ביקורת משחק: Assassin's Creed IV Black Flag – תור הזהב של יוביסופט

AC4-3

בשנת 2007 חברת יוביסופט השיקה משחק מקורי בעל מאפיינים יחודיים. המשחק, הנקרא "אמונת המתנקש", זכה לביקורות בעיקר חיוביות ומאז נוצר פאן-בייס עצום מסביב למשחק והמשכיו. למרבה הצער, עם הזמן הסדרה החלה לאבד תאוצה בשל מחסור ברעיונות חדשים וסיבוכים בעלילה, בעיקר משום שהיא הפכה לסדרה שנתית כמו "קול אוף דיוטי" או "פיפ"א". הכותר החדש, אמונת המתנקש 4, מנסה לתקן זאת ולהחזיר את הסדרה לימי הזוהר שלה. האם הוא מצליח?

סדרת אמונת המתנקש (Assassin's Creedׁׂׂ) מבית חברת יוביסופט הצרפתית הפתיעה רבים בתעשיית הגיימינג כאשר הכותר הראשון יצא; המשחק הציג עלילה כפולה עם אלמנטים של מדע בידיוני והיסטוריה, מכניקת התגנבות חדשנית ו"חברתית", עיצובים עוצרי נשימה וסגנון שליטה יחודי. למרות מקרויותו, המשחק המקורי לא זכה לשבחים רבים, אך התמקם במקום לא רע בסביבות ציון ה-81. הכותר הבא, אמונת המתנקש 2, זכה לשבחים מכל גורמי התעשייה על זה שלא רק הוא תיקן כמעט כל בעיה במשחק המקורי, אלה גם שהוסיף משימות צד, נשקים, תלבושות, מערכת כספים ועוד.

המשחק הבא, Brothehood, זכה לשבחים דומים בעיקר גם מפני שהוסיף מצב מולטיפלייר חדשני ויחודי לסדרה, למרות שאישית, אני לא אהבתי את משחק זה לעומת קודמו. היו גם תגובות שליליות שכל התוספים במשחק החדש מסיחים את הדעת מהעלילה המרכזית. למרבה הצער, הסדרה חטפה מפולת עם יציאת הכותר Revelations (אירוני, כי אהבתי את הכותר הזה), אשר קיבל ביקורות על כך שהוא לא משפר או מוסיף כמעט כלום לזיכיון. יציאתו של אמונת המתנקש 3 רק דירדר את המצב; למרות הניסיון הענקי של יוביסופט לשפר את הזיכיון בכל דרך, בנוסף לסופר-הייפ מהתעשייה, במשחק היו בעיות טכניות רבות, בנוסף לעלילה לא ממש מפוקסת וסוף עגום לסאגה. גם שלל משחקי הצד שיצאו יחד עם הכותרים הראשיים לא תרמו לשיפור המצב.

היה זה נראה כאילו הזיכיון מתחיל להתפורר ולא יצליח לשרוד עד הדור הבא. אבל אז, יוביסופט החליטה להוציא כותר שינסה להציל את הזיכיון ולשנות את החוקים. רוצים לגלות עד כמה הוא הצליח? גלו בהמשך.

עלילה

כאשר מסתכלים בבסיס, אמונת המתנקש 4 לא שונה מקודמיו בסיפור: עלילה מפוצלת המציגה קו אחד של תקופה היסטורית, וקו שני המתרחש בעתיד הקרוב מאוד. המשחק, בדיוק כמו קודמיו, מתרכז במלחמה עתיקת יומין בין שתי קבוצות: המתנקשים – רוצחים שקטים ואכזריים שמאמינים בחופש ומתנגדים לשלטונות רודניים, והטמפלרים – לכאורה תועבי כוח שרוצים להשתלט על העולם כדי להביא "שלום". דיי ברור לפי שם המשחק למי אתם מסייעים.

AC4-HiddenBlades

קו העלילה ההיסטורי מתרחש לקראת סוף עידן הפיראטים באיים הקריביים (1715 – 1722), תקופה שבה האימפריות הגדולות (בריטניה; צרפת; ספרד; אימפריית ישראל הקדושה, טוב פה אני צוחק) נלחמות כדי להרחיב את השפעתן בעולם. בגלל האזור הימי, רוב עימותי הכוחות נערכו בעזרת סירות, ספינות ושאר כלי שייט. תקופה זאת הייתה גם שורצת פיראטים אכזריים שתקפו את האימפריות ובזזו את רכושן.

אדוארד ג'יימס קנוויי הוא הדמות הראשית של המשחק; פריבטיר צעיר שהפך לפיראט אכזרי וערמומי על מנת שיוכל לצבור כסף, פרסום ומוניטין, ופשוט לחיות את החיים הטובים. עימות גורלי אחד בים מפגיש אותו עם מתנקש עריק, ו, לאחר ש"לווה" את גלימת וזהות המתנקש, אדוארד נקלע לעימות העתיק בין המתנקשים לטמפלרים. למרות שהוא מתחיל להתחבר לאחד מהצדדים, אדוארד נשאר נאמן רק לשלושה דברים: עצמו, כסף, והצוות שלו.

יוביסופט מונטריאול (המפתחת) ידועה כחברה עם כישורי כתיבה טובים והוכיחה לא פעם שהיא יודעת איך לכתוב משחק בצורה גאונית (ראו, אמונת המתנקש 2). אמונת המתנקש 4 כתוב הייטב, ובכללי ההוצאה לפועל של העלילה היא חלקה וכמעט אף פעם לא מעלה שאלות או יוצרת חורים בעלילה, שלא כמו אמונת המתנקש 3. עוד נקודה חשובה לציון היא העובדה שהעלילה מוצגת באור הומוריסטי יותר מבאמונת המתנקש 3; בדומה למצב בין אמונת המתנקש 2 והמשחק המקורי. וכל זה תורם להנאה גדולה מהסיפור והדמויות, שלא מאכזבות בכלל.

למרבה הצער, יש נקודה כואבת אחת שלא ניתן להתעלם למרות כל מה שהסיפור מנסה להשיג: הוא צפוי. אוקיי, בואו נודה שכל משחק בסדרה הוא בעל בסיס דומה; הדמות הראשית היא מתנקש (בדרך כלל, נכון היית'ם?), הדמות עוברת/תעבור מקרה תראומתי דיי קשה, המתנקש נלחם בטמפלרים ומתנקש בהם (דא!), ואז מגלה עוד סודות ושאלות על חפצים מיסטיים הידועים כ"פיסות העדן", וכל זה מלווה באירועים היסטוריים נחמדים.

"דגל שחור" סובל יותר מכולם בשל היותו פרקוול (עצמאי יחסית) ל"אמונת המתנקש 3". אנחנו כבר יודעים מההתחלה שאדוארד יילחם בטמפלרים, ישיג ניצחון זמני, ייפרוש ויהיה האבא של היית'ם וסבו של קונור. העלילה הצפויה נפגעת עוד יותר בגלל הנובלה "אמונת המתנקש: נטישה" (Forsaken), שיצאה ביחד עם אמונת המתנקש 3 ומספרת על חייו של היית'ם ועל שנותיו האחרונות של אדוארד, ודיי דופקת את העלילה למי שמכיר את הונבלה (כמוני). כמובן שזה לא צריך להדאיג אתכם אם אתם לא מוכרים עם הספר, או אם אתם סתם רוצים להתנקש בטמפלרים.

ישנו גם ציר העלילה המודרנית; אני לא אגלה לכם יותר מידיי עליה, אך היא עוברת "בסבבה" ויש המון איסטר-אגז וסודות בעלילה זאת. אני אעצור את זה עכשיו: לא, היא לא פותרת את הפלופ של אמונת המתנקש 3, אבל היא לא רעה בכלל. אה, כן, שון ורבקה חוזרים; מה הייתי יכול לעשות בלי שון הייסטינגז במשחק? :>

גרפיקה

"אמונת המתנקש 4" משתמש במנוע הגרפי "אנביל נקסט" (Anvil Next), אשר הוצג לראשונה במשחק הקודם. המנוע מרשים מאוד מבחינה גרפית ומצליח ליצור אזורים ונופים ריאליסטים שדיי קשה להתחרות בהם, אלה אם כן אתם מפתחים בסטודיו כמו "נאוטי דוג", "קרייטק", "קוג'ימה" או "רוקסטאר".

Jackdaw_at_the_shores

גרסת 2013 של המנוע משופרת קלות מאז הגרסה של 2012, והשיפור הגדול ביותר הוא תיקון עצום בבעיית הגליצ'ים שתוקפת את הסדרה מאז היווסדה. כמעט ולא תמצאו גליצ'ים, באגים, קריעת מסך וכו' כאשר תעברו ממקום למקום.

ו, מפני שהרבה גורמים בתעשייה הזכירו את זה, כן, המים במשחק נראים מדהים, יותר טוב מהמים של אמונת המתנקש 3 (במיוחד בגלל ש-4 מתרחש ברובו בים). השיא הגרפי של המנוע מגיע בזמן קטעי קרב ימיים וסערות באוקיינוס.

אה כן, הביקורת הזאת נעשתה על בסיס עותק של המשחק על קונסולת הפלייסטיישן 3. חייבים להודות שזה מרשים שהמשחק נראה כל כך טוב על קונסולה בת שמונה שנים.

סאונד

הפסקול של אמונת המתנקש 4 הולחן על ידי בריאן טיילר, שאם אתם לא יודעים – הלחין את הפסקול של המשחק עתור השבחים Far Cry 3, עוד משחק של יוביסופט. אני לא יודע אם הייתי קורא לפסקול של אמונת המתנקש 4 הפסקול "הכי טוב" בסדרה, אבל זה ללא ספק הפסקול הכי מהנה בה; טיילר יודע בדיוק איך לעשות מוזיקה אנרגטית וממכרת שנתקעת בראש ולא יוצאת עד איזה עשר שעות אחרי ששיחקתם את המשחק.

זה לא אומר שטיילר לא יודע לעשות מוזיקה מרגשת; באחד הקטעים המאוחרים ביותר במשחק (נובמבר 1718, למי שמתעניין בפיראטים), מתרחשת סצנה מדהימה סביב נפילתה של אגדה פיראטית מסוימת. הסצנה הייתה יכולה לעבור כ"עוד קטע מעבר מגניב", אבל המלחין משתמש במוזיקה דיי דרמתית עם טון קודר כדי לתרום לאווירה, ושיחקתי את הקטע הזה עם דמעות.

צוות המדובבים של המשחק גם זוכה לשבחים; כל שחקן נכנס בקלילות אל הדמות שלו ותורם את קולו כדי לעצב את אישיותה, וקל לראות שהשחקנים נהנו מאוד בזמן העבודה מכיוון שהקולות מלאים בכל כך הרבה אנרגיה ומקצועיות שנדיר לראות במשחקים (למעט כמה מגדולי השנה כמו GTA V, ביושוק או האחרון מבינינו). כמובן שיש כמה יוצאים מהכלל, בייחוד מאט ראיין, השחקן של אדוארד קנוויי, שמצליח להפוך את הפיראט-מתנקש לדמות נערצת ומגניבה בניגוד לדיבוב של קונור על ידי נוח וואטס, שהיה קודר ודיי משעמם.

כמובן שלא נשכח את דני וואלס – הלא הוא שון הייסטינגז השנון שתמיד תורם חיובית לאווירה של העלילה המודרנית בסדרה.

משחקיות

בתור משחק "אססינס קריד", אמונת המתנקש 4 דומה כמעט בכל המובנים למשחקים קודמים בסדרה, בעיקר אמונת המתנקש 3: המשחקיות נחלקת לריצה חופשית, התגנבות, וקרבות/לחימה. רוב אנימציות וטכניקות הקרב לקוחות מאמונת המתנקש 3. למרות זאת, קרבות באמונת המתנקש 4 הם הרבה יותר מהירים וחלקים מאשר שהיו במשחקים הקודמים, ובמידה מסוימת, מרגישים פחות אוטומטיים ויותר מרגשים. יוביסופט השקיעה הרבה על מכניקת ההתגנבות של המשחק, שיעילה עכשיו יותר מתמיד. ואפילו הריצה החופשית זכתה לכמה צ'ופרים, בייחוד באזורי הטיפוס/פארקור החדשים.

אמונת המתנקש 3 הציג לראשונה מספר נשקים חדשים שאיתם ניתן להתנקש במטרות, כגון הטומאהוק של קונור. אמונת המתנקש 4 מרחיב סוגי הנשקים, וכעת השחקן מסוגל להתנקש באויביו עם זוג חרבות בקלילות רבה. אין הרבה שינויים בפורמולת ההתנקשות, אך יוביסופט השתמשו במשחק כדי לשפר את החוויה, ועל זאת, אני משבח אותם. הריצה החופשית גם לא השתנתה הרבה, אך היא הרבה יותר מהנה בגלל כל המקומות החדשים שבהם ניתן לבקר (עדיין, יש לריצה החופשית כמה פאקים שדופקים את הכיף). מכניקת ההתגנבות היא האלמנט שזכה להכי הרבה השקעה מצד יוביסופט, והיא בעיקר זוהרת במהלך משימות מעקב. סופסוף יש לנו אססינס קריד שמרגיש כמו משחק התגנבות, ולא משחק אקשן עם אלמנטים של התגנבות; עכשיו שאתם מתחבאים בשיחים, אתם כבר לא תעמדו כמו מפגרים אחרי שאויבים גילו אתכם – אתם תשארו מכופפים ותוכלו להתחמק משומרים או להרוג אותם.

Naval_battle_ACIV

כמובן שהמרכז של משחקיות אמונת המתנקש 4 היא לא באלמנטים הוותיקים של הסדרה, אלה באלמנט הכי חדש שלה: שייט, שנחשף באמונת המתנקש 3 באופן די קטן וקצר. רוב העולם במשחק הוא מים, ימים, אגמים וכו', ויוביסופט מיסטרו לגמרי את משחקיות השייט. לדוגמה, קל יותר לשלוט בספינה ולסובב אותה, יש יותר שדרוגים לספינה ולנשקיה, וספינות עוינות הרבה יותר חכמות (לא שזה אומר הרבה) ומגוונות מבאמונת המתנקש 3. אתם גם יכולים להרחיב את הצוות שלכם , לתקוף ספינות ולבזוז אותן, דבר שייתן לכם גם מצרכים וגם אנשי צוות חדשים. ניתן גם לצלול ליד הספינה שלכם ולחפש אוצרות בקרקעית האוקיינוס.

עוד אלמנט משחקיות שעושה קאמבק הוא ציד חיות, שלמרות כי היה מאוד מהנה במשחק הקודם, היה די מוגבל בגיוון. כעת השחקן מסוגל לצוד גם חיות יבשה כמו פנתרים ואיגואנות, וגם חיות ימיות כמו תנינים וכרישים. כרישים וליוויתנים הם מיני-משחק בפני עצמם והשחקן חייב להכניע אותם בעזרת הטלת חניתות.

ישנו גם חידוש ברעיית הנץ (Eagle Vision) של המתנקשים, שנותן לאדוארד להתביית על מטרות ולראות אותן דרך קירות ומבנים. אין ממש הרבה דברים להגיד על החידוש, אך הוא מתקבל בחום.

אורך חיים ומולטיפלייר
ציר העלילה המרכזי באמונת המתנקש 4 ייקח לשחקנים בערך 20-25 שעות לסיים, ויש עוד להשיג %100 בכל משימה. העולם של המשחק ענקי ברמה מטורפת ויש לשחקן שלל מקומות למצוא, תיבות אוצר לבזוז, התנקשויות לבצע, קרבות ימיים לנצח, ודפי שירה ושבבי אנימוס לאסוף. ציר העלילה המודרני של המשחק יכול להגיע לעד 3-5 שעות משחק בשביל לגלות עשרות איסטר אגס וסודות, מאוד מעניינים דרך אגב, לאסוף, ותמיד אפשר לגלות דברים חדשים בשני קווי העלילה.

המולטי הייחודי של הסדרה חוזר, אך הפעם, הוא לא מביא כמעט שום חידושים, לא שזה דבר רע. כל סוגי המשחקים שהיו במולטי של אמונת המתנקש 3 חוזרים למולטי של אמונת המתנקש 4, כולל "וולף פאק" הפופולרי שזכה לתשואות שנה שעברה. המולטי עצמו מרגיש יותר מלוטש מקודמיו במובנים של ציד וניצוד, התערבבות בקהל, וריצה חופשית. למרות שהמולטי כיפי והוא עלול לגזול לכם הרבה שעות, די מאכזב שהוא לא מכיל שיפורים ותוספות חדשים, וכדאי ליוביסופט לא לזנוח אותו.

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
12 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

דבר ראשון ביקורת ממש טובה!! "אילן אקס די" שאפו אחי 🙂
ולעניין.. המשחק פשות מושלם!! הרבה זמן לא התחברתי ככה למשחק
(מאז Red Dead). העולם גדול ויש הרבה מה לעשות בוא
מביא את התקופה ואת החוויה בתור פיראט בצורה הכי טובה שיש!!
אתה יכול למצוא את עצמך סוטה מהעלילה בשביל לשדוד איזה ספינה או לפתוח תיבת עוצר
שזרוקה על איזה אי. חוץ מיזה העלילה ממש טובה!! שחקתי בהרבה משחקי Assassin Creed
אבל משום מה אחרי כמה שעות משחק כבר הפסקתי לשחק אבל המשחק הזה פשוט תפס אותי חזק!! מומלץ בחום 🙂

תכל'ס אני שיחקתי ב 2 וממש לא התלהבתי מהמשחק בעיקר בגלל שזה הרגיש יותר מידי קזואלי ולא היה שום אתגר בו. אם זה שופר פה נראה לי אני אקנה מה אתה אומר?

זה תלוי; מבחינת קרב, הייתי אומר שאססינס קריד 4 יותר קל, למרות שפה באים יותר אויבים מאשר אססינס קריד 2. קרבות הים במשחק, בייחוד אלו נגד ספינות "איש מלחמה" – אפשר להגיד שהם יותר מאתגרים מכל משימה שהופיעה ב-2, בעיקר בגלל שספינה אחת כזאת יכולה לחסל את הספינה שלך תוך מספר שניות (אם לא שדרגת את הספינה שלך)

חלק ממשימות ההתגנבות בשמחק גם מאתגרות יותר מבמשחקים קודמים.

פחחחחחחחח… משחק יותר קל מ- 2. מה זו בדיחה? תודה על המידע. מה הבעיה להוסיף רמות מפתחים? מי שרוצה קזואאל תפדל אבל מי שלא רוצה הליכה בפארק שיקבל קצת אתגר ראבק.

מה לגבי BAO? אתה מתכוונים לפרסם ביקורת מתישהו?

אני לא יודע אם תהיה ביקורת על באטמן החדש, אבל אם תהיה, היא לא תגיעה ממני, פשוט בגלל שאני לא מתכוון להשיג את המשחק, לפחות לא בזמן הקרוב.

ביקורת מעולה
נהנתי לקרוא!

תודה 🙂

אחלה ביקורת מסכים לגמרי אבל זה מוזר כי זה נראה כאילו לא שיבחת אותו כל כך ובסוף פיצצת בציון חח אני אישית הייתי נותן לו 9

עכשיו שאני קורא את הביקורת שלי שוב אני מסכים איתך; ניסיתי לכתוב בצורה רצינית "ורשמית", וזה נראה יותר כאילו הביקורות נחמדה כלפי המשחק, אך לא יותר מזה.

בתכלס, בעיניי זה אחד המשחקים הכי טובים של השנה, והמשחק הטוב של הסדרה.

המשחק הכי טוב של הסדרה :O?
באמת? יותר טוב גם מAC2?
אם כן, אולי הוא יעלה בסדר העדיפויות שלי, לאחר שהם סיימו עם שלוש והחליטו להפוך את המשחק למותג שיוצא כל שנה זה קצת מוריד מהסדרה =

אני עדיין תוהה לעצמי אם 4 יותר טוב מ-2. אך הוא ללא ספק המשחק הטוב ביותר מאז אותו המשך.

אססינס קריד 4 הוא משחק ענק ומלוטש עם עלילה מרתקת וכתובה הייטב (אך עדיין צפויה). אססינס קריד 4 ואססינס קריד 3 הם כמו אססינס קריד 2 והמשחק המקורי (בהתאמה, ההמשך טוב יותר מקודמו כמעט בכל דרך אפשרית).

12
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x