ביקורת: Europa Universalis IV: Rights of Man

eu_rights_of_man

3 שנים אחרי ההשקה, 4 Europa Universalis ממשיך להינות מקהילה שלא מתעייפת, וכעת אנו עדים להרחבה התשיעית עבורו: Rights of Man.

הרחבת Rights of Man הוכרזה באוגוסט ושוחררה לא מזמן, בערב יום הכיפורים, ה-11 באוקטובר, יחד עם פאטץ' 1.18 בשם "Prussia". ההרחבה עוסקת בשלטון, בבית המלוכה ובעוד שלל דברים מעניינים.

ההבדל בין יורופה יוניברסליס לקרוסיידר קינגס, כמשחק, מתבטא גם באישיות, ביורופה השחקן משחק את המדינה ובקרוסיידר קינגס הוא משחק שושלת, כך שבית המלוכה שקוף יותר ביורופה, ללא משמעות רבה. מעבר לכך שאני נהנה יותר מיורופה, חסרות לי האפשרויות שעומדות בפניי בקרוסיידר שנותנות את החיבור הזה לדמות שאני משחק. עד Rights of Man ההבדל בין שליט לשליט ביורופה היה היכולת שלהם, ה-Monarch Points, שהם תרומה למכניקה הבסיסית ביותר של המשחק, זו הייתה המהות שלהם. כעת שליט הוא יותר משם ושלוש ספרות. לכל שליט עד שלוש תכונות שמרכיבות את ה"אישיות" שלו, אחת בהגיעו לגיל בגרות, 15, שנייה בהימלא עשור לכהונתו ושלישית בהימלא חצי יובל לכהונתו.

קיימות 47 תכונות, רובן חיוביות אך חלקן שליליות. שליט מקבל תכונה בעיקר לפי היכולת שלו, אם הוא חזק באדמינסטרציה סביר שיקבל תכונה הקשורה לאדמינסטרציה. יותר משהתכונות יכולות להועיל (או להיפך) לשחקן, הן משפיעות על צורת המשחק של ה-AI. מדינה של שחקן שהשליט שלה הוא "Babbling Baffoon" יקבל מינוס Diplomatic Reputation אחד, אך ה-AI גם יעליב מדינות באקראיות מוחלטת – דבר שהצליח להרגיז אותי. הנקודה היחידה בנושא התכונות שלא אהבתי קשורה למכניקה הספציפית של הלוואות; רק שליט בעל התכונה "Indulgent" יכול לקבל מהשחקן הצעות להלוואה ולאו דווקא מדינה שבאמת צריכה הלוואה, דבר שמוציא את הפואנטה מהמכניקה, מפני שהשימוש בה נעשה מאוד נדיר. ועוד: לבעלי El Dorado, בעיצוב מדינה ניתן לתת תכונות לשליט וליורש.

בנושא המלוכה, פיצ'ר מהפאטץ' החינמי שממש אהבתי; שלטון העוצר, במקרה והיורש צעיר מדי, היה עובר לידי מועצה זמנית שהייתה מגבילה את השחקן, לא ניתן היה להכריז מלחמות ובדרך כלל המועצה הייתה תורמת מעט מאוד Monarch Points. החל מפאטץ' 1.18 מצטרפת אלינו בת הזוג של השליט, כך שבמידה והמלך מת אבל המלך הבא צעיר מדי, היא זו שתשב על כס המלוכה במקום אותה מועצה (כ-Queen Regent), ונוכל לשחק כרגיל. עם זאת, ישנן שתי בעיות שלא תוקנו עד עכשיו (יצאו שני עדכונים, 1.18.2 ו-1.18.3) והן: בזמן שלטון עוצר של המלכה אפשר לטעון לכתר של מדינה אחרת בעלת השושלת של המלכה במקום לשושלת המלך. הבעיה השנייה גם כן באותו ההקשר, אם שליט של מדינה אחרת מת ללא יורש והוא ב-Royal Marriage עם השושלת במדינה שלנו, והמדינה שלנו היא הכי גדולה מבין הנישואים שהוא קיים, אז השושלת שתקום באותה מדינה תהיה השושלת של המלכה ולא של המלך. אלו בעיות מציקות משהו, ובכל זאת הצלחתי להשלים את האצ'יוומנט "One Family to Rule them All".

ובחזרה להרחבה – המלך יכול לפרוש לגמלאות וגם… לנשל את היורש. אז כן, בהינתן והשליט שלכם בן 60 ומעלה, או שמא מלאו 25 שנים לשלטונו, הוא יכול לפרוש לגמלאות במחיר של 50 פרסטיג' ו-20 לגיטמציה או 20 Horde Unity. או במקרה הפוך והשחקן לא אוהב כ"כ את היורש, אפשר לנשל את הממזר מהירושה במחיר של 50 פרסטיג'. שתי האופציות מצוינות, הראשונה מעולה כשהמלך ממש חלש, או כדי למנוע את הירידה של היציבות (אם ממש אכפת לי מנקודות אדמינסטרציה) או אם אני רוצה שהיורש יתפוס כמה שיותר מהר את השלטון, האופציה השנייה יותר מסוכנת, אבל יכולה להתברר כיעילה (זה בסך הכל מזל), כשמנשלים את היורש הממלכה נותרת ללא יורש מתאים, כך שאם הבחור שלנו זקן, אנו נוכל להיכנס לסיטואציה שהמלך ימות ללא יורש, להיכנס ל-Personal Union ומשם הדרך לעצמאות יכולה להיות ארוכה.

Great Powers – כנראה המכניקה החשובה ביותר ש-Rights of Man מביאה, מכניקת "מעצמות". בסך הכל יש שמונה מעצמות, ולרשימה מכובדת זו נכנסות המדינות המפותחות ביותר והמתקדמות ביותר טכנולוגית, החישוב הוא Development של המדינה ועוד חצי מה-Development של מדינות הכפופות למדינתנו, לחלק לאחוז שעליו מתבססת עלות הטכנולוגיה. למעצמה יש שלושה בונוסים; דעיכת הפרסטיג' קטנה באחוז, עלות אימוץ Institutions קטנה בעשרה אחוזים ובוסט ל-Power Projection לפי מיקום ברשימה, כאשר המדינה במקום הראשון מקבלת 25 Power Projection.

למעצמות יש ארבע פעולות דיפלומטיות משלהן;

  • לשלם חובות של מדינה אחרת – מעצמה יכולה לשלם חובות של מדינה אחרת (שאינה מעצמה), על כל הלוואה שהמעצמה מחזירה עבור אותה מדינה, המדינה תשנה דעתה +10 לטובת המעצמה (עד +200) עם דעיכה של -2 בכל שנה. נותן גם +1 trust על כל הלוואה ששולמה ע"י המעצמה, וכן +2 favours אם משחקים עם הרחבת הקוזאקים.
  • להשפיע על המדינה – באפשרות זו המעצמה משלמת למדינה את ההכנסה השנתית של אותה המדינה, ובכך גם מעניקה לה +1 Monarch Point בקטגוריה החלשה ביותר שלה למשך עשור. הדעה של המדינה על המעצמה תשתנה בעוד 25 למשך אותו עשור, וה-trust ב-5. מלחמה בין המעצמה למדינה תבטל את הבונוסים.
  • לנתק קשרים – מעצמה יכולה להכריח מדינה לפרק את הברית בינה לבין מדינה אחרית. הם יסכימו אם הם מפחדים מספיק, ולאחר מכן תהיה בין המעצמה למדינה הפסקת אש בת חמש שנים.
  • להתערב במלחמה – אם יש מלחמה בה יש חוסר איזון בין מעצמות, כמו, מעצמה אחת בצד אחד ושתיים בצד השני, מעצמה נוספת תוכל להתערב ולהיכנס למלחמה בכדי לאזן.

בפועל יכולות להיות יותר משמונה מעצמות – מדינה שיוצאת מהרשימה, קרי, מפסידה את התואר שלה כמעצמה, מקבלת תקופת חסד בת חמש שנים בניסיון להחזיר את עצמה למעמדה הקודם, ובתקופה זו, אותה 'מעצמה לשעבר' עדיין תחזיק בפעולות הדיפלומטיות של המעצמות. אם היא לא חוזרת לרשימה באותן חמש שנים, המדינה תאבד את מעמדה לחלוטין.

לפעמים רעיונות טובים אינם מיושמים טוב במשחק, אך מכניקת ה-Great Powers עושה הכל נכון ואפשר להשתמש בארבעת הפעולות החדשות לכלמיני דברים, למשל כשמשחקים מדינה מחוץ ל-HRE ומאוד רוצים את הקיסרות, עוזר להשפיע, לשלם חובות וגם לגרום לעמים הבוחרים לנתק את הקשרים עם מי שהם תכננו להצביע עבורו. עם ההתערבות במלחמה ייתכנו מלחמות בסדר גודל שהיה יותר נדיר לפני כן, אלו כמובן, תלויים במצב שהתפתח המשחק.

בנוגע למדינות הנתינות, נעשו גם כן מספר שינויים שיכולים לעזור לשחקן לתמרן ביחסים שבין המדינות. אפשר לפתח את הפרובינקיות שלהן או לבנות מבנים ובכך להפחית את הרצון שלהן לעצמאות, אפשר לשדרג להן את הציים וגם לשלם את החובות שלהן, כאשר מדובר ב-Personal Union, אפשר לנטוש אותו ולספוג -25 פרסטיג' וכן מינוס לדעה של המדינה הנשלטת עליך לפי רצון לעצמאות ממינוס 200 ל-0 עבור 0% ל-100% בהתאמה. גם בפאטץ' החינמי, באותו הנושא, יש מספר שינויים; במלחמת ירושה, התוקף יכול לדרוש כעת את עצמאותה של המדינה המדוברת כחלק ממטרות המלחמה, הבונוסים ב-Spy Networks תקפים כעת גם למדינות, לוסאלים יש גישה לאדמותיהן ולחופיהן של מדינות הנתינות לאותה המדינה, והחל מפאטץ' 1.18 כל המדינות הנתינות, לא רק וסאלים ו-Marches, יקבלו מודיפייר Aggressive Expansion מופחת מפעולות של ה-Overlord שלהן.

שינויים במשטר – ב-Rights of Man אנחנו מקבלים סוג משטר חדש, האחד, יכולתם לנחש, מונרכיה פרוסית. המונרכיה הפרוסית החדשה היא צורת משטר ייחודית לפרוסיה, ויש לה בונוס נחמד ומערכת צבאית חזקה. הבונוס הוא שכל שליט בה יהיה עם מינימום 3 Monarch Points בקטגוריה צבאית, והמערכת, בשם "Militarization", עובדת כך: בסקאלה שבין 0 ל-100 אחוזים, Army Tradition, לגיטמציה וחוסר יציבות מעלה את המיליטריזציה ומצד שני, מספר הפרובינקיות מוריד את המיליטריזציה. ב-100% פרוסיה מקבלת כבונוס 10% משמעת, -33% עלות תחזוקה של הצבא ועוד 33% לקצב התאוששות כוח האדם. ניתן גם להוציא 50 נקודות צבאיות בשביל להשיג 10% מיליטריזציה. כידוע, לכל צורת שלטון יש בונוסים שונים, ולמשטר הפרוסי הבונוסים הבאים: מינוס 2 National Unrest, מינוס 0.02 War Exhaustion בחודש ובין מינוס 0.05 ל-0.1 שינוי באוטונומיה. לברנדנבורג ופרוסיה נוספו גם כמה אירועים, על הדרך.

עוד שינויים במשטר בהרחבה, תקפים לעותמאנים וליפן (מדינות עם צורת המשטר דאימיו); הם תמיד ישמרו על השושלת שלהם. אצל העותמאנים המלך בוחר בהגיעו לגיל 30 אחד משלושה יורשים, ואפילו Pretender Rebels יהיו משושלת אוסמאנוגלו. אם כן, המשטר הפרוסי חזק ביותר, אך מצד אחד הוא משווק לנו צבא אימתני, אבל מצד שני מעודד אותנו לשמור על מדינה קטנה ולא להתרחב, שני דברים שלא עובדים ביחד ביורופה – אך הכל לטובת האיזון. מה שטוב בלשחק את העותמאנים עם ההרחבה החדשה, זאת אומרת, לצד העובדה שזו המדינה החזקה ביותר בתחילת המשחק, זה שאפשר לבחור יורש מבין שלושה, וחוץ מזה מקבלים אירועים הקשורים לבית המלוכה שמוסיפים טעם.

עוד בהרחבה – שאר התוספות בהרחבה הם: לשליטים שמתו נכתבים הספדים ומופיעה סיבת המוות, נוספה אופציה בשם "Debase Currency" שנותנת סכום כסף השווה למה שנותנת הלוואה מהבנק אבל מעלה את ה-corruption בשני אחוזים בכל פעם, רפובליקות מהפכניות קיבלו Factions משלהן; Firondists ינסו להחריף את המהפכה, Royalists ינסו ליצור אימפריה מהפכנית ו-Jacobins יתמכו במימוש האידיאלים של המהפכה. עמים שמאמונתם היא "Fetishist" יכולים לסגוד לכת, כתות נבחרות מחדש כשעולה שליט חדש וכתות נוספות בעזרת מלחמות בעמים עם אמונה שונה או יחסים טובים עם שכנים שנחשבים עובדי אלילים. לשמירות רגילות נוספו שלוש פקודות; add_trait ו-remove_trait לשינוי של אישיות ופקודת stats מראה את 20 המדינות החזקות לפי דירוג ה-Great Powers.

euiv-patchnotes-118-banner-v4.jpg

סיכום – לדעתי זו ההרחבה הטובה ביותר שקיבלנו מפרדוקס מאז Arts of War, גם סדר הגודל של שתי ההרחבות האלה (יחד עם הפאטצ'ים) דומה, ומשעשע שפאטץ' 1.8 ו-1.18 הם המדוברים, אני רק מקווה שלא נצטרך לחכות ל-1.28 בשביל הרחבה נוספת שבאמת תהיה שווה את הכסף שהצרכן משלם. לפני היציאה שימח אותי מאוד לשמוע על ההתעמקות בכל נושא השליטים ומאוד אהבתי את היישום של הפיצ'רים והמכניקות, פרט לשתי הבעיות עם ה-Queen Regent. מעל הכל ב-Rights of Man בלי שמץ של ספק עומדת מכניקת המעצמות, זו תוספת ששינתה את המשחק בלי הרבה מאמץ, ובכללי המפתחים, מה שנקרא, שיחקו אותה. לרשימה המלאה של תוספות ושאר שינויים לחצו כאן.

עם כל השינויים והתוספות אני מרגיש חייב לציין שינוי שנעשה דווקא בפאטץ' החינמי ולא מצאתי מקום בשבילו במרכז הביקורת הוא השינוי ב-forts; כעת הבעלים של fort תמיד יהיה המגן, זאת אומרת שאם אויב נכנס לשטח ומטיל מצור על עיר עם מבצר, צבא ידיד יוכל להיכנס איתו לקרב ועדיין הצבא האויב יקבל עונשים של נחיתות לפי תנאי שטח, מזג אוויר וחציית נהר במקומו. השינוי הזה הוא גיים ציינג'ר לא צפוי ואני ממש אוהב את איך שהמשחק עובד כעת, אבל אני עדיין חושב שהזמן שלוקח לכבוש עיר שכזו לעתים רב יתר על המידה.

Rights of Man, ההרחבה התשיעית של Europa Universalis IV, יצאה ב-11.10, ערב יום הכיפורים, לצד פאטץ' 1.18, והיא עולה 19.99$ בסטים או בחנות הדיגיטלית של פרדוקס.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

Europa Universalis IV: Rights of Man

Rights of Man

פנטסטי

לדעתי זו ההרחבה הטובה ביותר שקיבלנו מפרדוקס מאז Arts of War. המפתחים, מה שנקרא, שיחקו אותה.

User Rating: 5 ( 1 votes)

כל החדשות וכל העדכונים של GamePro

 בטלגרם     ובווטסאפ

  telegram          whatsapp

מערכת התגובות
התראה
0 תגובות
פידבקים
צפו בכל התגובות