אותה גברת, הפעם קצת אחרת: השנה Call Of Duty מחדש

CoDStoryTrl03-610

במשך כמה שנים עכשיו, משחקי Call Of Duty הגיעו עם קצת עייפות צינית, התחושה הזאת, שלמרות שיש זמני פיתוח מספקים ולמרות שיש מספיק משאבים כל שנה לשחרר משחק חדש, המותג פשוט לא משתנה מספיק כדי להצדיק משחק נוסף בסדרה. השאלה האם המבט הפסימי הזה על מותג בשווי מיליארדי דולרים היא מוצדקת נתונה לויכוח. אבל קשה שלא לבקר את הסדרה במיוחד ששנה שעברה ה"חידוש" שהמשחק הבינוני משנה שעברה, Ghosts, הכי התגאה בו היה אינטלגנציה המלאכותית של הדגים באוקיינוס.

זה לא אומר שלמשחק היו כמה הברקות, לדעתי ריילי הכלב היה תוספת מעולה לקמפיין לשחקן יחיד, והמולטי כמובן הציע את המשחקיות הקצבית הרגילה של COD ביחד עם כמה שינויים קוסמטיים. אבל באופן אישי, אפילו שהרבה יכולים לראות את COD כמשחקים כפיים, משחקים כמו Titanfall ו-Destiny מעמידים את המשך הקיום של COD בסכנה, הרלוונטיות שלו בדור הנוכחי מוטלת בספק וזה רק עניין של זמן עד ש-COD פשוט יעלם מעונת הסתיו של משחקי הוידאו.

אבל אז, אולפן חדש, צעיר, עם כשרונות מיוצרי סדרת Dead Space, חשף את Advanced Warfare. ואם חשבתם ש-Black Ops 2 דרש קצת השעיית ספק, אז Advanced Warfare הוא מדע בדיוני בכל רמ"ח אבריו. הטריילר הראה חיילים לבושים בחליפות רובוטיות שמעניקות להם כוחות על-אנושיים. היו שם אופנועים מרחפים, היו שם גאדג'טים שסרקו חדרים שלמים והבליטו אויבים,היו שם חיילים שהופכים לבלתי נראים. ואת קווין ספייסי, מרונדר בגרפיקת הדור הבא שהבטיחו לנו עוד מהמשחק הקודם, נואם נאום על דמוקרטיה.

המותג פשוט הפך לסרט מדע בדיוני הוליוודי עתיר תקציב בשנה אחת, פתאום אנשים נהיו פתוחים לרעיון שהפעם זה באמת הולך להיות שונה מהאחרים. ומי יודע, אולי הוא גם יהיה טוב. נשים את הבדיחות על זה שזה משחק ילדים שיותר מדי דומה לשאר המשפחה שלו, אני לא חושב שראיתי משחק COD שמקבל מעט מאוד תגובות סרקסטיות.

אתמול, אקטיויזיון ערכה אירוע מיוחד בגרמניה שחושף במלוא הדרו את המולטי של Advanced Warfare והנה כל המידע שאספתי ממנו:

  • קודם כל, השנה הצורה שבה שווק כל המשחק הרגישה יותר אמיתית, הפעם אקטיויזיון לא חילטרה לנו את השכל במטרה למכור לנו משחק חדש אבל רק יפה יותר. Advanced Warfare לא נראה כמו משחקי COD אחרים, כמובן שיש שם את ההרגשה של משחק יריות כמו שרק COD יודע לעשות, אז אם אתם שנאתם את COD לפני, אין סיבה שתתרשמו מ-Advanced Warfare. אבל כן נראים מספר שינויים, חלקם שמים דגש מיוחד על החליפה הרובוטית של החיילים שנותנת למשחק הרגשה מרעננת.
  • מצד שני, שום דבר ממה שרואים באמת מחדש את הז'אנר. אם שיחקתם במשחקי יריות אחרים, אז יש מצב שכבר אתם יודעים איך לשחק ב-Advanced Warfare, למרות שהמשחק החדש מביא אלמנטים חדשים למותג, המכניקות שהוא מציג מעוררות השוואה ל-Crysis. בצד החזותי, מבחינת עיצוב ואסתטיקה יש משהו שמזכיר שם קצת את Mass Effect, הנה תמונה מעולה שמדגימה את זה:

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

  • בואו נדבר קצת על החליפות האלו: הם נקראים שלדים חיצוניים. והם, כמו רוב הנשקים במשחק הזה, מתבססים על מחקרים אמיתיים ואבי טיפוס. השלדים האלו מאפשרים לנו לעשות כל דבר שהחליפה בקרייסיס עושה. כלומר: לקפוץ גבוהה מהרגיל, להתחמק במהירות, להחליק על הרצפה, לרוץ יותר מהר וגם להדבק למשטחים מסוימים. כמובן שהחליפה, כמו בקרייסיס, מאפשרת יכולות פסיביות יותר. מגן מיוחד, יכולת להבריא מחדש (זאת אומרת, יותר מהר), יכולת להיות בלתי נראה וגם יכולת לרחף. בנוסף, מערכת "גביעים" שמיירטת טילים ורימונים קרובים אליכם, ברוח המצב הביטחוני, נקרא לה "מעיל רוח" או "כיפת ברזל" מה שבא לכם. לבסוף, יכולת לחשוף אויבים קרובים אליכם, לראות אותם מעבר לקירות וכו'. כל זה עם תצוגת משתמש מאוד מגניבה ועתידנית.
  • COD ידוע במשחקיות הקצבית והמהירה שלו, זה לא יכול להיות יותר קצבי ומהיר נכון? טעיתם, עכשיו אתם יותר גמישים, רצים יותר מהר והמפות עכשיו אנכיות ובעל שכבות מרובות. מעתה לא תוכלו "להתקמפר" באיזה פינה במפה, כי יש סיכוי סביר שהאויב יגיע הפעם גם מלמעלה. בנתיים נחשפו 4 מפות: מפה מושלגת באיזה בסיס סופר סודי ששמה Biolab, מפת כלא חרוב בשם Riot, מפת טרמינל מעלית חלל שנקראת Ascend, ומפת בונקר נטוש בסן פרנסיסקו בשם Defender.

  • מבין כולם, Defender הייתה הכי בולטת – היא מתרחשת בבונקר שממוקם ליד גשר הזהב בסן פרנסיסקו, ומדי פעם, יש אירוע דינמי שמשנה את מהלך המשחק: צונאמי עצום יכה במפה, והגלים יכולים להטביע שחקנים חסרי ריכוז, ושחקנים חדים יכולים לנצל אותו אסטרטגית (למשל, לשחות במים במטרה לארוב לאויב). לא לכל מפה יהיה אירוע דינמי כזה, אבל לחלק כן. חוץ מזאת, גם Biolab נראת מפה נחמדה, ארגזים גדולים שמכילים כל מני כימיקלים נוזליים יכולים לשמש את השחקנים אסטרטגית. השחקנים יכולים לנפץ את הארגזים וכל מי שהנוזל יפגע בו יחטוף נזק רציני, נשמע די מעצבן, אבל זה מוסיף ערך מוסף.

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

  • מערכת השלל – מערכת חדשה המאמצת את הסגנון של TF2 ושל Mass Effect 3, מדי פעם השחקן יכול לקבל ארגז ציוד, עדיין אפשר לעלות רמות ולקבל נשקים חדשים וכל מני, אבל הפעם גם אפשר להשיג פריטים בלי קשר לרמה, מקבלים אותם על בסיס זמן משחק והשלמת אתגרים במשחק. ככל שאתם משחקים יותר, תקבלו יותר. ארגזי הציוד מגיעים ב-3 דרגות של נדירות, ויתנו לשחקן נשקים/שיפצורים לנשקים, ציוד קוסמטי לדמות, ו"תגבורות" שהם בעצם כמו Scorestreaks, רק בפרופיל נמוך יותר. זה דומה מאוד למערכת הקלפים ב-Titanfall למי ששיחק. רק יותר אקראי. ברגע שקיבלתם "תגבור" אתם חייבים להשתמש בו בסיבוב הבא, האולפן לא מעוניין שאנשים ישמרו את התגבורות שלהם רק כדי שהם ישתמשו בכולם בקרב אחד ויוציאו את המשחק מאיזון. בכל אופן אל תצפו לקבל מלא כאלו, הם יחסית נדירים במשחק.This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up
  • סלדג'האמר אומרים שבמשחק יש מלא דברים, יש לפחות 350 נשקים להתאמה אישית ישר מהניילון, ויש אלפי דברים שמקבלים במשחק עצמו.
  • הודות למערכת השלל החדשה, יכול לצאת מצב שבו שאם תעלו רמה אתם תקבלו נשק שהוא בסדר, אבל גם תקבלו דרך ארגז ציוד למשל חלק לנשק שיקחו אותו לשלב הבא. יהיה מעניין איך זה יעבוד מבחינת איזון משחק, כי זה יכול להיות ממש מגניב אם זה עובד לטובתך, אבל שזה עובד נגדך אתה תרגישו קצת לא נעים לשחק בגלל שאין לכם מזל.
  • נשקי לייזר – אחד מהתוספות המובנות מאליו שבאות עם משחק עתידני, הנשקים האלו נשמעים הכי מדע בדיוני שבעולם, אבל האולפן טוען שהם מבוססים על מחקר מדע אמיתיים. הנשקים האלו לא דורשים טעינה ואין להם תחמושת, אבל הם כן יתחממו די מהר, והם נשמעים ממש כבדים ולכן הם לא נשמעים כל כך יעילים במיוחד שעכשיו השחקן גמיש וקצבי יותר מאי פעם.

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

  • הפעם השקיעו מחשבה רבה בעיצוב דמויות – ניתן לעצב את הדמות עם כל מני פרטי ליבוש כמו משקפיים, כפפות ומגני ברכיים. יש חופן של דמויות סטוק כולל דמויות נשיות. כפי שזה נראה ניתן ממש לבטא את האישיות שלך דרך עיצוב הדמויות. הוא יכול להיות קשוח ומגניב או דוש מגעיל. לדוגמה: ניתן להלביש את הדמות בשלד חיצוני עם סימני שריטה שמעידים על מספר ההריגות שלכם, או גרפיטי או תגים, שגורמים לדמות להרגיש הרבה יותר אנושית. יש גם לובי וירטואלי שמרנדר את החיילים של השחקנים באופן מלא, ככה שכולם יכולים להחמיא לכם על הדמויות.
  • מערכת ה-Pick Ten ממשחקי COD קודמים שאיפשרה לבחור 10 אלמנטים שונים ללחימה? היא הוגדלה ל13 אלמנטים, כמו פעם אתם בוחרים את ה-Scorestreaks, הנשקים, רימונים, והפרקס בנוסף ליכולות השלד החיצוני שלכם. לכל אלמנט ויכולת יש מחיר של מספר נקודות מסוים, ניתן לבחור כמה אלמנטים מאותה קטג' כל עוד אתם לא עולים על 13 נקודות. מה שמעניק חופש תמרון והתאמה לסגנון המשחק שלכם.
  • ה-Scorestreaks שודרגו גם הם. נגיד שיש לכם Scorestreak שמאפשר לכם למקם מכונת ירייה אוטומטית לאחר שקיבלתם 600 נקודות, ניתן לשדרג את היכולת הזאת  אם תוסיפו גם רובה שיורה טילים, המכונה תעלה עכשיו 700 נקודות אבל הוא יהיה יותר טוב. Scorestreaks אחרים יהיו בעלי יכולות אחרות ושונות. בנוסף לכך יהיו Scorestreaks שיתופיים. כלומר שמאפשרים ליותר משחקן אחד לתפעל אותם. נגיד אתם מקבלים Scorestreak שהוא מטוס, אתם תקבלו הודעה בסגנון "לחצו X לסיוע" ופתאום אתם גם במטוס, לא תוכלו לשלוט בפונקציות הראשיות, אבל כן תוכלו לסייע לשחקן השני שקיבל את ה-Scorestreak. אישית אני לא רואה אם שחקני COD ישתמשו בזה, כי משחקי COD מעודדים דווקא משחקיות של כל אחד לעצמו מאשר עבודת צוות, אבל מי יודע, אולי זה שינוי מתבקש.
  • בנושא הפרקס, הקלאסיים חוזרים, בנוסף עם כמה חדשים שקשורים לשלד, למשל כאלו שנותנים לכם יכולת לירות בזמן ספרינט או החלקה, או כאלו שנותנים לכם אקסטרה בטרייה ואפשרות להתגנב במפה. כל אלו תופסים מקום במערכת ה-Pick 13

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

  • יש עכשיו מטווח שמאפשר לכם לירות במטרות דיגיטליות. באפשרותכם למשל לראות איך הדמות שלכם מתפקדת בקרב מבלי להכנס למשחק אמיתי. לא הפיצ'ר הכי מרגש, אבל נשמע שימושי.
  • יש 12 מצבי משחק שונים, אבל לא הראו את כולם. עד כה יש את הקלאסיים של Team Deathmatch, Domination, Kill Confirmed, Capture the Flag, Search and Destroy ו-Hardpoint. יש כמה חדשים כמו Uplink שבו קבוצות נלחמות על מל"טים לוויניים. ניתן להחזיק בהם, להעביר אותם לחברי צוות ואפילו לאויב כדי לנטרל אותם מנשקם לזמן מה. Momentum הוא מצב משחק גם חדש שבו שחקנים שולטים באזורים מסוימים במפה, וככל שיש לכם יותר אזורים והריגות ככה מד הממונטום שלכם מתמלא, זה נשמע כמו רעיון נחמד, אבל לא ראינו אותו בפעולה.
  • לבסוף, המשחק נראה ויזואלית טוב יותר, לא ברמה של Destiny למשל, או משחקים אחרים שיוצאים השנה. כמובן שכנראה האולפן נאלץ להקריב קצת מאחר והוא יוצא גם לדור הקודם, אבל עדיין, המשחק נראה טוב, במיוחד בהשוואה ל-Ghosts.

אז כן, ל-Call of Duty החדש יש הרבה מה להציע, אבל אני לא יכול באמת לדעת איך המשחק מתפקד כי לא שיחקתי בו, לרוב יש הבדל עצום בין מה שרואים בסרטונים הערוכים והמרגשים של המשחק לבין מה שיש במציאות ואיך אנשים מתמודדים איתו.

בשבוע הראשון של צאת המשחק אני די בטוח שאפילו שחקני ה-COD הכי כבדים יאלצו לתכנת את עצמם מחדש ולקחת בחשבון את כל נושא האנכיות וגמישות השחקנים, המשחק עצמו נראה שעדיין בנוי הרבה על זריזות וזמן תגובה, אבל יש לו אלמנט אסטרטגי יותר עם מכשירים חדשים ושלדים חיצוניים שיכולים לשנות טיפה את שדה הקרב.

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

Advanced Warfare מנסה מלא דברים חדשים, משהו מסקרן קרה פה: נראה ש-Call of Duty לא נח על זרי הדפנה שלו,  כאילו Sledgehammer, רעבה להזכיר לכולם למה COD הוא הילד הפופולרי בשכונה. בדור הקודם רבים ניסו להוריד את COD מראש הטבלאות. אבל הפעם הגיעה הזמן ש-Call of Duty ילמד ממשחקים אחרים, אפשר לראות קצת Crysis במשחקיות עם חליפת השלד, המשחקיות האנכית והצורך התמידי הזה להשאר בתנועה מזכירה טיפה את Halo, והרובוטים הגדולים הם בבירור Titanfall. אנשים עוד יהיו צינים בקשר לזה. אבל Sledgehammer תזכר בזכות זה שהיא ניסתה להרים את הכפפה ולקדם את הסדרה קדימה מהמקום שבו הייתה בו שנים, אפילו מילולית – הסדרה מתרחשת בעתיד מדע בדיוני דיסטופי.

בזמן הקרוב זה לא שאנחנו נהיה במחסור של משחקי יריות, Advanced Warfare לא מחדש שום דבר בז'אנר או ממציא אותו מחדש, אבל הוא כן מרענן ומביא חידוש נדרש למותג די עייף, שאולי עשוי לתת לו מרץ לעוד כמה שנים בהמשך. יש לי הרגשה אופטימית לגבי העתיד של הסדרה אחרי Advanced Warfare. והפעם האחרונה שהייתה לי הרגשה כזאת הייתה ב-Modern Warfare.

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

This Year, Call of Duty Might Actually Shake Things Up

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
9 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

תודה רבה על הכתבה.

לא יודע…זה נראה לי too much.

איפה הימים שהיית בוחר נשק, שלושה perks ויאללה מכות?

הסתיימו די מזמן
מי כמוך יודע?
🙂

כתבה מעולה למרות שלי אישית לא בא על כל העתידניות הזאת
נראה לי זה ה-COD הראשון שאני לא אקנה בכלל

אתה תקנה, אני בטוח

כתבה מקצועית. כיף לקרוא.

כתבה מעולה ומקצועית!!

כתבה מצוינת!
נהניתי מאוד לקרוא, תמשיכו להיות אתר גיימינג מספר 1 בישראל!
השחקן מחשב אני די מאוכזב מחוסר ההתייחסות ל pc

במילה אחת WOW, כל הכבוד על הכתבה! נהנתי לקרוא!
רק 2 דברים עדיין מאכזבים אותי..
1) השרתים הייעודים שעוד הבטיחו בGHOSTS.
2) המצב התחרותי (בPC בעיקר).
לצערי אין מילה אחת שנאמרה מהם על זה..