ביקורת משחק: GTA Online – לעשות צרות, הפעם עם חברים

לאחר שבועות חודשים, סוף סוף זה כאן: הביקורת הרשמית של GamePro לעולם המולטיפלייר הענקי של חברת רוקסטאר – גרסת המולטיפלייר למשחק עתור השבחים והמועמד החזק ביותר לתואר משחק השנה של שנת 2013. Grand Theft Auto Online הוא הניסיון של רוקסטאר לבצע מהפכה בתעשיית הגיימניג בדיוק כמו שהיא ביצעה לפני יותר מעשור עם GTA III. האם רוקסטאר מגדירה מחדש את מצב המולטיפלייר של משחקים כמו שהיא עשתה עם הסינגלפלייר לפני עשור?! כן! … ולא…

בואו נתחיל עם הברור מכל: חברת רוקסטאר היא האמא של כל משחקי העולם פתוח; רוב האלמנטים שרואים במשחקים מהז'אנר הזה החלו בזכות השקעה מטורפת של החברה בעולמות משחק ענקיים מלוווים בשפע דברים לעשות. החברה הוציאה לאחרונה את המשחק Grand Theft Auto V, הצלחה ביקורתית ומסחרית שגם כאן באתר זכתה לקבלת פנים סוערת ול-10 מושלם – ה-10 הראשון שהענקנו מאז הקמת האתר (מאז 2012, ביצ'ס!). המשחק הוכיח לנו שבכל מה שקשור לסינגלפלייר וקמפיינים של משחקי עולם פתוח, רוקסטאר שולטת. עם זאת, החברה באה בהבטחה מסוימת עם צאתו של המשחק; לעצב מחדש ולשלוט בז'אנר המולטיפלייר של התעשייה – מטרה שרוקסטאר מעוניינת להגשים עם GTA Online, גרסת המולטיפלייר ל-GTA V (אך זה משחק בפני עצמו, ורק משתמש ב-GTA V כבסיס). האם הנסיון המטורף של רוקסטאר מצליח לעשות הבלתי אפשרי ולשנות את פני שוק משחקי המולטיפלייר שכעת נשלט על ידי משחקי יריות כמו Call of Duty ו-Battlefield? כן, אבל עדיין יש הרבה עבודה…

רקע

בתור משחק מולטיפלייר, ל-אונליין ממש "עלילה", ומרבית "הסיפור" מורכב ממשימות עצמאיות שבהן השחקן פשוט פועל על פי הוראות המעסיקים שלו, ואין ממש קשר בין משימה למשימה, למרות שלפעמים יש אחת שממשיכה את המטרה של הקודמת. המשחק עצמו מתחיל בעיצוב הדמות שלכם: בסגנון די יחודי, אונליין מבקש מהשחקנים לבחור את "המורשת" שלהם: הורים, סבים, למי אתם יותר דומים וכו'. די יחודי, על אף שזה יכול להיות די מבלבל ומתסכל במידה ולא מגיעים לעיצוב הדמות שרוצים (אז מתפשרים). המשחק גם מבקש מיכם לבחור את התחביבים וההתנהגות של הדמות שלכם, דבר הישפיע על היכולות של הדמות שלכם בתחילת המשחק. ניתן גם לבחור בגדים (דא!).

אונליין מתחיל כאשר דמות השחקן נוחתת בלוס סנטוס, שם היא נפגשת עם למאר דיוויס. אוליי אתם זוכרים אותו מהסינגלפלייר? 🙂 בכל מקרה, למאר מציג לשחקנים את העולם והדמויות של אונליין.. והוא מיד מבקש לעשות מירוץ אתכם. למאר עוזר לכם להכיר את המעסיקים הראשונים: סימון יטריאן, סוחר הרכב הארמני שהיה הבוס של למאר ופרנקלין מהסינגלפלייר, וג'רלד, סוחר סמים בעיר שידוע בהריסת עסקאות סמים בין כנופיות יריבות. דמויות נוספות שאתם תפגשו במהלך המסע שלכם להפוך לגנגסטרים מוצלחים הם: לסטר קרסט, האקר נכה שנוהג לתת משימות התנקשות של מי שמפריע לו; מרטין מדראזו, מנהיג קרטל מקסיקני שמוריד יריבים יותר מהר משהוא מחליף גרביים; טרוור פיליפס ורון ג'קווסקי, בטח אתם זוכרים את טרוור ואת הזונה הסגן שלו רון, שיבקשו מכם בעיקר לחסל את הלוסט מ-GTA IV.
פה בעצם, נגמרת ההיכרות הראשונה עם העולם, ועכשיו אתם לבד, עושים משימות, צוברים כסף וקנים רכוש. אני חייב להודות שבשביל משחק מולטיפלייר, אונליין נפתח עם מספר משימות טובות שמצליחות להציג את העולם יפה מאוד, ונותנות לשחקן להרגיש כאילו הוא באמת הגיע לסאן אנדרס ומתחיל לחיות ולעצב את סיפורו כיצד שיתחשק לו.

אפשר גם להגיד שפה נגמר הדבר שאפשר לקרוא לו "עלילה". המשימות, כמו שכבר הזכרתי, הן עצמאיות ולרוב לא קשורות אחת לשנייה למעט דמויות מסוימות וסגנון; לדוגמא, למאר לרוב נותן משימות שקשורות לרכבים (מאחר והוא עובד אצל סימון) או נגד כנופיית הבאלאס, ג'רלד מבקש לתקוף עסקאות ולהביא סמים אליו, סימון מבקש רכבים שונים או להשמיד שודדים ו\או יריבים, וכו'. למרות שלפעמים תחשבו שאתם עושים משימות מבלי באמת לקבל כלום (חוץ מ, אתם יודעים, נקודות ניסיון וכסף), תוך כדי שאתם עולים רמות, דמויות חדשות יצרו קשר אתכם (כמו ברוסי קיבוץ מ-GTA IV), מעסיקים חדשים יגלו עניין בכם, ולעיתים הם יעניקו לכם יכולות מיוחדות.

נסיים עכשיו לפני שאחשוף יותר מידי: אונליין מציג את העולם בצורה נחמדה, אנשי לוס סנטוס והסביבה יגלו עניין בדמותכם, והמשחק יתנהג אליכם כאילו אתם <באמת> נמצאים בעולם שלו.

אבל! יש בעיות קטנות עם כיצד שהמשחק מציג את עצמו והשליטה שהוא נותן לשחקנים ולו עצמו: קודם כל, הדרך היחידה שניתן לבחור שרתים באונליין היא דרך הסינגלפלייר, ולא דרך המולטי. כלומר: אתם רוצים לשחק לבד, או רק עם חברים? ברגע שאתם נמצאים בשרת של אונליין, אתם לא יכולים לעשות זאת, ואתם יכולים לעזוב רק לשרת שנבחר באופן אקראי, או להצטרף לשרת שבו משחקים בו חברים/חברי צוות. כל זה נשמע לא חשוב, אבל עם הזמן תבינו שחוסר היכולת שלכם לבחור באיזה שרת אתם רוצים לשחק תגזול לכם כמה דקות משחק חשובות, ולא פעם תירצו לזרוק את הג'ויסטיק על מסך הטליוויזיה שלכם (כמו שאני כמעט עשיתי… חמישים פעמים…). דבר שני הוא מערכת הבאונטי של המשחק: כל זה טוב ונחמד (ועוזר לרסן כמה גיימרים כשצריך), אבל פעמים רבות שמתי לב לשחקנים מציבים סכום כסף מגוחך על שחקנים אחרים רק משום שהפסידו להם קודם לכן, שלא לדבר שכל פעם שאתם חוטפים רכב, אתם מסכנים את עצמכם, כי ל-NPC-ים יש יכולת להציב באונטי עליכם. כל זה נתמך על ידי שלל הגבלות מעצבנות שקשורות לרכבים, יכולות מיוחדות, כסף ונכסים, שביחד עם כמה גליצ'ים, דיי פוגעים בחוויה שבליבה שלה, קרובה לשלמות.

גרפיקה

אונליין הוא גרסת המולטיפלייר של GTA V ולכן הוא חולק אותו עולם, אותם דמויות, וכמובן, אותה גרפיקה כמו של GTA V. עולם המשחק מרהיב ביופיו ועוצר נשימה בגודלו. העיר ואנשיה חיים ונושמים, המכוניות והנשקים מפורטים במיוחד, ואפילו האנימציה של דמות השחקן שלי הדהימה אותי. הדבר היחיד עוצר אותי מלהעניק 10 מושלם לקטגוריית הגרפיקה הוא כמות הגליצ'ים במשחק בהשוואה ל-V.

סאונד:
תחנות המוזיקה, קולות האנשים, הדיבוב הפרוע של סטיבן אוג (טרבור פיליפס), נהמת המנועים של כלי הרכב, הפסקול המקורי של המשחק ושאר קולות הרקע נמצאים כולם בג'י טי איי אונליין.

משחקיות

האונליין מחזיר (כמעט) את כל מאפייני המשחקיות של ג'יטיאיי 5, עם תוספות רבות בשביל משחק המולטיפלייר, לטוב ולרע. כמו בסינגל-פלייר, באונליין אפשר לרכוש ולגנוב כלי רכב, להשתמש בנשקים ולעצב אותם עם משתיק קול או מחסנית ארוכה יותר, לרכוש בתים או מקומות חנייה, לשדוד חנויות, ואפילו לעשן סיגריה עם משעמם לכם.

השוני הגדול ביותר בין המשחק המקורי לאונליין הוא היכולת לשחק עם אנשים אחרים; לשחקן יש פשרות להצטרף לצוותים – אלמנט שרוקסטאר הכניסה במשחק (המעולה) מקס פיין 3 (ולפני כן ברד דד רדמפשן תחת שם אחר), ואפילו ניתן להעביר צוותים בין שני המשחקים. רחובותיה של לוס סאנטוס שלכם ושל בעלי בריתכם; סעו ותגרמו כאוס בכל האזור, וקנו נכסים שבהם אתם והצוותים שלכם יכולים לשהות. אבל, ברור שהרעיון המרכזי בצוותים הוא לשחק ביחד ולעבור את משימות המשחק: משימות "סיפור" לא דורשות עוד שחקן, אך זה מומלץ, במיוחד במשימות של רמות 30+ (חכו ל-100). עבודת צוות היא הדרך להצליח במשימות המאוחרות, וטעות אחת של השחקן או חברו יכולה לגרום להפסד מהיר אך משפיל. אך זהו היופי באונליין: ג'יטיאיי 5 מאפשר לשלוט ב-3 דמויות ראשיות ולהפעיל אותן ממקומות שונים, דבר המעניק אסטרטגיה במהלך קרבות הירי של המשחק, בזמן שאונליין נותן את אותן משימות (טוב, לא בדיוק אותן משימות, אבל משהו דומה), ו"מבקש" (דורש) מיכם להשתמש במה שלמדתם על מנת לעבור את המטרות.

מערכת הרכוש והנכסים של השחקן היא דבר נוסף מהסינגל שעבר שינוי כדי להתאים למולטי: כמו בסינגל, יש לכם כסף – וזו המטרה הראשית, להשיג כמה שיותר כסף. עם הכסף שהשגתם, אפשר לרכוש נשקים, בגדים, כלי רכב, מקומות חנייה ודירות. דרך תפריט שמגיעים אליו עם לחיצה על "SELECT" (פלייסטיישן 3), ניתן למצוא את הבגדים וציוד נוסף שרכשתם, ולשנות את זה (כולל מגני גוף, משקפיים, משקאות לחידוש חיים וסיגריות להורדת חים :P). דרך הסמארטפון (סליחה, אייפרויט) שלכם, אפשר להכנס לאינטרנט ולהזמין מכוניות, אופנועים, מטוסים ומסוקים, בנוסף לדירה/מקום חנייה; פה יש קאצ', משום שאפשר לקנות רק נכס אחד, ואם אתם רוצים נכס שני, אז תגידו ביי-ביי לנכס הראשון שלכם. דבר זה הוסף על ידי המפתחים על מנת ליצור שווי משקל במערכת הכלכלית של המשחק. (כל הכבוד, רוקסטאר *ציניות*).

נקודה נוספת, ואני יודע, היותר מעצבנת של המשחקיות היא מערכת הבאונטי, שמסופקת לכל מי שעבר את רמה 10 על ידי חברנו הטוב לסטר קרסט, המוכר  יותר בכינוי (הדיי מצחיק), Lester the Molester. במידה ואתם מספקים את הכסף, לסטר יכול להטיל באונטי על כל שחקן אחר כדי שכל שאר השחקנים יתחילו לצוד אותו ולזקוף את סכום הכסף לזכותם. הבאונטי נשאר על ראש השחקן למשך יום שלם (במשחק), ואם שרד את היום עם באונטי על הראש, הוא מקבל את הכסף. תחשבו על זה כמו עונש אכזרי של המשחק במידה והצקתם לשחקן כלשהו יותר מידיי זמן, ועכשיו אתם הקורבנות; אם שרדתם, זה פשוט אומר שיהיה לכם קשה יותר בגיהינום כשתמותו. ^^

אה, כן, יש מצב שNPC-ים יציבו סכום כסף על ראשכם במידה וגנבתם להם את המכונית. רק נקודה קטנה שנראלי שצריך להזכיר… >:P

נקודת המשחקיות האחרונה שעליה אני אדבר היא ללא ספק המערכת הכי שנויה במחלוקת מאז יציאתו של האונליין: מערכת הגוד ספורט/בד ספורט. מה זה בעצם? לאחר שנים של צפייה באנשים הורגים אנשים במשחקי הוידאו שלה, רוקסטאר יזמה דרך הרבה יותר מרושעת ומצחיקה לאמלל את שחקני הג'יטיאיי האכזרים, ובאונליין חלק מהמעשים שלכם יגררו השלכות על המצב החברתי שלכם במשחק, זוהי מערכת הגוד\בד ספורט. המערכת הזאתי אחראית על המצב "הספורטיבי, שלכם בעולם. כלומר, בכל פעם שתעשו משהו שייחשב כלא ספורטיבי על ידי חוקי המשחק, תקבלו את הכינוי "בד ספורט" וימנעו מיכם לשחק עם שחקנים אחרים (הלא-"מרמים"). על הנייר זה נשמע כמו משהו גאוני, אך ההוצאה לפועל של המערכת נוטה לעיתים מגאונות לטמטום.

דוגמה? טוב, קודם כל, אסור להרוס מכונית של שחקן אחר: אפשר לירות, לדרוס או לדקור את השחקן, אבל לעולם אל תהרסו את קודש הקודשים שלו: כלי רכב (לרוב במצב מעפן). בנוסף, תקבלו אזהרות להפוך לבד ספורט אם תפרשו מהרבה משימות או פעילויות אחרות (אפילו משחק טניס פשוט…). אם תהפכו לבד ספורט, תימנע האפשרות לשחק עם גוד ספורט-ים ותצטרכו ללבוש כובע מפסידנים בתור עונש (חחח, לא אני רציני). ראוי לציין שגוד ספורט-ים מקבלים גם הטבות מסוימות (כסף) על התנהגות טובה.

גזר הדין

חרא משחק אל תשחקו!!! סליחה, אני רוצה לומר ש: ג'יטיאיי אונליין הוא משחק ענקי שמציע כל כך דברים לעשות. באמת קיבלנו שני משחקים מעולים במחיר של אחד. יש כמה דברים (טוב, הרבה דברים) שמונעים מאונליין להיות טוב כמו ג'יטיאיי 5, והיה עדיף שכמה מהרעיונות של המפתחים לא היו נכנסים לעולמו של אונליין, אבל העולם, האקשן, ההומור והכיף שהמשחק מציע הם כמעט ללא מתחרים, ואונליין הוא באמת משחק בפני עצמו ולא "סתם" מצב מולטיפלייר של V.

(אם אי פעם הביקורת תכנס למטה-קריטיק:) אוליי ג'יטיאיי אונליין הוא לא המהפכה הבאה של רוקסטאר בתעשיית המשחקים. אוליי המשחק לא ישנה את מצבי המולטיפלייר הקיימים היום במאות משחקים. אוליי הוא לא משתווה לג'יטיאיי 5. אבל אתם יודעים מה? ג'יטיאיי אונליין הוא אחד מהמשחקים הכיפיים ביותר של השנה (באותה רמה כמו ג'יטיאיי 5), ואבן יסוד מוצקה לפרויקט המולטיפלייר הבא של רוקסטאר (ג'יטיאיי 6: אונליין 2?).

ג'יטיאיי אונליין הוא אחד מהמשחקים הכיפיים ביותר של השנה (באותה רמה כמו ג'יטיאיי 5), ואבן יסוד מוצקה לפרויקט המולטיפלייר הבא של רוקסטאר (ג'יטיאיי 6: אונליין 2?).
9

Review Overview

פרזנטציה - 7.5
גרפיקה - 9
סאונד - 9.5
משחקיות - 9
אורך חיים - 10

9

מדהים!

לא טוב כמו הסינגל-פלייר, ומכיל לא מעט בעיות שמונעות ממנו לקבל ציון מושלם, אבל בכל זאת, GTA Online הוא תוספת מרשימה לזיכיון הגדול והחשוב ביותר של רוקסטאר, וניסיון לא רע בכלל להמציא מחדש את ז'אנר המולטיפלייר.

User Rating: 4.83 ( 4 votes)
מערכת התגובות
התראה
29 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

אילן איך עושים באונליין שלא רואים את הידיים רק את הכפות ידיים איך ??

???

זה דחוף

?????????????????????????????????????????????????????

מה?? לא ברור מה אתה שואל חח
איפה ראית?

ששמים גופיה ולא רואים את הידיים הנה הסרטון:https://www.youtube.com/watch?v=st63Ku6v48Q

???????

למה לא דיברת על הcrew? זה חשוב..

הזכרתי אותם, בקצרה.

הלווואי שכבר יצא למחשב…..

זה יבוא בקרוב.

מישהו יודע איך עושים סמל באונליין כאילו על המכונית או על הבגד איך ???

אם אתה חבר בצוות, לך או למוסך בשביל המכונית או לחנות בגדים בשביל החולצה.

אילן נכון הכובע הזה שמקבלים אותו כענוש איך מקבלים אותו ואיפה הוא נמצא ?

???

את הכובע הזה מקבלים השובבים ש"הגזימו" והרסו יותר מדי מכוניות של שחקנים אחרים או פרשו מיותר מדי פעילויות. עדיף לא לקבל את זה.

אלךה בחלה של ביקורת!
סתם שאלה אילן אתה חזק בגיטיאיי 5 , למה האייקון שלך הוא לש ביושוק? XD

אחלה*

ג'יטיאיי 5 הוא כנראה משחק הדור שלי, והוא 10 טהור בספר שלי. אני פשוט אוהב את התמונה של בוקר מביושוק, ומשום כך אני משתמש בזה כאווטאר שלי.

"והמועמד החזק ביותר לתואר משחק השנה של שנת 2013."
כנראה התחלתם את הכתבה מזמן.. 2013 אוטוטו נגמר ואיתו גם כל הפרסים.

סך הכל כתבה מצויינת, כמיטב המסורת של GAMEPRO 🙂

חחח כן. התחלתי לכתוב את הביקורת לפני חודש וחצי (פלוס-מינוס), אבל בגלל מספר בעיות אישיות, הצלחתי לסיים את הביקורת רק אתמול.

ממליץ לך גם לתקן את התמונה שהשתבשה 😉

ישנן כמה טעויות כתיב שמעט הורסות את הקריאה, בכל מקרה ביקורת טובה, נהנתי לקרוא.

אכן. אתקן אותן.

תודה רבה על הביקורת אילן

אין בעיה 🙂

סוף סוףףףףףףףףףףףףףףףףףףף!!! חחח כמה חיכיתי לביקורת שלכם והיה שווה לחכות !!

😉