ביקורת משחק: Verdun

המלחמה הגדולה! שנודעה בשנים מאוחרות יותר כמלחמת העולם הראשונה הייתה שיאה של תקופה מכוננת בהיסטוריה כמלחמה המודרנית הראשונה וכאחת מהמלחמות ההרסניות ביותר בהיסטוריה אך באופן מפתיע רק מספר משחקים בודדים העזו לצאת ולחקור את התקופה הזו, אולי כיוון שמלחמת השוחות הסטטית אינה נתפסת כ"מרגשת" כמו מלחמות מאוחרות יותר שבראשן עומדת בגאווה מלחמת העולם השנייה. המשחק ורדן (הקרוי על שמה של אחת מן המערכות העקובות ביותר מדם במלחמה) מגיע אלינו מבית M2H ו- BLAKCMAILL על מנת למלא חלל זה ומציע לנו משחקיות נהדרת אשר מצד אחד מציעה לנו ראליזם כמו ב Project Reality ומצד שני אלמנטים ארקיידים כמו בסדרת Battlefield ומלמד אותנו על המציאות העגומה של מלחמת השוחות.

מלחמות היו דבר שסקרן אותי מאז ומתמיד, במיוחד מלחמות העולם אך בניגוד למלחמת העולם השנייה שמיוצגת באופן נרחב בעולם הגיימינג אם זה במשחקי טיסה, יריות או אסטרטגיה, מלחמת העולם הראשונה כמעט ואינה מיוצגת, אז כמובן שברגע שקיבלתי לידיי את קוד הביקורת התרגשתי מאוד ולמען האמת לא ידעתי למה לצפות כיוון שמאז שראיתי אותו נכנס לגישה מוקדמת בסטים (בשנת 2013) לא עקבתי אחריו יותר מדי, הנחתי שזהו יהיה עוד משחק בנלי והוא פרח מזיכרוני מאז.

[the_ad id="54493"]

ברגע שהפעלתי את המשחק הופיעו לי מספר חלונות המכילים מידע מתומצת ביותר על המשחק ומצב המשחק הראשי: חזיתות, לאחר קריאה קצרה של לא יותר מדקה או שתיים ניצבתי בפני בחירה לקבל עוד מידע או לצלול למשחק. לרוב אני סוג האדם אשר יקרא את כל המדריך מההתחלה ועד הסוף לפני שהוא נכנס בכלל למשחק אך במקרה הזה בחרתי לצלול ישירות לתוך המשחק ונשלחתי לתוך אחד משרתי המשחק, החלטה שאיני מתחרט עליה.

לפתע ללא שום הכנה מוקדמת מצאתי את עצמי בלב ליבה של הסתערות חסרת רסן כלפי עמדות האויב, לאחר כמה שניות בהלה, בהן ליבי פעם בחוזקה למשמע שריקות קליעים, נאלצתי לעבד את המידע ואת המצב הנתון. הייתי בתוך יער עם עצים גבוהים וצמחייה שופעת בזמן שאני רואה את חבריי לנשק מסתערים על גבעת האויב, קולות נפץ מכל עבריי ובידי רובה בריחי גרמני. בתוך כל המהומה הזו ניסיתי לעכל את הכל ולפעול בצורה המתאימה. התקדמתי כמה מטרים בודדים ופתאום דמות צצה מעל לסלע שמולי, כיוונתי את נשקי אליה ויריתי כמה קליעים, אך לשווא, לאחר רגעים ספורים נפלתי חלל, קורבן עלום שם בהתקפה עקרה…

החוויה הקצרה הזו הייתה עמוקה מאוד עבורי, הרגשתי כמו הנערים הצעירים מה-"דור האבוד" שהושלכו לתוך הכאוס של מלחמת העולם הראשונה וככל שהמשכתי לשחק יותר הופתעתי כמה משחק אחד מיוצרים שעד עכשיו היו אנונימיים עבורי יכול ליצור כלכך הרבה רגעים שגורמים לי להרגיש כאילו אני באמת בתוך אחד משדות הקרב של החזית המערבית.

השקט שלאחר המלחמה
השקט שאחרי המלחמה

משחקיות

ורדן מגיע עם שני מצבי משחק, חזיתות וקרב של כולם נגד כולם, שלא אפרט עליו בביקורת הזו כיוון שהוא משני ביותר במשחק, אין בו כמעט שחקנים ואינו מחדש כלום לעומת משחקים אחרים בז'אנר. שבע מפות של אזורים שונים בחזית המערבית שבחלקם ישנם שטחים פתוחים, צמחייה שופעת וביצורים קלים ובאחרים ישנם אזורים מבוצרים היטב עם סביבה אשר הוחרבה וכל מה שניתן לראות בה אלו שוחות, חוטי תיל ומכתשים. "חזיתות" עושה עבודה נפלאה בדימוי מהלכי הקרב במלחמת העולם הראשונה בצורה שמצריכה ומעודדת שחקנים לשחק באופן קבוצתי בצורה כזו או אחרת.

במשחק ישנן שלוש סוגי יחידות: סדיר, התקפה וסיור שלכל אחת מהן ישנה יכולת מיוחדת משלה, לדוגמה: מפקד יחידת ההתקפה יכול לזמן הפצצות של גז רעיל. סוגי היחידות מתחלקים לפי סוגי הלאום, כרגע במשחק למדינות ההסכמה יש יחידת התקפה קנדית, יחידת סיור צרפתית ויחידה סדירה בריטית/צרפתית. למדינות המרכז ישנן שלושה יחידות, אחת מכל סוג וכולן גרמניות. כל אחת משבע היחידות מבוססת על יחידה אמיתית שפעלה במלחמת העולם הראשונה וניתן למצוא במשחק פסקה קצרה אודותיה.

verdun-ביקורת

ככל שתשחקו יותר עם יחידה מסוימת כך תשיגו בונוסים רבים יותר כגון: זריקת רימון למרחק רב יותר ומדים של תקופה מאוחרת יותר שמראים על רמת ניסיונכם. בנוסף לכך לכל אחת מן היחידות הללו ישנם ארבעה סוגי חיילים שניתן לשחק, סוג החיילים משתנה מיחידה ליחידה. ואם זה לא הספיק לכם לכל סוג חייל יש שלושה אפשרויות חימוש לקרב שניתן להשיג ע"י שימוש בנקודות קריירה (נקודה לכל אפשרות חימוש) שמקבלים כל פעם שעולים רמה.

הדגש על עבודת צוות נמצא בסינרגיה שבין היחידות ככלל ועבודת הצוות של היחידה בפרט. לכל יחידה יש את המש"ק (NCO = מפקד שאינו קצין) שלה שיכול לתת פקודות ואם החיילים יקשיבו לה הם יקבלו בונוס נקודות. למפקדים יש גם אזור השפעה שמיוצג על המיני-מפה בתור מעגל כחול. החיילים  אשר נמצאים בתוך האזור הזה יכולים לקבל בונוסים שונים (נקודות לשחקן שנמצא הכי הרבה באזור ההשפעה של המפקד, בונוס נקודות הגנה על קבוצה וכו' או לדוגמה: החייל עם המקלע יכול לרוץ עם המקלע בידיו כל עוד הוא באזור ההשפעה של המפקד). עבודת צוות בין יחידות כמעט ואינה מורגשת כאשר אין תקשורת פעילה בין יחידה ויחידה אך הכרחית.

[the_ad id="54493"]

באחד ממשחקיי לקבוצת האויב הייתה יחידת סיור בעוד שלנו לא הייתה וזה נתן להם יתרון עצום כיוון שבכל פעם שעבר מעלינו מטוס סיור הם ידעו את מיקומנו המדויק בעוד שאנו לא ידענו בדיוק היכן הם. המשחק מציע שני כלי תקשורת: צ'אט, וצ'אט קולי אך מניסיוני כמעט ואף אחד אינו משתמש בצ'אט הקולי במשחק והשימוש בצ'אט הרגיל אינו נועד לתיאומים אלא רק להודעות חירום או הודעות מזדמנות. למרות זאת נוכחתי לדעת שישנו תיאום ברמה הבסיסית בתוך היחידות ללא שימוש בכלי התקשורת בגלל התגמול שמציע המשחק לשחקנים.

חיילי בעלות הברית
חיילי מדינות ההסכמה

יש הרבה דברים שורדן עושה טוב אבל מצב המשחק חזיתות מתעלה על כל האחרים בכך שהוא מציעה דינמיקת קרב אמיתית של מלחמת שוחות בצורה מהנה ביותר ודואגת לכך שכל קרב יהיה שונה מאחר. המטרה במשחק נשמעת מאוד פשוטה אך בפועל קשה מאוד להשגה, כיבוש כל שוחות האויב בחזית(מספר השוחות משתנה ממפה למפה). כיבוש שוחה מתאפשר רק אם ישנם יותר שחקנים מן הקבוצה התוקפת מאשר המגנה בתוך השוחה. אולי זה נשמע כרגע כמו כל משחק יריות אחר עם כיבוש טריטוריות אך זה לא כך.

במצב משחק זה כל קבוצה תוקפת ומגנה בתורה, התוקפים מסתערים ומשליכים כל מה שיש להם על שוחות האויב אם זה גז, ארטילריה, רימונים או עצמם בעוד שהמגנים נשארים בשוחה ומנסים להדוף את התקפת האויב. המשחק עושה עבודה טובה בכך שהוא דואג שכל קבוצה תמלא את חלקה המכובד בקרב, למגנים אין אפשרות לצאת להסתערות על שוחת האויב בזמן שהם בשלב ההגנה אחרת הם יוצאו להורג על עריקות(יציאה מגבולות המפה המותרים). קרבות בתוך שוחות לרוב נהפכים לכאוטים ביותר כאשר 32 אנשים נלחמים בתוך שוחה אחת קטנטנה עם רימונים, רובים, כידונים, גז, ארטילריה, אלות, אקדחים, מקלעים בקיצור כל מה שבא ביד. הקרבות בתוך השוחה הם אכזריים ונשארים נאמנים בצורה מסוימת למה שקרה במציאות.

Verdun-Trench-Warfares

לאחר ההתקפה הראשונית המשחק יכול להתפצל לאחת משתי הדרכים. במידה וקבוצה מצליחה לכבוש שוחה של האויב היא איננה ממשיכה לשוחה הבאה אלא היא צריכה להישאר בה ולהגן ממתקפת נגד של האויב שרוצה את שוחתו בחזרה. כמעט ואין לי מילים לתאר כמה הנאה יכולה לספק המכניקה הזו, לא רק לחובבי היסטוריה כמוני שנהנים מההרגשה האותנטית של הקרבות אלא גם להעמקת החוויה של כל שחקן וגורמת לו להרגיש מאין קשר לא ברור אל השוחה, המעבר בין התקפה להגנה מתבצע מהר מאוד ואף לא ירצה לראות את העבודה הקשה שעשה נזרקת לפח ומחזירה את המצב לקודמו.

המצב השני שיכול לקרות הוא שההתקפה על השוחה נכשלה ומורל הקבוצה "נשבר" ועל הקבוצה לסגת ולהגן על שוחתה מהתקפת נגד של האויב. שבירת המורל ונסיגה המונית אל השוחה הייתה דבר מאוד נפוץ במלחמת העולם הראשונה והמשחק מצליח לגרום לשחקנים לרוץ אל עבר השוחות שלהם בשתי צורות, הראשונה כמובן היא שלשחקנים אין יותר רשות להיות בתוך האזור במפה בו הם נמצאים ואלא אם כן הם רוצים למות מידי המשחק הם ירוצו אחורה.

[the_ad id="54493"]

הדרך השנייה והמוצלחת יותר לטעמי היא עידוד השחקנים לסגת על שוחותיהם במהירות האפשרית על ידי מענק בונוס נקודות היחסי למרחק שעברת בדרך לשוחה ולמהירות שבה עשית זאת. נסיגה המונית היא אחד הדברים המאושרים ביותר שיכולים לקרות למגן כיוון שהוא פשוט יורה באנשים שמנסים נואשות לחזור לשוחותיהם או מנצל את התנופה ומסתער אל שוחותיהם, בתור התוקף לשעבר זו חוויה מורטת עצבים בהחלט כיוון שכל קבוצת האויב צדה אותך בזמן שאתה מנסה לחזור לשוחה.

ניצחון בקרב הוא אינו דבר נפוץ בורדן ורוב הקרבות שחוויתי נגמרו בתיקו כיוון ששתי הקבוצות חזרו למצב ההתחלתי. סיום המשחק בתיקו מרגיש יותר גרוע מהפסד כיוון ש"בזבזת" את החצי שעה האחרונה שלך בשביל לחזור להיכן שהתחלת. וזוהי לדעתי הסיבה שהמשחק כלכך כיף כיוון שהשחקנים באמת מנסים בכל כולם להשיג ניצחון כי זהו האתגר הגדול ביותר בורדן.

2015-04-30_00007

משחקים גדולים צריכים ללמוד מורדן

בתור משחק יריות מגוף ראשון הדבר החשוב ביותר הוא שלשחקן יהיה נוח להשתמש בנשקים והוא לא ירגיש כאילו המשחק פועל נגדו, זהו עוד יותר נכון לגבי משחקים שמחפשים להציע חוויה ראליסטית יותר מאחרים. ורדן הצליח לעשות זאת בצורה מעולה, וזה הודגם לי בצורה כלכך טובה בזמן ששיחקתי עם עמיתי באתר רועי סעודי שלאחר כמה דקות בתוך המשחק יצא באמירה ספונטנית: "וואו חן אני מרגיש כאילו אני משחק בזה כבר שנים".

ובתור משחק מרובה משתתפים איזון הקבוצות יכול להיות בעיה קשה ומאוד מבאסת כאשר אתה משחק בקבוצה השנייה. ורדן אינו עושה איזון קבוצות אוטומטי ומעיף שחקנים מקבוצה אחת לאחרת שזהו דבר מתסכל לשחקן האומלל, אלא הוא מעודד שחקנים לאזן את הקבוצות בעזרת שיטה אלגנטית ביותר. המשחק יבקש משחקנים מהקבוצה שיש לה עודף משמעותי של שחקנים להחליף לקבוצה השנייה, במדיה והם לא רוצים זה בסדר גמור אך כל עוד קיים חוסר איזון מספרי המשחק יגרום לכך שזמני ההמתנה לאחר מוות של הקבוצה יגדלו באופן יחסי ליחס בין הקבוצות ויוריד את הנקודות שמקבל כל שחקן בקבוצה עם היתרון הגדול של השחקנים באופן הוגן בהתאם ליחסים בין הקבוצות (ההורדה אינה גדולה יצא לי לשחק נגד שלושה אנשים כאשר בקבוצתי היו 10 אך היא בכל זאת מורגשת).

האם תעזו להסתער לעבר אזור ההפקר?
האם תעזו להסתער לעבר אזור ההפקר?

גרפיקה וסאונד

ורדן הוא אמנם לא המשחק הכי יפה ששיחקתי אי פעם אבל בכל זאת הגרפיקה שלו מעודנת. הטקסטורות ברחבי עולם המשחק נראות נהדר, במיוחד הרובים שבהם הטקסטורות ברמה גבוהה ואף מתקרבים לרמת משחקי AAA אחר בז'אנר. המראה החיצוני של החיילים במשחק לא נופל מאיכות הרובים גם הוא, מדיהם והציוד שנישא עליהם נראה מצוין ואותנטי ביחס לתקופה. במשחק אין מספר רב של אפקטים אך למרות זאת לא הכינו אותם באוזלת יד, המראה של ענני הגז כשהם מתפרסים ברחבי שדה הקרב או המראה של פגזים נופלים מהשמיים ומעיפים הררי אדמה הוא שגורם לך להתמלא ביראה.

במצבו של המשחק כרגע ישנן שבע מפות (מפות אחרות מתוכננות להגיע בהמשך) שמציעות מגוון של חוויות, החל מהשדות הירוקים המלאים בצמחייה שופעת ועצים גבוהים עד לשדות קרב אשר המלחמה חירבה אותם ועליך להתנייד דרך מבוך של מכתשים מלאים בבוץ ובמים מלוכלכים ולא ניתן לראות ולו גוון ירוק אחד באופק. המשחק מציע גם אפשריות FOV(שדה ראייה) שונות החל משישים מעלות ועד לכתשעים מעלות. שדה ראייה מותאם אישית הוא דבר חשוב מאוד כיוון שזווית מסוימת יכולה לגרום לשחקנים לחוש לא בנוח או כאב ראש ואני מקווה שמשחקים אחרים יעשו גם כך.

verdun-pc-review

המשחק רץ לי לרוב בקצב של 60 פריימים בשנייה ומדי פעם נופל ל39-40 בזמן שהשרתים חווים לאג. מהניסיון שלי הנפילות אינן קשורות לחוסר אופטמזציה של המשחק אלא יותר אל השרתים עצמם. אם ברצונכם לראות את המפרט של המחשב שלי לחצו כאן.

באשר לסאונד בורדן, הוא עשוי ללא רבב. כל אפקט קולי במשחק נשמע חד וברור החל מהרעש של קליע שורק ליד אוזנך או טעינת כדור אל תוך הרבה ועד שריקת הפגזים הקורעים את השמיים בדרכם לאדמה או המעוף של מטוס מעל ראשך. הפסקול של המשחק הוא מדהים ומציג מוזיקה מהתקופה, אמנם אין הרבה הזדמנויות לשמוע אותו אך ברגע ששומעים אותו לא רוצים להפסיק.

סיכום

ורדן הוא לא רק משחק יריות מגוף ראשון מעולה בתקופת מלחמת העולם הראשונה, אלא הוא גם היחידי ברמתו בשוק. המשחק מדמה באופן נהדר את מלחמת העולם הראשונה ומציע שעות על גבי שעות של הנאה במיוחד אם יש לכם עוד שלושה חברים לשחק איתם. במצבו הנוכחי המשחק הוא מולטיפלייר בלבד ולכן איכות השרתים והחיבור הוא מקור לדאגה, במיוחד לנו הישראלים אשר האינטרנט במדינתנו לא פצצה. היו מספר שרתים אשר חוויתי בהם לאגים אך ברוב השרתים קיבלתי 80+/- פינג שזהו חיבור לא רע בכלל לשרתים בחו"ל. אבל, במחיר של 90 שקלים בלבד אתם מקבלים איכות ותוכן עם אופציה לעוד.

מערכת התגובות
התראה
9 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

כתבה טובה אבל יש לך טעות קטנה.
הצדדים הלוחמים במלחמת העולם הראשונה הם מדינות ההסכמה (בריטניה, צרפת ועוד) ומעצמות המרכז (גרמניה, אוסטריה ועוד).
בעוד שמדינות הציר ובעלי הברית היו הצדדים הלוחמים במלחמת העולם השנייה.

כן, הייתי בטוח שתיקנתי את זה, באותו הזמן קראתי שוב על המערכה בורדן בויקפדיה האנגלית ובאנגלית אין כלכך הבדל ושני הצדדים רשומים כALLIED בניגוד למדינות הציר וההסכמה שזהו שמם האנגלי, תיקנתי היכן שמצאתי את הטעות בעריכה האחרונה אני אעשה מעבר שני. תודה רבה

חבל שזה רק מולטי
אני מתגעגע ל cod1,2,5 שבהם אתה גם משחק ב ww2

כן גם אני הייתי רוצה קמפיין כזה ולא רק מולטי

אני לא מבטיח כלום אבל יכול להיות שהם יעשו משהו עם סינגל בעתיד, הם עבדו במהלך הפיתוח על סינגל לצד המולטי אבל החליטו שיותר דחוף להם להשקיע במולטי והפסיקו עם הסינגל, אולי נראה מהם משהו בעתיד.

יופי של בביקורת חן זילברמן
יש מספיק שחקנים באונליין? בטח עכשיו יש השאלה אם הם לא יעזבו בהמשך
הגרפיקה לא מעניינת אותי רק הגיימפליי וממה שראיתי נראה קשה אבל טוב 🙂
אולי אפילו אקנה בהמשך- תודה!

אין בעד מה 🙂 וכן ישנם שחקנים באון-ליין תלוי בשעות שעתה משחק, בשרת האירופאי השיא לרוב בשעות הצהריים-ערב עם כ560+/- שחקנים פעילים ממה שאני ראיתי. יש את האופצייה להחליף לשרת אמריקאי או אוסטרלי אבל לא נראלי החיבור יהיה טוב

אם היה למשחק סינגל והיה עולה אפילו יותר בטוח שהייתי קונה

מעניין! תודה על הביקורת!

9
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x