ביקורת Friday the 13th: The Game: החלום שהפך למציאות ונגמר בסיוט

יום שישי ה-13 היה אמור לספק חלום בלהות עסיסי כיאה למותג האימה המפורסם. האם ג'ייסון האיום עדיין מצליח לגרום לנו לשקשק מפחד?

Friday the 13th: The Game הוא משחק אימה הישרדות שהתחיל כפרויקט באתר התרומות Kickstarter אי שם בשנת 2013 והצליח להשיג את מטרתו, 800 אלף דולר, שבנוסף, סיים עם בונוס של 23 אלף בתום ה־30 יום. זה בסדר אם לא שמעתם על המשחק גם אם אתם מעריצי משחקי אימה, אבל אם מישהו מכם כן שמע או ראה את סרטי 'יום שישי ה־13' כמוני, ועשה חיפוש על הסרטים בגוגל שקשורים לכל מיני דברים על עלילת הסרטים ("המשך?", "איך ג'ייסון משגר את עצמו ממקום למקום?" וכו'), הצליח כנראה לגלות כי ישנו משחק בפיתוח שלקח השראה עמוקה מהסרטים, וכי כל מי שרוצה להרגיש איך זה להיות ג'ייסון הרוצח או אחד משבעת הנערים שינסו לברוח, יוכל לעשות זאת במשחק.

על המשחק 'יום שישי ה־13' שמעתי לפני כשנתיים, ומאז לא הפסקתי לספור את הימים לקראת  ההשקה (המשחק התווסף לכתבות 'משחקי האימה מצופים של השנה'). כמו כן, מאחר והמשחק מבוסס על סרטי "יום שישי ה-13", החלטתי כי הדרך הטובה ביותר להכיר את המשחק היא לא מאשר לראות את סדרת הסרטים. בכנס E3 2016 ראיתי את Gun Media (המפיצה) חושפת סרטון משחקיות ראשוני של Friday the 13th:The Game, שמשך את כל תשומת ליבי, אפילו יותר מ־God of War החדש, מסיבה פשוטה שאני אוהב כל מה שקשור לאימה. למשך כחצי שנה עקבתי אחר פיתוחו בטוויטר, סרטונים של יוטיוברים מפורסמים וכן הלאה. את ה־'הזמנה מראש' שלי ביצעתי ביום הראשון של שנת 2017, ומאז בעצם הפכתי לחלק ממשפחת הנערים שהולכת למות ב־26 במאי, כאשר המשחק שוחרר למחשב האישי ולקונסולות PS4 ו־Xbox One. והנה לאחר המתנה רבה, דחיות, בעיות, עיכובים מינוריים (פנימייה, בגרויות), סוף כל סוף הנחתי את ידיי על 'יום שישי ה־13: המשחק', והזמן לראות אם המשחק היה שווה את הכסף והזמן הגיע.

"לאמא יש פרס בשבילך, חזור הביתה מתוקי"

Friday the 13th: The Game הוא משחק אימה הישרדות עם קונספט נהדר שלקח את סדרת סרטי "יום שישי ה־13" משנות ה־80 והפך אותם למשחק אחד גדול, עם זאת, המשחק לא מושלם ואף לא הגיע לציפיותיי, אבל פרה פרה וקודם נתחיל עם הדברים הטובים. אז כן, כמו שציינתי הרעיון של לקחת את סרטי יום שישי ה־13 ולהפוך למשחק הוא גאוני, ובאמת נותן לך תחושה כמו בסרטים, בין אם אתה ג'ייסון לבין אם אתה אחד הנערים שמנסה למצוא דרך לברוח, שלא חסרים דרכים – אתה יכול לברוח דרך רכבים, סירות, קריאה למשטרה או פשוט להתחבאות עד שיעברו ה־20 דקות של הקרב. כמובן שזה לא יהיה פשוט לברוח, ותצטרכו לכל דבר למצוא את החפצים הדרושים לו, לרכב את המפתחות, גז ובטרייה, לסירה, פרופלה וגז וכן הלאה.

המבחר של הג'ייסונים (שישה לא כולל הסקין המיוחד של סאביני) והנערים (עשרה) הוא רב כשלכל אחד יש את היתרונות והחסרונות. לדוגמה, סוג אחד של ג'ייסון יכול לרוץ, ואחד אחר לא, אולם מהירות השיגור שלו ממקום למקום מהירה יותר מאשר אותו אחד שיכול לרוץ. אצל הנערים זה מתבסס על כל מיני דברים אחרים: מזל, פחד, מהירות, כוח סבולת, תיקון, התגנבות וכו'. לאחד יש יותר מזל, אבל כוח סיבולת חלשה יותר, לאחר ההתגנבות ברמה גבוהה יותר כך שלג'ייסון יהיה קשה יותר לזהותו, אבל המהירות שלו קצרה יותר. השוויון הוא דבר חשוב כדי להבדיל בין כל אחת מהדמויות. במשחק ישנם שלושה מפות (לבינתיים), הן גדולות מאוד וגורמות לך להרגיש חופשי. הסביבה מלאה דברים לחקור, כל בית שתיכנס אליו יכול להיות הדרך יציאה שלך מהמחנה, וכך תרגישו בכל פעם שתשחקו כנערים. כמו כן, קיימים נשקים, שוטגאן או אקדח נורים, מחבט או מצ'טה, מלכודות ועוד הרבה שיעזרו לך להמם את ג'ייסון לכמה שניות, למרות שיש גם דרך לחסל את ג'ייסון (שעל זה אעשה כתבה בקרוב), אבל היא ארוכת דרך שדורשת עבודת צוות ומיומנות במשחק.

אחת הבעיות העיקריות שעיכבו אותי מלהעלות את הביקורת מוקדם יותר, היא עקב כמות הבאגים, לאגים והקריסות המטורפים שהיו לי במשחק, חשבתי שאם אתן למפתחת כמה ימים נוספים, שהגיע כמעט עד חודש, המצב יהיה טוב יותר. למרות שאני לא רואה שיפור נכון להיום, ואני לא יכול להתעכב לעד. מדיווחים של חברים שלי על קונסולת ה־Xbox One, המצב שם פשוט איום ונורא – כשאחד מחבריי על הקונסולה סיפר לי שהוא קנה את המשחק ביום הראשון, ועד היום הוא לא מצליח לשחק נורמלי, אלא שכל שני משחקים 'יום שישי ה־13' פשוט קורס לו. למזלי, אני שיחקתי על המחשב ויחסית אליו אני כן הצלחתי לשחק לא מעט משחקים, או ליתר דיוק 90 קרבות משחקים, ואחרי 30 שעות, אני יכול לומר ש־"יום שישי ה־13" הוא אחד מהמשחקים השבורים ביותר ששיחקתי.

כשהדגל השולט מבין השלושה (באגים, לאגים והקריסות) הולך לבאגים, שאחד הגדולים שסיבכו לי את המשחק זה כאשר שיחקתי כג'ייסון ושמתי לב שישנם שתי דמוית שמתחבאות על הגג. עכשיו, מה הבעיה פה? שאין באמת דבר כזה 'להתחבאות בגג' באף אחת מהמפות במשחק. כתוצאה מכך, הדמויות המתינו שם עד שזמן המשחק יעבור ואני אפסיד שני קרבנות; פייר? לא, ואת זה אומר הרוצח. באג נוסף קרה לי כששיחקתי כאחד הנערים שמצא את כל הפריטים להפעלת הרכב, ולאחר שהצלחתי להפעיל את הרכב, התנעתי ונסעתי, במחצית הדרך נתקעתי בעץ, ומקרים כאלה הם לגיטימיים במשחק מהסיבה שהשליטה ברכב היא פשוט גרועה, וזה קורה לרוב הנהגים באוטו, ובמציאות המשחק, מה שבאמת קורה זה שכל שאתה צריך לעשות הוא להפעיל מחדש את הרכב. אבל משום מה, אצלי הרכב התהפך ולא אפשר לי לנסוע בו שוב (וזה קרה לא פעם אחת). אחד נוסף כי אני פשוט חייב, זה כששיחקתי כג'ייסון ושחקן נתקע עם הרכב סנטימטרים לפני היציאה מהמחנה, שיגרתי את עצמי לשם, ואני קולט כי אני לא יכול להתקרב אל מושב הנהג, מה ששוב, גבה ממני קרבן נוסף. ישנם עוד רבים ואני בקצב הזה פשוט לא אסיים.

במשחק שלנו, הלאגים והקריסות לרוב נגרמים כתוצאה מפינג גבוה, ובמקרה שלי היו לא מעט משחקים שהפינג פשוט השתגע (בין 600 עד 999), והלאגים? אפילו יותר. מקרה אחד התרחש כשנכנסתי לתוך בית, סוגר את הדלת ונועל, הלאג פשוט היה מוציא אותי מהבית. מקרה נוסף הוא כשג'ייסון היה רודף אחריי והייתי צריך לברוח ממנו, רק שזה לא כזה קל ובמיוחד כשיש לאג שמחזיר אותך אחורה במקום קדימה. אחד נוסף אירע לי כשנכנסתי לנעליו של ג'ייסון ומצאתי קרבן, אותו אחד פשוט לא זז משום מה, וכשאני התקרבתי אליו, אני פשוט לא הצלחתי לתפוס אותו. וזה רק אחוז מהלאגים, כשהיו נוספים שפשוט לא הספקתי לתעד והם פשו הרסו את המשחק, בין אם זה ברכב, בתנועות השחקן, הריגות, טלפון למשטרה שלקח לי שעה וכדומה. כמובן שאני לא אוותר גם לקריסות ושגיאות אחרות: "No network connection or connection lost! Reconnect and sign in to Steam to use online features", "Connection to host lost", Connection closed by host, or network failure received" ונוספים. בעיות מסוגים כאלה פשוט הורסים את החוויה, במיוחד כשאתה ג'ייסון שהרג כבר שבעה נערים, ורודף אחרי השחקן האחרון ו… הפתעה, המשחק קרס.

לאחר שדיברתי על הבעיה הראשית, עכשיו הגיע הזמן לחפור לעומק על התוכן. בכל משחק אתם תיכנסו עם שמונה נוספים, שהאחד מהם יהיה הרוצח והשאר הנערים. רק שפה אתה לא יכול לבחור מי אתה רוצה להיות כמו ב־Dead by Daylight (יש לך בחירת "העדפות" בהגדרות, אבל מה זה עוזר כשכולם בוחרים את ג'ייסון?) אלא שפה השחקן נבחר בצורה רנדומלית, מה שאומר שיש לך סיכוי של אחד מתוך תשעה, ובמקרה שלי, מתוך 100 משחקים, כג'ייסון שיחקתי 18 פעמים. עכשיו, להיות אחד מהנערים זה גם כיף – לחקור, להילחם חזרה, לנסות למצוא דרכי מילוט – אבל פעם אחר פעם בלי גיוון זה פשוט יוצא מכל החורים, במיוחד כשאתה משחק 14 משחקים בלי הפסקה ובכל הפעמים הללו לא יוצא לך להיות ג'ייסון אפילו פעם אחת. אבל כשהמזל מאיר לך אור ואתה נבחרת לרוצח האגדי – התענוג מרגיש כמו קינוח נמס של שוקולד ממולא חתיכות מקופלת עם מייפל מסביב ו.. אהמ, סליחה, הגזמתי קצת. נחזור לנושא – כג'ייסון, מטרתך היא להרוג את כל הנערים, וזה כיף. לג'ייסון ישנן ארבע יכולות שמקלות עליו למצוא את שאר השחקנים, אם כי, ארבעת היכולות הללו נמצאות אצל כל הג'ייסונים וזה חבל שהמפתחת לא יכלה להוסיף לכל ג'ייסון לפחות יכולת מיוחדת אחת שתבדיל ביניהם, כי נכון לעכשיו, ההבדלים בין כל אחד מהג'ייסונים ביכולות זה רק במהירות שיהיה אפשר להשתמש בהם.

היו לא מעט דברים נוספים שהציקו לי, הראשון זה לגבי היכולת לרוץ. לכל שחקן יש סטמינה (או בעברית פשוטה, כוח סבל) שנמשכת פחות או יותר 15-20 שניות, תלוי לפי יכולות הדמות. החלק המעצבן זה שאתה לא יכול לרוץ אפילו קצת אם אתה לא משתמש בסטמינה, אתה הולך כמו דוגמנית בתצוגת אופנה, וזה משגע, כי רק בסצנת הפתיחה ראית את אחד מחבריך נהרג, למה אתה הולך בכזאת שָׁאנְטִיות? ודרך אגב, אם כבר דיברנו על סצנת הפתיחה, למה תמיד אותה דמות גברית מופיעה כקרבן? דמות אחת שתמיד נבהלת? הכל בסצנה הזאת פשוט חוזרת על עצמה ומשעממת. השני, זה אולי משהו קטן, אבל למה אני לא יכול לשנות את המקשים בהגדרות? למה אני חייב להתרגל למקשים שאני לא אוהב להשתמש בהם? זה מרגיש כאילו illfonic ו־Gun Media התעצלו כדי לא לעבוד שעות נוספות על הדברים האלה.

כל מעריץ של סרטי יום שישי ה־13 מכיר את טומי ג'רוויס, הדמות היחידה בסרטים שהצליחה להרוג את ג'ייסון, אשר מגיעה גם היא למשחק "יום שישי ה־13". שחקנים יצטרכו לקרוא לג'רוויס דרך הרדיו, שנמצא באחד הבתים, כל משחק הרדיו מונח בצורה רנדומלית, לכן אל תחשבו שזה בבית ליד הים כל הזמן. ברגע שאתם קוראים ברדיו לג'רוויס, הדמות נבחרת בצורה אקראית בין כל הדמויות שנהרגו על ידי ג'ייסון, ברגע שהשחקן נבחר, הוא חוזר לחיים ומשחק כג'רוויס (וגם פה ישנה סצנה התחלתית שחוזרת על עצמה כל פעם בלי שום גיוון. יאיי! לא). לג'רוויס אין כוחות מיוחדים, אבל הוא מקבל כמה הטבות ששחקנים אחרים לא מקבלים. כהתחלה רובה שוטגאן, ויכולותיו (פחד, מהירות, כוח סיבולת וכו') יותר חזקות מכל דמות אחרת. ראוי לציין שלרובה ישנו רק כדור אחד, כך שאל תצפו מג'רוויס שיגן עליכם כל הזמן, מה שכן, אם אתם במחצית הדרך לברוח מג'ייסון ברכב, והוא רודף אחריכם, ג'רוויס יכול לעכב את ג'ייסון לכמה שניות במידה והוא יפגע בו.

לג'ייסון יש מבחר דרכים להרוג את הנערים, שלקחו הרבה השראה מהסרטים, ובאמת הברוטליות בשיאה, ויש הרבה הריגות, לכל ג'ייסון יש ארבעה ייחודים עם הנשק שלו, חנית ועד גרזן. סוגי ההריגות מגוונות ומציגות ברוטליות ברמה גבוהה, אולם לא כמו ב־Mortal Kombat X, וזאת בעיה, כי היא מנסה, רק חבל שהיא לא מתממשת כמתוכנן. פעמים רבות היו בדרכים להרוג בעיות, פעם אחר פעם משהו היה נהרס עם איזה באג מרתיח. יתרה מזאת, שמתי לב שהמשחק משתדל מאוד להפחית בדיאלוגים, מלבד ההתחלה, אנחנו לא שומעים הרבה מהדמויות. העבודה על האנימציות עצמן הייתה על הפנים, בדומה ל־Mass Effect Andromed, גם פה הבעות הפנים מראות כי לא הייתה עליהן מספיק עבודה, הבעות הפנים של הדמויות פשוט לא עובדות בצורה הנכונה. הן נבהלות כששום דבר לא קורה בסביבה, ולא נבהלות כשהן רואות חבר תלוי על הקיר מלא דם. מה. קורה. פה.

ב־Friday the 13th משחק נמשך כלכל היותר כ־20 דקות, ואם שיחקתם או ראיתם סרטונים, שמתם לב ששחקנים לא מקבלים את הרשות לעזוב, אלא אם הם לוחצים על "צא אל הלובי" בתפריט, אולם אז השחקנים לא מקבלים את מלוא נקודותיהם. מצד אחד, זה דבר מעצבן לחכות כל משחק 20 דקות, במיוחד אם נהרגת אחרי דקה והשבעה האחרים עוד חיים, אבל מצד שני, זה נראה (לפחות מהתאוריה שלי) כאילו המפתחת רצתה לתת לשחקנים להרגיש כאילו הם בסרט אמיתי בו הרוצח מנסה להרוג אותם, ואם הוא הצליח, אז עכשיו אתם תצפו בחבריכם מהשמיים מתים. אך יש עם זה בעיה, במיוחד אצל ג'ייסון, זה ברגע ששחקנים עוזבים, במצגת הסיכום ההריגות לא נחשבות שם, אם הרגתי חמישה מתוך שמונה (במצגת: 5/8ׁׁ) הוא לפתע ירד ל־4 (4/8). וזה קורה בכל משחק, שחקן אחד או יותר עוזבים, ובעצם גורמים לג'ייסון להפסיד נקודות, אלא אם הם מצליחים לברוח אז הם נשארים. לא מעט פעמם ישנם משחקים בהם ה־Matchmaking לא מזהה שחקנים באזור או בכלל, ומשאיר חמישה אנשים לשחק לבד, מה שהופך לארבעה נגד ג'ייסון. תראו לי דבר כזה קורה בסרטים.

כמו שציינתי למעלה, שלושת המפות הן גדולות עם מלאות סביבה לחקור, וזה דבר טוב מאוד, אך כנראה לא מספיק כדי לרצות אותי. בן מהרה השתעממתי, אולי הן גדולות אך מעטות. כמו כן, האווירה מרגישה אותו דבר, העיצוב של המפות זהות, המים ממוקם באותו מקום, הנחל, שקי השינה אפילו הבתים, כל בית נראה דומה לקודם בעיצוב, הן מבפנים והן מבחוץ (חוץ מהאחוזה). אותו חדר עם דלת לבנה בסוף כל בית שם יש רק "בקבוק עזרה ראשונה" כשבשאר אי אפשר לגעת. אולי החפצים נמצאים כל משחק במקום אחר, אך העיצוב עצמו גורם למשחק להשתעמם מהר.

דבר אחרון שאדבר עליהם זה ההטבות והקַסְטוֹמִיזַצְיישן. אז כן, ברוך השם את זה illfonic לא שכחו והכניסו, נחמד לראות שהם רוצים לתת לנו לבנות את הדמות שלנו, אף על פי שזה לא עובד כזה מדיוק. אתם לא יכולים לצבוע את הבגדים לטעם שלכם, או לקנות חולצות, אלא תצטרכו לפתוח את הבגדים הספציפיים רק אם תעלו רמות, כל עשר רמות אתם תקבלו שלושה פרטים לדמות שלכם, ואם תרצו לפתוח את כל הבגדים אתם תצטרכו להעלות את הדמות שלכם עד רמה 97. מאוד מייאש לעלות עשר רמות בשביל שלושה פריטים (חולצה, מכנס ונעליים) כדי להחליף את הבגדים לדמות שלך. כמו כן, יש לכל דמות הטבות (Perks) שנותנות לך סוג של בונוס מלבד היכולות הרגילות שלך. אתה מבזבז 500 מטבעות זהב וזוכה בהטבה רנדומלית, אחד שיכול לעזור בלפחד פחות, לבזבז פחות סטמינה, להתקשר מהר יותר למשטרה וכו'.

הגרפיקה מיושנת

ישר כשאנחנו פותחים את המשחק, אנחנו נתקלים בפרסומות הלוגואים של החברות בצורה של הסרטים מפעם עם המוזיקה הנוסטלגית. ואז אנחנו עוברים למסך הראשי, שנראה עם איכות ברמה גבוהה יותר, ולאחר מכן אנחנו לוחצים על 'משחק מהיר' ונכנסים לעולם של 'מחנה קריסטל' שנראה ממבט ראשוני נהדר, רק שעם הזמן הוא מתגלה כפחות. המשחק משתמש במנוע Unreal Engine 4 (של Epic Game), שמוכר ממשחקים גדולים כמו LawBreakers, Paragon, Adrift, Gears of War 4, Tekken 7 ועוד משחקים עתידיים נוספים מחברות גדולות. אישית, האמנתי כי החברה תחלוב מהמנוע הזה יותר, כי יש בו הרבה יותר פוטנציאל לשימוש, אך הציפיות לא היו כמדומני, וכי הגרפיקה הרגישה לי פחות מהממוצעת.

שמתי לב שהיו גם הרבה מקומות לא מוכנים, וכן, זה כולל גם את הדמויות. illfonic ללא ספק הייתה צריכה לעבוד על הגרפיקה יותר, לתת ליטושים נוספים בין אם זה בחדרים מסוימים, אדמה, קירות, כיסאות וכן הלאה. את המשחק שיחקתי על Epic, כשהפריים ירד לי כל פעם ל־35-40, למרות שעל פי הדרישות אני אמור לקבל 60+ עם מפרט טוב מאוד: 8 ראם, I7 3770 ו־GTX 1060. בסופו של דבר הורדתי ל־High-Very High והביצועים היו יותר טובים.

רועש כמו הסרטים, ועושה זאת טוב כמו שנות ה־80

אני חושב שהיתרון הבולט ביותר במשחק Friday the 13th הוא המוזיקה – ממנה נהניתי הכי הרבה. המלחין הוא הנרי מנפרדיני, האיש והאגדה שהלחין את המוזיקה של סדרת הסרטים 'יום שישי ה־13', ובנוסף עבד על סרטים נוספים ביניהם הזאב מוול סטריט. על משחקים המלחין לא עובד, אולם במיוחד עבד על המשחק שמבוסס על סדרת סרטי יום שישי ה־13 מהסיבה שרצה לקחת חלק בהרפתקה. האם הוא עשה עבודה טובה? ללא ספק. מוזיקה מלחיצה, ואף צמררה לי את הגוף לא מעט פעמים, במיוחד בזמן ה־"קי קי קי, מא מא מא". כשג'ייסון קרוב אתם שומעים את ה"קי קי קי, מא מא מא", אולם כשהוא מוצא אתכם, המוזיקה מתחלפת למשהו חזק יותר וגבוה מבחינת טון, שגורמת לשחקן להבין כי ג'ייסון מצא אותו והוא קרוב, במילים נחמדות יותר, לשסף את גרונו.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

שורה תחתונה, Friday the 13th: The Game הוא משחק שנותן הרגשה מעט הוליוודית, עם האווירה המפחידה והחשוכה, פסקול מדהים שמשפיע אפילו יותר על האווירה. עם זאת, המשחק נופל להרבה מלכודות, במיוחד במשחקיות, בעודף בלתי נדלה של לאגים, באגים ותוסיפו לזה את כל הקריסות. הגרפיקה ממש לא הצד החזק של המשחק למרות שהוא משתמש ב־Unreal Engine 4, זה הרגיש שהחברה המעיטה בכוחו של המנוע ויכלה לעבוד על המשחק אפילו יותר.  40 דולר המשחק לבטח לא שווה, גם לא 25. אולם זו המציאות שאנחנו חיים בה, ואם נתראה בעוד חצי שנה עם עדכונים נוספים (כולל אחד עם הסינגלפלייר) שבתקווה שהמפתחת תתמוך בתוכן חינמי ולא בכסף, הייתי מסכים למחיר, אבל נכון להיום, אני ממליץ לכם לחכות בסבלנות להנחה שלבטח תגיע במבצעי האביב של סטים.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

 

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

תודה על הביקורת!! ואני עוד חשבתי לקנות אותו. מזל!