ביקורת: Civilization: Beyond Earth

Civilization-Beyond-Earth-review

אחד הסופים האייקונים ביותר של Civilization V, הניצחון המדעי שבו הציביליזציה שלך עולה על חללית ויוצאת אל החלל הלא נודע בכדי לקדם את הציביליזציה שלך לשלב הבא. Civilization: Beyond Earth  לוקח את הסוף והופך אותו להתחלה חדשה, אתה עכשיו משחק בתור המתיישבים החדשים של העולם החייזרי המשונה ועל כתפיך מונחת השאלה: לאן האנושות צריכה להתקדם מכאן?

לאחר ציפייה ארוכה ומייגעת לכותר החדש נכנסתי למשחק והשתמשתי בפעם הראשונה במערכת ההתחלה הזרועה(seeded start), מערכת זו נועדה לספק לך חווית משחק מותאמת אישית שתתאים לצורת המשחק שלך או שונה בכדי לגוון, רמת ההתאה האישית כאן היא גדולה בהרבה יותר מבכותר הקודם וכך אני השתמשתי בה בפעם הראשונה כשבחרתי את הספונסר קוואת'יהן פרוטקטורט שהבונוס שלו הוא שקצב גדילת הגבולות לערים ומוצבים כפול, דבר אשר התאים לסגנון המשחק שלי מהכותר הקודם אשר הסתמך על אימפריה בעלת ערים גדולות ורחבות ידיים. לאחר מכן בחרתי במתיישבים שהם אמנים כיוון שהבונוס שלהם הוא תוספת לתרבות עבור כל עיר. בסוג החללית בחרתי בחללית עם מנועים הפוכים על מנת לבחור את המקום האידאלי ביותר לעיר וכמובן שלקחתי במטען של החללית את חלוצים, דבר אשר מאפשר לך להתחיל לאמן מתיישבים מהתור הראשון.

מסטרימים ומידע קודם שפורסם על המשחק ידעתי ש-Civilization: Beyond Earth מבוסס על המנוע והמכניקות של Civilization V. בדומה לכותר הקודם ישנם משאבים שאתה צריך לאסוף, את מכניקת ה- Virtues ניתן היה לדמות ל- Policies, את הבריאות אפשר לדמות לשמחה והזהב הומר לאנרגיה.

בגלל הידע הזה וכמובן העובדה שאני שיחקתי כמות לא מבוטלת של שעות ב-Civilization V התחלתי לשחק על טייס אוטומטי, בדיוק באותה צורה שהייתי משחק ב-Civilization V התחלתי בבניית בסיס כלכלי איתן לאימפריה שלי על מנת להקים צבא עצום ממדים שיטיל את מרותו על הכוכב ואני לא נהניתי בכלל לאורך כל המשחק הראשון השתעממתי והרגשתי כאילו זה בדיוק אותו משחק רק "חללי" יותר. ופתאום המשחק הוריד אותי מהעץ שטיפסתי עליו, אני הפסדתי?!(את המשחק הראשון שיחקתי על הדרגת קושי הסטנדרטית ולכן ההפתעה הגדולה) ולאחר ההפסד הצורב התחלתי לבחון את מעשיי ולחשוב "מה עשיתי לא בסדר?" וברגע שהתחלתי לגלות את התשובה היה גם אותו הרגע שבו התחלתי להתאהב במשחק.

Civilization-Beyond-Earth-Sponsres

העולם החדש

העולם החדש והמופלא של Civilization: Beyond Earth כולל שינויים רבים החל מפני השטח הביזאריים ועד לרשת הטכנולוגיה החדישה. במבט ראשון שינויים אלה יראו קטנים אך כל השינויים האלה יוצרים חוויה שונה ומעמיקה שתגרום לכל שחקן מנוסה לפקפק ביכולתו.

ופתאום מגיע צבא חייזרים ענק אל גבולות המושבה השנייה שלי וחיילי נלחמים עד אחרון החללים

ברגע שאתה נוחת על הכוכב (באנימציה חמודה שלא תימאס) אתה נחשף לעולם חדש שבו שום דבר לא יראה מוכר, פניהם של שטחים מוזרים ומשונים שיתנו לך הרגשה אמיתית של עולם חייזרי ומותח בניגוד למפה היפה והחיננית של Civilization V. ואם הזכרתי שוב את Civilization V, זוכרים את הברברים המעצבנים? ובכן הם הוחלפו עכשיו בחבריהם שבאופן משעשע הם מתורבתים יותר, החייזרים.

החייזרים היו ניסיון אמיץ של Firaxis להחליף את מכניקת הברברים המאוסה שנועדה אך ורק להיות קוץ בישבן לשלב ההתחלתי של המשחק ולהכניס טיפה עניין לילדים של האדמה שאנו מיישבים,בניגוד לברברים ישנו סוג של כינון יחסים עם החייזרים אך היחסים עם החייזרים לא מנוהלים ע"י משא ומתן אלא על ידי פעולות אם ותבחר להיות חברותי אליהם ולא לפגוע בהם כך הם יתייחסו אליך בחזרה ולא יתקפו את היחידות שלך אלא אם התקרבת קרוב מדי בצורה מאיימת לקן שלהם (הקן של החייזרים ניתן להקבלה עם המחנה של הברברים) ואז ישנו סיכון שתותקף.  לעומת זאת אם תבחר לראות בחייזרים כאויבים ותתחיל להרגיז אותם, אז הם יראו בך כאויב ויתנהגו בצורה תוקפנית.

תולעת המצור האימתנית
תולעת המצור האימתנית

מצד אחד זהו חידוש מרענן ומקובל לסדרה שמכניס טיפה יותר אסטרטגיה בצורה שאתה מתנהג איתם, ובניגוד לאסטרטגיה המקובלת בCivilization V (ברברי?, להרוג!) אך מצד שני המשחק הפאסיבי עם החייזרים לא מתגמל מספיק בעץ העוצמה (might) של המעלות (virtues), ישנה מעלה שבה אתה מקבל כמות מדע שווה לערך החוזק החייזר שהרגת בכל פעם שאתה הורג חייזר, חוץ משקט נפשי יחסי לא מקבלים בונוס אמיתי. חלק מן החוויות הכי טובות שהיו לי במשחק היו כאשר לא נגעתי בחייזרים הרבה זמן ופתאום מגיע צבא חייזרים ענק אל גבולות המושבה השנייה שלי וחיילי נלחמים עד אחרון החללים ומוחלפים בכדי להדוף את ההמון החייזרי. אך באותה מידה ישנם רגעים מתסכלים, כמו שתולעת המצור האימתנית, שהיא יחידה חייזרית קולוסלית בגודלה שהורסת כל אריח שהיא נמצאת בו, מופיעה בשלב מוקדם של המשחק כאשר אני עדיין מעמיד את המושבה על הרגליים וזורעת הרס ברחבי המושבה. עם זאת, החייזרים הפכו את שלבי המשחק הראשונים לחוויה רצופת הנאה.

Civilization-Beyond-Earth-Quest
זהו סוג המשימות אשר נתקלים בהן הכי הרבה במשחק

מערכת המשימות נועדה לעזור לשחקן למצוא את דרכו ולגוון את חווית המשחק בכך שתקבל משימות "שונות" אשר יגוונו את חווית המשחק, שונות בגרשיים כי במקום ליצור מערכת דינמית שתחולל משימות עבורך, המשימות קשורות לרוב לבניינים וקופצות לאחר שבנית את הבניין על מנת להתאים אישית את הבונוס של הבניין לצורת משחקתך, שזה טוב ונחמד אבל פשוט חוזר על עצמו. ישנן כמובן משימות אחרות שקשורות לגישות  (Affinities) ומדי פעם משימות של משלחת ארכיאולוגית אך כולן חוזרות על עצמן ולאחר כמה משחקים כבר תדע בעל פה את המשימות והן יאבדו ממעט הקסם שהיה להם.

המשימה שקיבלתי בתור הראשון הייתה משימה להקמת מוצב חדש ועל מנת לעשות זאת ישנו צורך לחקור את טכנולוגיית החלוציות (Pioneering). זה היה הרגע הראשון שבו עמדתי להשתמש ברשת הטכנולוגית החדשה בעצמי ולא לצפות בסטרים שהסטודיו משתמש בו, בפעם פעמיים הראשונות רשת הטכנולוגיה נראתה מאיימת ביותר אך לאחר כמה משחקים כבר תכירו את הטכנולוגיות וההתמצאות תהיה קלה יותר, בעיקר על ידי פילטרים כמו הגישה, ניצחון או ע"י חיפוש שם של בניין או יחידה בטכנולוגיה או את שם הטכנולוגיה עצמה.

רשת הטכנולוגיה היא חידוש עצום בהשוואה לעץ הטכנולוגיה הישן והלינארי. ברשת הטכנולוגית החדשה ישנם שני סוגים של טכנולוגיות- ראשיות ותת טכנולוגיות כשלכל טכנולוגיה ראשית ישנם שלוש תת טכנולוגיות המחוברות אליה. רשת הטכנולוגיה מציעה לך חופש מוחלט בדרך החקירה, מה שמוביל למשחק מעניין ביותר כי לרוב אתה והמשלחות האחרות לא תחקרו באותו מסלול מה שמייצר לכל אחת את חוזקה, לדוגמה משלחת אחת התמקדה בטכנולוגיה של לווינים ואתה הלכת בדרך שמתמקדת בגישות ופתאום מעל שדה הקרב מופיע לך לווין פיקוד טקטי שמשנה את כל מומנטום הקרב.

רשת הטכנולוגיה החדשה

מערכת נוספת שיכולה באופן מפתיע בניגוד ל Civilization V לשנות civilization-beyond-earth-covert-opsמומנטום של משחק היא מערכת הריגול המשופרת, בבסיסה היא עדיין אותה מערכת שבה אתה שולח מרגלים לערים של ציביליזציות אחרות אך עכשיו יש לכל עיר רמת תככים שעולה ככל שמבצעים בה מבצעים מוצלחים וכמו כן ישנם  מבצעים חשאיים רבים חדשים אך גם הרסניים יותר כגון: ביצוע הפיכה בעיר ובעצם כך אתה מקבל בעלות על עיר זאת. כך למשל גנבו לי עיר בירה ונדלקה מלחמת העולם הראשונה על קפלר 186 אף.

לקבוע את העתיד של האנושות במו ידיך

הכותר החדש מנסה לספר את הפרק הבא בהתפתחות האנושות החל מהרעיונות המושרשים בחברה ועד לדוקטרינה של הצבא. המשחק משיג זאת בעזרת שתי מערכות, מערכת הגישות ומערכת המעלות (Virtues). מערכת הגישות מראה את האידאולוגיה אליה המושבה שלך מתחברת יותר מבין השלושה והיא נקבעת על ידי הגישה הדומיננטית שלך בשלב מסוים במשחק. כל גישה רואה עתיד אחר לאנושות והדרך להגעה אליו, הגישות הן :

  • be_affinity_Puirityטוהרה (Purity)- גישת הטוהרה מאמינה בטוהר של האנושות כמו שהם ורוצים להמיר את הכוכב למצב דומה לכדור הארץ לפני הטעות הגדולה ללא התחשבות מה יקרה לצמחייה הילידה או צורות החיים על הכוכב. המטרה הסופית של גישה זו היא ליישב את עודפי האוכלוסייה של כדור הארץ בכוכב החדש ובכך להציל את כדור הארץ מפיצוץ אוכלוסין ודילול משאבים.
  • be_affinity_Supremacyעליונות (Supremacy)- גישת העליונות מאמינה בפיתוח הטכנולוגיה ובשיפור עצמי בעזרת קיברנטיקה על מנת לשרוד את הסביבות הקשות ביותר על הכוכב החדש. המטרה הסופית של המאמינים האדוקים בזיקה זו היא להתעלות לתודעות דיגיטלית ולחזור לכדור הארץ ולשחרר את בני האדם מהגופים האורגניים שלהם ולהביא לעידן חדש של חיי נצח דיגיטלים ממוכנים.

  • be_affinity_harmonyהרמוניה (Harmony)- במקום לשנות את העולם, הנוקטים בגישה זו מאמינים בשינוי הDNA שלהם תוך כדי שילוב תכונות מחיות הבר המקומיות על מנת לשרוד על הכוכב החדש. המאמינים האדוקים בגישה זו מטרתם הסופית היא לבנות מבנה ביוטכנולוגי שבעזרת השימוש ברובוטים מיקרוסקופים אשר יהיו במוחם של כל היצורים, יקשרו את כולם ויצרו מודעות אחת גדולה.

 

לכל גישה ישנם בניינים ייחודיים וכמובן יחידות ייחודיות וכאן נכנסת מערכת השדרוגים החדשה, הקשורה יחדיו עם מערכת הגישות, בניגוד לCivilization V שהיו יחידות ייחודיות לכל אומה שבשלב מסוים בטכנולוגיה מגלים אותן ועם הזמן היחידות נהיות מיושנות, במערכת השדרוגים החדשה, השדרוג אוטומטי ועל מנת לשדרג יחידה שלך לשלב הבא שלה אתה צריך להגיע לכמות רמות מסוימת בגישה, ובכל אבן דרך שכזו אתה תוכל לשדרג את יחידתך לשלב הבא ולבחור לה בונוס ייחודי מבין שניים וכך לאט לאט בשלב הסופי של המשחק תהיה לך יחידה שתותאם עם בונוסים חזקים המתאימים לצורת המשחק שלך. מראה היחידות יפייפה ומגוון וגם ההתמקצעות של כל אחת מהם.

Civilization-Beyond-Earth-Units-Upgrade
חלון השדרוגים

בכל גישה עולים רמות ע"י השלמת משימות שלה או חקירת טכנולוגיות הקשורות אליה. אם נסתכל עליה בצורה פרקטית מערכת הגישות היא מעין שדרוג למערכת האידאולוגיה מCivilization V שבה המשכת לשדרג רק אידאולוגיה אחת דרך בחירה שרירותית באידאולוגיה כאשר הגעת לעידן המתאים, כן אתה מפתח את האידאולוגיה שלך דרך מילוי המשימות והבחירות הטכנולוגיות שלך.  בנוסף לכך ישנה גם מערכת המעלות, אשר אני אעז ואומר שהיא אותה מערכת כמו מערכת המדיניות (Policies) בכותר הקודם עם שינויים קטנים. בניגוד לפריסה של המערכת הקודמות ישנם ארבעה עצי מעלות: עוצמה, שגשוג, מדע, ותיעוש אשר מונחים אחד לצד השני ומחולקים לשלושה חלקים כל אחד וישנם בונוסים על השלמת חלק מסוים מעץ אחד או השלמה של שני חלקים משני עצים שנו יניבו בונוסים מיוחדים, שיפורים קטנים אלו נותנים לך פרספקטיבה חדשה לגמרי על אופן בחירת המעלות שלך ובצורת המשחק.

חלון המעלות

אך למרות הכל החוזק של הכותר הוא גם חולשתו הגדולה ביותר

בגלל ש-Civilization: Beyond Earth הוא משחק מדע בדיוני ועתידני הוא מאבד טיפה מן הקסם של הסדרה אשר מבוססת על היסטוריית האנושות. בגלל שהמשחקים הקודמים היו מבוססים על היסטוריית המין האנושי היה מאוד קל ליצור עולם אמין אשר נצלול לתוכו ונשחק, הרי למי מאיתנו לא היה כיף לשחק בתור גנדי הפציפיסטי ולגרום לכל העולם להירקב מנשורת גרעינית.

למרות הניסיונות עם מערכת הגישות ומערכת המשימות ליצור עולם חי ומעניין הוא במצבו הנוכחי לעולם לא יהיה מעניין באותה מידה כמו העולם של Civilization V והקושי הזה נראה לעין בהרבה אספקטים של המשחק. בעוד ש-Civilization V לא זקוק למערך עלילתי כבד כיוון שהוא משחק היסטורי ובמקרה הזה ההיסטוריה עושה את שלה, ב-Civilization: Beyond Earth כל העלילה אשר אנו מקבלים היא סרטון האינטרו הקצר בכניסה למשחק וכל שאר הסיפור אם אתה לא תתחיל לעשות טיפה משחקי תפקידים העולם ירגיש לך טיפה ריקני.

דבר המחזק את הרגשה זו היא שאתה משחק משלחת אשר מיוצגת על ידי ספונסר, אתה לא משחק איזשהו עם או מנהיג דגול בהיסטוריה שמאוד קל להתחבר למשחק כשזה. קושי נוסף שהנושא החללי מציב למשחק הוא החוסר במשחק הדיפלומטי, בעוד שבמשחק הקודם היית מתקשר עם ציביליזציות אחרות הרבה יותר, בכותר הנוכחי אתה לא תרגיש כמעט בנוכחותם מלבד רגעים נדירים שהם ירצו ממך משהו או שאתה תרצה מהם, כמו גם זה שהרצון שלך מהם מוגבל לרוב לגבולות חופשיים והכרזות מלחמה משותפות. הסיבה לכך היא פשוטה: דבר ראשון חוסר משאבי היוקרה אשר דרבנו סחר ויצירת קשרים כבר אינם קיימים והטבע האנוכי של המשחק (שמהווה גם יתרון) גורם לכך שלא  תשתף פעולה לרוב עם הAI וגם הAI לא ישתף פעולה רבה אתך כיוון שכולם מתגוננים מתכננים וזוממים מהרגע הראשון לניצחון אשר בניגוד למשחק הקודם הוא הרבה יותר קשה להשגה.

הפגיעה השנייה הגדולה לפן הדיפלומטי של המשחק היא חוסר ערי-המדינה אשר יכלת לשחד למען בריתות והצבעות באו"ם ונתנו לך עוד טיפה את ההרגשה של עולם חי ומגיב, התחליף של ערי-המדינה כרגע הן תחנות מסחר אשר הקימו אנשים שהיגרו מחוץ למושבות והאינטראקציה היחידה לרוב שתקיים עם תחנת המסחר היא שליחת רכב מסחר לסחור איתה באמצעות מערכת המסחר שלא השתנתה כלל.

המשחק גם סובל מחוסר "אדירות" קטן בשלבים המאוחרים של המשחק כיוון שאין נשקי השמדה המונית לצבא שלך או דברים מגניבים שכאלה מחוץ למערכת הריגול שזהו באמת פספוס אמיתי, הנשקים המיוחדים באמת היחידים הם הלווינים אשר מסוגלים לירות על ערים ויחידות על הקרקע אשר ישנם רק שניים כאלה (לווין הלייזר ו"מפצח הכוכב" אשר לא חזק כמו שהוא נשמע). אבל אחרי הכל  Civilization: Beyond Earth שונה בצורה ייחודית מאוד מהכותר הקודם שלו במנטליות של המשחק, בעוד שב – Civilization V קצב המשחק הוא איטי ונחמד ובכל המשחקים אתה כבר יודע מה אתה הולך לעשות ישר וכל המשחק מתנהל בצורה רגועה כלשהי לעומת Civilization: Beyond Earth שמשאיר אותך כל הזמן דבוק למסך עם אצבע על הדופק מה קורה עכשיו?, מה יקרה אחר כך? בצורה הרבה יותר חזקה מבכותר הקודם מהסיבה הפשוטה והיפה היא שכל משלחת דואגת אך ורק לעצמה ולהגיע לניצחון מסוים, מה שמוביל למשחק הרבה יותר קצבי ומותח שבו אתה והAI מנסים בצורה תמידית לטרפד אחד את השני ולאמוד את מצב אויבכם והאופי הפתוח של החקירה ומערכת הריגול החדשה תמיד תפתיע אותך בצורה שלא תצפה לה.

*שיפור ניכר למשחק אשר נעשה מאחורי הקלעים למנוע הגרפי הוא הייעול שלו, את המשחק שיחקתי גם על המחשב נייד הלא חזק שלי ( I3 2.5 Ghz והGTX 740m) והמשחק רץ באופן חלק ונפלא, התורות רצים באופן מהיר הרבה יותר המשחק הקודם וכתוצאה מכך גם מצב המשחק המרובה משתתפים עובד בצורה חלקה הרבה יותר

*על מנת ליהנות מחוויית משחק מלאה הייתי ממליץ לשחק על דרגה "קשה" ומעלה כיוון שבדרגות קושי "נורמלי" ומטה הAI פסיבי מדי ולא אגרסיבי כלפיך.

האם CIV:BE מצדיק משחק שלם? התשובה היא חד משמעית כן! המשחק מעביר לך בצורה טובה את החוויה של המשחק המוכר בצורה נפלאה ומצליח להכניס אלמנט תמידי של מתח וקצב מלחמה.
אך לשחקנים מתחילים הייתי ממליץ לרכוש כרגע את הגרסה השלמה של הכותר הקודם מהסיבה הפשוטה שהוא יעניק להם חוויה קלה ושלמה יותר לשחקנים מתחילים.

*תודה להד-ארצי שהעניקה לנו עותק לביקורת.

[divider]

Review Overview

משחקיות - 8
פסקול וסאונד - 9
גרפיקה וביצועים - 9

8.7

לא משחק פורץ דרך אך כותר מהנה ביותר

האם CIV:BE מצדיק משחק שלם? התשובה היא חד משמעית כן! המשחק מעביר לך בצורה טובה את החוויה של המשחק המוכר בצורה נפלאה ומצליח להכניס אלמנט תמידי של מתח וקצב מלחמה.

User Rating: 2.62 ( 8 votes)
מערכת התגובות
התראה
2 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

תודה רבה על הביקורת

ביקורת מושקעת- כל הכבוד!
מזמן הפסקתי לשחק ציוויליזציה כי אין לי זמן 🙁