ביקורת משחק: Far Cry Primal

לקום יום אחד בבוקר במילניום העשירי לפני הספירה לא נשמע כיף במיוחד אחרי שחווים את המציאות המתקדמת טכנולוגית של ימים אלו. אבל משחק שמבוסס על המילניום העשירי לפני הספירה? תחת השם "Far Cry"? שווה ניסיון. ביקורת משחק: Far Cry Primal.

גם אני, כמו רובכם, הופתעתי כששמעתי על התוכן של Far Cry Primal. במקום להימלט מתא כליאה עשוי עץ עם נשק חם מאויב זר באיזשהו מקום אקזוטי במאה העשרים ואחת, השחקן רודף אחרי אילים עם חניתות ואחרי האויבים שלו בעזרת ינשוף וחתול גדול, כשכל זה קורה במרכז אירופה, בשנת 10,000 לפני הספירה.

במבט ראשון… או שני, או שלישי, נראה היה שיוביסופט לוקחת את הסדרה למקום אחר, ואני בסך הכל בעד חידוש גם אם זה אומר לשנות כיוון.

oros

עם זאת, נתקלתי באנשים שטענו שזהו "לא Far Cry", מפני שהוא לא כמו המשחקים הקודמים. אני לא מסכים עם טענה זו, מפני שמה זה אומר בכלל, משחק כמו המשחקים הקודמים? אין מכנה משותף מוצק לסדרה הזו, שכן חוץ מהעובדה שעד Primal נחוץ היה להשתמש ברובה, שם הסדרה הוא היחיד שמאחד אותה.  

לכל משחק בסדרה יש את הזווית שלו, וכעת, חוזרים הרחק אל התקופה המזוליתית. האמנם? ביקורת משחק: Far Cry Primal (גרסת המחשב).

primal story

הסיפור

המשחק מתרחש, כאמור, בשנת 10,000 לפני הספירה, במרכז אירופה, עם תחילתה של התקופה המזוליתית, היכן שלא ניתן למצוא כלי נשק מודרניים יותר מחתיכת עץ הקשורה לעצם או אבן מלוטשת משהו מלופפת באמצעות רצועת עור, וכמו כן, הדרך היחידה למעבר ממקום למקום כמו נווד טוב, היא עם הרגליים. Far Cry Primal נפתח עם הפרוטגוניסט שלנו, טאקאר, וחבריו כאשר כולם באותה העת עסוקים במזון שלהם – ממותה.

mammoth

ציד ממותה, אתם יכולים לתאר, לא היה דבר קל עבור בני אדם עם אותם אמצעים לא אמצעים שהיו ברשותם. מספר אנשים נהרגו במהלך הניסיון להרוג את הממותה, והעניינים מסתבכים עוד יותר כשטיגריס מגיח משום מקום והורג את מי שנותר לצידנו.

מי שהיה חברו הטוב של הפרוטגוניסט, דאלסו, שולח את טאקאר במילותיו האחרונות למצוא את אנשי שבט ה"ווינג'ה" שהתפזרו, לאחד אותם ולהגן עליהם מפני שבט "אודם" הקניבלי האכזרי ושבטי "איזליה" שמשתמשים באש כנשק המזעזע שלהם.

udam

כאן מסתיים הפרולוג והשחקן נדרש להתקדם ולחקור את העולם בעצמו. הסיפור אמנם היה המניע שלי כמי שמשחק את הדמות הראשית, אבל אותי הוא שיעמם. זהו סיפור הישרדות של שבט פרימיטיבי מול שבטים פרימיטיביים אחרים, חלקם ככל הנראה מבוססים על ניאנדרטלים למרות שאלו נכחדו לפני יותר מעשרים אלף שנים.

אך על אי-דיוקים היסטוריים אתלונן בהמשך ואתן ליוביסופט נקודות זכות על ההשקעה בלשונאים שערכו את השפה העתיקה של אותם שבטים. הסיפור לא באמת עמוק, ואני לא חושב שאפשר לעשות סיפור מוחץ עם אותם אנשים פרימיטיביים שחיו כאן לפני עשר אלף שנים, מכאן שהכי חשוב היה לי ב-Primal זו המשחקיות.

primal owl

משחקיות

בנוגע למשחקיות, ובכן, זו הטרגדיה הנוראית ביותר במשחק. ביוביסופט הצליחו ליצור סביבה אותנטית התואמת לתנאים שהיו לבני האדם במילניום העשירי לפנ"ס, כפי שהם עשו במשחקים קודמים, אבל נכשלו בהתאמת השליטה של השחקן באותה מציאות. לכל משחק יש את הכלים שהוא נותן לשחקן כדי להתקדם, כמובן שלא הגיוני שיהיה לי פורטל-גאן, אלא נבוט, חנית וחץ-וקשת.

מה שתפס אותי לא מוכן: הינשוף. במהלך המשחק השחקן אמור להשתמש בינשוף בתור העיניים שלנו בשמים, הוא מחליף את המשקפת ואת מגדלי הרדיו שלצערי אינם עוד. הינשוף יכול לסמן עבורנו אויבים, והאופציה הכי שימושית אך מיותרת בו זמנית, זו תקיפה מהאוויר, בין אם הינשוף משתמש ברגליו לשם סיום חיי אויב או, איך לא, זריקת פצצות.

כן, פצצות, במילניום העשירי לפני הספירה. ישנם אי דיוקים היסטוריים רבים במשחק באספקט של גיימפליי, והפצצות שינשוף יכול לזרוק מגובה רב זה המגוחך שבהם.

saberoth riding

אמרתי שישנם אנשים שאומרים ש-Primal אינו דומה לקודמיו? אז בדיוק להפך. עם כל השינויים שנעשו לסביבת המשחק, הוא לא באמת מרגיש שונה, Far Cry Primal דומה מדי ל-Far Cry 3 ו-4, חרף המחסור בנשק חם שלמעשה דילל את הארסנל הנתון בידי השחקן.

אולי למעשה אותו מחסור האיץ ביצירתיותם של היוצרים להכניס את הינשוף השטותי, אבל כשאנחנו מדברים על תקופת האבן זה בדיוק המצב שצריך להיות. מהדרכים היותר קטלניות והמהנות להיתקל באויבנו, נמצאת רכיבה על ממותה. אני חוזר ואומר, המשחק לא מרגיש שונה, רכבנו על פילים במשחק הקודם, ואין הדבר שונה הפעם.

club

מרבית הנשקים ב-Far Cry Primal, כגון קשתות, חניתות, וסוגי פצצות למיניהן, אלו כלים לתקיפה מרחוק. אני בסדר עם הלוחמה הזו, אם כי הייתי מעדיף שיהיה יותר קשה לדייק, ויחד עם זאת, אני מרגיש שהזניחו את קרבות הפנים-מול-פנים.

כשהיו לי רובים במשחקים קודמים בכלל לא התייחסתי לאיך אני שולט בסכין למעט הפעמים בהן התגנבתי מאחורי האויב, וגם אז הסתיים העניין בלחיצת מקש אחד, אבל כאן הדבר חיוני, ולמעט הצליל של נבוט בראשו של אויב שבט, אין שום יתרון בקרבות מסוג זה וחבל.  אני לא מצפה מ-Far Cry להיות סימולציה של אותו עולם פרימיטיבי שהוא מתיימר להיות בתוכו, אבל ציפיתי ממנו לפחות לספק אקשן זורם, מתאים וטוב. אין את זה.

primal view

גרפיקה

תחושה של "שיחקתי בזה כבר" היא לא הסוף. נכון שטענתי שהמשחקיות היא הטרגדיה הנוראית ביותר במשחק, אך זה לא מסתיים פה. אמנם המשחקיות לדעתי טרגדיה, אך הבושה הגדולה ביותר שהמשחק הזה טומן בחובו זו בעצם המפה.

מפת Far Cry Primal דומה מאוד, מסתבר, למפת Far Cry 4 מ-2014, למרות שזה בהימלאיה והזה במרכז אירופה. באתר GAMEPRESSURE העלו שתי תמונות לשם השוואה, בהן הודגשו הדפוסים של גופי מים. בפועל הגבהים של השטחים אכן שונים, גם אם בפרספקטיבה זו נראה הדבר אחרת.

מה שכן, יוביסופט השתמשה באותו הטריק ב-"Blood Dragod" אך מדובר היה במשחק קטן שעלה הרבה פחות ממשחק עליו מודבק תג המחיר הגבוה בהרבה, בכל זאת טריפל-A. מפת Far Cry 4:  מפת Far Cry Primal: 

מפרט טכני:

  • Intel Core i5 6600k.
  • 16 GB RAM.
  • Nvidia GeForce GTX 980 Ti.
  • Windows 10.

המשחק רץ כמצופה, אין בעיות בכלל ברמת הפירוט הגבוהה ביותר ברזולוציית 1920•1080. בגדול Far Cry Primal נאה, האנימציות חלקות למרות שבכדי לחסוך זמן מלראות אותן שוב ושוב ביטלתי אותן כך שבכל פעם שיש צורך באיסוף משאבים מהטבע המשחק יהיה יותר מהיר.

זוהי אופציה יעילה שהייתי שמח לראות גם במשחקים אחרים בסגנון, כמו Rise of the Tomb Raider שזו הדוגמה האחרונה, אפשר להגיע לדקות ואולי שעות שלמות של חיסכון עם האופציה הזו. כמו שני המשחקים הקודמים, הנוף מאוד מאוד מגוון והצבעים משתנים לאורך ורוחב המפה, ועם כמה שזה יפה, הייחודיות הולכת לאיבוד.

primal ear collector

סאונד

את פס הקול של Far Cry Primal הלחין ג'יימס גרייבס, זוכה פרס האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה. גרייבס הלחין גם את הפסקול של Tomb Raider לפני שלוש שנים, The Order: 1886, Evolve, Until Dawn ו-Dead Space. השחקן שומע מוסיקה שונה בהתאם לשבט שהוא נתקל בו, אם הוא עם הווינג'ה, האודם או האיזליה.

ליצירת פס הקול השתמש גרייבס באמצעים לא קונבנציונליים כל-כך, בין היתר, צמחים, אבנים, ומקלות עץ.

בהפקה של הסאונד הושקעה מחשבה רבה ובסופו של דבר ההשקעה השתלמה. הדיבוב נפלא בעיקר ברמה של הטקסטים, ראוי לציין שוב את העסקת הלשונאים שתרמו מהידע שלהם לשפה בה השבטים דיברו, וכמו כן את אליאס טופקסיס שדיבב את טאקאר, הדמות הראשית.

הוא מנוסה וותיק בתעשייה כאשר בין הדמויות שדיבב נמנות אדם ג'נסן מ-Deus Ex: Human Revolution ו-Mankind Devided, פדריכו אודיטורה ב-Assassin's Creed 2 ו-Brotherhood, ועוד דמויות רבות נוספות ממשחקי וידאו.

far cry primal review

גזר דין

לסיכום, Far Cry Primal לוקה בחסר במובנים רבים, הסיפור הלא מספק נשען על משחקיות שלא מתאימה לתקופה בה הוא מתרחש, והעובדה שביססו את המפה של Primal על אותה מפה מהמשחק של 2014 על אף שמדובר במשחקים המתרחשים באזורים שונים ויבשות שונות, מרגישה כמו זלזול ביצירתו. אפשר אולי להתנחם במחשבה הרבה שהושקעה בסאונד, אך בשורה התחתונה, לא היה כיף גדול לשחק.

Far Cry Primal יצא לקונסולות ה-PS4 ו-Xbox One ב-23 בפברואר ולמחשב האישי ב-1 במרץ, הוא זמין ב-Uplay ומחירו עומד על 59.99$.

הצטרפו לערוץ הטלגרם | וואטסאפ החדש של גיימפרו לעדכונים שוטפים בנושאי גיימינג וטכנולוגיה.

לא היה כיף גדול לשחק
ביקורת גולשים0 Votes
0
6.5

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
3 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

זו דעתו תירגע.

הביקורת שלך כל-כך רחוקה מתיאור המשחק עד כדי מבישה. היחיד שלא מדייק כאן – זה אתה ולא המפתחת. שפה שלמה נרקמה עבור המשחק (רק שהקוראים יבינו באיזה השקעה מדובר) לא אהבת את הקונספט אז אתה קוטל את כל המשחק והגרוע מכל את המשחקיות עצמה? מה נסגר? על מה אתה מדבר בכלל?!
המשחק עשיר בתוכן ומגוון בכל רמה אפשרית. המפה גדולה ויפהיפה. ישנם לא מעט אפשרויות תקיפה, אילוף חיות ושימוש בהם למטרות צייד ותקיפת אוייבים. ושאתה אומר שיש "פצצות" תסביר לקורא על מה מדובר. כי אלו לא "פצצות" אותנטיות, אלא פרמיטיביות ועשויות משומן של חיות וכו'.. אם כבר אתה רוצה לתת חוות דעת, תדייק ותן לקורא להבין על מה אתה מדבר. יש מלא משימות מעניינות ומאתגרות. למה בדיוק ציפית אם אומרים לך 10,000 DC? ל- RPG או רימון יד? אילו השוואות מגוחכות אתה עושה. הכינו אותך מראש לקראת מה אתה נכנס, אז אתה בא בתלונות לגבי אופי המשחק ואונס אותו להיות דומה ל- FC3 שהוא רחוק שנות אור ממנו? ביקורות שטחית ואפילו טיפשית. אני מהמר 100% שפרשת רק בהתחלה מבלי לתת צ'אנס ואפילו הקטן ביותר בכדי לגלות עולם שלם – שהוא קצת שונה ממה שהסדרה המוכרת והידועה בד"כ מביאה איתה. ומכאן השיפוט הכל-כך לא הוגן והעקום שאתה עושה למשחק.

ציון 6?
לך תשחק Call of duty. לי נראה שרק למשחקים מסוג כזה אתה מצפה ורק הם מקבלים אצלך 9 או 9.5

משחק מצויין – אני ממליץ בחום לכל הקוראים. בואו עם ראש פתוח ותהנו מחוויה מדהימה.
כן ירבו משחקים כאלה.

אני כבר מזמן אומר שיוביסופט מוציאה משחקים ראויים – אבל רק למי שלא שיחק הקודמים בסדרה. פאר קריי 4? משחק טוב מאוד אלא אם כן שיחקת ב- 3. כל סדרת אססינס קריד מחדשת יותר מידי מעט מכדי לטעמי מכדי לא לשעמם את מי ששיחק בקודמים (אחרי שתיים לפחות…). לדעתי, סדרות משחקים זו רעה חולה של התעשייה, כי רוב המפתחים מנצלים את זה בכך שהם כמעט לא משנים את המשחק הבא בסדרה. יש מעט סדרות משחקים שלא נופלות למלכודת הדבש של מצד אחד להתבסס על משחק מוכר ואהוב אך מצד שני להציע מספיק תוכן חדש כדי שיהיה מעניין.