ביקורת משחק: Football Manager 2016

football manager 2016

Football Manager 2016 יצא ב-13 בנובמבר, הוא כולל מגוון שיפורים ומצבי משחק חדשים. דרך המנג'ר שלנו על הקווים, ה-Fantasy Mode, מצב יצירת הקבוצה ועד יוצר המצבים הנייחים. במה התחדשנו השנה? ביקורת ל-Football Manager 2016 על ה-PC.

בסך הכל, השנה שעברה לא הייתה להיט עבור Football Manager, וכמו כן, גם השנה יכולה להוות קייס נגד משחקים שנתיים. FM 2016 לא טומן בחובו שלל שינויים גדולים במצב הקריירה, אבל כן הוסיף מספר דברים עליהם אפרט למטה. מה כן חדש במצב הקריירה:

aa385eaca6d416981574fd89597249f1

המנג'ר על הקווים

תוסף ויזואלי נחמד נותן לנו כשחקנים לעצב את המנג'ר שלנו ואיך שייראה במגרש, על הקווים, הוא לא בסיסי כפי שחשבתי שיהיה ואפשר לעצב לגמרי את הפרצוף, אבל לא נותן הרבה בחירה בקשר ללבוש, יש שבעה סוגי לבוש בלבד אם כי ניתן לשנות את הצבעים. אפשר לשנות כל נתון בפניו של המנג'ר, אף, אוזניים, עיניים וכולי. את המנג'ר מעצבים כחלק מיצירה של פרופיל חדש או עריכה של קודם, ובשורה התחתונה, לי זה לא כזה משנה, בכל המשחקים שעשיתי עד עכשיו לא הסתכלתי לכיוון של המנג'ר.

5724f8a9a835dc1cb790068e87bc0208
רוברט לבאנדובסקי, פעילות מעטה ברחבה ובעיטה בודדת בכל 90 הדקות.

ניתוח משחק

Sports Interactive משתפת פעולה עם חברת Prozone, המספקת מידע סטטיסטי על משחקים, שיתוף הפעולה בין השתיים הניב ניתוח משחק חדש לגמרי ב-Football Manager 2016, עם נוחות על הכוונת – בשנים קודמות היה מכאיב בעיניים להתבונן בניתוח של המשחקים, השנה זה קל מתמיד. במשחק שלי עם ליברפול מול באיירן ניצחתי 2-1 באנפילד, כדי להבין איך לא להפסיד לענקית ממינכן ואף לנסות לכבוש שער באליאנץ ארנה התבוננתי בנתוני ההגנה של היריבה, פיליפ לאם חסם כל פעם שיכל את הפריצות של שורלה הקיצון השמאלי שלי, ולכן במשחק הבא מולם הוריתי לקבוצה להעביר את הכדור לאגף הימני, שם אדם ללאנה הסתדר די טוב עם אלאבה, זאת בעוד שמנגד ההגנה שלי לא עצרה את לבאנדובסקי שבמיוחד בשבילו שיניתי מערך ושיחקתי עם שלושה בלמים שאחד מהם יעקוב אחרי כל צעד שלו. בסופו של דבר הניתוח עזר לי לחלץ 0-0 במשחק החוץ, ובכללי ניתן להפיק יותר נתוני עזר בקלות רבה מאשר בשנים שעברו.

df6858dbc011c8b19238bc42e1df2911

יוצר מצבים נייחים, טקטיקה ואינטראקציה

כלי היוצר בשנים האחרונות עבר לא מעט שינויים ושיפוצים, גם השנה עבדו על יצירת המצבים הנייחים, והפעם מה שחדש זה העיצוב וקלות או נוחות השימוש בכלי, אפשר לדוגמה ליצור מספר רוטינות של בעיטות חופשיות התקפיות ובכך לנצל יצירתיות והתמקמות של שחקנים שונים ובכלל לקבוע בעיטה חופשית אחרת לשחקנים שונים. עם זאת, החידוש המשמעותי ביותר בנוגע למצבים הנייחים אלו הוראות השמירה האזורית שניתן לתת לשחקנים בקרנות, שמירה אזורית בתוך הרחבה אפשרית ליד השער, בקורה הקרובה או הרחוקה, או לשמור אזורית על צדה הקרוב, הרחוק או המרכזי של הרחבה. לא תמיד זה שימושי, תלוי מול מי משחקים.

במסך הראשי של הטקטיקה לא השתנה כמעט כלום, לא שצריך להשתנות, הוא במצב הכי יעיל שאני יכול לדמיין. אבל בהוראות לעומת זאת, יש עיצוב חדש, יותר נוח ומרענן, בהוראות הקבוצה וההוראות האישיות לשחקנים האפשרויות מדמות איך שהקבוצה או השחקן ייראו בפועל, כמו למשל אם נתת הוראה לשמור על הכדור, קצב המשחק באופן אוטומטי יהיה יותר איטי.

האינטראקציה עם דמויות שונות במשחק נעשתה נוחה יותר, אתן דוגמה; במשחקים קודמים הייתה נשאלת השאלה "כמה חמורה הפציעה של השחקן שלך X לדעתך?", ומיד הייתי הולך לבדוק לכמה זמן מעריך הרופא של הקבוצה שהשחקן יישב בחוץ, והחל ממשחק זה, ההערכה שלו מופיעה מתחת לשאלה לשם הקלה על השחקן. הקלות מהסוג הזה מופיעות בעוד לא מעט מקומות במשחק, גם בבקשה משחקן בוגר לאמן בפרטניות שחקן צעיר, סוג האישיות שלו מופיעה שם ואין צורך לגשת למסך ה"מידע" של השחקן.

a54fb3ef2d67f89271096ffb130a050f

תקשורת ומסיבות עיתונאים

כבכל שנה, גם Football Manager 2016 כולל תוספות שונות לתקשורת והחדשות, ושאלות נוספות במסיבות העיתונאים. אני זוכר שהייתה בעיה קטנה במשחק הקודם בה שחקן היה זוכה בתואר "שחקן המחזור" וכשהייתי הולך למסך האינטראקציה הייתי מאחל לו מזל טוב על זכייתו ב"שחקן השנה", אז זה תוקן וחדשות לגבי תארים באופן כללי עברו שינוי גדול במבנה. ידיעה שממש הציקה לי במשחק הקודם הייתה הידיעה שמספרת על חזרתו של שחקן שעבר לקבוצה אחרת, זו הייתה שאלה שחוזרת על עצמה פעמים רבות למשך שנים במקרה של מכירת שחקן לקבוצה באותה הליגה, לשמחתי הרבה זה כבר לא קורה. התוספת הכי פלפלית ומעניינת השנה זו מסיבת העיתונאים שנערכת לאחר התפטרות או פיטוריך כמנג'ר.

premier league logo

יצירת מועדון

מצב משחק חדש מאפשר לשחקן "להקים" קבוצה משלו, עם מספר מוגבלויות, כמו כסף.
את הקבוצה שרוצים להקים מבססים על מועדון קיים, לפיו התקציב הראשוני לסגל 6f03dc9de1a8c1323337828e8480a223מוגדר, את הקבוצה שלי ביססתי על מנצ'סטר יונייטד לשם הביקורת, ולכן הקבוצה תשחק בפריימר ליג, שזו מגבלה נוספת – הקבוצה תשתתף בליגה שבה משחקת הקבוצה עליה היא מבוססת, והתקציב המוגדר שהיה לי נאמד ביותר מ-800 מיליון דולר. התקציב המוגדר לא מתבזבז בצורה אליה אנחנו כשחקני Football
Manager רגילים, אלא באופן מאוד שטחי, Sports Interactive קבעה מהו שווים של שחקנים, אם יש לך את המספר שחתום על השחקן שאתה רוצה, בזה נגמר הסיפור והוא שלך. אז הרכבתי קבוצה בתקציב המנופח הזה, עם מגבלה אחת נוספת שאני הצבתי לעצמי בשביל ליצור יותר עניין, אז כמובן שמדובר בשחקנים מהטובים בעולם, אבל – אסרתי על עצמי להביא יותר משחקן אחד מכל קבוצה, והנה התוצאות בתמונה כאן בשמאל. כמובן שהציפיות מהנהלת המועדון תואמות מציפיות ההנהלה במנצ'סטר יונייטד, אבל זה לא אמור להפריע.

אז כן, כל אחד שמעריך כדורגל יודע שמדובר בקבוצה שהיא קצת חסרת מעצורים, כשיש לך את ליאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו, ואיך לא, את איתי שכטר בחוד.. מה כבר אפשר לעשות? אין שוער שיכול לעצור את השלישייה הזו. זאת אומרת, יש, אבל נוייר גם הוא אצלי. יש מי שיגיד שזה משחק משעמם עם קבוצה כזו, אני מסכים לחלוטין, לטעמי מצב המשחק הזה צריך להיעשות בליגות היותר קטנות, בליגת העל הישראלית זה כן יכול להתאים, אם ניקח קבוצת מרכז טבלה ונבסס עליה קבוצה e62fb30378c49ecd041e3e6ec2c0e68bחדשה, יהיה אפשר להביא לא מעט שחקנים ישראלים טובים והופ, יש עוד מתמודדת על האליפות. אבל היי, שוב, זה רק לשם הביקורת.

מצב המשחק הזה מאוד מעניין, לאמן קבוצה שבנויה כולה על שחקנים חדשים, ללא רקע, אופי, אוהדים, סמלים, בעצם ללא כלום, ולהגיע איתה לגדולה, כמו למשל להתחיל בליגה התחתונה באנגליה ולהגיע לפריימר ליג ואולי אולי אפילו להביא את גביע האלופות בחלום הכי רחוק. זה מצב משחק חדש ומרענן, כן ירבו.

מצב משחק "Fantasy Draft"

מלבד יצירת קבוצה, ישנו מצב משחק חדש נוסף, "Fantasy Draft" הוא שמו, והרשו לי להצדיע ל-Sports Interactive על הכיוון. אם אין מה להוסיף ואיך לעבות את מצב הקריירה, אז הולכים וחושבים על דרך אחרת לתת לשחקנים לשחק, וככה בדיוק עושים את זה. בפאנטזי דראפט יש שלושה מצבים, משחק גביע, ליגה, וראש-בראש, במשחק גביע יש בין שתי קבוצות לבין 32 קבוצות שיכולות להשתתף, זאת אומרת עד 32 שחקנים במשחק על גביע, להוציא דבר כזה לפועל נשמע לא פחות ממדהים. ליגת דראפט אפשר בין שניים לשישה שחקנים, ומה שאני כבר התנסיתי בו, משחק ראש-בראש, שתי קבוצות שמשחקות אחת עם השנייה חמישה משחקים ברצף, והמנצח כמובן הוא זה שניצח ברוב המשחקים.

מה מיוחד בדראפט אז? ובכן, במצב המשחק הזה, כאמור, שני שחקנים או יותר, מקבלים תקציב מוגדר הנע בין 30 מיל' דולר, 75 מיל' דולר ו-375 מיל' דולר, עם התקציב הזה "קונים" שחקנים באותו האופן שבו עושים זאת ביצירת מועדון, אלא שמדובר בעצם במעין תחרות בין השחקנים שעובדת לפי שיטה של תורות. התחלתי "פנטזי דראפט" ורציתי להביא את מסי, אבל ספיר שאיתו שיחקתי קיבל את הפריבילגיה לבחור שחקן קודם, אז הוא לקח אותו כמובן, ואני התפשרתי על רונאלדו. למי שמעוניין בתוצאות, ספיר ניצח אותי בסיכום, אחרי חמישה משחקים, על הפרש שערים (שניים).  לא יצא לי לשחק במפעל גביע עם 32 שחקנים בפנטזי דראפט, וגם לא יצא לי לשחק בליגה עם שישה שחקנים, אבל הרעיון עצמו, עצם קיומו במשחק, הוא תוסף נהדר ומחדש, חידוש זה מה ש-Football Manager צריך.

fm 16

לסיכום

כאן ארצה לנקז את כל הכתוב למעלה. בסך הכל, מאוד נחמד שהוסיפו את שני מצבי המשחק החדשים, והשינויים שנעשו במצב הקריירה אכן מטיבים עם השחקן. אבל, זה לא משחק של 50$ או 200₪, מרבית השינויים היו יכולים להגיע בפאטץ' כך שכפי שכתבתי כבר בהתחלה,  גם השנה יכולה להוות קייס נגד משחקים שנתיים. אם ישנם שחקנים שאי אפשר למנוע מהם לקנות את המשחק אלו כמובן המעריצים הגדולים שחיים בינינו שיהינו מהמשחק בכל מצב כל עוד הוא עובד, וגם אני נהניתי, אבל לא עד כדי המלצה, ואולי כדאי לחכות לשנה הבאה.

Football Manager 2016 יצא למחשב ב-13 בנובמבר, למערכות הפעלה חלונות, לינוקס ו-OS X.

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
0 תגובות
פידבקים
צפה בכל התגובות
אולי יעניין אתכם
Close