ביקורת משחק: Tropico 5

tropico-5-ביקורת-משחק
אחרי חודשים של ציפייה למשחק החמישי בסדרה של האיים הטרופיים, המשחק יצא, ואחרי שבועות, כלומר, חג שבועות, יש לנו ביקורת.

אם נותנים לכם לנהל מדינה, כשיש לכם ביחד עם זה כוח מלא, כלומר, דיקטטורים, מי תחליטו להיות?
יש לכם 2 אופציות: המנהיג הדגול, האהוב והנערץ, שמקשיב לעם ופועל על פיו, או דיקטטור אכזר שהכוח עלה לו לראש.

Tropico 5 יצא לראות אור בזמן שהתחרות בז’אנר סימולציית בניית ערים כמעט ולא קיימת, מאחר והמשחקים הגדולים יותר בתחום, כמו SimCity ו-Cities XL האחרונים, יצאו מזמן. המשחק הזה ממשיך את המסורת של הסדרה עם פיצ’רים שנשארו על המפה, ומגדיל את התוכן עם הכנסת פיצ’רים חדשים כמו מצב מרובה משתתפים.
ב-Tropico 5, כבכל הסדרה, להתנהג כחלאת אדם, לא רק נותנת לעשות כסף קל בחשבון השוויצרי האישי שלנו בתור אל פריזדנטה, אלא גם לעתים האפשרות היחידה לשליטה מלאה במדינה ולגרום לה לשגשג.

Tropico 5 0
מעניין מה במשפחת קים יחשבו על הביקורת.

“אז יש לנו ארץ…”

בתור אחד שכבר מכיר את המשחק ויודע אותו היטב, עברתי את הטוטוריאל לרענון, בכל זאת, עבר די הרבה זמן מאז נגעתי בפעם האחרונה ב-Tropico 4, והוא יעיל.
עם פתיחת המשחק, יש לתת תקציב גדול למתחם הנקרא “Teamsters Office”, האנשים שעובדים שם אחראיים על כל היבוא והיצוא מהמדינה, אם אנחנו רוצים שהם יעבדו במלוא המרץ זה משכורות גדולות, כך הם יותר יעילים והאוצר רק מרוויח מהעסק. בבנייה, של כל מבנה, ניתן לתת לפועלים לעשות את העבודה, או לשלם אקסטרה כסף, והמקום ייבנה תוך מספר שניות מעצמו; אני אישית לא משתמש בזה בכלל, זה בזבוז כסף מבחינתי, ועוד משהו שמשפיע על המשחק (הדבר שימושי לשלבים שאחרי הקולוניזציה, אחרי המהפך) הוא הצבא, צריך לשמור על נאמנות גבוהה בקרב החיילים.

TROPICO

הדיקטטור שאנחנו נשחק הוא חלק ממשפחה גדולה, שושלת, וכאן אני מתחיל בעצם למתוח ביקורת על המשחק: מערכת הדינסטיה במשחק. תחילה, אנו בוחרים את שם המשפחה, אבל שלא כמו במשחק הקודם אין בידינו את האפשרות לבחור שם פרטי חופשי, ומגוון השמות הפרטיים לא גדול כלל. בכל משפחה ישנם עד שבעה אנשים, זכר או נקבה, והם כולם חולקים חשבון בנק שוויצרי משותף. מה עושים עם הכסף בחשבון? קונים יכולת. מה זו היכולת אתם שואלים? ובכן, יש שני סוגים, האחד יכולת ניהול שעליה אסביר מאוחר יותר בביקורת, והסוג השני הוא יכולת גלובלית. יכולת גלובלית פעילה כאשר הדמות היא הנשיא. לי למשל יש דמות בעלת חמישה כוכבים (משמע עברה ארבעה שדרוגים) כשהאישיות שלה היא “Cheapskate”, מה שנותן לי הנחה בת שישה אחוזים על כל בנייה בעיר.

tropico_2

ובחזרה לקמפיין: בשלב הקולוניזציה, תקופת זמן שלטוננו אורכת לפי הזמן שמלך אנגליה מקציב לנו ואם אנחנו ממלאים בקשתו, הוא בטוב לבו מקנה לנו עוד חצי שנה, שנה.
אך שימו לב, יש פעמים שהמלך מבקש דברים כמו מטע של סוכר, ואם מתבלבלים ובוחרים בסוג אחר של מטע (יש שמונה סוגים לצורך העניין) זה לא ייחשב גם אם משנים את הסוג אחרי הבנייה. במהלך העידן הזה, יש צורך בחיזוק מערכת היחסים עם המלך עד הרגע שבו יש מספיק כסף בקופת המדינה (10 אלף דולר) להכרזת עצמאות, או מספיק צבא כדי להלחם בצבא הבריטי.  הבקשות של המלך לפעמים מוגזמות, כמו לשלם אקסטרה מס, חמש אלף דולר מינימום, עשר אלף דולר ואז הוא מאריך את המנדט, או לא לשלם בכלל, ואז זה מערער את היחסים איתו, זה אף פעם לא טוב. כדי להתקדם בקמפיין מה שצריך זה להכריז עצמאות ולהיפרד לשלום מהאימפריה, כדי לעשות זאת, חוץ מהצבא או הכסף, יש צורך ב51% או יותר תמיכה מהתושבים.
כשאנחנו מרצים את המלך, הוא מחליט להעניק לנו מתנה לבחירתנו:
Tropico 5 1

חוץ מהמלך, יש עוד קבוצה שמבקשת דברים בתמורה לדברים אחרים, קבוצת ‘המהפכנים’, הם בד”כ מבקשים דברים יותר זולים, ומשתלמים, שלא כמו המלך שחושב בעיקר על עצמו, אלו הדברים המוצעים:
Tropico 5 2

אני אישית הולך תמיד על Import Revolutionaries, כי אנשים משכילים בשלב המושבה הם חיוניים למהפכה, הם מהפכניים, אנחנו צריכים שאנשים אלו יהוו את רוב האוכלוסייה, כדי להגיע ל-51% או יותר תמיכה וחוץ מזה, הם אנשים שיכולים לעבוד בספריה (איתה חוקרים טכנולוגיה). המאבקים בין המהפכנים לאימפריה הם לא קטנים, לפחות לא מהצד של המהפכנים, שזה פעם להרוג מספר אנשים במדינה שתומכים בבריטניה, ופעם זה דרישה להעלבת המלך, במקרה שלחתי את פנולטימו לשיר למלכה.. תגלו מה קורה אם תשחקו בעצמכם כי זה חתיכת ספוילר. (פנולטימו, אגב, הוא היועץ של הנשיא).

Tropico 5 3
מחווה ל”הדיקטטור הגדול”. הסרט לא פחות גדול מהדיקטטור.

“שלוש ארבע ולעבודה…”

בראשית ברא אל פרזידנטה את התעסוקה. החלק הכי חשוב בכל מדינה, זה הכלכלה, כסף (טוב, אחרי צבא, בריאות, חינוך, יחסים בינלאומיים, מדע, אהבה, נו, הבנתם את הנקודה) וגם ב-Tropico 5, בשביל לפתח את המדינה יש צורך בכסף, אבל אציג קודם לכן את הצורך של האזרחים שלנו בתעסוקה, אנחנו הרי לא רוצים שתהיה מצוקת דיור חלילה, אנחנו צריכים לחשוב עם ראש אסטרטגי. רוב האנשים במדינה, בדרך כלל, הם לא אנשים משכילים במיוחד, ולכן ההכנסה שלהם לא גבוהה, אז הם לא יכולים להרשות לעצמם לגור בדירת יוקרה מול הים, מסיבה זו צריך לבנות Country House-ים, מבנים המתאימים עד הבחור המסכן שאוסף את הזבל ברחוב, אבל מה אם.. הבחור שאני מדבר עליו הוא מרושש, מובטל, שאין לו עבודה?, אם אין לו עבודה זו לא אשמתו שלא הלך לבי”ס כל בוקר, זו גם לא אשמת אמא שלו שלא צרחה עליו ללכת לשם, זו אשמתנו, אולי שכחנו לבנות ב”ס, או שפשוט לא בנינו מספיק מקומות תעסוקה.

BANK

איך אנחנו בודקים את הנושא? נכנסים ל-Almanac, ועוברים ללשונית Population, צריכים שה-Unemployed (מובטלים) ו-Open Jobs (משרות פנויות) יהיו כמה שיותר חופפים, אם יש מובטלים אז יש צורך בפתיחת עסקים, ואם יש יותר עבודה מאנשים ללא עבודה, או שנסגור את הבסטה, או שנביא עובדים זרים, מה שעולה כסף. כבכל מקום אורבני, צריך כביש ראוי לנסיעה ממקום למקום, מערכת הכבישים נשארה כמו בטרופיקו 4, המערכת לא חודשה מהמשחק הקודם ונשארה מעצבנת, היא לרוב לא נוחה וקשה לבנייה כפי שהשחקן רוצה.

TROPIKESEF

בניית מקומות תעסוקה תלויה ישירות בטכנולוגיה, עם טכנולוגיה חדשה ניתן לפתוח מבנים חדשים. בתחילת המשחק, ללא טכנולוגיות, יש מספר מבנים הכרחיים: מטעות, חוות, רציפים, וכריתת עצים. כדי לספק לאזרחים מזון מספק, יש צורך בבניית מטע של תירס לכל 100 איש (או מטע תירס משודרג לכל 50 איש נוספים, שדרוג מטע תירס עולה 2,000 דולר, אבל חוסך בזבוז של מקום על מטע נוסף). מיקום הבנייה של מטע או חווה הוא חשוב, ככל שהשטח ברשת שמופיעה כשבונים אותן  יותר ירוק, כך הבונוס באפקטיביות יותר גדול (עד 45 תוספת).

TROPISCHNIZEL

אל תדאגו אם השטח צהבהב, במקרה כזה פשוט אין בונוס, אך יהיה פעיל כמו שצריך. לצד מטעים וחוות, יש את מבני הליברליות, כמו עיתון ותחנת טלוויזיה, אז ככל  שהשטח יותר אדום, סימן שחסר שם ליברליות וצריך לבנות את מבנים אלו שם; בד”כ אלו מקומות שבהם יש מבני צבא. יש בעיה קטנה ביחסים של תעסוקה-מגורים, אנשים אוהבים את הבתים שלהם ממש קרוב לעסק, גם אם יש בית פנוי ברחוב ליד, שמתאים למצב הכלכלי במשפחה, אתם תראו שיש ביתן של הומלסים ליד העסק, אז צריך להקפיד לשים ליד מקומות עבודה מבני מגורים, ולא רחוק מהם.

SHACKS

ומה עם הצבא, איך הוא קשור? במקרי מלחמות, או פשיטות פיראטים, צריך שהצבא יהיה קרוב, הם לא באים על סוסים או רכבים, וגם הטנקים איטיים כמו.. טנקים, אם לוקח לצבא זמן להגיע לקרב, האויב פשוט וקל ינצח, מפני שניצחון האויב הוא הריסת המטרה (במקרה שלנו, כל מטרה של אויב היא מבנה שמעסיק אנשים). אם יש מגדל שמירה, זו תהיה המטרה הראשונה שלהם, ככה שצריך לבנות את המבנים הצבאיים, כמו מבצרים ומחנות צבאיים לידם. מה שכן, לא לבנות מבנים צבאיים כל כך קרוב למקומות מגורים, הדבר מוריד את רמת הליברליות משמעותית, וגורם לנשיא שלנו לאבד תמיכתו בקרב הליברלים.

TROPICO ARMY

מה שמכניס הכי הרבה כסף, זו התעשייה, בתעשייה יש שני ענפים, תעשייה רגילה, ותעשיית יוקרה ומותרות. בתעשייה הרגילה יש מפעלים לטקסטיל, שימורים, מתכת, רהיטים וחברת אופנה, ככל שהזמן עובר, והטכנולוגיה יותר טובה, ככה הדרישה ממפעל למפעל גודלת, לשם השוואה, מפעל טקסטיל צורך כותנה וצמר, ומייצר מחומרים אלו ביגוד, וחברת אופנה צורכת ביגוד ומייצרת הלבשה יותר יוקרתית.

tropico industry

בתעשיית המותרות, המפעלים יותר יקרים, הם צורכים חומרים יותר יקרים, המפעל הראשון שניתן לבנות הוא מפעל לסיגרים, שמייצר את הסיגרים מטבק, ושוב, לשם השוואה, המפעל האחרון שניתן לבנות, הוא מפעל אלקטרוניקה, שמייצר חלקים אלקטרונים מזהב ובוקסיט. לא בכל אי יש בוקסיט או אורניום, ולכן יש מרכיבים שתצטרכו לייבא ממקומות שונים. פיצ’ר חדש שנוסף, זה יכולות של ניהול, יש מגוון סוגים של מנהלים ודי אהבתי את זה, אני יכול נגיד להביא לאיש איכות סביבה לנהל מפעל, ורמת הזיהום הנפלטת ממנו תרד משמעותית. חשוב לזכור כי יש עסקים רווחיים, ויש עסקים.. שמפסידים או מרוויחים פחות, אבל גם אלו שמפסידים ומרוויחים פחות מעסיקים את האזרח הקטן, צריך להתחשב בו.
אוי נו על מי אני עובד, בתור דיקטטור לפי הספר, אני פשוט זורק את העסק לכל הרוחות ובונה משהו יותר יעיל ורווחי.

Tropico 5 4
העיר והדיקטטור. much like היפה והחיה.

[divider]

 

Review Overview

קמפיין - 8
משחקיות - 8
גראפיקה - 7.5
סאונד - 8.5
מולטיפלייר - 7

7.8

המשחק מהנה לאורך כל הדרך, לא המשחק הכי גדול שיש, אבל בהחלט משחק כיפי וזורם, עם הומור משעשע, ומורכבות של אסטרטגיה קלילה. משחקי המולטי קצרים מאוד יחסית למשחקי אסטרטגיה שזקוקים להרבה זמן, וזה נובע מפני שאין אפשרות לשמור.

User Rating: 3.88 ( 6 votes)
1 2 3 4העמוד הבא

כתבות באותו נושא

מערכת התגובות
התראה
4 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

למה אף אחד לא עורף את הכתבה הזאת? ממש קשה לקרוא אותה. ניסוח בעייתי ושימוש מוגזם בפסיק במקום בנקודה. עשה לי סרטן בעיניים

הלקוח תמיד צודק. נערך ואני מקווה שיותר קריא 🙂

למה אף אחד לא עורך את התגובה שלו?
קשה להחליף ף’ ב-ך’?

תודה רבה, עשית לי חשק לשחק במשחק 🙂