ביקורת עכבר גיימינג- SteelSeries Sensei [RAW] Heat Orange

SteelSeries-Sensei-ביקורת-עכבר-גיימינג

מה צריך עכבר גיימינג בשביל להיות טוב? האם זו צורה המותאמת לכף ידו של המשתמש, תאורה מיוחדת, או שלל לחצנים המפוזרים לאורכו ולרוחבו של העכבר? התשובה של סטילסיריז היא הסנסיי רו, עכבר שגאונותו היא בפשטותו. אך האם פשוט וטוב הוא מספיק טוב בעידן שבו עכברי גיימינג הולכים ומשתכללים מעל ומעבר לעכבר המשרדי הפשוט למראה?

לפני מספר שבועות סיקרנו את אוזניות הSiberia V2 Heat Orange של חברת סטילסיריז, השבוע אנחנו חוזרים עם עוד ביקורת מאותה סדרת המוצרים- הפעם זהו תורו של העכבר.
בניגוד לאוזניות הסייביריה היט אורנג' אותן בדקנו בביקורת הקודמת, אשר היו מעט משוכללות יותר מהדגם הבסיסי, העכבר אותו אנו בודקים השבוע, הSensei [RAW] Heat Orange (אשר מעתה יקרא, בעיברות קלוקל, הסנסיי רו היט אורנג'), זהה לחלוטין לדגם הסנסיי רו הרגיל, מלבד עובדת היותו שחור וכתום (במקום שחור ולבן), כך שביקורת זו יכולה לשמש כביקורת כללית לכל דגמי הסנסיי רו באשר הם (ויש כמה וכמה דגמים, צבעים וצורות לעכבר זה).

 צורה צרורה

Steelseries-Sensei-RAW-17

סטילסיריז הייתה, ונותרה, חברה הדוגלת בשימושיות ואיכות מעל מראה חיצוני, והסנסיי רו מדגים את תורת העיצוב הזו היטב. אם נתעלם לרגע מהצבע הכתום (לאור העובדה שזוהי ביקורת כללית לשלל דגמי הסנסיי רו), נמצא שהרו אינו נאה במיוחד, אך גם אינו מכוער. אין בו מאפיינים המושכים את העין, או צורה ייחודית, אין בו קווים או שקעים בהם ניתן להניח את האצבע. הסנסיי רו הוא עכבר פשוט, כל כך פשוט שהוא נראה כמעט כמו עכבר משרדי- שמנמן, עגלגל, וחסר חן. שוב אחזור לאותה ההשוואה שערכתי בכתבה הקודמת– אין בעיצוב של הסנסיי רו את האלגנטיות שבעיצוב של עכברים מחברת רייזר, ואין בו את הייחודיות שבעכבריה של חברת מד קטץ. אין בו כמעט אף מאפיין חיצוני אשר יעיד עליו שהוא עכבר גיימינג.

טביעות אצבעות מופיעות בקלות על חלקו העליון של הסנסיי רו
טביעות אצבעות מופיעות בקלות על חלקו העליון של הסנסיי רו

ובכל זאת, הסנסיי רו הוא עכבר גיימינג. הסנסיי רו הוא עכבר גיימינג בכל רמ"ח איבריו. סטילסטיריז מתפארת בכך שהעכבר עוצב ותוכנן בעזרתם של טובי השחקנים המקצועיים בעולם, ושהצורה בה עוצב מיועדת לסייע לשיטה בעכבר. אם כך, עולה שוב השאלה- שימושיות, או מראה חיצוני? סטילסיריז בחרה בראשון במקרה הזה. אין לי דבר נגד הבחירה הזאת, אלמלא העובדה שישנם לא מעט עכברי גיימינג שמצליחים להיות גם נאים, וגם איכותיים. האחד לא בהכרך בא על גבי השני, ולעתים, כשאני מסתכל על הרו, נדמה לי כאילו סטילסיריז ויתרה באופן מכוון על הפן האסטתי- מרבית גופו של העכבר עשוי פלסטיק מבריק, חסר מאפיינים, ומושך טביעות אצבע וכתמי שמן בקלות יתרה (לשמחתנו, יש לעכבר גם גרסא אשר מכוסה במשטח גומי, אך לצערנו, היא לא נמכרת בארץ). שאר חלקי העכבר, גם הם, נטולי יצירתיות או ייחוד, למעט הלוגו אשר נדמה כאילו עשוי מפיקסלים. בסופו של דבר, הסנסיי רו מקבל ציון עובר. הוא אינו מצטיין הכיתה, אך גם אינו הילד הכי חלש. הוא, אולי, הילד אשר אילו זכה למעט עזרה מן ההורים, היה עובר את המבחן בהצלחה יתרה.

אחיזה במציאות

Steelseries-Sensei-RAW-07

אני מוכרך להודות דלקח לי זמן להתרגל אל הסנסיי רו. בתור אחד שמגיע מעכברים גדולים ובעלי צורה ארגונומית התומכת בכף היד, נטייתי הראשונית הייתה לאחוז בעכבר עם כל כף היד (מה שנקרא בשפה המקצועית- Palm Grip). אך צורתו העגלגלה של העכבר לא התאימה לצורת אחיזה זו, והשאירה מעט מקום לכף ידי הגדולה. כתוצאה מכך הסנסיי רו הפך לכמעט בלתי נסבל- שורש כף היד נשאר ללא תמיכה, והקמיצה, אשר הייתה צמודה לצידו של העכבר, גרמה ללחיצות שגויות של שני כפתורי הצד הימניים (שלמרבה המזל היו ממופים לPage up, וPage down- אני יכול רק לנחש כמה רב היה התסכול בזמן גלישה באינטרנט אילו היו ממופים לניווט קדימה ואחורה בדפדפן). פריצת הדרך קרתה לאחר כשבוע או שבועיים, כשפתאום מצאתי את עצמי אוחז בעכבר בצורה שונה לחלוטין. בהדרגה, לאורך הזמן בו השתמשתי בעכבר, ובאופן בלתי מודע, החלתי לאחוז בעכבר כאשר מרכז כף ידי עבר לאחורי העכבר, ורק קצות האצבעות מניעות את העכבר (שיטה הנקראת Fingertip Grip).  רק אז הבנתי שבכל הזמן הזה לא העכבר היה הבעיה, אלא אני. לפתע פתאום התגלתה במלואה יכולתו של העכבר- הסנסיי רו הפך מעכבר מגושם ואיטי, לשלוחה של כף ידי. היציבות ויכולת הכיוון השתפרו פלאים, ואיתן היכולת לפגוע במדוייק ובמהירות.

Steelseries-Sensei-RAW-18

הסנסיי רו הוא עכבר מדויק ביותר. את מרבית רכיביו הפנימיים, ירש הסנסיי רו מאחיו הגדול (והיקר יותר), הסנסיי, והתוצאה ניכרת היטב בעת משחק. ניתן להשוות זאת לשתי דגמי מצלמה, אשר משתמשות באותו החיישן- ליקרה מביניהן יש יותר מאפיינים, ואפשרויות מיוחדות, אך שתיהן מצלמות תמונות באותה האיכות. חיישן הלייזר של הסנסיי רו מדויק ביותר, תנועת הסמן בתגובה לתנועות העכבר היא מיידית, חלקה, מדוייקת, ומאפשרת פגיעה באופן מהיר. בנוסף, הרו מחליק בקלילות ומגיב היטב על כל סוג או צבע משטח שעליו הנחתי את העכבר. כל אלה עוזרים לשחקן להמנע מ"טעויות"- תנועה קצרה מדי עקב חיכוך בין העכבר למשטח עליו הוא נע, או תנועה שגויה עקב רגישות לא עקבית, או לא מדוייקת מספיק. שימוש טוב בעכבר גיימינג הוא עניין של הרגלים. על מנת לפגוע היטב, שחקן צריך לדעת במדויק כיצד הסמן ינוע כאשר העכבר נע, והסנסיי רו מספק חוויה עקבית ויציבה לאורך כל הדרך. זוהי אינה תכונה אשר ייחודית לסנסיי רו, כלל וכלל, אך זוהי בהחלט תכונה חשובה לכל עכבר גיימינג באשר הוא.

לרו יש שני לחצנים בכל צד אשר מסודרים באופן סימטרי המאפשר שימוש בעכבר ביד ימין ושמאל בצורה שווה. כמעט כמו בכל עכבר המיועד לימניים ושמאליים כאחד, שני הכפתורים הנמצאים בצד שבו נמצאות הקמיצה והזרת אינם באמת ניתנים לשימוש בעת משחק, עקב היותם מיועדים לבוהן של היד הנגדית, ולכן, מתוך שבעת הלחצנים שעל הסנסיי רו, רק חמישה מסוגלים לבוא לידי ביטוי בכל רגע נתון. למרות זאת, זוהי תכונה ראוייה לציון של הסנסיי רו- בשנים האחרונות, נדמה כאילו עכברים המיועדים לימניים ושמאליים הולכים ומפנים את דרכם לעכברי גיימינג המיועדים לימניים בלבד, בעלי סידור כפתורים, ועיצוב ארגונומי אשר לא מאפשרים לשמאליים שימוש בעכבר. היותו של הסנסיי רו עכבר לימניים ושמאליים כאחד היא נקודה חשובה ביותר לכל מי מאיתנו שזקוק לעכבר שכזה. ישנו לחצן נוסף- הלחצן לשינוי הרגישות, אותו מצאתי נוח ביותר לשימוש. אף פעם לא הבנתי את הצורך בשני כפתורים לשינוי הרגישות- רובנו משתמשים רק בשתי מהירויות, האחת לצליפה, והשניה למשחק כללי- והלחצן הבודד מאפשר להחליף בין שתי המהירויות מבלי הצורך להוריד את העיניים מן המסך.

Steelseries-Sensei-RAW-14

הסנסיי רו אינו מושלם. רגישות התנועה, אשר מגיעה עד ל5670 DPI, היא לא הגבוהה ביותר שראינו לאחרונה בעכבר גיימינג (למרות שאם נהיה כנים, כנראה שהיא גבוהה מספיק בשביל כמעט כל שחקן). כמו כן, חסרות בו מספר תכונות אשר עלולות להיות חשובות למי שרגיל לסוג מסויים של עכברים, או לטווח מחירים גבוה יותר- מרחק ההרמה של העכבר (המרחק בו העכבר מפסיק לשדר אותות למחשב) הוא סטנדרטי, אם לא מעט גבוה, מה שעלול להטריד שחקנים מסויימים; הלחצנים רכים במקצת, תופעה הגורמת לעיתים ללחיצות שגויות על לחצני הצד של העכבר; ובנוסף, אין בו לחצנים מיוחדים, או תכונות מיוחדות אשר מסייעות לו בעת משחק. חסרונות אלו, ברובם, הם סימפטום של טווח המחיר- הרו מיועד לבעלי התקציב הנמוך-בינוני, ובטווח המחירים בו הוא נמצא קשה למצוא חלק גדול מן התכונות הללו. כך או כך, הן אינן בנמצא, וזוהי עובדה הראויה לציון.

תחרות

בטווח המחירים המקורי שלו (המחיר בו הוא נמכר בארצות הברית), הסנסיי רו מתברג היטב כאחד העכברים הטובים ביותר. לצידו עומדים הר.א.ט 3 של מד קטץ והרייזר אביסוס, אשר זולים ממנו, ונחותים ממנו (לפחות על הנייר), והר.א.ט 5 של מד קטץ, והרייבל של סטילסיריז, אשר דומים לו במחירם ובאיכותם.
קשה לבחור מנצח או להכריז על מוביל, כי כשזה נוגע לעכברי גיימינג, הכל נופל בסופו של דבר על עניין של העדפה אישית וטעם. העדפה של עכבר אחד על גבי השני תלוייה בסגנון משחק, סוג משחק, וטעם אישי. כך שמה שטוב בשבילי, עלול להיות לא טוב בשבילכם, ולהפך. מה שמעניין בנושא, הוא שנכון לעת עריכת הכתבה, מחירי הייבוא בארץ שונים מהמחירים בחו"ל, ויוצרים תמונת מצב אחרת לחלוטין- הרייבל, גם כן של חברת סטילסיריז, נמכר בחו"ל באותו המחיר של הסנסיי רו, אך בארץ עולה 35 שקלים יותר. יתרה מכך, הסנסיי המקורי, עליו דיברנו בתחילת הכתבה, יקר מהסנסיי רו ב55 שקלים בלבד, בניגוד להפרש המקורי בין שני המוצרים אשר עומד על 30 דולרים, או 105 שקלים.  מחירי היבוא השונים משנים מעט את יחסי הכוחות בין העכברים השונים- מצד אחד הסנסיי רו משתלם יותר לצרכן הישראלי, אך מצד שני הסנסיי המקורי הופך למשתלם הרבה יותר, אפילו יותר משתלם מהסנסיי רו.

סיכום

Steelseries-Sensei-RAW-19

לפני כשלושה שבועות כאשר דיברנו על אוזניות הסייביריה, הזכרנו מספר פעמים את העובדה שסטילסיריז אוהבת להתעסק במה שחשוב, ולהתעלם מכל השאר- עכבר צריך להיות קודם כל עכבר טוב, ושנית כל זוהר בחשיכה, או בעל מספר רב של לחצנים. הרו הוא דוגמא מובחרת לגישה הספרטנית כמעט של סטילסיריז- עכבר שפותח יחד עם מספר שחקנים מובילים, מהקבוצות המובילות בעולם בתחום הגיימינג המקצועי, בעל מספר מינימלי של לחצנים, והמותאם במיוחד לצורת אחיזה מקצועית. הרו הוא כלי מקצועי. כמו מחבט טניס, או נעלי פקקים הוא נבנה למטרה אחת- לסייע למשתמש לבצע את הפעולה בה הוא מעוניין בדרך הטובה ביותר. הרו עושה זאת היטב.

בשורה התחתונה, עכבר הוא עניין של העדפה. שחקן טוב יהיה מסוגל להשיג תוצאות טובות עם כל עכבר. ואולי זאת הסיבה שבגללה הסנסיי רו (והסנסיי שקדם לו) נראה לי כבחירה טובה לכל שחקן- דווקא בגלל שהוא כל כך פשוט וגנרי, סביר להניח שהוא יתאים באופן טוב כמעט לכל אחד.

[divider]

כתבות נוספות

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

אחלה ביקורת, שכחתם לציין בכותרת את השם של העכבר – SENSEI.