10 משחקי קול אוף דיוטי (Call of Duty) הטובים ביותר בכל הזמנים

סדרת קול אוף דיוטי (Call of Duty) תחגוג השנה 17 שנות קיום. מאז תחילת המילניום הסדרה משגרת אלינו כותר חדש מדי שנה ושנה והגיע הזמן לדרג את המשחקים ולקבוע, איזה משחק Call of Duty הוא הטוב ביותר?


17 שנה לסדרת משחקים שנתית זו תקופה ארוכה ביותר, במיוחד כשמדובר בסדרת משחקי יריות סופר מצליחה שצריכה להמציא את עצמה כל שנה מחדש. לא שמדובר במספר מעניין כמו 20 או 25 שנה, אבל מעולם לא עשינו כתבה שכזו על הסדרה, עד היום. לקראת שחרורו של הכותר הבא בסדרה, שכרגע מוביל בקטגוריית "המשחק בעל השם הארוך ביותר בסדרה", Call of Duty: Black Ops Cold War , זה הזמן לסכם ולדרג את כל הכותרים שיצאו עד היום.

בראשית הייתה היסטריה: ההיסטוריה של קול אוף דיוטי

בתחילת המילניום, ואם נדייק יותר, בינואר 2002, שחררה חברת פיתוח קטנה בשם "2015 גיימס" (2015Games) משחק יריות מגוף ראשון בשם Medal of Honor: Allied Assault בהפצת EA. המשחק הזה פותח על מנוע גרפי בשם id Tech 3 מבית Id Software עם מודיפיקציה שנלקחה ממשחק בגוף שלישי משנת 2000 בשם "Heavy Metal: F.A.K.K. 2". השילוב הזה נועד לאפשר להגיע לסימולציית קרב שקרובה למציאות. MoH: AA נחל הצלחה אדירה ונחשב עד היום לאחד ממשחקי היריות מגוף ראשון (FPS) הטובים בכל הזמנים. המשחק הזה לדעתי הוא האבא הרוחני של כל סדרת קול אוף דיוטי. והסיבה לכך היא שיוצאי חברת "2015 גיימס" עזבו את החברה לאחר ההשקה והקימו חברה חדשה בשם אינפיניטי וורד (Ifinity Ward) שפיתחה משחק מתחרה עבור חברת אקטיביז'ן. למשחק ההוא קראו Call of Duty, והשאר היסטוריה.

מאז אותו כותר ראשון שנקרא בפשטות Call of Duty ועשה את כל מה שעשה MoH: AA רק יותר טוב ובעיקר יותר קולנועי, הסדרה עברה כברת דרך עצומה עד היום. מלחמות עולם ראשונה ושנייה, מלחמת וייטנאם, מלחמה קרה, חמה, עתידנית, ובעיקר עסיסית, גרנדיוזית וקולנועית שהצליחה לשלהב את המעריצים לאורך כל שנותיה. אז איזה משחק הכי טוב בסדרה עד כה? ולמה? זה עניין של דעה וחוויות אישיות ולעתים גם נוסטלגיה. אתם מוזמנים לדרג את שלכם בתגובות.


מקום 10. Call of Duty

הכותר הראשון בסדרה, שחייבת לו את כל זכות קיומה. בשנת 2003, לקחה אקטיביז'ן על עצמה אתגר לא פשוט בכלל, והוא ניסיון להתחרות במשחק היריות הכי מצליח של אותה תקופה, "מדאל אוף הונור" (Medal of Honor: Allied Assault). לשם כך, גייסה המפיצה הצעירה את חברת אינפיניטי וורד (Infinity Ward ובקיצור-IW) שעשתה שימוש במנוע הגרפי של המשחק Quake III, שהוא המנוע id Tech 3 שצוין למעלה מהמשחק MoH: AA. כדי ליצור בידול ולקרוץ לקהל הרחב יותר, היא עשתה שימוש באלמנטים קולנועיים מסרטי קולנוע מלחמתיים כמו "להציל את טוראי ראיין", ו"אחים לנשק" ששולבו בהפקת המשחק ויצרו אווירה שלא נראתה עד אז במשחקי FPS. וזה עבד.

המשחק Call of Duty הראשון הצליח לדמות לוחמה בשדה הקרב של מלחמת העולם השנייה מנקודת המבט של חייל רגלי. הצלחתו המיידית של המשחק, סללה את הדרך לסדרת קול אוף דיוטי, אותה אנחנו מכירים היום ובעיקר לשלל הכותרים הראשונים שעסקו במלחמת העולם ה-2.


מקום 9. Call of Duty: World at War

המשחק החמישי בסדרת COD, הגיע אחרי הצלחתו האדירה של המשחק "Call of Duty 4: Modern Warfare", הצלחה שהיוותה מוקש מסוים ל COD: WAW. המעריצים של קול אוף דיוטי התאהבו ב-COD4 שהביא לראשונה לוחמה מודרנית לסדרה, והיה קשה לנבא האם החזרה לקרבות מלחמת העולם השנייה, זה משהו שהקהל רוצה לראות.

לשם כך, חברת טרייארק עשתה שימוש באותו מנוע גרפי של COD4 ולקמפיין גויסו שחקני הקולנוע גארי אולדמן וקיפר סאת'רלנד שדובבו את דמויות המרכזיות במשחק. מלחמת העולם ה-2 הפעם, התמקדה בקרבות רוסיה־גרמניה ויפן־ארצות הברית, מה שהצליח לרענן את ההיסטוריה הנאצית של הכותרים הראשונים. הקמפיין היה מושקע וכלל שתי מערכות; האחת הציגה את חיל הנחתים האמריקני במערכה נגד יפן באוקיינוס השקט, והשנייה עקבה אחר התקדמות הצבא האדום לברלין. האווירה במשחק הייתה אפלה, קודרת ומציאותית.

המשחק ששוחרר בנובמבר 2008 לפלייסטיישן 3, לפלייסטיישן 2, אקס בוקס 360 למחשב האישי ול־Wii, וזכה להצלחה למרות שהוגבל לגילאי 18 ומעלה בגלל כמות הדם וקטיעת האיברים שהוצגו בו. יעבור כמעט עשור עד שהסדרה תחזור למלחמת העולם ה-II.


מקום 8.  Call of Duty: Black Ops 4

הכותר ה-15 בסדרת COD וה-5 בתת הסדרה "בלאק אופס" יכל להגיע ליותר מהמקום התשיעי, אלמלא ההחלטה של אקטיביז'ן לשחרר לראשונה משחק בסדרה ללא קמפיין למצב יחיד. במקום קמפיין, Call of Duty: Black Ops 4 שוחרר עם מצב באטל רויאל ראשון בסדרה שנקרא Blackout בו נלחמים עד 100 שחקנים בכל משחק. בלאקאאוט היה הסנונית הראשונה של אקטיביז'ן בז'אנר הפופולרי של הבאטל רויאל, והוא עשה הכל נכון, הדוק ומלוטש ועד היום תמצאו שם שחקנים. הבעיה היחידה הייתה שיווקית, בלאקאאוט לא היה בחינם אלא חלק מהמשחק שמחייב רכישה שלו. את הלקח היא למדה וכעבור שנה היא הטילה פצצה היסטרית בשם Warzone.

במקום קמפיין, BO4 הציג מצב משימות סולו, המתמקד בסיפורי הרקע של דמויות המשחק במולטי-פלייר, המכונות "מומחים". המשימות מתרחשות בין Black Ops II ו- III באופן כרונולוגי. עוד שינוי במולטי שראוי לציון הוא ביטול התחדשות הבריאות האוטומטית.


מקום 7. Call of Duty: World War II

זהו אולי המשחק הכי Underrated בסדרה, וחבל. היו לו את כל הכלים שצריך כדי להפוך משחק קול אוף דיוטי לחוויית מולטי אדירה. לאחר שנים של לוחמה מודרנית ועתידנית, פיתוחה הראשון של חברת Sledgehammer Games החזיר אותנו שוב למלחמת העולם השנייה, בדיוק כמו המשחקים הראשונים של Call Of Duty. המפתחת של CoD: WWII, עשתה הכל כדי להעניק לקהילה כל בקשה ודרישה שיכלה לבצע ונחשבת לחברה שהייתה הכי קשובה לקהילה של COD עד היום. היות ומדובר במשחק COD הראשון שלה (והאחרון אגב) היא הכניסה שינויים רבים, כמו מצבי משחק חדשים, מצב "War" שבו שתי קבוצות, אחת מגינה (מדינות הציר) ואחת פולשת (בעלות הברית).

המולטי של המשחק היה מלוטש ועבד נכון. לאחר כמה כותרים שעשו שימוש במכניקה של קפיצה כפולה וטיפוס על קירות, CoD: WWII החזיר את מכניקת התנועה של החייל לאדמה, עם "הליכה על הקרקע" ("Boots on the ground"). לראשונה בסדרה, מצב מרובה־משתתפים כלל עד 42 שחקנים במקום 12.

הקמפיין של המשחק הביא את סיפורו של חייל אמריקאי יהודי בשם רונלד דניאל, שהשתתף בפלישה המפורסמת לנורמנדי. הקמפיין היה מושקע, מרגש ומהנה. סלאדג'האמר גם הכניסה גם זומבים נאצים (Natzies Zombies) למשחק במצב קו-אופ. המשחק שוחרר ב־3 בנובמבר 2017 והוא המשחק ה-14 בסדרה.


מקום 6. Call of Duty: Black Ops

אחרי ההצלחה האדירה של MW2, שוב אותגרה חברת טרייארק (Treyarch) ונאלצה להביא משחק שלפחות יעמוד בסטנדרטים שהסדרה לא הפסיקה להציב. היא הצליחה. CoD: BO, המשחק השביעי בסדרה היה משחק שלם, עמוס במצבים עם קמפיין אדיר שכלל דמויות אייקוניות כמו ג'ייסון האדסון, אלכס מייסון, וויקטור רזנוב.  Call of Duty: Black Ops היה מעין משחק המשך ל־Call of Duty: World at War ועסק במלחמה הקרה. הקמפיין זכור בעיקר בסצנות האלימות שבו שכללו גם עינוי בצורה ריאליסטית.

המולטיפלייר של המשחק היה אדיר עם נשקים שהרגישו מלוטשים ו"נוחים" לשימוש. הקילסטריקים היו חוויה וחזרתו של מצב הזומבים לסדרה, הייתה מבורכת. הכל עבד נכון בשלושת המצבים העיקריים. CoD: BO הציג שתיים מהמפות הכי טובות שנראו עד כה בסדרה: Firing Range ו- Nuketown, שממשיכות לחזור אלינו בכותרים הבאים.

המשחק יצא ב־9 בנובמבר 2010, ובתוך 24 שעות נמכרו כ־7 מיליון עותקים.


מקום 5. Call of Duty: Modern Warfare /Warzone

הכותר הנוכחי בסדרה הוא Call of Duty: Modern Warfare שמכיל בתוכו את מצב הבאטל רויאל החינמי Warzone. אין ספק ש-Call Of Duty: Warzone הוא הצלחה ענקית. הלהיט של אקטיביז’ן הצליח לרשום עשרות מיליוני הורדות ברחבי העולם והפופולריות של המשחק עדיין בשיאה. אחת הסיבות העיקריות להצלחה הגדולה של המשחק היא עצם העובדה שמדובר במשחק חינמי לגמרי, אירוע מאוד נדיר בחברת אקטיביז’ן, אך בעיקר, הטיימינג. המשחק הושק בתזמון של פעם בחיים, עת החל להתפשט וירוס הקורונה ברחבי העולם, מה שאילץ מאות מיליוני אנשים להישאר בבתים.

המשחק הציג לראשונה גרפיקה מתקדמת עם מנוע גרפי חדש ונוצץ. הקמפיין של המשחק הצליח להביא כמה רגעים טובים, עם עלילה על ארגון טרור בשם "אל קטאלה" ועל פרשיית גניבת נשק כימי מהרוסים, אבל, הקמפיין, שחוזר אלינו אחרי שנעדר מהמשחק הקודם (BO4), הוא לא הכוכב של המשחק. המולטי הסוחף, שהציג לראשונה מפות ענק במוד Ground War והבאטל רויאל הם הכוכבים הגדולים כאן.

לחברת אקטיביז’ן יש תכניות גדולות ל-Warzone והיא מתכוונת לשלב אותו, מלבד בכותר הנוכחי (Modern Warfare), גם במשחקי קול אוף דיוטי הבאים, הראשון יהיה  Call of Duty: Black Ops Cold War.


מקום 4. Call of Duty: Black Ops 2

Black Ops 2 נחשב עד היום לאחד המשחקים הטובים בסדרה ובטח ל"בלאק אופס" הטוב מכולם. הקמפיין למצב יחיד של המשחק המשיך כקודמו לעקוב אחר הסיפור של המלחמה הקרה, המשלבת טוויסטים עתידניים ותפאורה הרבה יותר בומבסטית. הקמפיין כולל שני סיפורים מחוברים, הראשון מ 1986 עד 1989 במהלך השנים האחרונות של המלחמה הקרה הראשונה, והשני מתרחש בשנת 2025 במהלך סכסוך סחר במלחמה הקרה השנייה.

הדמות הראשית מ- Black Ops, אלכס מייסון, חוזר כגיבור במאורעות המלחמה הקרה הראשונה, ומתעד את עלייתו של האַנְטָגוֹנִיסְט הראשי של המשחק, ראול מננדז. המלחמה השנייה במשחק, שנת 2025, מציגה את עלילותיו של דייוויד, בנו של אלכס מייסון, הגיבור הראשי. דייויד מגלה שפרנק-וודס שרד את הפיצוץ בוויטקונג, והוא מתחקר אותו כדי לברר על מות אביו. וודס נאלץ לספר לו שמייסון, הדסון והוא נשלחו ביחד עם הריינג'רז (ארה"ב נגד פנמה) ללכוד טרוריסט בשם ראול מננדז. בעידן עתידני זה, הרובוטיקה,אבטחת סייבר וכילי רכב אוטונומיים הם כלי הנשק העיקריים של המלחמה.

מצב הזומבים במשחק הציג שיפור חד עם תכנים עמוקים. מצב מרובה-המשתתפים (מולטי) של Black Ops היה אחד האדירים בסדרה, והציג לראשונה מערכת ייחודית בשם Pick-10 שהייתה שונה מאוד מהמערכת הסטנדרטית בה השתמשו במשחקים קודמים. מערכת Pick-10 הציעה למעריצים אסטרטגיה מסוימת בבחירת הקלאסים שלהם שאפשרה להם לבחון מה עובד עם מה ואיך הם יכולים להצטייד טוב יותר.


מקום 3. Call of Duty 2

חברת Infinity Ward לקחה את המשחק הראשון בסדרה ושדרגה אותו ברמת ליטוש שלא נראתה עד כה במשחקי יריות מגוף ראשון. כותר ההמשך Call of Duty 2 יצא לשוק באוקטובר 2005 והציג גרפיקה יפייפיה לזמנו, הודות למנוע הגרפי המלוטש של החברה-IW engine v2.0. מערכות המלחמה במשחק התפרסו על פני 4 קרבות ודרך חיילי כוחות הברית מצבא רוסיה, בריטניה וארצות הברית. הקמפיין הכיל התייחסויות רבות לאירועים היסטוריים ובעיקר הביא אלינו למסך הקטן את קרב סטלינגרד, כיבוש קאן, חציית נהר הריין והעלילה שלאחר הפלישה לנורמנדי. זה היה עידן בו לקח לנו 3 שניות מהרגע שהפעלנו את המשחק ועד לרגע שכבר התחלנו את הקמפיין (היום מדובר בדקות…).

Call of Duty 2 הוא המשחק הראשון בו הוצגה הדמות הכי אייקונית בסדרה, קפטן פרייס (Captain Price), הגיבור הראשי בסדרת המשנה Modern Warfare. אחרי הצגת הקרדיטים של סוף המשחק, מוצג הצלתו הדרמטית של קפטן פרייס מידי הגרמנים על ידי קבוצת חיילים אמריקאים. בתום הקרדיטים מופיעים המילים "אף פרה לא נפגעה בעת יצירת המשחק הזה", בדיוק כמו ב- Call of Duty המקורי. זו התייחסות לבקר המת שנראה במשימות נורמנדי.

Call of Duty 2 הציג מצב מולטיפלייר ממכר ברמות שלא הכרנו. המולטי כלל כמה ממצבי המשחק שנשארו עד היום: Deathmatch, Team Deathmatch, Search & Destroy, Capture the Flag ו- Headquarters. המפות כללו את נורמנדי, אפריקה ורוסיה. בהתאם לחייל שבחרת, אמריקאי, סובייטי, בריטי או גרמני כך הנשקים שיכלת לבחור למולטי. 13 מפות ועוד 3 מחודשות מהמשחק הקודם, הספיקו לרתק מליוני שחקנים שעות על גבי שעות במולטי. בזמן הפנוי הם שיחקו באטלפילד 2, ששוחרר מוקדם יותר ביוני והציג גרפיקה ריאליסטית (לזמנו) ומצב מולטיפלייר מטורף.


מקום 2. Call of Duty 4: Modern Warfare

שנת 2007 נחשבת לאחת השנים המופלאות שידע עולם הגיימינג , שנה שהניבה משחקי מופת שהפכו לקלסיקות. השוק רתח ממשחקים פורצי דרך, כאלה שישפיעו על כל המשחקים הגדולים שאתם מכירים היום. משחקים כמו ביושוק (BioShock), סטאלקר (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl), מאס אפקט (Mass Effect), קרייסיס (Crysis), וויצ’ר הראשון (The Witcher) היילו 3, TF2, פורטל, Gears of War, World in Conflict, Resident Evil 4, C&C 3: Tiberium Wars ועוד משחקים רבים שהפכו לנכסי צאן ברזל של התעשייה.

בתוך כל אלה, חובבי משחקי היריות מגוף ראשון בכל העולם חיכו לסוכריה הממכרת האמיתית, הכותר הבא בסדרת קול אוף דיוטי שימשיך את CoD2. שמוטי לסתות, עמדו המעריצים מול משחק בשם Call of Duty 4: Modern Warfare, שהפתיע את כולנו עם המעבר הראשון בסדרה  ללוחמה מודרנית, ועם הבטחה לגרפיקה חדשנית ומכניקת תנועה מלוטשת. המתחרה היחיד של המשחק היה Halo 3, ואחרי שסדרת באטלפילד לקחה הפסקה זמנית, היא איפשרה לאקטיביז'ן להטיל פצצה בדמות דמו למשחק COD4 באוקטובר, חודש לפני ההשקה.

אני חושב שאת הדמו שיחקנו אינספור פעמים כי זו הייתה פשוט אהבה ממבט ראשון. המעריצים התאהבו בלוחמה המודרנית בעיצוב של המפות, באווירה, בנשקים, ובמולטי, שהיה אחד מפורצי הדרך בהיסטוריה. ההתאמה האישית במולטי הרגישה אינסופית, וקונספט ה-kill-streak הורחב כדי לאפשר דרכים רבות יותר לחסל את האויבים. מערכת ההתקדמות במשחק היתה אחת המספקות ביותר שראינו בסדרה כולה.

אבל היה גם קמפיין, וואחאד קמפיין, אחד הטובים בסדרה שבאופן אישי סיימתי כמה וכמה פעמים. העלילה מתרחשת בשנת 2001 בה לאומן רוסי בשם אימרן זקייב (Imran Zakhaev) מתכנן לכונן מחדש את המעצמה הסובייטית ומסית להפיכה צבאית במזרח התיכון. אמריקה ובריטניה פותחות במלחמה נגדו. כל משימה הייתה מיוחדת ושונה במשחק, חלקן נכנסו לפנתאון ואם לא שיחקתם את הקמפיין של המשחק הזה, אתם חייבים.

Call of Duty 4: Modern Warfare שוחרר בנובמבר 2007 והפך למשחק הנמכר ביותר של אותה שנה עם מכירות של 7 מיליון עותקים (בחודש וחצי, כן?). עד היום מחזיק המשחק, ביחד עם MW2, בממוצע ציונים הגבוה ביותר למשחק בסדרה 94/100.


מקום 1-  Call of Duty: Modern Warfare 2

המשחק הטוב ביותר של Call of Duty בכל הזמנים הוא Call of Duty: Modern Warfare 2

ההכרעה הייתה מאוד קשה בין המקום הראשון לשני. מבחינתי שניהם הכי טובים בסדרה, אבל אם צריך לבחור אחד אז הבחירה שלי הולכת ל-Call of Duty: Modern Warfare 2 (ובקיצור MW2) המשחק הראשון בסדרה שהיה בו את הכל. קחו את כל מה שהיה טוב ב-COD4 ותשדרגו את זה, מה שתקבלו יהיה MW2.

הקמפיין של MW2 אולי הרגיש לעתים מבולגן, אבל הוא הציג עלילה בומבסטית וסוחפת שהרגישה כמו סרט אקשן ללא מעצורים. הסיפור מתרחש חמש שנים אחרי מאורעות המשחק הקודם ותמצאו את עצמכם נעים בעולם ברחבי ברזיל, רוסיה, המזרח התיכון וארצות הברית. אתם משחקים את סמל גארי רואץ' סנדרסון והמפקד שלכם הוא, סואפ- קפטן "Mactavish". המשחק עשה רעש גדול עם משימה בעייתית שנקראת "No Russian" בו השחקן, סוכן CIA נאלץ להשתתף בפיגוע ירי בנמל תעופה עם קבוצת טרוריסטים רוסיים. רוסיה אסרה למכור את המשחק בארצה אבל אנחנו בטוחים שכל הגיימרים הרוסים מצאו דרך לשחק בו.

אבל, הסיפור הגדול של MW2 היה מצב המולטיפלייר שלו. למרות המעבר לחיבור P2P וכניסה לעידן שאין בו שרתים ייעודיים בסדרה, MW2 היה הסם הממכר לחובבי ה-FPS. כל מה שהיה טוב ב-COD4, הגיע למשחק עם ליטוש ושדרוג והייתה תחושה באוויר שכל העולם ואשתו משחקים במשחק אחד בלבד, מודרן וורפר 2.

עיצוב המפות במולטי היה לא פחות מגאוני ואפשר לשחקנים להתאים את הסביבה שלהן לסגנונו האישי. מפות אלמותיות כמו Highrise, Afghan, Wasteland ו- Favela נחשבות עד היום למפות הטובות בכל הסדרה. הקילסטרייקים היו עצמתיים ומהפנטים כאחד, להצליח להגיע לניוק (NUKE) במולטי היה חוויה יותר ממספקת.

Call of Duty: Modern Warfare 2 הוא המשחק השישי בסדרה ומהווה המשך ל־Call Of Duty 4. המשחק MW2 שוחרר ב-10 בנובמבר 2009, ותוך 24 שעות מכר יותר מ־4.7 מיליון יחידות בארה"ב ואנגליה. המשחק נחשב אז להשקת הבידור הגדולה ביותר בכל הזמנים, עם הכנסות של מעל 1 מיליארד דולר בחודשיים הראשונים להשקתו.


הגענו לסוף. זוהי הרשימה שלנו למשחק קול אוף דיוטי הטוב ביותר בהיסטוריה. מסכימים או לא זוהי דעתי האישית ואתם מוזמנים להציג לפחות את השלישייה הטובה שלכם כאן למטה בתגובות.

שנה טובה ומתוקה מצוות גיימפרו 🙂

הצטרפו לערוץ הטלגרם החדש של גיימפרו לעדכונים שוטפים בנושאי גיימינג וטכנולוגיה. תוכלו גם להירשם לעדכונים דרך עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

תודה לכם גיימפרו אני חייב לציין שזו הכתבה הכי טובה שקראתי בזמן האחרון ולמה? כי MW2 זה המשחק הכי טוב ששיחקתי בו בחיים!! -_-

1
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x