ביקורת High Score: נטפליקס מצדיעה לתור הזהב של משחקי הווידאו

האבולוציה של ענף הגיימינג מגיעה אליכם דרך סדרת דוקו חדשה ב-Netflix. הסדרה High Score היא מכתב אהבה לתעשיית המשחקים והיא תעשה לכם סדר בצורה נפלאה ב"איך ואיפה התחיל ענף הגיימינג?"


[lwptoc min="1" depth="5" numeration="decimalnested" title="תוכן עניינים" hideItems="1"]

בעידן בו אנו חיים, נטפליקס הפכה למקום מפלט למיליוני אנשים ברחבי העולם, עידן הקורונה והבינג'. הקלות בה ניתן לצפות בסדרות וסרטים מעולם לא הייתה ידידותית יותר. נטפליקס גם הפכה להיות מפלט לסרטים תיעודיים והפקות מגוונות בשלל נושאים, מסדרות דוקו חברתיות פוליטיות, דרך חקירות פשע אמיתיות, ועד סדרות אקזוטיות על בעלי חיים. השבוע יגיע תורם של המעצבים והאמנים שחתומים על כמה ממשחקי הווידיאו המצליחים ביותר של שנות ה -80 וה -90. סדרת ה- High Score של Netflix תעלה לראשונה ב -19 באוגוסט.

סדרה תיעודית המתחקה אחר ההיסטוריה של משחקי הווידאו הקלאסיים, וחושפת תובנות של החלוצים שהפיחו חיים בעולמות הדמיוניים ובדמויות האהובות.

https://www.youtube.com/watch?v=B4jopG1wX88

מכונות הארקייד ההן

בעולם קדום, אי שם במילניום הקודם, הרבה לפני הפלייסטיישן והאקסבוקס שכולכם מכירים היום, התנהלו קרבות ענק בין "קונסולות גיימינג" ומכונות משחקים מזן אחר. ילדי שנות ה-70 וה-80 ועד תחילת ה-90 בטח זוכרים את מכונות הארקייד שהיו ניצבות במרכזי שעשועים לילדים ובעבור שקל ישן ניתנה לכם ההזדמנות להיכנס לעולמות אחרים. ילדים נהרו באוטובוסים לתל אביב למקומות כמו "P65" בכיכר מלכי ישראל (כיכר רבין היום) ו-"כוכב שבתאי", דיזנגוף פינת פרישמן. כל הדרך באוטובוס הילדים חשבו רק על דבר אחד- מתי יגיע הרגע שהם יוכלו לשים את ידם הקטנה על קלסיקות ארקייד. פקמן (PACMAN), "פולשי החלל" (Space Invaders), מורטל קומבט (Mortal Kombat), האגדה Final Fantasy וכמובן סטריט פייטר (Street Fighter) עם דמויות אלמותיות כמו ריו זאנגיף ועוד. משחקים מפוקסלים אלו עיצבו את ילדותם של הדור ההוא.

לאט לאט כל המשחקים הגדולים ששכנו להם במכונות הארקייד וחיכו למטבעות הילדים, עשו דרכם למסך הביתי, עידן הקונסולות הביתיות בכיכובם של סגה, אטארי ונינטנדו ביטלו למעשה את הצורך לנהור למרחקים בכדי לשחק, עד שקיבלו נוק-אאוט מסוני, הפלייסטיישן. לשחק בחוץ כבר לא היה מרגש ואף התחיל להיות יקר, המחירים עלו בקצב מסחר, וכשלאחד החברים יש קונסולה מגניבה בבית, מי צריך לנסוע באוטובוס עד תל אביב. היום, שנת 2020, הנוער חוזר לשחק בחוץ עם חברים במקומות בילוי (כמו HYPE ליד עזריאלי) אבל זה לשחק כמו בבית, בישיבה, באונליין עם אזניות ועכבר או בקר, לא דומה לאווירה ולקסם של שנות ה-80-90.

כתיבה מבריקה וקריינות של…סופר מריו

על הבימוי של סדרת הדוקו המרתקת High Score חתומים וויליאם אקס (William Acks), פרנס קוסטרל (France Costrel), וסם לקרוס (Sam LaCroix). שלושתם עבדו יחד על סדרת הדוקומנטרי של Showtime על טכנולוגיה והרשת האפלה, Dark Net. בסדרה זו הם מצליחים לכסות במשך 4.5 שעות המתפרסות על פני שישה פרקים את שורשיה המרתקים של תחילת עידן משחקי הוידאו. הם מצליחים באמצעות פיסות ארכיון וראיונות עם אנשים מהענף להעמיק אל תוך תרבות ארקייד. אל מאחורי הקלעים של המשחקים הקלאסיים של חברות כמו אטארי, נינטנדו, וסגה ובז'אנרים ספציפיים כמו משחקי תפקידים ומשחקי לחימה.

טומוהירו נישיקדו (Tomohiro Nishikado), היוצר של Space Invaders

High Score עוברת בצורה שיטתית דרך שנות ה -70 המאוחרות ועד שנות ה -90 המוקדמות, ומספרת את הסיפורים התוססים מאחורי הקלעים של המשחקים הפופולריים ביותר אז ומי היו האנשים שעמדו מאחוריהם, היוצרים. התוצאה היא הנאה צרופה על תור הזהב של משחקי הוידאו, עטוף במסר מעורר השראה. צרפו לזה ראיונות תובעניים, סצנות אנימציה מהולות בהומור, כתיבה מבריקה, ותפירה מדויקת ומגובשת של סיפור "ההיסטוריה של הגיימינג".

צ'רלס מרטינט (Charles Martinet), הקול שמאחורי הדמות של סופר מריו (Super Mario) מקריין את הסדרה בצורה פנטסטית וקשה שלא לשמוע בקולו את האהבה העצומה שלו למשחקי וידאו.

פק-מן והמשחק הכי גרוע בהיסטוריה

פרק 1, הנושא את השם "Boom & Bust", עוסק בסיפורים מאחורי המשחקים הקלאסיים  "Space Invaders" ו- Pac-Man ומציג ראיונות מעמיקים עם שני היוצרים ומציג גם כמה ראיונות מעניינים כמו איך "גברת פאק-מן" (Ms. Pac-Man) הגיעה לעולם והנפילה של אטארי.  החלק המעניין בפרק זה הוא ראיון הומוריסטי עם הווארד סקוט ורשו (Howard Scott Warshaw) היוצר של המשחק "אי.טי. – חבר מכוכב אחר" ("E.T. the Extra-Terrestrial"). משחק זה נחשב למשחק הגרוע ביותר בהיסטוריה שנעשה אי פעם.

"חברים יקרים, על הלוח משחק שנקרא לו: פק-מן?" High Score Episode 1 Netflix © 2020

אטארי השקיעה במשחק בין 20 מיליון ל-25 מיליון דולר, כדי לרכוש מסטיבן שפילברג את הזכויות למשחק על פי הסרט המצליח. המשחק פותח לקונסולת האטארי 2600, והחברה הזדרזה מאוד לסיים אותו ולהשיקו בעונת החגים, 1982,  כלומר אחרי 5 שבועות (!).

יוצר המשחק אי.טי – חבר מכוכב אחר Netflix © 2020

המשחק סבל מבאגים רבים, ושחקנים מצאו את עצמם נופלים פעם אחר פעם לבורות בחלל המשחק בלי שום סיכוי לחמוק מהם. המשחק הפך לידוע לשמצה ומאות אלפי קסטות הוחזרו לחברה. 30 שנה אחרי התגלו מאות אלפי קסטות של E.T. the Extra-Terrestrial לאטארי במזבלה באלמוגורדו, החברה פשוט קברה אותם שם.

הפרק הראשון High Score מצליח להציג את האנושיות מאחורי המשחקים הללו ואת האהבה של אותם אנשים ויוצרים למשחקי וידאו בצורה רגישה ויפה.


כשנינטנדו השתלטה על העולם

הפרקים קולחים ומהירים בין ראיון לראיון וקשה שלא להתרגש ולחוש במרץ ובמוטיבציה של אותם יוצרים בעשורים הללו. אז בלי יותר מדי ספוילרים, שאר הפרקים על רגל אחת: פרק 2, "Comeback Kid" מתקדם בהיסטוריה ומציג איך חברת קלפים יפנית בשם נינטנדו מצליחה בגדול עם משחק בשם "דונקי קונג" (Donkey Kong) והאפר שהשאירה אטארי מאפשר לה להשתלט על העולם עם קונסולת ה-NES. מעריצי נינטנדו מאוד יאהבו את הפרק הזה עם הבלחות של משחקים קלסיים כמו Super Mario, וגילויים מפתיעים כמו איך השרברב האיטלקי המשופם בכלל הגיעה לעולם, וכיכב במעל 200 משחקים עד היום.

טום קלינסקי (Tom Kalinske)- מנכ"ל סגה ב"חדר המלחמה"

מלחמת הקונסולות של העידן הקודם

"Role Players" הוא הפרק שמיועד עבור מעריצי ה- RPG, פרק 3. הפרק לוקח אותנו בצורה מהפנטת אל מקורותיו של הז'אנר המשפיע שהחל בהשראת "מבוכים ודרקונים". אחד הראיונות מעוררי ההשראה ביותר בסדרה הוא עם היוצר ראיין בסט (Ryan Best) והמשחק GayBlade. הפרק הרביעי "This is War", מביא את ראשיתה של מלחמת הקונסולות בה שתי מתחרות עמלו קשות בכדי להגיע לכל בית, סגה ונינטנדו. האסטרטגיות של סגה במלחמה הקשה הזו אפשרו לה לקחת מנתח השוק האסטרונומי הגבוה של נינטנדו באותם ימים, באמצעות שיווק חכם עם קונסולת ג'נסיס ודמות מהירה אחת בשם סוניק.

מפוקסלים: טריפ הוקינס (Trip Hawkins) מייסד EA ומאמן הפוטבול האגדי ג'ון מאדן (John Madden)

בפרק זה גם תכירו את טריפ הוקינס (Trip Hawkins), מייסד חברת אלקטרוניק ארטס (EA), שנכנס אז לשותפות היסטורית עם אגדת הפוטבול ג'ון מאדן (John Madden), עם משחק שהפך לסדרה בשם Madden NFL.

אל תעצבנו אותו! אקירה נישיטני (Akira Nishitani) – יוצר Street Fighter II

Fight!

StreetFighter ו- Mortal Kombat הם הבסיס לפרק 5, "Fight!", המוקדש למשחקי לחימה. ראיונות מסקרנים עם מעצבי משחק הקאלט Street Fighter II אקירה נישיטני ואקירה יאסודה ומעצב המשותף של מורטל קומבט ג'ון טוביאס שחוקרים את תחילת דרכו של ז'אנר משחקי המכות.

פרק 6 ואחרון, "Level Up", מביא את הקפיצה החשובה ממשחקים דו מימדיים- 2D לתלת מימדיים, 3D. הפרק מציג את ההיבטים במעבר זה ואת המהפכה שיצר משחק יריות מגוף ראשון בשם "וולפנשטיין" (Castle Wolfenstein) שכונה אצלנו בישראל "הטירה הנאצית". "וולפנשטיין" סלל את הדרך לז'אנר ה-FPS ולמשחקים אלמותיים כמו "דום". ג'ון רומרו (John Romero), אחד מיוצרי המשחק Doom, והמעצב הראשי שלו, התראיין בפרק זה. היה מאוד בולט בהיעדרו המתכנת הגאון שהמציא את המשחק והקים את חברת id Software, ג'ון קארמק (John Carmack), האיש והאגדה.

ג'ון רומרו (John Romero), שותף ליצירת המשחק Doom

 

High Score לא מתיימרת להוות אנציקלופדיה היסטורית למשחקי הווידאו אלא נועדה לתת לנו את הצד האנושי והאהבה של אותם יוצרים למשחקים אותם פיתחו. הסדרה מצליחה להבהיר לנו שחלק מהחידושים הגדולים ביותר במשחקי וידאו הגיעו דווקא משחקנים שרק רצו לשפר לעצמם את חוויית המשחק, מה שהוביל לשלב הבא בהתפתחות המשחקים. המבט לאחור על משחקי וידאו קלאסיים הוא מבדר ומחמם את הלב באופן מפתיע. זהו סיפור על המוח האנושי שמאחורי הפיקסלים ואיך שהחדשנות שלהם בנתה ענף של מיליארדי דולרים, כמעט במקרה. לחובבי מוזיקה של שנות ה-80, יהיה לכם קשה לדלג על האינטרו בכל פרק:

לסיכום:

High Score הוא סיפור אהבה בדמות של סדרת דוקו. הסדרה מצליחה להביא סיפורים אינטימיים על אנשים, ומערכת יחסים שמבוססת על אהבה גדולה, משחקי וידאו. האהבה הזאת של אנשים שהקדישו את עצמם אליה, אחראית במידה רבה על כל מה שכולנו מכירים היום כענף הגיימינג, מחשב PC וקונסולות. PS5 ו-XSX יושקו בקרוב ולא בטוח שזה היה קורה אילולי ההיסטוריה שמתוארת בצורה מדהימה ב- High Score.


High Score היא הנאה צרופה על תור הזהב של משחקי הוידאו, עטוף במסר מעורר השראה. צרפו לזה ראיונות תובעניים, סצנות אנימציה מהולות בהומור, כתיבה מבריקה, ותפירה מדויקת ומגובשת של סיפור "ההיסטוריה של הגיימינג". מומלץ בחום.
ציון ביקורת
8.8
הטוב
עשיר בסיפורי ארקייד וראיונות
מסר חשוב ומעורר השראה
כתיבה מבריקה
הרע
נוסטלגי בעיקר
חסרונו של ג'ון קארמק מ-iD מורגש
8.8
הנאה צרופה

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
0 תגובות
פידבקים
צפו בכל התגובות
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x