ה Steam Controller בידינו!

steam-controller

ה Steam Machine וה Steam Controller, קונסולת המשחק והבקר החדשים של חברת Valve מכים גלים בעולם משחקי הוידאו, ואנחנו הצלחנו לשים את ידינו על הקונטרולר המדובר!

לפני מספר ימים ניתנה לי ההזדמנות הנדירה לשים את ידי על אחד מבקרי המשחק החדשים והנחשקים של Valve, הסטים קונטרולר, בקר השליטה של קונסולת Steam Machine שתפעל על מערכת ההפעלה של וואלב Steam OS. על מנת להביא לכם את הרשמים לגבי הבקר החדש והמהפכני אשר אמור לגשר את הפער שבין עכבר ומקלדת, לבין בקר קונסולה סטנדרטי.

הבקר החדש, אשר מתהדר בשני משטחי מגע במקום הג'ויסטיקים הסטנדרטיים אשר נמצאים בבקרים של האקסבוקס, הפלייסטיישן והווי, נשמר בסוד חודשים רבים לפני שנחשף לקהילה על ידי Valve לפני מספר חודשים. הבקר והקונסולה החדשים של סטים נשלחו למספר מועט מאוד של מבקרים ובוחנים מאז חשיפתם, והבקר שאיתו שיחקנו הוא אבטיפוס מוקדם, כך שאפשר לצפות לשינויים רבים בהמשך מכיוונה של Valve, עם זאת הוא נותן לנו (ולכם) תמונה טובה על מה שנוכל לצפות לו בעתיד עם הבקר החדש:

Steam Controller gamepro previiew 04

למי שלא יודע חברת Valve ידועה בראש ובראשונה על כך שפיתחה את סדרת המשחקים Half Life, אחת מסדרות המשחקים הידועות, והחשובות בעולם משחקי הוידאו. לאחר ההצלחה של Half Life הראשון והשני, המשיכה Valve ויצרה את פלטפורמת סטים, חנות משחקים וירטואלית, בה משחקים נרכשים דרך האינטרנט, וניתנים להורדה ומשחק בכל זמן נתון. Valve שינתה את כללי המשחק על ידי כך שביטלה את התלות בחנויות משחקים, יצרניות דיסקים, וכולי, ואיפשרה למשחקים להמחר בהנחות חסרות תקדים. כיום, Valve מנסה לשנות את כללי המשחק פעם נוספת עם הSteam Machines: סדרה של מחשבים דמויי קונסולה, אשר יהיו מיוצרים על ידי חברות שונות וינסו להכניס את המחשב הביתי לתוך הסלון, איזור שנשלט עד עכשיו על ידי שלושת הקונסולות הגדולות, האקסבוס, הפלייסטיישן, והווי. הסטים בוקס הוא לא יותר ממחשב ביתי שנארז בצורה הדומה לקונסולה ונועד להיות מחובר למסך טלוויזיה ולעבוד כקונסולה לכל דבר. לשם כך פיתחה החברה מערכת הפעלה חדשה שנקראת SteamOS, אשר תספק ממשק דמוי קונסולה לשחקנים, ואת הבקר החדש, אשר יחליף את העכבר והמקלדת ויאפשר לשחקנים לשחק כל משחק מחשב מהנוחיות של הספה שלהם, מול הטלוויזיה.

מגע, מגע, מגע.

הדבר הראשון שמושך את העין במבט מהיר על הקונסולה החדשה הוא היעדר שני הג'ויסטיקים האייקוניים אשר ליוו שחקני קונסולות מאז שנות התשעים המאוחרות, במקומם נמצאים שני משטחים חלקים וקעורים, אשר משמשים כמשטחי מגע, ונותנים לבקר את מראהו הינשופי. בנגיעה ראשונה המשטחים מרגישים כמעט זרים- מתחת למשטח המגע יש מנוע רטט קטן, ובכל פעם שתניעו את האצבע מאיזור המרכז תרגישו קליק קטן תחת האצבעות. בתחילה כל העניין הזה הרגיש מאוד מוזר- הקליקים לא הרגישו קשורים לתנועה שעל המסך, והבקר הרגיש כאילו הוא סתם "מקליק" לכל הכיוונים וללא שום סיבה. לאחר זמן מה של משחק, לעומת זאת, השליטה הלכה ונעשתה יותר ויותר אינטואיטיבית, ובשלב מסויים הפסקתי להרגיש את הקליקים, והם החלו לשמש כסמני דרך- כאשר תנועו עם האצבע ימינה או שמאלה הקליקים ינחו אותכם לגבי המרחק שעשיתם על המשטח, מעט כמו הצורה שבה הגלגלת שעל העכבר נוקשת בכל פעם שהיא יורדת שורה. חשוב לציין שהמנועים שמשמשים לרטט הם מאוד דיסקרטיים, הם לא משמיעים קול, ולא מרגישים בכלל כמו מנועי הרטט שנמצאים במכשירים ניידים ובקרים.

השליטה בפד השמאלי ששולט בתנועה היא די סטנדרטית ודומה מעט לג'ויסטיק רגיל- אצבע קדימה תניעה אותך קדימה, אחורה לאחור, וכולי. השליטה בפד הימני, לעומת זאת, דומה בהרבה יותר לתנועה של עכבר, או משטח מגע של מחשב נייד- כשתזיז את האצבע שמאלה מהמרכז, הסמן יזוז לשמאל באותה מהירות שבה הזזת את האצבע, ובכדי להמשיך להניע את הסמן שמאלה יהיה עליך להחזיר את האצבע למרכז ולהניע אותה שמאלה פעם נוספת. למעשה, השליטה הזכירה לי מאוד את מנגנון השליטה שבמשחק נייד, בו השליטה נעשית על מסך המגע של הטלפון או הטאבלט. זה לא נשמע אידאלי, אבל זה עובד- לאחר כעשר דקות של משחק (בורדרלנדס 2, אגב, למי ששואל את עצמו מה שיחקנו), השליטה הלכה ונהייתה נוחה יותר, ולאחר עשרים דקות כבר הייתי מסוגל להסתובב בשלב מבלי למות בכל שתי דקות, ואפילו לסיים את קרב הבוס שבסוף השלב (השלב הראשון, אמנם, אבל בכל זאת בוס). השליטה במשחקי פלטפורמה וספורט גם היא לקחה קצת זמן להתרגל, אך נראה כי עקומת הלמידה היא מאוד מתונה, וכל מי ששיחק עם הבקר יצא עם הרגשה טובה בסופן של כמה דקות. השליטה במשחקי אסטרטגיה הייתה נוחה להפליא, מכיוון שהמשטחים עצמם לא שונים בהרבה ממשטחי מגע של מחשב נייד, והיכולת להזיז את סמן העכבר הייתה פשוטה ונוחה.

שלט-קונסולה-סטים
פשוט נוח.

בקר נגד מקלדת

הבקר עצמו מגיע בנוסף עם שפע של כפתורים, חלקם חסרים אפילו בבקרים המודרניים של הפלייסטיישן והאקסבוקס, ומסיבה טובה. הבקר של סטים לא עובד עם סט מקשים מוגדר, אלא נדרש לחקות את המקלדת הביתית, בה יש מעל 100 מקשים. למזלם של מפתחי הבקר לא כל משחק משתמש בכל מקש במקלדת, ולמעשה רוב המשחקים משתמשים רק בכ-20 מקשים, אך גם 20 מקשים הוא מספר לא מבוטל של פעולות שהבקר החדש צריך לחקות. לצורך העניין Valve פיתחו את הבקר עם שמונה כפתורי פעולה על פני המסך (בדומה לA,B,X,Y על גבי בקר הקונסולה), שלושה כפתורי שליטה (Start, Select וכו'), שני כפתורים תחת משטחי המגע הלחיצים, הדק ימני ושמאלי (שעובדים נהדר בתור לחצני העכבר הימני ושמאלי), שני כפתורי כתף, ובצידו האחורי של הבקר שני כפתורים שניתנים ללחיצה עם האצבע המורה והאמצעית. בנוסף, Valve מפתחת מנגנון שליטה שיאפשר לשחקן לפתוח תפריטים ולהחליף נשקים באמצעות שילוב בין כפתור מסויים ואחד ממשטחי המגע.

Steam Controller gamepro previiew 05

מרבית הכפתורים עובדים בצורה סבירה, ההדקים מגיבים היטב, והכפתור האחורי הוא תוסף נהדר, הבעיה העיקרית היא הכפתורים שנמצאים תחת משטחי המגע, שהיו רגישים יתר על המידה, ויצרו לא מעט לחיצות ברגעי הלחץ, מה שגרם לדמות שלי לקפוץ כל הזמן ברגעים אקראיים בקרב. כמו כן ידוע לנו שValve מתכננת להעביר את שמונת כפתורי הפעולה אל הצד התחתון של קידמת המכשיר, בצורה שדומה לבקרים סטנדרטים, מעבר שישפר את השליטה במשחקי לחימה, וישפר את נגישותם של הכפתורים.

משטחי המגע בפנים, מסך המגע בחוץ

כל מי שעוקב אחרי הפיתוח של הבקר החדש מבית Valve ודאי שואל את עצמו היכן מסך המגע שהיה אמור להמצא בחזית המכשיר. המסך היה אמור לעזור בגישור שבין המקלדת לבקר, ונועד לתת לשחקנים משטח לחיץ שישנה את מטרתו בהתאם למשחק בו אתה משחק, ויוכל לדמות מספר רב של מקשים. בבדיקות של הבקר, לעומת זאת, התגלה כי השימוש במסך המגע דורש מהשחקן להוריד את עיניו ממסך הטלוויזיה, ופוגע בחווית המשחק. לבסוף הוחלט להחליף אותו בארבעת הכפתורים הנמצאים במרכז הבקר. הויתור שValve מראה על היגיון וחשיבה יצירתית- בעוד שחברות אחרות היו עלולות להתעקש על רכיב מסויים שמשדר יוקרה או חדשנות, Valve החליטו לוותר על הרכיב הכי יקר בבקר שלהם משום שהוא הרכיב הכי פחות שימושי, ובכך הורידו את מחיר ומשקל הבקר, והעלו את חיי הסוללה.

Steam Controller gamepro previiew 01

סיכום

אסכם בעובדה פשוטה- אני לא שחקן קונסולות, מעולם לא הייתה לי קונסולה, וכל ניסיון לשחק בקונסולה הסתיים במוות כואב (לא עובדה שאני גאה בה במיוחד), ואפילו אני הצלחתי לגשר את הפער שבין העכבר למשטח המגע, ואפילו בקלות יחסית, הייתי אומר. כל מי שניסה את הבקר יחד איתי אמר את אותם הדברים- מוזר בהתחלה, ומוכר בסוף. הבקר של Valve הוא ייחודי, משונה בתחילה, אבל לאחר זמן מה השליטה נהייתה קלה ואינטואיטיבית, ואפילו עדיפה על העכבר והמקלדת מבחינות מסויימות- הרי שלחיצה על הדק מרגישה הרבה יותר נכונה מלחיצה על לחצן של עכבר על מנת לשחרר ירייה, והישיבה על ספה עם הבקר בידיים היא הרבה יותר נוחה מהישיבה אל מול שולחן עם המקלדת והעכבר. אוסיף גם שהבקר נוח להפליא, ויושב בצורה נהדרת בידיים.

אז מקלדת או בקר, קונסולה או מחשב, הקווים הולכים ומיטשטשים. אישית? אני מאמין שהבקר החדש הוא הרבה יותר מגימיק, והרבה יותר מסתם חידוש. הוא התקדמות הגיונית ונכונה של הטכנולוגיה, וצעד בכיוון הנכון.

[divider]

כתבות באותו נושא

מערכת התגובות
התראה
7 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

טוב נראה מה יהיה המחיר

מקנא בך אליעד!

אחלה סקירה מעניין כמה הוא יעלה שהוא יצא

יפה!!!

אחלה סקירה תודה!
איזה משחקים שיחקת?

אחלה שאלה

שיחקתי מלא בורדרלנדס, קצת Spelunky, וקצת רד אלרט 3 (לצורך הביקורת). דוגרי? היה ממש כיף.