ביקורת משחק: Alien Isolation חוזר לשורשים

alien-isolation-review

מעריצים שעדיין לא שוכחים את הנחתים הקולוניאליים, יכולים להיות רגועים כי המשחק החדש של סגה בסדרת הנוסע השמיני מצליח לגבור על פאדיחת אשתקד, ואפילו מצליח לספק כמה רגעים (מפחידים) ובלתי נשכחים

כשהוכרז הפרק הבא בסדרת הנוסע השמיני לדור המשחקים הבא, מעריצים רבים עיקמו פרצוף וקיבלו את הבשורה באדישות מסויימת, שהרי לא קל לשכוח את הפרק האחרון בסדרה, שהיה הכותר הכי גרוע והכי מאכזב. בימים אלה, בתי המשפט עסוקים בעניינים הקשורים לכותר ההוא מתחילת שנה שעברה, וחברות ענק מתגוששות ומנסות להאשים האחת את השניה.

הכרזת Alien: Isolation, חשפה כמה וכמה פרטים חשובים, שנועדו לגרום מראש לכל המעריצים המאוכזבים ולכל אלה שאיבדו אמון בזיכיון, לחשוב שנית, להסתכל על הדברים בזווית שונה מזו שרואה רק את הכישלון האחרון. אז מה בכל זאת שונה, עוד לפני שבכלל נגענו במשחק עצמו?

Alien Isolation gp review

את המשחק הפעם מפתחת חברת The Creative Assembly, שמאחוריה רפרטואר עם קבלות של משחקי אסטרטגיה מעולים (סדרת Total War), וקשה להאמין שהחברה תיתן לכותר אחד בלבד את ההזדמנות להרוס את השם הטוב שעמלה עליו שנים. שנת 2014 מציינת 35 שנה לסרט הנוסע השמיני הראשון ששוחרר ב 1979 ושבוים על ידי רידלי סקוט. המשחק שמבוסס על הסרט הראשון, להבדיל מקודמיו שהתבססו על המשכיו, מתאפיין הפעם פחות בפעולה ויותר באלמטים של הישרדות-התגנבות.

עלילה

המשחק כאמור מבוסס על הסרט הראשון, הווא מוגדר בשנת 2,137, כלומר 15 שנים אחרי האירועים של Alien (שמו של הסרט הראשון) ובערך 42 שנה לפני האירועים של סרט ההמשך Aliens. העלילה סובבת סביב אמנדה ריפלי, שחוקרת את היעלמותה של אמה אלן ריפלי. אמנדה הועברה לתחנת החלל סבסטופול (Sevastopol) במטרה לפענח את האמת מאחורי היעלמותה של אמה, באמצעות חיפוש אחר פיסות מידע הקשורות לנוסטרומו.

Alien-Isolation-plot

סיפור המסע של אלן ריפלי מתחיל בצעדים קטנים של פרזנטציה, שמועברים בצורה מעולה. עולם המשחק תנודתי ותמצאו את עצמכם מתמודדים לא רק במלחמת קיום נואשת, אלא גם עם אוכלוסייה מבוהלת, מיואשת וחייזרים בלתי צפויים, חסרי רחמים ומאוד מפחידים, שזו בשורה מצוינת למעריצי הסדרה.

מצד שני, הדיאלוגים בקטעי המעבר לוקים בחסר ורמת הכתיבה שם, אם היתה גבוהה, יכלה לשדרג את המשחק משמעותית.

משחקיות: ההתגנבות היא המפתח להישרדות

במהלך השעה הראשונה של המשחק, מבינים שמדובר במשחק שונה מהכותרים האחרונים בסדרה. המשחק זורק אתכם לתוך סבסטופול, ונותן לכם לנסות להבין מה יהיה הצעד הבא. בסיס העלילה, שהוא לחקור את ההיעלמות של אלן ריפלי, דורש מיכם להסתכל מסביב ולחשוב קצת יותר. לא לרוץ, כי אין לא למהר, אחרת, תיאלצו לחזור לאותו איזור שהייתם בו קודם כי פיספסתם משהו בדרך.

למרות ש Alien: Isolation הוא משחק יריות מגוף ראשון, הוא יותר משחק אימה/הישרדות עם מעט אלמנטים של התגנבות, ואת ההמחסור באקשן, למי שחיפש, מצליחים לטשטש האלמנטים העיקריים במשחק שמצליחים להעביר אל המסך את האימה, הפחד, ההישרדות.

Alien Isolation review 03

תיתקלו ברובי ציד ואקדחים וסוגים של כלי נשק אחרים ככל שתתקדמו דרך התחנה, אבל הם בעיקר יעילים נגד בני אדם. קחו את ג'ו העובד (Working Joe), רובוט שהוא פועל במפעל שיכול להיות ידידותי אל בשניה יכול להיות האויב שלכם, על מנת להרוג אותו נדרשות כמה וכמה פגיעות ראש עם השק חם, ואם תנסו להרוג את הטורף עם נשק, אגלה לכם שהוא למעשה חסין לכדורים.

כמה שזה נשמע משעמם, חלק גדול מהמשחק תצטרכו לבלות בתאי מחבוא (לוקרים), להסתתר מתחת לשולחנות, להתחמק דרך פתחי איוורור, עם הזמן, אתם מבינים שמדובר בהישרדות. אם בכל זאת תרצו לקחת רובה ולהתחיל לרסס אויבים, תבינו מהר מאוד שהחייזרים רגישים לסאונד של יריות והם ירוצו במהירה למיקום שלכם וישחטו אתכם בלי להניף זנב…

Alien Isolation review 05

מצד שני, תהליך הלמידה במשחק מביא איתו גם כמה רגעים רבים של תסכול. לדוגמא, בשלבים מוקדמים של המשחק, בלב תחנת החלל, ההתגנבות עצמה לא כל-כך ברורה, ואתם לא כל-כך מבינים מה לעשות כדי להמשיך הלאה. באחת המשימות לפני שפגשתם לראשונה את הטורף (המכונה בסדרה Xenomorph) עליכם להתגנב בחשיכה מול שורדים אחרים (אויבים), לעקוף אותם איכשהו, אבל להם יש נשק חם ולכם פטיש, פנס וערכת ריפוי (MedKit), והניסוי והטעיה, במקרה שלי, לפחות 15 פעמים במשימה ההיא, עשוי לתסכל לא מעט גיימרים.

זה לא טלפון, זה טרמינל לשמירת משחק
זה לא טלפון, זה טרמינל לשמירת משחק

השמירות שנעשות באמצעות כרטיס שמועבר בטרמינלים שממוקמים במרחקים יחסית קצרים אחד מהשני, מאפשרות לכם לנהל את קרב ההישרדות בצורה מסודרת ככל שהמשחק מתקדם והעלילה מתפתחת, הוא מצליח לשאוב אתכם פנימה והפעולות שתעשו בהמשך יבוססו על עקומת הלמידה החצי מתסכלת, שבסוף משתלמת.

גרפיקה ועיצוב

עיצוב המשחק יפייפה בגרסת ה PS4, בה שיחקתי, ואני די בטוח שעל גבי PC הוא נראה לא פחות טוב. ניכר שחברת The Creative Assembly לקחה את הפרויקט הדי חדש לה, למקום הכי רחוק שיכלה.

זה מתחיל מהמנוע הגרפי שפותח מהיסוד בכדי לספק את כל האפקטים המתקדמים וזה נמשך גם בעיצוב האמנותי המדהים של סבסטופול (Sevastopol), שחזור סבסטופול ושימוש נכון במודלים מרשימים של תאורה.

Alien Isolation review 07

זה לא שהמשחק נראה כמו קרייסיס באפילה, אלא המנוע החדש שלו מצליח ליצור טקסטורות יפות ולשדר בכל מקום: איכות. איפה שלא תסתכלו, נעשתה כאן עבודת קודש: אורות מהבהבים, דלתות אוטומטיות תקועות, כבל זורק ניצוצות חשמל מפנלי תחזוקה, עשן סמיך, מסדרונות אפלים, גרפיטי מייאש על קירות, פרסומות ויש גם אנימציות יפות.

Alien Isolation review 02

ג'ו-רובוטיקה
ג'ו-רובוטיק

פסקול וסאונד

חברת 20th Century Fox, בעלת הזיכיון לסרטי הקולנוע של סדרת הנוסע השמיני, סיפקה ליוצרי המשחק את הפסקול של הסרט המקורי, שחלקים ממנו הגיעו למשחק החדש. הפסקול מספק לצד עיבודים תזמורתיים, כמה רגעים מצמררים מלווים בצלילים שיגרמו לכם לשקשק. המשחק מגיע עם  מנוע צליל דינמי שגורם למוסיקה ולאפקטים הקוליים להשתנות על בסיס פעולות השחקנים.

עיצוב האודיו של המשחק לא נופל מהעיצוב החזותי שלו. ההשפעה מהסרט המקורי נותנת אותותיה ומדובר בעבודה יוצאת דופן והשקעה עד לפרטים הקטנים. הצלילים הכי קטנים של מתכות חורקות, אזעקות, פתיחה וסגירה של דלתות אוטומטיות, צעדיו של הטורף, פעולות במחשב, ועוד ועוד צלילים שהופכים את החוויה למשהו שלא תשכחו בזמן הקרוב. הקלטות האודיו שתאספו ותאזינו להם יזכירו לכם מעט מהאווירה של ביושוק הראשון

ההמלצה לשחק עם זוג טוב של אוזניות, תקפה לז'אנר באופן כללי, אך במקרה זה מדובר בפריט חובה.

[divider]

Alien Isolation DLC  Crew Expendable

אם כל זה לא הספיק, אציין שלשמחתי קיבלנו את מהדורת Nostromo Edition שמכילה את ההרחבה Crew Expendable, ובלי יותר מדי ספוילרים, זו הרחבה שכל מעריץ Alien בכל מקום בעולם יתלהב מעצם קיומה: כניסה לנעליה של אלן ריפלי, דאלאס או פארקר ובילוי בסצנות מרכזיות מהסרט המקורי, על סיפפונה של נוסטרומו כולל קריינות חדשה מארבעת השחקנים הראשיים. 

https://www.youtube.com/watch?v=trPIYFR-zAk

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
4 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

נראהבאמת מעניין. חחח אני זוכר שפעם ראיתי את Alien ובכלל לא ידעתי שזה הנוסע השמיני. בכל אופן השם שלו בעברית הרבה יותר טוב.

חשבתי לא לקנות בהתחלה. אבל אחרי הביקורת הזו אני חושב שאני משנה את דעתי

תודה רבה!

תודה רבה על הביקורת!
קראתי המון ביקורות למשחק ולמרות ציונים נמוכים של IGN ו GS קניתי אותו
ואני לא מתחרט לרגע זה משחק נוסע השמיני אחד הטובים בכל הזמנים!
עשיתם לי את היום עם הציון -_-