ביקורת – Europa Universalis 4: El Dorado

el dorado review

ב-26 בפברואר שוחררה לה ההרחבה החמישית במספר למשחקה של פראדוקס, Europa Universalis 4. לאחר שקיבלתי לידי את ההרחבה, עד כמה היא מוסיפה? – ביקורת על "אל דוראדו".

ראשית אציין שמדובר בקולקציה, ההרחבה עם התכנים הנוספים להורדה שנלווים לה, כלומר, עם שירים נוספים לפסקול ומודלים של יחידות צבא.

אז מה בדבר ההרחבה עצמה? ובכן, אתחיל מהפיצ'ר שהכי עניין אותי מרגע ההכרזה:

Israel

עיצוב אומה

כלי עיצוב האומה (Nation Designer) הוא, מסתבר, כלי שתמיד רציתי שיהיה ב-Europa Universalis 4, רק לא ידעתי שרציתי, אחרי ששיחקתי רבות עם אנגליה והקמתי את בריטניה הגדולה, ייסדתי את גרמניה, הצלתי את האימפריה הביזנטית, או שיחקתי במהפכה הצרפתית ובאמת שכל אלו מעניינים, אך למרות זאת המשחק אט אט התחיל לשעמם או לחזור על עצמו, וכאן הכלי צועק "בינגו". הוא מאפשר לשחקן להרחיב אופקים, לנסות לא להיות צמוד להיסטוריה או מדינה היסטורית. אני יכול ליצור תסריט משלי כמו למשל הגירה המונית של יהודים מאירופה לצפון אמריקה והקמת האימפריה היהודית של אמריקה (כן, עשיתי את זה), ואם כבר יהודים, אז אכנס למשהו שדוקא כן חסר לי: מבחינת תרבויות, הייתי אומר ש"אין ספור" זה צמד מילים טוב להגדרת כמות התרבויות, אבל אם הייתי עובר אחד-אחד הייתי יודע כמה תרבויות ישנן המתאפשרות לבחירה – המון. בכל אופן, שמתי לב שאין תרבות יהודית (אשכנז, ספרד), דבר שכן מאכזב, מפני שאני רואה ב-"Nation Designer" כמקביל להרחבותיו של Crusader Kings 2, אלו הן "Customization Pack" ו-"Ruler Designer" שמאפשרות עריכה מקיפה במשחק לדמויות והמדינה, ושם כן ניתן להחליט שתרבות השליט תהיה אשכנזי או ספרדי לצד דת יהודית, וגם בדת ב-CK2 יש יותר בחירה, כמו למשל זרם השומרונים, שראו עצמם כיהודים אך היהודים החשיבו אותם כופרים, ובכלי המדובר יש רק סוג בודד של יהדות, ללא הזרמים השונים, ובסופו של דבר זה אומר שאם השחקן רוצה לשלוט על מדינה יהודית, הוא מוגבל לבונוסים קבועים. אז דיברתי על יהדות, אבל זהו לא מרכז העולם כמו שיש הנוהגים לחשוב, ויש חסרונות נוספים – אין אופציה לבחור סוג שלטון אימפריה או רפובליקה מהפכנית, שהיו יכולים להיות ממש נחמדים לתחילת משחק מאוחר במאה ה-18.

מלבד חסרונות פעוטים אלו, כלי עיצוב האומה הוא כלי מאוד שימושי ומאוד יעיל ומוסיף לריפלייביליטי, נותן לשחקן בסיס חדש לעשרות ומאות שעות של משחק כאשר במרכזן עומד השחקן שמחליט מאיפה ואיך להתחיל.

columbus

שבעת ערי זהב

כסף, כסף, כסף – תמיד במרדף אחר כסף, העצמת הכלכלה של המדינה, איזו דרך יותר טובה להכניס כסף מאשר לסחור בזהב. מכניקה נחמדה היא, אותה מכניקה של משלוחות זהב דרך ציים של מושבה. עם ספרד, אחרי כ-200 שנות משחק (מ-1444) ודומיננטיות במרכז ודרום אמריקה כשיש קולוניות רבות, כל מספר חודשים מגיע צי עם לפחות 200 מטבעות, הליך זה כמובן מגיע עם אינפלציה שרק גודלת. נראה שבפראדוקס כבר חשבו על הכל, וישנם הפיראטים הארורים שמפריעים בדרך של הזהב חוצה היבשות, וצריך לממן ציים של המדינה רק כדי לצוד את אותם דגלים שחורים. הזהב ב"אל דוראדו" הוא עסק בפני עצמו, מתאים לזמן, היה צריך לבוא בהרחבה כלשהי במוקדם או במאוחר.

מיד עם התחלת משחק עם ספרד בסוף המאה החמש עשרה, מורגש השינוי, היופי במכניקה החדשה של חקירה בים הוא שלא צריך להיות בייביסיטר של הצי, ובעזרת לחיצת כפתור הוא נשלח למסע תגלית, ולא כמו לפני השינוי שהשחקן היה צריך לשים את מירב תשומת לבו על מצב הצי והאם כדאי להחזיר אותו לנמל לביצוע תחזוקה.

גם ביבשה ניתן למצוא חידוש מרענן ויתר על כן, חוסך מתשומת לבו של השחקן, כמו עם המכניקה החדשה בים, יש אחת לצבא אותו מנהל קונקוויסטדור (אם אתם מתעקשים על עברית, אז "כובש", אבל אין בזה את הניחוח הספרדי של קונקוויסטדור), זו מאפשרת להורות לו לחקור יבשות שלמות בחיפושים אחר שבעת הערים המיתולוגיות, וכמובן את מזרקת הנעורים שתשמור לנו על הצבא נמרץ ועם עור חלקלק (לא באמת). האירועים בדרך למציאת הערים נחמדים מאוד, עם קונקוויסטדורים שלא מתנהלים טוב ונאבדים להם בדרך מה שגורם להאטת הקצב של הצבא כולו, ועד… נו, עדיף שלא אעשה ספויילרים.

religious reforms

להקריב לב אדם

אז ראינו את הצד האירופאי של ההרחבה, בו בתור מדינה אירופאית-מערבית ניתן לחמוד שטחים בעולם החדש והזהוב בצורה קלה ומעניינת יותר, אך למרבה ההפתעה יש גם צד נוסף, התושבים באותם השטחים. האצטקים במקסיקו, העמים הפרואנים ובני המאיה. שלושת הדתות החדשות (או ריאלית, עתיקות) שנוספו למשחק מוסיפות מוטיב לשחק עם אותן מדינות קטנות, וזה בעיקר מתבטא בעיקר בכך שלא רציתי להמיר דת ברגע שספרד ופורטוגל הגיעו והתיישבו בשטחים סמוכים, המכניקה של "יום הדין", עם האירועים, אופציות, וכו', עושים את העבודה כמו שצריך, וגם נותנת לשחקן חסר ידע שכמוני היכרות מעטה עם הדתות המוזרות (בלי כוונה לפגוע באף אמונה של אף אחד כמובן) ששררו באמריקה לפני הפלישה של האירופאים.

unit pack

חבילת תוכן נלווה

להרחבת אל דוראדו הצטרפה חבילת תוכן נוסף (DLC) שנועדה להנעים את אוזניו ועיניו של השחקן עם תוכן שולי אך נחמד למי שמעוניין.

ב-"Europa Universalis IV: El Dorado Content Pack" יש את מקבץ של חמישה שירים שמתאימים לעידן העולם החדש, תקופת קולומבוס. חמישת השירים החדשים הם רימיקסים ל-"Guns, Drums and Steel", ומופיעים בזמן הקמת הקולוניות, נחמדים עד כמה שיהיו, אני מעדיף את היצירות המקוריות.

הנושא המרכזי בחבילה הוא מודלים ליחידות. 12 מודלי יחידות לעמי דרום אמריקה, ועוד 12 לעמים המסו-אמריקאים. היחידות נראות בהחלט טוב יותר מאשר הבסיס, יותר מפורטות ומדויקות. עוד בגראפיקה, וזה בלי קשר ממשי לתוכן הנלווה, אך בכל זאת הייתי צריך לדחוף איפה שהו בביקורת את זה – ניתן לראות על המפה את הפירמידות, נחמד ויפה.

spanish kesef

לשאלה הטובה

אז מה בדבר השאלה הגדולה, זו שקשורה לכיס של הצרכן. כן, גם ההרחבה, התוכן הנלווה, או השניים ביחד (הקולקציה) עולים כסף, ההרחבה עצמה עולה 15$ וזה מחיר שאני חושב שהוא הוגן, בעיקר בשל הפיצ'ר של העיצוב מדינה, שאותו לטעמי היו צריכים למכור בנפרד בשביל מי שלא מעוניין בשאר התוספות. הקולקציה של אל דוראדו עולה 20$, וזה מבחינתי יקר, 50% ממחיר המשחק עצמו זה מעל ומעבר.

EU El Dorado

המלצה שלי – זו הרחבה שכל שחקן יורופה יוניברסליס 4 צריך. אולי ללא התוכן הנלווה, אבל לגבי זה כל אחד צריך לשאול את עצמו אם הוא מוכן להוציא כסף על מוסיקה ומודלים. מה גם, ה-"Nation Designer" צריך היה להיות נמכר בנפרד לטובת שחקנים שרוצים רק אותו. פורים שמח לכל הגיימרים!

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
2 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

נראה טוב מאוד!
תודה

פורים שמח.
יופי של ביקורת!

2
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x