סקירה מקדימה: The Elder Scrolls Online

Elderscrollsonlinemain

אלדר סקרולז אונליין, הMMO החדש מהיוצרים של סקיירים, מנסה לתת לנו את סקיירים הבא, ואז לתת לנו לשחק בו יחד עם חברים. האם המשחק החדש יצליח לקחת את סדרת משחקי האלדר סקרולז לכיוון חדש? בדקנו את הבטא כדי להביא לכם את הרשמים שלנו.

או, סקיירים… משחק התפקידים החמישי בסדרת האלדר סקרולז, מבית היוצר בת'סדה, אשר לקח חודשים מחיי והשקיע אותם בעולם רחב ידיים ומלא הרפתקאות, במקום בדברים כמו, אתם יודעים.. לפגוש חברים, וכאלה. כעת יוצא משחק חדש בסדרת האלדר סקרולז- האלדר סקרולז אונליין (Elder Scrolls Online, או ESO). אך בעוד כל המשחקים הקודמים בסדרה היו משחקי תפקידים לשחקן יחיד, המשחק החדש הולך להיות משחק תפקידים רב משתתפים (MMORPG), בו העולם הנרחב של המשחק יהיה משותף לאלפי שחקנים שיוכלו לשחק במקביל (כך שכעת נוכל להשקיע חודשים מחיינו במשחק, ו*גם* לפגוש חברים), ויכיל מספר גדול בהרבה של משימות וקווסטים שכל שחקן יוכלו לקחת על עצמו, על מנת למשוך לשחקנים להשאר ולהיות מנויים לאורך זמן (המשחק עצמו יעלה סכום התחלתי של כסף, ובנוסף שחקנים יידרשו לשלם דמי מנוי חודשיים). האם המעבר לעולם רב משתתפים הוא מעבר הגיוני, ואיך המשחק מתמודד עם השינוי? הבאנו לכם רשמים ראשוניים מהבטא, על מנת שנוכל להתחיל להבין מה עובד, ומה לא.

Elder-scrolls-online-beta-18

או, סקיירים.. רגע, לא, מה זה?

בואו נודה בזה- כולנו, בשלב כזה או אחר, חשבנו לעצמנו כמה היה נהדר אם סקיירים היה כולל עוד שחקנים. בין אם זה מספר חברים שיחלקו איתנו את החוויה, ובין אם זה אנשים אמיתיים שיאכלסו את עולם המשחק במקום מאות שחקני המחשב. ואכן, במספר השניות הראשונות למשחק אתם עוד עלולים להתבלבל ולחשוב שהמשחק הוא תאום זהה לסקיירים (וקודמיו בסדרה), אשר הוסב למשחק רב משתתפים, אך המציאות מעט שונה, וכאשר נכנס לעומקו של המשחק נגלה מספר גדול של שינויים- חלקם מבטיחים וחלקם לא כל כך. המשחק עצמו מתחיל בתא מאסר, כיאה למשחק בסדרת האלדר סקרולז (כמעט באופן זהה לפתיחה של אובליביון, המשחק הרביעי בסדרה), אך מהר מאוד מנחית עלינו את העלילה הראשית של המשחק- אתה הוא תקוותו היחידה של העולם החופשי, עליך למצוא את ה"נביא", לשחרר אותו, ויחדיו להציל את העולם. נשמע מוכר? כן, זהו פחות או יותר הכוח המניע מאחורי כל אחד מהמשחקים בסדרה- אתה הוא הגיבור הגדול ותקוותו היחידה של העולם החופשי. ESO מרגיש כמו משחק אלדר סקרולז, נראה כמו משחק אלדר סקרולז, ונשמע כמו משחק אלדר סקרולז, אך כבר בפתיחת המשחק קל להבחין שמשהו שונה- ולא באופן מוחלט לטובה או לרעה.

 

התאום המכוער

Elder-scrolls-online-beta-06
אפקטי תאורה טובים

אז, כן, בכמה השניות הראשונות למשחק, לא אתפלא אם מרבית השחקנים יטעו ויחשבו שמדובר בסקיירים, המשחק הקודם בסדרה. הרושם הכללי מהגרפיקה במשחק מתחלק לשניים- מצד אחד אפקטי התאורה נהדרים, אור חודר דרך חלונות וחרכים ומאיר הכל בצורה מציאותית, רוב המודלים התלת מימדיים נראים טוב, ועיצוב השלבים והאוייבים, ככל שראינו בבטא, מלא בדמיון ועשוי בצורה טובה מאוד. מצד שני, לעומת זאת, הטקסטורות שמכסות את עולם המשחק נראות כמו משהו שנמצא כמה שנים טובות מאחורי הטכנולוגיה הקיימת בשוק היום (גם כאשר האפשרויות הגרפיות נמצאות על המקסימום)- הקירות, הרצפה, וחלק גדול מהתפאורה מכוסים במעין בליל של חום, אפור ולבן, שנראה טוב מרחוק, אך ככל שמתקרבים אליו הולך ונראה רע יותר ויותר. המודלים המשמשים כחלק בתפאורה, כמו סלעים, עיטורים על הקירות, וכולי, גם הם חסרי כל עידון, עם זוויות חדות ומוזרות, ונראים טוב רק ממרחק. כל זה מוביל לחוויה גרפית שאינה מהמובילות בעולם משחקי המחשב. טובה מאוד בחלקה האחד, ורעה בחלקה האחר.

Elder-scrolls-online-beta-36
ושימוש טוב באפקטים גרפיים על מנת להסתיר את החולשות הקיימות ביכולת הגרפית של המשחק

אם זאת הייתה ביקורת לכל סוג משחק אחר, יתכן והחלק העוסק בגרפיקה היה מסתיים פה, אך היות ומדובר במשחק תפקידים מרובה משתתפים עולה שאלה אחרת- האם גרפיקה *יותר מדי טובה* הייתה פוגעת במשחק? התשובה לא פשוטה- יתכן ודרישות גרפיות גבוהות מדי היו פוסלות חלק גדול מהשחקנים הפוטנציאלים של המשחק, ויתכן גם כי היו מאטות את המשחק במצבים בהם שחקני מחשב רבים מופיעים, נעים, ופועלים בעולם המשחק בו זמנית. ההבדל בין משחק רב משתתפים למשחק לשחקן יחיד הוא שבמשחק לשחקן יחיד ישנה מידה מסויימת של שליטה על כמות האלמנטים המופיעים על המסך בכל רגע נתון. לעומת זאת במשחק רב משתתפים מהסוג הזה, אין שום דרך לתכנן מראש מה יעשו השחקנים האחרים, או היכן יהיו, ולכן ניהול המשאבים הופך מסובך בהרבה. בנוסף, שחקני משחקי תפקידים רבי משתתפים הם שחקנים פחות כבדים באופן כללי, שפחות מתעניינים בגרפיקה חדשנית ויותר מעוניינים בסגנון המשחק, יתכן ולרבים מהם אין אפילו את המשאבים להריץ משחק שהדרישות הגרפיות שלו גבוהות מדי.

Elder-scrolls-online-beta-08
אבל טקסטורות על הפנים

אז, האם בת'סדה כיוונו לאמצע כשפיתחו את המשחק החדש? יתכן וכן. יתכן גם שזאת החלטה הגיונית- בהשוואה למשחקי תפקידים רבי משתתפים אחרים ESO לא נראה רע בכלל. אך כמה זמן הרושם הזה יחזיק מעמד? מעבר לאופק נמצאים משחקים כמו סטאר סיטיזן ודסטיני, שנראים בהרבה יותר טוב מהמשחק החדש לסדרת אלדר סקרולז, והעובדה הזאת בלבד עלולה לפגוע במשחק פגיעה קשה בעתיד הקרוב.

משחק למריחה

אך לא על יופיו בלבד עומד משחק, וסדרת אלדר סקרולז ידועה בתכנים המרתקים שבה, בעושר המשימות ועומק העלילה, וביכולתה לספק לשחקן שעות רבות של משחק, בין אם בעלילה הראשית, או במשימות צדדיות. את המשימה הראשית נתחיל באותו תא המאסר שהזכרתי בתחילת הכתבה. מיד לאחר תחילת המשחק יופיע בפנינו ה"נביא", כפי שהוא נקרא, ויגלול בפנינו את תחילתו של הסיפור. להקלתי, שורות הטקסט הרבות שהופיעו על המשחק היו מדובבות באופן מלא, מה שאומר שאת רוב הטקסטים במשחק נוכל לשמוע, ולא רק לקרוא. העלילה נפרשה בפני השחקן באופן איטי. מרבית הפרטים נשמרים מהשחקן בתחילה, ואני יכול להניח שיתגלו במלואם רק לאחר שעות רבות של משחק. זוהי דרך טובה שבה המשחק יכול לשמור על מתח מסויים בעלילה, וזוהי ללא ספק החלטה טובה לעלילה שצריכה להמתח לאורך זמן מה (בהתחשב בעובדה שמשחק רב משתתפים מסוג זה צריך להעסיק שחקנים לאורך חודשים, ואפילו שנים).

Elder-scrolls-online-beta-02
מוכרת למישהו הסצנה הזאת?

דבר אחד שעלה בדעתי פעם ופעם נוספת היא היעדר האפשרות להשפיע על העלילה דרך הדיאלוג עם הדמויות האחרות- במהלך שיחה עם דמויות חשובות, המשחק נותן לשחקן מספר אפשרויות לתגובה, אך רובן מרגישות חסרות משמעות ותוכן. לקראת סוף המשימה הראשונה, אחת הדמויות המשניות מציעה להקריב את עצמה למענך ולמען הנביא, ושתי אפשרויות יופיעו כתגובה- האחת מעודדת אותה להמשיך, והשניה מניעה אותה מן ההחלטה, אך למרות הבחירה שניתנת לשחקן, התוצאה היא זהה בלי קשר לבחירה שנעשית. הדיאלוגים גם הם מרגישים מעט ריקים מתוכן, והאפשרויות המובאות בפני השחקן כתגובות או שאלות בשיחה הן קצרות ורדודות. כולי תקווה, שמרבית המשימות במשחק מציעות מידה גדולה יותר של בחירה ועומק מהמשימה הראשונה, מכיוון שאם יש משהו שESO מוכרח לעשות טוב על מנת להצליח, זה עומק הדיאלוגים ואיכות המשימות.

תגידי בובה, אמרו לך פעם שהגורלות שלנו שלובים זה בזה?
תגידי בובה, אמרו לך פעם שהגורלות שלנו שלובים זה בזה?

החשש העיקרי שלי הוא שבת'סדה, בדומה למה שעשו עם הגרפיקה, בכוונה תחילה "טמטמו" את איכות השיחות ואיכות העלילה, על מנת למשוך קהל רחב יותר שלא מעוניין בסיפורים ארוכים או תוכן. בשלב הזה יתכן ומוקדם מדי לשפוט את איכות המשחק, במיוחד בהתחשב בזמן הקצר שבילינו במשחק, ולכן נשאיר את הביקורת הסופית למשחק המלא.

קלפטומניה

תולעים על שלד? למה לא, ניקח!
תולעים על שלד? למה לא, ניקח!

אם הייתי עוצר את הכתבה בשלב הזה, היה עלול להתקבל הרושם כי ESO הוא משחק גרוע, וכי סבלתי מכל רגע, אך האמת רחוקה מכך. מתחת למעטפת של הגרפיקה ולצד איכות המשימות נמצאת משחקיות שהוכיחה את עצמה במשך שנים רבות, וקיבלה שדרוג משמעותי לכבוד המשחק החדש. עולם המשחק מלא בחפצים שונים ומשונים, וכמו שניתן לצפות ממשחק בסדרת אלדר סקרולז, את כולם ניתן להרים ולקחת- מבקבוקים ריקים על שולחנות, ועד תולעים ושאר מיני חפצים. חלקם שימושיים ליצירה של שיקויים, שריונות, נשקים וכדומה, חלקם ניתנים למכירה במחיר טוב, ורובם פשוט תופסים מקום בתיק הגב שלך ללא שום סיבה. הדרך שבה השחקן אוסף חפצים השתנתה, והיא אינה מבוססת יותר על משקל, אלא על מקומות פנויים בתיק הגב, שינוי שהולך לתת לשחקנים את האפשרות לשאת עליהם מגוון רב יותר של חפצים.

בקבוק על השולחן? למה לא,  יאללה שים בתיק!
בקבוק על השולחן? יאללה, מברוק, תתחדש!

יכולות מיוחדות הניתנות לשימוש בקרב ומחוצה לו גם הן התווספו למשחק, כפי שנהוג במרבית משחקי תפקידים מרובי משתתפים, אך הפעם עם שינוי קל בסגנון של המשחקים הקודמים בסדרה- במשחקים האחרים בסדרה, ככל שהשחקן השתמש בכלי נשק מסויים, כך עלתה רמת היכולת שלו בשימוש באותו כלי הנשק. כעת היכולות המיוחדות קשורות ישירות לרמת השימוש של השחקן בכלי נשק, או שריון מסויים, כך שככל ששחקן ישתמש בכלי נשק מסויים יותר, כך יפתחו בפניו עוד יכולות מיוחדות לאותו כלי הנשק. בנוסף, שחקנים יוכלו לקבל יכולות מיוחדות הקשורות ישירות לגזע, למקצוע, ולסגנון המשחק שלהם. הקרבות גם הם מתנהלים בדיוק כמו בכל אחד מהמשחקים הקודמים בסדרה- קרבות בזמן אמת, עם חרבות, גרזנים, וכל מה שבא ליד. המשחק, בבסיסו, מהנה ביותר, וגם עם כל השינויים מזכיר מאוד את המשחקים הקודמים לו.

Elder-scrolls-online-beta-51
מי? הגיבור של הממלכה? לא זה בחור אחר, אני בכלל פה בשביל משהו אחר לגמרי, תודה.

סיכום

אני כולי תקווה לגבי עתידו של ESO. בזמן הקצר שביליתי עם המשחק גיליתי תשתית נהדרת. בסיס טוב שעל גביו יכול להבנות משחק שיחזיק שנים ארוכות בתור אחד המשחקים רבי המשתתפים הטובים בעולם, אך רק אם תהיה לו עלילה שתוכל למשוך שחקנים חזרה אל המשחק במשך תקופה ארוכה כזאת. המשחק הוא שינוי מרענן מהנוסחא הקלאסית של משחקי התפקידים רבי המשתתפים הישנים והטובים, אך בו בזמן מצליח להשאר מוכר, וקל למשחק. 

דבר אחד נוסף לא הזכרתי- המחיר. המשחק צפוי לעלות $60, ועוד $15 לחודש בדמי מנוי. לטעמי, זוהי גישה ספק פרימיטיבית, ספק חמדנית, ספק מוצדקת מצידה של המפיצה, זנימקס. בת'סדה, החברה המפתחת, התנגדה למהלך, לפי השמועות, והתכוונה להוציא משחק במחיר מלא, אך ללא תשלום חודשי. הזמן יגיד אם ההשקעה של רבע ממחיר המשחק המלא בכל חודש תהיה שווה את התמורה, ואם לא, מה תהיה תגובת השחקנים. בינתיים כולנו מצפים בכיליון עייניים לביקורות המלאות למשחק, שיצא בעוד שבועיים וחצי.

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

מחכה לביקורת שלכם!

אולי יעניין אתכם
Close