ביקורת משחק: This War Of Mine – במלחמה אין רק חיילים

This-War-Of-Mine-Head
משחקי מלחמה באים והולכים כהרף עין אך אם אי פעם תסתכלו אחורה באוסף הענק של משחקי המלחמה, This War Of Mine בהחלט יבלוט. בניגוד למשחקים רבים אחרים אנו לא משחקים כחיילים המנסים לכבוש את המטרה או מגנים על הגבול בחירוף נפש, אלא בתור קבוצה של אזרחים תמימים שעד המלחמה חיו את חייהם כמוני וכמוכם ולעולם לא העלו בדעתם שהם יהיו היכן שהם עכשיו. מהר מאוד מתברר לנו שמלחמה היא לא שחור ולבן כשהחיים שלך על כף המאזניים

אם נסתכל על- This War Of Mine בצורה פשטנית, נגלה שבבסיסו הוא הוא משחק הישרדות קשה ביותר, בעל מערכת סחר, בנייה/ייצור בסיסית והתמקדות גדולה באנשים. במשחק אנו משחקים כחבורה של שורדים שהתאגדו יחדיו על מנת לשרוד (אינך יודע עם איזה מקבץ של אנשים תתחיל, זה אקראי) ומקבלים בתחילת המשחק את הרקע הכללי של כל אחת מהדמויות ואיך הכירו מהעבר ו/או נפגשו והחליטו להישאר יחדיו. לכל דמות ישנו יתרון מסוים ואולי גם חולשה, לדוגמה: ברונו הוא טבח טוב וכתוצאה מכך הוא טוב בבישול אך הוא מעשן כבד והוא יצטרך סיגריות על מנת להעלות מצב רוחו. לאט לאט כאשר יעברו הימים, סיפורם האישי של כל אחת מהדמות יתחיל להיחשף אט אט ויעזור לך להיקשר אישית עם הדמויות.

אני בטוח שברגע זה חלקכם חושבים "להיקשר אישית?, אני?" ואני שמח להגיד לכם שבהחלט המשחק יכול לגרום לכם להיסחף ביחד אתו אל העולם המעניין והמדכא שלו. מצאתי את עצמי במשחק הראשון (ולא האחרון) להוט להעביר ימים ולשחק עוד ולעזור לחבורה שלי לשרוד. בסופו של המשחק אשר הפסדתי, הרגשתי חסר אונים ומדוכא מהמלחמה בדיוק כמו רומן ה"שורד האחרון",  לאחר שפשטו על מקום המגורים שלנו וגנבו לנו את המזון, מארין ברח ופאבל מת בניסיון נואש להשיג אוכל ותרופות לרומן ששוכב במיטה פצוע ומורעב, צפיתי ברומן מעביר את ימיו האחרונים מדוכא ומורעב במיטה עד שהתאבד.

This-War-Of-Mine-Roman-Commited-Sucide

This War Of Mine יציב אותך במצבים שהיית ככל הנראה אומר: "מה? איך הם יכלו לעשות דבר כזה?", "הם אנשים רעים" וילמד אותך לא לשפוט מהר כלכך אנשים כיוון שאתה לא יודע מה היה המניע האמיתי למעשיהם והמצב שבו הם היו.  במקרה אחד כזה הגיע אליי השכן בהצעה: הוא ידע על מכולת סיוע מוצנחת של האו"ם שכוחות המורדים השולטים בעיר פספסו, הצעתו הייתה לבוא איתו למשלוח וכמובן שאמרתי כן! ואכן קיבלנו שלל נדיב ביותר באותו יום, אך לאחר כמה ימים הגיעו מדפקים כוחות המורדים אל דלת ביתנו ודרשו שנפתח מיד! ולאחר שפתחתי את הדלת הם אמרו שישנם דיווחים שאחד משכנינו זוהה ליד המכולה שנמצאה ריקה  והוא כנראה גנב את תוכנה  ושאלו אותי האם אני יכול לאשש את חששותיהם, אם ואבחר לאשש את חששותיהם אקבל מענק נדיב של סיגריות, קפה ואוכל (בנוסף למה שלקחתי מהמכולה) ובאותו רגע סרטים רצים לך בראש על מוסריות, חוסר מוסריות, להיות ראלי, מחשבות על הקבוצה שלך לעומת האינדיבידואל האחר אשר במקרה שלי הקבוצה הייתה מורעבת ובעלת שתיינית קפה ומכור לסיגריות. הבחירה האישית שלי באותו רגע הייתה כן, חשבתי על טובת הקבוצה מאשר האינדיבידואל ופחדתי שיגיעו גם אלינו וזו אכן הייתה בחירה לא מוסרית שהתייסרתי עליה המון אך באותו רגע לא הייתה נראית אפשרות אחרת, האם להיות מגונן ולגזור את גורלה של כל הקבוצה למען אותו אדם שאינני מכיר?, אך אף אחד לא יודע מה הוא יעשה עד אשר זה קרה לו במשחק.

This-War-Of-Mine-Poor-Children-Needs-Medicine-For-Their-Mother
זהו כל מלאי התרופות שלכם ותרופות הן מוצר מאוד חשוב, נדיר ויקר. מה אתם הייתם עושים?

משחקיות

המטרה במשחק היא לשרוד עד סוף המלחמה. אמנם זה נשמע די פשוט אך הקאץ' פה הוא שאינך יודע מה אורכה של המלחמה ומתי היא תסתיים. בחלוף הזמן יכולים לקרות אירועים רבים שישפיעו בצורה שכמעט ולא תבחין בה, עליית מחירי הקפה למשל, או שלא תוכל להתעלם מהם כמו: פריצת גל פשע, פלישת הצבא לתוך העיר (יחסום לך גישה לחלקים נרחבים של העיר ויקשה על איסוף משאבים). המשחק משוחק בזמן אמת וישנם מחזורי יום ולילה. את זמן היום ( 8:00 -20:00) מעבירים במחסה ואת הזמן הזה ניתן להקדיש לשינה, לבנייה (מיגון, מיטות וכו'), לייצור (סכינים, דלק, אלכוהול, סיגריות , מים וכו'), לבישול, לאכילה, לשינה ומדי פעם סחר עם סוחר שמגיע מדי פעם או אינטראקציות עם דמויות שונות המגיעות למחסה שלכם. את הלילה  (20:00 – 5:00) כל אחד מהחבורה מבלה בפעילות שבחרתם עבורו, ישנן שלוש פעילויות אפשריות: שינה (במיטה/על הרצפה), שמירה, ויציאה לחיפוש משאבים (רק אדם אחד יכול לצאת בכל לילה). ביציאה לחיפוש משאבים אנו בוחרים לאן ללכת ועם איזה ציוד ואז מתחיל חלק הלילה של המשחק.

ביציאה הלילית לחיפוש משאבים לעולם אינך יודע מה עומד לקרות, כל מה שאתה יודע על המיקום זה התיאור הקצר והמעורפל שקיבלת. בתחילת המשחק לרוב אתה תלך למקומות הנטושים(כמו בדוגמה למעלה) ולא תצטרך לדאוג מאנשים אחרים לכן תוכל לרוץ, לקפוץ ולחפור ללא דאגה. החלק בו המשחק מתעלה הוא כאשר אתה מגיע למיקום עוין ועליך להסתגל למצב, לנסות להתגנב לקחת מה שאתה צריך וללכת או במקרה שהמצב מסלים ואין ברירה אחרת להידרדר לשימוש באלימות על מנת להשיג את מה שאתה צריך. חשוב לציין שבמשחק עליך לדאוג לפסיכולוגיה של חברי הקבוצה, מעשים כגון: רצח, גניבה מאנשים תמימים ומוות ישפיעו לרעה על מצבם הנפשי שיוביל לדיכאון ואף להתאבדות. על מנת לשפר את מצב רוחם תוכל לתת לדמויות לדבר אחת עם השנייה, לנגן בגיטרה(במידה והדמות יכולה), האזנה למוזיקה קלאסית ברדיו ועזרה לזולת.
This-War-Of-Mine-Marko-Biogrephy

*טיפ קטן: בניית רדיו זה לדעתי חובה, רדיו נותן לך מושג מה קורה בעולם החיצוני ומצב העיר ויכול להתריע על מזג אוויר קר שמגיע או גל פשע באזורך.

מערכת בנייה/יצירה וסחר

מערכת הבנייה/יצירה במשחק בסיסית ביותר,  לדוגמה  על מנת ליצור את המיטה אתה צריך שישה רכיבים ושמונה עצים. החלק היחידי בו המערכת נהיית יותר מורכבת מזה זה הוא כאשר אתה צריך לאסוף רכיבים בכדי ליצור רכיב אחר (וזה לא קיים הרבה במשחק). המערכת מפצה על הפשטות שלה בעזרת מגוון רב של דברים שתוכל לבנות/ליצור החל מדלק עד לדלתות מחוזקות עם מערכת אבטחה או מזקקת אלכוהול.

מערכת הסחר במשחק לא מבוססת על כסף כמו בעולם המודרני שלנו, במשחק אתה חוזר "אחורה בזמן" למערכת סחר החליפין אשר עובדת בין השאר על ביקוש והיצע לכל מצרך יש ערך מסוים לאדם איתו אתה סוחר(ניתן להשפיע על טובת העסקה אם אתה משחק בתור דמות עם כישורי מיקוח)  ובתמורה הוא ייתן לך מה שהוא חושב ששווה ערך למה שהצעת לו. מערכת הסחר משחקת תפקיד קריטי ביותר במשחק במיוחד בזמנים קשים כאשר אינך יכול לצאת ולחפש במקומות חדשים ממגוון סיבות(לדוגמה: לחימה בשטחי העיר) אז עליך להסתמך על הסחר.

גרפיקה, סאונד וביצועים

המשחק רץ באופן יציב ביותר על 60 פריימים לשנייה. לא חוויתי שום קריסות וניתן לבצע ALT+TAB  בלי שזה ישפיע על ביצועיי המשחק.
הגרפיקה במשחק ייחודית ועושה עבודה טובה בהעברת ההרגשה של עיר שסועת קרבות. הניגוד החזק בין הצבעים הכהים לבהירים והגוונים הכהים של העולם יכניסו אותך לאווירת העולם בשניות. הדבר היחידי אשר מפריע לי בגרפיקת המשחק הוא אפקט העיפרון שמאוד מציק לי בעין ולצערי אי אפשר לכבותו, ניתן רק לבחור בין סגנון עדין לגס.
הסאונד במשחק הוא פנטסטי. הפסקול של המשחק מנגן מנגינה עצובה במקצב איטי שגורם לך רק להיסחף פנימה אל עולם המשחק ולשקוע בו. לאורך המשחק ברקע שומעים פיצוצים אקראיים ויריות שמזכירים לך גם במהלך היום במחסה שישנה מלחמה בחוץ. האפקטים הקוליים של הליכה, ריצה, בישול וכולי', נשמעים מצוין גם כן. בהחלט ניתן לשים לב שהשקעה רבה הושמה בחוויית שמע של המשחק.

 *ישנה בעיה במשחק שאין לו מדריך אז לאלה ממכם שלא אוהבים ללמוד במהלך המשחק יצטרכו ללמוד מהויקפדיה שלו כאן או מסרטוני יוטיוב.
[עדכון]: המפתחת ענתה לשאלתי מדוע אין מדריך במשחק ותשובתם היא: "במשחק אין מדריך בכוונה, למעשה למידה היא חלק מהחוויה, כמו שהנחנו שאף אחד לא יגיד לך איך להתנהג כשדברים רעים יקרו." מצד אחד אני מבין את הצד שלהם אך מצד שני אני מאמין שלפחות היה יכול להיות הסבר על המכניקות. כנראה אתם תצטרכו לשפוט בעצמכם

 

 

Review Overview

משחקיות - 8
גרפיקה - 7
סאונד - 10

8.3

משחק הישרדות מומלץ ביותר

לכל אוהבי ז'אנר ההישרדות זהו משחק חובה. משחק סוחף ביותר שיגרום אפילו לאדישים מאיתנו להתרגש. המשחק מזכיר לנו שבמלחמה אין רק חיילים

User Rating: 4 ( 3 votes)
מערכת התגובות
התראה
6 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

https://www.g2a.com/r/gameplay כל המשחקים שתרצו ובזול ניתן גם להירשם לאתר ולצבור נקודות תהנו

הביקורת נהדרת. נדמה לי שאקנה את המשחק.

שרדתי את המלחמה, היא לקחה 42 יום, ברונו כמעט שרד עד הסוף אך מת ביום 40 :(,

ביקורת טובה, נהנתי לקרוא, אני דווקא אהבתי את אפקט העיפרון, לפי דעתי עשו את זה כדי לפצות על הגרפיקה.

הבעיה שלי עם אפקט העיפרון שגם בצורתו העדינה הוא נראה לי גס מדי וזה ממש הציק לי.

ביקות נהדרת כרגיל!