ביקורת: בקר השליטה Mad Catz C.T.R.L.R

Mad-Catz-C.T.R.L.R-GAMEPAD

מד קטץ יורה לכל הכיוונים עם הבקר האלחוטי החדש שלה, אשר מיועד לעבוד גם עם אנדארואיד וגם עם המחשב הביתי. האם זהו הבקר היחיד שתצטרכו אי פעם, או שמא מקרה של "תפסת מרובה, לא תפסת"?

מאז ומתמיד, עולם הגיימינג היה חצוי לשניים. בצידו האחד נמצא המחשב הביתי: אלוף הגרפיקה הבלתי מעורער, גזע הגיימינג העליון, מכונת המשחקים המשומנת אשר לרוב מודחת אל חדר השינה- הרחק מעיניהם של שאר בני המשפחה. בצד השני נמצאת הקונסולה: זולה ונוחה להשגה, מלכת המשחקים האקסקלוסיביים, מרכז הבידור הביתי שסביבו מתאספים חברים (ואף בני משפחה) למשחק משותף יחדיו. במשך עשרות שנים ה"סטטוס קוו" נותר בעינו. עד שיום אחד הגיעה וואלב, וחשפה את התכנית שלה להשתלט על הסלון.

מאז, הקרב על הסלון הלך והתלהט בקצב מהיר. קונסולת האנדרואיד OUYA צצה לה משום מקום, והביאה עמה משחקים קלילים ומהנים למסך הגדול. אחריה הגיעו אחיה ואחיותיה הגדולים: המוג'ו (M.O.J.O) של חברת מד קטץ, השילד (Shield) של אנווידיה, ואפילו קונסולת אנדרואיד מבית רייזר, אשר נמצאת בפיתוח. קונסולות אלה הביאו עמם מעבדים משופרים, כרטיסים גרפיים חזקים יותר, ואת היכולת להריץ משחקי מחשב מלאים בסטרימינג דרך המחשב או דרך האינטרנט. בו בעת, וואלב מפתחת בקצב מהיר את התשתיות אשר יסייעו למכונות הסטים שלה להשתלט הסלון הביתי, ואנו לא רחוקים מהיום בו אותן מכונות הסטים, שהם למעשה מחשבים ביתיים אשר מוסווים כקונסולות, יהיו זמינות לרכישה.

אך בכל ההמולה הזאת, דבר אחד עלול למצוא את עצמו מחוץ לתמונה- העכבר והמקלדת. ריבוי המערכות השונות והמעבר לסלון דורשים אמצעי שליטה מסוג אחר. בנקודה הזאת בדיוק נכנס לתמונה הקטרלר (C.T.R.L.R) של חברת מד קטץ. הקטרלר הוא הבקר המיועד לשימוש יחד עם קונסולת המוג'ו (שהיא, להזכירכם, קונסולת אנדרואיד), אך הוא טומן בחובו הפתעה. בהסטת כפתור הקטרלר מסוגל לעבור ממצב שליטה באנדרויד, למצב שליטה במחשב, יחד עם מצב שלישי אשר מאפשר לו לדמות תנועת עכבר. זהו בקר בעל מגוון רחב של שימושים פוטנציאלים, השאלה היחידה היא- האם הוא מסוגל לבצע את כולם בהצלחה?

מראה חיצוני ואיכות החומרים

מד קטץ ידועה בסגנון העיצוב הייחודי שלה, המתאפיין בצורות משונות ובחירת צבעים מעניינת. הקטרלר, לעומת זאת, נראה סטנדרטי למדי בצבעו השחור, ועיצוב שלא סוטה בהרבה מזהו של בקר האקסבוקס 360. הקטרלר מצליח להראות טוב על אף מראהו השבלוני, אך היינו מעדיפים אילו מד קטץ היו מכניסים טיפה מהרוח היצירתית שלהם לבקר- אחרי הכל, העיצוב ה"משוגע" הוא חלק בלתי נפרד מהקסם של מד קטץ.

CTRLr_Review_2

הצבע השחור, המכסה את הבקר כולו, הולם את הבקר היטב, והצבע הכחול אשר מאיר את הלחצן המרכזי בזמן שהבקר דלוק מוסיף מעט צבע, מבלי לגרום לבקר להראות זול. מעטפת הפלסטיק ממנה עשוי הבקר לא רק שנראית טוב, אלא גם קשיחה ביותר- כמה שניסינו, לא הצלחנו לגרום לה להתעקם או להתעוות בשום צורה. מפתיע מכך, לא שמנו לב ליותר מדי טביעות אצבעות על גבי גופו של הבקר במהלך השימוש בו- אך יתכן שזה נובע מכך שמרבית הזמן האצבעות שלנו היו מונחות על הלחצנים, ולא על הגוף עצמו.

CTRLr_Review_7

צורתו של הבקר היא צורתו הקלאסית של בקר האקסבוקס 360- זהו עיצוב שהוכיח את עצמו במרוץ השנים כנוח וידידותי למשתמש, והוא גם העיצוב הנבחר על ידי רבות מיצרניות החומרה לשימוש יחד עם המחשב האישי. זהו גם העיצוב אשר בחרה וואלב לבקר החדש שלה, והעיצוב אותו בחרה אנווידיה לקונסולת\טאבלט השילד שלה. עם כל כך הרבה תמיכה מאחורי העיצוב שעליו מבוסס הבקר, קשה להעלות איזושהי ביקורת או לחדש משהו על אופן השימוש בו. מספיק להגיד שהבקר נוח מאוד לשימוש, גם בשעות ארוכות של משחק.

הלחצנים ממוקמים באופן המאפשר את הלחיצה עליהם בקלות ובנוחות ומספקים קליק נוקשה כאשר הם נלחצים, דבר שמאפשר לשחקן להבחין בקלות באיזה שלב של הלחיצה הם מופעלים. ההגהים (הסטיקים, כפי שהם לעיתים נקראים) נעים באופן מהיר וחלק, ומספקים מידה נכונה של התנגדות. בסך הכל, מד קטץ הצליחו להפיק בקר איכותי ועמיד, שנראה כי יהיה מסוגל לעמוד בשעות רבות של משחק ואף בחבטות או נפילות. הלחצנים, ההגהים, וההדקים עשויים כולם באיכות ורמת גימור גבוהה, והמכשיר כולו משדר רמה גבוהה של השקעה באיכות החומרים והמוצר.

CTRLr_Review_3

הקטרלר מתקשר עם המחשב דרך מודול בלוטות', ומונע על ידי זוג סוללות. מודול הבלוטות' של הקטרלר עובד באופן יוצא מן הכלל. הוא מתחבר כמעט מיד לאחר הפעלת המכשיר, ושומר על חיבור ברציפות וללא כל הפרעות. בנוסף, הוא מסוגל לשמר את החיבור גם כאשר הוא נמצא במרחק רב מן המחשב אליו הוא מחובר- בניסיונות שערכנו, הבקר שמר על חיבור יציב גם כאשר נעמדנו מחוץ לחדר המחשב, במרחק של כ- 6 מטרים- דבר שיכול בהחלט להתגלות כשימושי לכל מי שמעוניין לחבר את המחשב לטלוויזיה בסלון, ולשחק בו בעודו יושב על הספה. מקור הכוח של הקטרלר, זוג סוללות AAA, גם הן מפתיעות ביכולתן.

מד קטץ מעריכים כי הבקר מסוגל לעמוד ב-40 שעות משחק על זוג סוללות אחד, אך בבדיקה שלנו זמן הסוללה הגיע לכ- 55 שעות, והספיק לנו ליותר מחודש רצוף של משחק. למרות זאת, לא ברור מדוע בחרה מד קטץ דווקא להשתמש בסוללות חיצוניות, ולא במקור כוח נטען. סוללות אינן מצטרך נדיר, ואינן יקרות יתר על המידה, אך השימוש בהן, והצורך להחליפן, ללא ספק מעלה מידה קלה של אי נוחות- מה קורה כאשר ההסוללות מתרוקנות, ואין זוג סוללות נוסף בבית להחליפן? כפי שאמרנו, הן אינן מצרך נדיר, אך הן ללא ספק הולכות ונעלמות בבית המודרני.

אנדרואיד וחלונות- מערכות השבתה

CTRLr_Review_5

הקטרלר הוא הבקר אותו מד קטץ שולחת יחד עם קונסולת המוג'ו שלה. מכאן שהקטרלר צריך, בראש ובראשונה, לתפקד כבקר איכותי לפלטפורמת האנדרואיד. מד קטץ יודעת זאת היטב, ועל כן הוסיפה לבקר מספר מאפיינים יחודיים- ראשית, בחלקו העליון של הבקר יושבים להם חמישה כפתורי מדיה, אשר מסוגלים להגביר ולהנמיך את רמת השמע, ולהעביר, להתחיל, ולעצור שירים. זוהי תוספת שימושית ביותר כאשר אנו לוקחים בחשבון שגוגל מייעדת את אנדרואיד להיות מערכת בידור ביתית ביום מן הימים, והיא מכוונת ישירות אל כל אלה אשר מעוניינים לחבר את מכשיר האנדרואיד שלהם אל הטלוויזיה המרכזית בבית (כבונוס מפתיע, גילינו שכפתורי המדיה עובדים גם חיבור למחשב).

שנית, בקידמת הבקר ישנה נקודת חיבור עליה ניתן להרכיב תופסן, אשר מעמיד את מכשיר הטלפון אליו מחובר הבקר אל מול עיני המשתמש. התופסן (אשר מגיע מצורף עם הבקר) יציב ביותר, ואינו נע ממקומו אפילו בהפעלת כוח רב, כמו כן הוא מכוסה בגומי רך מצידו הפנימי, אשר שומר על מכשיר הטלפון מנזק. התופסן מאפשר לקטרלר להיות מכונת משחקים ניידת, ממש כמו השילד של אנווידיה, רק שבניגוד לשילד התופסן מאפשר לקטרלר להשתמש בכל טלפון שתרצו- גם אלו אשר עתידים לצאת במהלך השנים הבאות, ויהיו עוצמתיים יותר ממכשירי הדור הנוכחי.

שלישית, מד קטץ הוסיפה לקטרלר מצב מיוחד אשר מדמה תנועת עכבר- ההגהים מניעים את סמן העכבר לאורך המסך, וההדקים מדמים את הלחצן הימני והשמאלי. בעזרת מצב העכבר, יכול המשתמש בקלות רבה לנווט בין התפריטים והלחצנים של מערכת ההפעלה. מעבר לכך הקטרלר מתפקד כבקר אנדרואיד לכל דבר. תהליך החיבור הוא פשוט ביותר, ואין שום צורך להגדיר את הבקר לאחר החיבור- הוא פשוט עובד, ישר מהקופסא.

CTRLr_Review_9

הבעיה העיקרית, נכון לעכשיו, היא שמעט מאוד משחקים בפלטפורמת האנדרואיד מסוגלים לעבוד ישירות עם בקר. זוהי אינה בעיה עם הבקר, אלא, יותר מכל, עדות לכך שאנדרואיד אינה מוכנה עדיין להיות פלטפורמת משחקים לכל דבר, זה אולי משהו שישתנה בעתיד (אולי אף בעתיד הקרוב, עם יציאתה של הגרסה החדשה של אנדרואיד), אך נכון לעכשיו מעטים המשחקים שתומכים בבקר ללא אפליקציית צד שלישי.

יצרניות בקרים רבות מתגברות על חוסר ההתאמה באמצעות אפליקציה אשר מתרגמת את תנועות הבקר ללחיצות מקלדת, ובכך מאפשרות למשתמש לשחק במגוון רחב יותר של משחקים. גם מד קטץ יצרה אפליקציה אשר היא מייעדת ביום מן הימים לשימוש עם הקטרלר, אך באופן משונה היא אינה תומכת בבקר בשלב הנוכחי. למרות כל זאת, גם בהיעדר אפליקציית צד שלישי, כאשר תמצאו לבסוף משחק שאכן תומך בבקר, תגדלו שהקטרלר עובד באופן מצוין. הלחצנים מגיבים באופן מהיר ומדוייק, ההדקים וההגהים, גם הם, עובדים היטב, ומעל הכל, הבקר מאפשר שליטה קלה ומדוייקת יותר במשחק. למעשה, בכל משחק שבו שיחקתי עם הקטרלר, רמת ההנאה השתפרה פלאים בהשוואה לשימוש במסך המגע בלבד. כמובן שבאופן תיאורטי ניתן לזקוף זאת לזכותו של כל בקר, אך לא כל בקר (במיוחד לא אלה המיועדים לשליטה באנדרואיד) זוכים באותה האיכות ורמת הגימור לה זכה הקטרלר.

על המחשב הקטרלר מתפקד באותה הרמה הגבוהה, אך סובל מאותה הבעיה. אמנם, כמות המשחקים התומכים בבקר היא גבוהה בהרבה יותר, אך לעתים קרובות מדי מצאנו את עצמנו נאלצים להשתמש בתוכנת צד שלישי אשר תגשר בין המשחק והבקר, או נאלצים למפות מחדש את המקשים, מכיוון שהמשחק לא קורא את הבקר באופן נכון. שוב, זוהי אינה בעייה הטמונה בבקר, אלא בעיה שקיימת במערכת ההפעלה. ככל שחזרנו אחורה בזמן, כך גילינו יותר ויותר משחקים אשר אינם מותאמים, או מותאמים באופן חלקי ביותר, לשימוש בבקר חיצוני. הפעם, למזלנו, מד קטץ מצילים את המצב באמצעות תוכנת צד שלישי שמסדרת את העניינים.

CTRLr_Review_1 (Header)

תוכנה

אם נניח לרגע את מערכות ההפעלה המיושנות בצד, הרי שגם למד קטץ יש מידה של אחריות בנושא התוכנה. אין טעם לשחרר מוצר לשוק, כאשר הוא אינו מסוגל להתממשק עם מערכות ההפעלה שאליהן הוא מיועד, בין אם באשמת מערכות ההפעלה עצמן או לא. חלק מתפקידה של מד קטץ הוא לפתח את התוכנה אשר תממשק את הבקר עם המכשיר שאליו הוא מחובר, ודווקא כאן התוצאות מעורבות. נתחיל בכך שהאפליקציה לשימוש באנדרואיד אינה קיימת. כלומר, היא קיימת, אך נכון לעכשיו היא מאפשרת שליטה אך ורק באוזניות הבלוטות' הניידות של מד קטץ, ויתכן כי האופציה לשליטה בבקר תתווסף בהמשך. זוהי נקודת תורפה חמורה, אשר מגבילה את השימוש במוצר.

ישנן מספר תוכנות צד שלישי אשר מסוגלות לחבר בין הבקר לבין המכשיר אליו מחובר, אך הן דורשות פריצה של המכשיר- צעד שלא רבים מוכנים לקחת בעבור בקר אלחוטי. זהו אינו סוף העולם- בעיות ההתאמה הללו הן זמניות, וגוגל שוקדת במרץ על ההתאמה של מערכת ההפעלה שלה לסוגים שונים של בקרים, אך אין שום סיבה שחברה בסדר גודלה של מד קטץ לא תוכל לשחרר תוכנה אשר מסייעת לבקר שלה להיות שמיש עוד היום, על אחת כמה וכמה שמדובר בבקר שנועד לשימוש עם קונסולת האנדרואיד שלה.

CTRLr_Review_10

במערכת ההפעלה חלונות, המצב טוב הרבה יותר. במקום להתעסק בבעיות התאמה בין מערכת ההפעלה לבקר, מד קטץ החליטה לחזור לטריטוריה מוכרת- העכבר והמקלדת. התוכנה של מד קטץ, אשר נקראת A.P.P, מתרגמת את תנועת ההגהים לתנועת עכבר, ומאפשרת למשתמש להפוך כל חלק בבקר לחלק במקלדת. אם תרצו לשלוט בתנועה באמצעות ההגה השמאלי, כל מה שתצטרכו לעשות הוא לכבול את המקשים המתאימים לתנועות המתאימות. כל לחצן בבקר ניתן לתכנות מחדש, והתוצאה היא בקר שעובד בכל משחק שעובד עם מקלדת ועכבר. זהו אינו הפתרון המושלם- חלק מהאפשרויות אשר מקלות על השימוש בבקר כמו תאוצה, וכיוון אוטומטי, לא קיימות במצב הנוכחי- אך זוהי שיטה שעובדת היטב, וזה מה שחשוב.

התוכנה מסורבלת לשימוש- היא תאפשר לכם למפות מקשים או פעולות לכל אחד מהלחצנים, אך רק באמצעות גרירה של הסמלון המתאים בצד הימני של התוכנה אל המקש המתאים בצידו השמאלי. היינו מעדיפים ממשק יותר פשוט, אך לשמחתנו היינו צריכים להגדיר את הבקר רק פעם אחת בכל הזמן שהשתמשנו בו, כך שזוהי אינה בעיה חמורה.

תחרות

באופן לא מפתיע במיוחד, הקטרלר נמצא בקטגוריה משל עצמו. ישנם מעט מאוד בקרים אשר מסוגלים לעבוד גם עם אנדרואיד, וגם עם המחשב הביתי. כשבוחנים את שני התחומים בנפרד, ניתן למצוא בקרים אשר מהווים תחרות לקטרלר, אך מעט מאוד מהם עושים את כל מה שהקטרלר עושה. הבקר החדש של אנווידיה, לדוגמא, הוא בקר מצויין, שמהווה תחרות ישירה (ובאיזורים מסויימים אף עליון) לקטרלר בכל מה שנוגע לאיכות החומרים, ואיכות הבקר. אך מגבלה אחת לו, והיא שהוא אינו מסוגל להתחבר לאף מכשיר אנדרואיד מלבד השילד של אנווידיה, בניגוד לקטרלר, שמסוגל להתחבר לכל מכשיר טלפון עם בלוטות’.

כמו כן, בדומה לקטרלר, גם הבקר של אנווידיה מסוגל להתחבר למחשב, אך הוא מסוגל לעשות זאת רק בחיבור יוסבי, ולא באופן אלחוטי, כך שבמידה רבה הוא נחות לקטרלר, גם אם הוא עשוי באיכות גבוהה יותר. אותו הדבר יכול להאמר על בקרים המיועדים למחשב בלבד או לאנדרואיד בלבד- כל אחד מהבקרים יכול להיות מעולה לפלטפורמה שאליה הוא מיועד, אך חסר תועלת לשניה. מנקודת המבט הזו הקטרלר עומד ראשון בין כל מתחריו. הוא אינו הבקר המושלם, אך הוא טוב בדיוק כמו, ולעתים אף יותר, ממתחריו הרבים.

הקטרלר נמכר בלא מעט כסף. מחירו הוא $50, מה שמציב אותו היכנשהו בראשית רשימת המחירים לבקרים אלחוטיים מסוגו. זהו אינו דבר רע כשלעצמו- הקטרלר מספק תמורה רבה למחיר- אך זהו אינו מחיר שכל גיימר יכול להרשות לעצמו. בהשוואה לתחרות הקטרלר לא מתבלט כיקר יתר על המידה: הבקר של אנווידיה עולה 10 דולר יותר, ומספק פחות תמורה למחיר; הMOGA Pro, בקר שליטה מאחת החברות הראשונות שיצאו עם בקרים במיוחד בשביל אנדרואיד, עולה גם הוא כ- 10 דולרים יותר. כך גם מתומחרים רבים מבקרי השליטה לאנדרואיד ולמחשב אשר מיוצרים ע"י חברות המשחקים הגדולות בתחום. לעומתם ישנם הבקרים הגנריים, אלו אשר מיוצרים על ידי חברות סיניות חסרות שם. מחירם של הבקרים הגנריים כמחצית, ולעתים אף פחות ממחירם של הבקרים המפורסמים יותר, אך הם אינם בעלי אותה רמת האיכות אשר קיימת בבקרים האיכותיים יותר. על אף זאת, הקטרלר מספק תמורה רבה למחיר, בעיקר בשל ריבוי האפשרויות אשר מצויות בו, והתפקידים הרבים שהוא מסוגל למלא. יש זולים ויקרים ממנו, אך בעבור אלו שצריכים בקר איכותי ורב שימושי כמו הקטרלר, המחיר נדמה סביר.

סיכום

CTRLr_Review_8

על אף כל בעיות התוכנה, הקטרלר הוא כניסה מעולה של מד קטץ לעולם בקרי האנדרואיד והמחשב. נכון לעכשיו, זוהי פיסה מצויינת של חומרה, שעטופה בתוכנה בעייתית במקרה הטוב, ושבורה במקרה הרע. אך זהו מצב שהולך להשתנות בקרוב. אסור לשכוח שגם גוגל, וגם מייקרוסופט דוחפות את מערכות ההפעלה שלהן לכיוון הסלון. בעזרתן של תוכנות צד שלישי, הקטרלר מצליח להתעלות מעל המכשולים הרבים, ומשמש כבקר מצויין למשחקי מחשב (אלו התומכים בשימוש בו, בכל מקרה).

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
5 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

תודה רבה! אחלה סיקור!
השאלה האמיתית היא האם הבקר של מד קטץ עושה עבודה טובה יותר מהבקר של הXBOX360 למחשב האישי?

אין סיכוי. לבקר של אקסבוקס אין שום תוכנה ושום כלום. פשוט לחבר ולשחק והמון משחקים תומכים בו בצורה מעולה.
לאנדרואיד יש את הקונטרולר של מוגה שבמשחקים שהוא תומך הוא עושה עבודה טובה.
חוץ מזה למכשירים של סוני וסמסונג הבקר של PS3 (אולי גם של PS4 לא בדקתי) מתחבר כ-plug&play ויכול לחסוך המון באלגן בנושא הזה.

הרעיון שלהם נחמד, הביצוע לא משהו בכלל ויש חלופות טובות הרבה יותר.

את השלטים של ps4 אפשר פשוט לחבר למחשב, להוריד תוכנה קטנה ופשוטה ולשחק

אני מסכים. כמובן שלא כל חלופה מתאימה לצרכים של כל משתמש. המוגה לא יותר טוב מהקטרלר, ומציע הרבה פחות אפשרויות. הכל תלוי במה אתה צריך. אנדרואיד הולכת ומתפתחת כפלטפורמה למשחקים, קשה להגיד שזה הכל באשמת מד קטץ.
אגב, אם אני לא טועה, בשביל לשחק בסמסונג עם בקר של פלייסטיישן, המכשיר צריך להיות פרוץ (גישה לroot).

שאלה טובה. חברה כמו מד קטץ, שזה הבקר הראשון שהיא מייצרת לאנדרואיד ומחשב, תתקשה לעמוד בתחרות מול חברה שכל העיסוק שלה הוא ייצור של בקרים. לא, הוא לא עושה עבודה יותר טובה מהבקר של הXBOX360, אבל הוא לא רחוק במיוחד.
זה באמת אחלה בקר.

5
0
נשמח לשמוע דעתכם, לחצו לתגובה!x