ביקורת משחק: BioShock: The Collection הזהב עדיין נוצץ

bioshock-the-collection-review

טרילוגיית ביושוק על שלל הרחבותיה מגיעה לקונסולות הנוכחיות, למי שעדיין לא זכה לשחק בסדרה הזאת, מדובר באוסף שהוא בגדר חובה

בשנת 2007, שוחרר המשחק BioShock שהוגדר על ידי מיטב העיתונאים והמבקרים כלא פחות מיצירת מופת וקן לוין, מנהל הקריאייטיב של המשחק והאיש שחתום על כל פיסה ממנו, נחשב לאחד מגאוני הענף. ביושוק, שנחשב עד היום לאחד ממשחקי ה-FPS הטובים ביותר בהיסטוריה, זכה לכל התשבוחות הודות לגרפיקה מרשימה ומכניקת משחק יצירתית, אווירה קודרת, רעננה ומותחת ששילבה סיפור מדהים עם דמויות בלתי נשכחות. כן, ביושוק בשקט הפך להיות משחק פולחן וכעת הוא מגיע לדור הקונסולות הנוכחי, פלוס שני המשכיו ושלל הרחבותיו, קשה לעמוד בפני חבילה איכותית שכזאת.

bioshock-the-collection-%d7%92%d7%99%d7%99%d7%9e%d7%a4%d7%a8%d7%95

למרות ששני המשכיו של המשחק הראשון בטרילוגיה נחשבים למשחקים איכותיים, הם לא הצליחו לקבל את הביקורות הכמעט מושלמות של המשחק הקודם, ובכל זאת, BioShock 2 הציע יתרונות נוספים מלבד השדרוג הויזואלי כך שהתמקד בעיצוב אמנות תוסס יותר. באופן ממש לא מפתיע,  BioShock Infinite שזכה לביקורות מעולות היה המושלם ביותר בסדרה מבחינה טכנית והציע את ההרחבות המגוונות והעשירות ביותר שידעה הסדרה, העולם בו מתרחש המשחק, "קולומביה" נראה מדהים היום בדור הקונסולות הנוכחי, אפיל יותר מאשר בשנת צאתו, 2013.

זה היה בלתי נמנע שסדרה כל כך מוערכת תעשה את דרכה לדור הקונסולות הנוכחי, כי מגיע לה להיות משוחקת על כל פלטפורמה אפשרית, וגם אנוכי שחרשתי את המשחקים בגרסת המחשב שלהם, מצאתי שוב ענין וגעגוע לעולם של ראפצ'ר או קולומביה, למכניקת המשחק הייחודית ולליטוש של כל המשחקים הללו. גרסת PS4 נועדה, אני מניח, לתת לקהל צעיר יותר את התוכן המדהים שיש לסדרה להציעע. שחקנים שבשנת 2007, רק התחילו ללמוד לדבר או לשנן את לוח הכפל ונולדו לתוך הדור הנוכחי, פספסו כנראה את הטרילוגיה המדהימה הזאת ומגיע להם לקבל אותה בחבילה אחת ועשירה.

https://www.youtube.com/watch?v=iRWexlrZJc4

קשה שלא להתרשם מהעבודה האמנותית והעיצוב שהשאיר קן לוין, שהחליט לצערי לקבור את הסדרה. ההשקעה באלמנטים החזותיים והעיצוב האמנותי די חסרים היום בעולם המשחקים, למעט חברות פיתוח יחידות, אך כדאי לציין כאן ועכשיו שכל מי ששיחק בכותרי ביושוק בדור הקודם או במחשב, ואולי במיוחד במחשב, לא ימצא כאן ערך מוסף. ובכל זאת, הביקורת לא אמורה לעסוק בעיקר בהשוואות גרפיות בין דורות אלא לתת איזשהו מידע ופרטים גם לאלה שעדיין לא ידעו את ביושוק.

bioshock-the-collection-%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%aa

[ספוילר, היזהרו] למרות שכבר הייתי שם בדור הקודם, קשה שלא להתרגש שוב מהפעם הראשונה שאתם מגיעים אל העיר Rapture, ניחת אונס ממטוס לאחר תאונה ושחייה כמעט חסרת אונים לעבר הכניסה העליונה של Rapture.שנות השישים ברקע, העיר כמעט וממגנטת אתכם אליה והכל מרגיש בהתחלה ידידותי ומקסים, עיר שהוקמה על-ידי מדען דגול בשם ראיין אנדרו, שאמנם התכוון ליצור גזע עליון של בני אדם אך הניסויים יצרו…מפלצות. מאבקי כוח בין "מנהיגי העיר" יוצרים כאוס בתוך Rapture ואתם נכנסים לתוך אותו בלאגן ומנסים להבין למה בעצם נכנסתם לכאן מלכתחילה.

Bioshock-Infinite-DLC-news

הסיפור של המשחק הראשון הוא רק חלק אחד מתוך השלושה שמצליח להביא מלבד סיפור טוב ועלילה מעניינת, גם אווירה מאוד קודרת, לעיתים משעשעת ואף מותחת ומפחידה, יש רגעים בלתי נשכחים בכל אחד משלושת הכותרים והאוסף הזה מביא חבילה עשירה ומשובחת של עולם דמיוני מהפנט ומסקרן, כיפי ומפחיד, מצחיק ומדאיג, בעיצוב אומנותי שמאוד חסר היום במשחקים.

למרות שהמשחק הראשון בסדרה תואר במקור כהמשך רוחני ל- System Shock 2 (קן לוין עבד גם עליו אגב) עם פרספקטיבה של האדם היחיד שמתמודד מול מצבים ומציאות מורכבת בשילוב הנרטיב החזק, זה לא באמת נכון, כי ביושוק הרבה יותר נגיש לשחקנים שפחות מחפשים משחקים מורכבים. השימוש בפלסמידים שמשנה את הגוף שלכם במשחק ומעניק לכם כוחות על טבעיים למחצה כנראה החל ברעיונות השאובים מהשדרוגים שבמשחק System Shock, אבל BioShock הוא שוב, עניין הרבה יותר פשוט.

2k_bioshock-the-collection_bio1_bd

מבחינה גרפית, ההבדל בין הדור הקודם לדור הנוכחי מורגש בהחלט, אך קשה שלא להסתכל על גרסת המחשב של כל שלושת המשחקים ולהבין שהאוסף החדש בסך הכל צימצם את הפערים והביא את האיכויות הגרפיות של ה-PC לדור הקונסולות הנוכחי ברזולוציה של 1080p וב 60 פריימים לשניה.

2k_bioshock-the-collection_bio1_bd-fight

המנוע הגרפי הקודם והדי מיושן של אנריל כבר לא נוצץ כבעבר, וזה מורגש. למרות זאת הגרפיקה עדיין יפה ונעימה לעין ברוב חלקי המשחק, למעט מקומות בודדים שלא נראים חדים או שפשוט שכחו לגעת בטקסטורות הקודמות, אם היו שואלים אותי, הייתי רוצה בהחלט לשחק ביושוק במנוע הגרפי של קרייטק.

https://www.youtube.com/watch?v=tFopQX1CKn0

הפסקול של כל אחד משלושת המשחקים וקטעי האודיו הפזורים ברחבי העולמות המרהיבים הם חלק בלתי מבוטל מהסיפור של כל המשחקים, ואם העלילה לא תספק אתכם, הדרך שבה היא מסופרת עושה את כל ההבדל. אי אפשר שלא להמליץ על אוסף כל כך משובח של טרילוגיה כל כך ייחודית בנוף השבלוני של המשחקים כיום.

אולי אני סתם נסחף, או מעריץ בסתר את העבודה של קוין לוין, אבל כל חובב משחקים באשר הוא ובמיוחד חובב משחקי יריות בגוף ראשון, חייב לעצמו איזה ביושוק אחד או שניים, כדי לקבל אינדיקציה על העמוק שניתן לרדת לפרטים בעיצוב משחקים, על הדקויות והמשפטים המתוחכמים שמתחבאים בקטעי האודיו השונים, ובכלל, על איך להכנס לחוויה, אם היא באוקינוס של סוף שנות ה-50 תחילת ה-60 או בשמיים של תחילת המאה שעברה ולצאת עם תחושה שהרגע סיימנו משהו שהוא אומנותי, כייפי וחוויתי כאחד. כמה משחקים כאלה אתם מכירים? לא הרבה…

טרילוגיית BioShock מייצגת ללא ספק את פסגת העיצוב האמנותי ושילובה עם סיפורים ועלילה מרגשים בדור האחרון, עד כדי כך שגיימרים שהתנסו בשלושת חלקיה, מצביעים עליה כעל סדרה פשוט בלתי נשכחת. המבחר המגוון של חבילות ההרחבה הכלולות בחבילה, מעניקות ערך מוסף ודי מדהים עבור שחקנים חדשים בסדרה, אולם, שחקנים וותקים לא ימצאו כאן שום דבר שהם לא ראו קודם לכן.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

 

מערכת התגובות
התראה
2 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

עשיתם לי חשק חח
אם שיחקתי קצת רק בשלישי אז שווה לי לשחק גם בראשונים?

אין פה שאלה בכלל רוץ לשחק!