניינים שממשים את כל הפוטנציאל בהוספת כלי הרכב למשחק.

u4_16

אנצ'רטד 4 הוא לא משחק עולם פתוח, אבל יש הרבה לחקור

שאלה שנשאלתי הרבה לאחרונה היא: "האם זה משחק עולם פתוח?" התשובה היא לא, אנצ'רטד 4 הוא לא משחק פתוח, אבל, הוא גם לא סגור כמו קודמיו. אנצ'רטד 4 כולל בתוכו אינספור אוצרות שניתן לאסוף, מכתבים מדהימים שחושפים סיפורים שקרו במקומות בהם נמצאו המכתבים (ממליץ לכולם לקרוא כל מכתב שהם מוצאים), שיחות אופציונליות או פעולה מסוימת (לקחת תפוח, ללטף למור) ולא חסר מה לעשות. העולם מלא בדברים לעשות ולחקור ומומלץ מאוד לקחת את הזמן ולהסתובב באזור בו אתם נמצאים, גם אם אתם במכונית או בסירה, אל תתביישו לצאת לרגע, העולם המרהיב ביופיו של אנצ'רטד מלא בהפתעות, תהיו בטוחים לחוות כמה שיותר מהן אם לא את כולן.

u4_5

הפאזלים – הטובים בסדרה כולה

דבר אחד אחרון שאדבר עליו בעניין המשחקיות היא הפאזלים, אנצ'רטד 4 כולל לא מעט פאזלים, הם לא מתאגרים ברמה של להיתקע עליהם שעות אך הם נורא מעניינים, והסיפוק כשעוברים כל אחד מהם הוא יוצא מן הכלל. הפאזלים יערבו בנוסף לחשיבה גם טיפוס שכולל יותר מהטיפוסים הרגילים על בניינים, פיצוצים, מתמטיקה ו..סמארטפונים. הפאזלים באנצ'רטד 4 הם לטעמי הטובים ביותר מכל הסדרה והם בהחלט נעשו בצורה מושלמת, אין לי שום תלונות ונהנתי מהם מאוד.

u4_4

המולטיפלייר

המולטיפלייר של אנצ'רטד 4 שונה בהרבה מהמולטיפלייר בקודמים. ה-CO OP הוסר מהמשחק לצער מי שמחבב אותו, אך חווית השחקן נגד שחקן הפכה הרבה יותר טובה וייחודית, מה שעשוי להחזיק את המולטיפלייר בחיים יותר ממה שהמשחקים הקודמים החזיקו. השינוי המרכזי הוא היכולות המיוחדות שהתווספו למשחק שהופכות אותו למשחק מעניין וצבעוני הרבה יותר, המולטיפלייר של אנצ'רטד 4 יכול להחזיק בכיף מספר שעות, ואם תרצו לפתוח את כל הנשקים, התנועות והכוחות המיוחדים ל-loadouts משלכם, תוכלו להעביר עליו אפילו עשרות שעות. מה שלא אמור להיות משעמם במולטיפלייר שבסך הכל עושה עבודה טובה ביחס להיותו חלק ממשחק שנשען בעיקר על הסינגלפלייר. אגב, חשוב לציין שהמולטיפלייר רץ על 60FPS.

אחד המשחקים היפים ביותר גרפית בדור הנוכחי

אנצ'רטד 4 הוא אחד המשחקים היפים ביותר בדור הנוכחי אם לא הכי יפה, תוכלו לקבל תחושה של העניין מהתמונות שצילמתי במשחק. הנופים מדהימים, העולם מרגיש חי, חופי מדגסקר נראים כל-כך טוב שזה עושה חשק לקפוץ לים, הצמחיה פראית ונמצאת בכל מקום כמו שמצופה מג'ונגל ולא חסכו בפירוט על שום עלה והאור והצל נראים מושלם.

u4_13

הבעות הפנים של הדמויות הופכות את המסע הכי רגשי של דרייק להרבה יותר מרגש וחי עם הבעות שמביעות בצורה מושלמת את רגשות הדמויות בכל רגע נתון ב-cut scenes המעולים של המשחק. בכלל הדמויות נראות מושלם והן מוצגות באחת הדרכים הטובות ביותר שדמויות אי פעם נראו על הדור הנוכחי. המשחק רץ על 30 פריימים לשנייה, דבר שלא פוגע בכלל במשחק, וגם אלו מביניכם שלא מסוגלים לסבול 30 פריימים לשנייה יסתדרו.

u4_11
[divider style="double" top="20" bottom="20"]

אנצ'רטד 4 שולח את דרייק לפרישה סופית, בדרך הכי טובה שאפשר עם סיום מושלם לסדרת המופת של נאוטי דוג. מצד אחד, אני אתגעגע, ביחד עם עוד מליוני המעריצים של הסדרה. מצד שני, אני שמח שככה אנחנו נפרדים מהגיבור הכריזמטי ומהסדרה, לפני שזה נהיה מרוח ומאוחר מדי. אני נורא סקרן לגבי הפרוייקטים העתידיים של נאוטי דוג. ואני סומך עליהם שהם ימשיכו לעשות מה שהם עושים הכי טוב וימשיכו לספק משחקים שיתמודדו כל שנה מחדש על תואר משחק השנה. האם הפרוייקט הבא הוא The Last Of Us 2? הזמן יגיד.

Review Overview

עלילה - 10
משחקיות - 10
גרפיקה - 10

10

מושלם.

Uncharted 4: Thief's End הוא הדרך המדהימה ביותר בה יכלה נאוטי דוג לסיים את סדרת המופת שלה, כמבקר חיפשתי נקודה שלילית לדבר עליה אך זה דבר שקשה מאוד למצוא במשחק, ואם הוא אכן קיימות נקודות שליליות. זה לא שווה הורדת נקודות. להתראות ניית'ן דרייק, זה היה חתיכת מסע.

User Rating: 4.46 ( 37 votes)
מערכת התגובות
התראה
11 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

מישהו יודע אולי מה עושים באולם של המכירה הפומבית ?
נתקעתי שם, אני הולך חוזר ושוב הולך חוזר, לא יודע מה צריך לעשות,
עקבתי אחר מישהו שם שסימן לי ללכת אחריו, הגענו בספו של דבר לאולם של המכירה, ונעצרנו ליד דלת ולא קורה שם דבר,
אשמח לעצה.

אני לא אשכח את היום שסיימתי את unchartred 1 ואמרתי לעצמי חייב להיות המשך לטירוף הזה,אבל לא ציפיתי שיבואו אחריו שלוש יצירות מופת של בידור.והרביעי בהחלט הטוב מכולם והוא יחסית ארוך למשחק סינגל אבל חסרון אחד יש והוא המולטי שלדעתי נוטי דוג אף פעם לא משקיעים בו מספיק.שחקתי במולטי שtlou ובשל unchartred3 ולא הצלחתי להכנס לזה יותר מידי
דרך אגב אחלה ביקורת!

אהבתי את הביקורת ועכשיו אני ממש רוצה לקנות סוני4 🙁

הביקורת מעולה, כיפית לקריאה ואני פשוט מסכים איתך 1000%
אני כל כך שמח שניגשתי למשחק הזה בהפתעה, יומיים לפני שהמשחק יצא ראיתי פתאום דיבורים על המשחק ואז נזכרתי שיש משחק בשם
unchartred 4 וזה לא אמר לי הרבה עד שנתקלתי פה בפוסט עם אוסף של ביקורות.
החלטתי לנסות, לאחר כמה משחקים שקצת אכזבו אותי (DIVISION וBO3)
ומאז witcher 3 לא נתקלתי בכזאת יצירת מופת, המשחק מדהים אותי כל פעם, כל רגע יש לך נוף עוצר נשימה, וכל רגע
אני מוצא את עצמי נהנה (לפעמים גם צוחק) מהדיאלוגים של המשחק, אני מרגיש שזה פשע בשבילי שלא שיחקתי במשחקים הקודמים של הסדרה.
עדיין אל סיימתי את המשחק אבל את המסע שיש לי יחד עם המשחק כנראה אני אזכור אותו לעוד המון זמן.
בשבילי זה המשחק הראשון שאני נותן לו 10/10 משוריין בלי היסוס.

תענוג לשמוע 🙂 ממליץ לך מאוד לקנות את ה-Uncharted Collection. יעזור לך להבין קצת יותר את העומק בקשר בין הדמויות.

ספיר יא גבר

ייאלה סיפר אתה מלך הביקורות של משחקי וידאו פשוט מושלם!!
ונאוטי דוג היא החברה היחידה שמצליחה לעשות את זה כל פעם מחדש להביא משחק איכותי השקעה בפרטים הקטנים עלילה גאונית גרפיקה מרהיבה יצירת מופת!

הרגת אותי עם אשקלונה חח. ביקורת מצוינת כרגיל. אני אישית לא יכול שלא להשוות את המשחק המדהים הזה לטומב ריידר (או לפחות למה שטומב ריידר היה פעם). ככה שהוא ראוי לשם "טומב ריידר הגרסה הגברית". נראה שנוטי דוג לוקחים את עצמם ברצינות ונשארים נאמנים ליצירות המופת שלהם ולא פוסחים על שום פרט, אפילו הקטן ביותר וחושבים כמעט על הכל. אם להשוות לגרסה הנשית (הלוא היא לארה האהובה) איך זה שעד היום אין מערכת מחסה נורמלית לקרב יריות? אני פשוט שונא את קטעי הקרב במשחק הזה ושלא נדבר על זה שהסדרה הפכה מאקשן/הרפתקאות למשחק יריות עם חץ וקשת ושכח את המקורות שלו של לחקור אין ספור מקומות. דיברת על זה שאנצ'ארטד אינו משחק פתוח אבל מסרטונים גיימפליי שראיתי הוא מפצה על זה בגדול עם הלוקיישנים הצבעוניים עוצרי הנשימה, ולא מתספק בשני לוקיישנים ענקיים ואפרוריים נטולי חיות צבע שתמשוך את תשומת הלב. ככה משחק צריך להיות והוא בקלות מגדיר אותו כמשחק שהכי מבאס אי פעם משום שהוא זמין רק לסוני, שזה פשע לטעמי וכנראה לא אשחק בו מסיבה זו וזה ממש מבאס אותי.

שמח שנהנת מהביקורת 🙂 באמת חבל שלא תוכל לשחק, אקווה שתצליח יום אחד בדרך כזו או אחרת.

נראה אחלה ביקורת ממבט ראשון.
לפי שאני מתחיל רק רציתי לדעת אם הביקורת מכילה ספויילרים, פשוט לא ציין בהתחלה.
תודה.

אין ספוילרים, אתה יותר ממוזמן לקרוא 🙂