ביקורת משחק: Splinter Cell: Blacklist

search?bav=on.2,or.r cp.&bvm=bv.52164340,d.bGE,pv.xjs.s.en US.CQsooEYev9Y.O&biw=1745&bih=868&dpr=1&um=1&ie=UTF 8&hl=iw&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=je03Upn7KsOp4gSe94DgDA&q=splinter%20cell%20blacklist&orq=splinter+cell+blacklist+#facrc= &imgdii= &imgrc=2h4PdwsGbhaxeM%3A%3B81gJEImRFtVkDM%3Bhttp%253A%252F%252Foyster.ignimgs.com%252Fwordpress%252Fwrite.ign.com%252F149091%252F2013%252F08%252Fsplinter cell blacklist 510944112151f.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ign

Splinter-Cell-Blacklist-review

סאם פישר חוזר אלינו לסיבוב נוסף ואחרון לדור הנוכחי, לפרק מספר שש, אם נתעלם מגרסת ה-PSP. זה התחיל בזה שיוביסופט ניסתה ללכת עם המשחק החדש לכל מיני כיוונים וביצעה לא מעט שינויים בשלבי הפיתוח של הכתר הנוכחי, אך בסופו של דבר, הסוכן החשאי של "הרמה השלישית" נשאר נאמן לשורשים, עם עדכון טכנולוגי וגרפי. אז באיחור אופנתי, הנה הביקורת של משחק ההתגנבות, שעד לרגע כתיבת שורות אלה, הוא הטוב של השנה.

Tom_Clancy's_Splinter_Cell_Blacklist_סיקור
ז'אנר: התגנבות/פעולה מגוף שלישי
חברת הפצה: Ubisoft
חברת פיתוח: Ubisoft Toronto
פלטפורמות: PC, PS3, Xbox 360, WiiU
תאריך יציאה: 20.08.2013

רקע

הכל התחיל בשנת 2002 ,משחק חדש יצא לשוק בשם ספלינטר סל,שלא כמו רוב המשחקים כבר עם יציאתו עורר אהדה רבה בקרב גיימרים ברחבי העולם. העיקרון היה פשוט: סוכן דרגה שלישית של NSA  (ארגון סודי של צבא ארה"ב), מצויד בכל טכנולוגיה חדשנית המוכרת לאדם, בכדי להגן על ארה"ב.

אך לא זה מה שהבדיל את המשחק ממשחקים אחרים שיצאו לשוק, העיקרון של: "צא כאילו לא נכנסת" היה מהפכני, כל משימה תוכלו לסיים או כרוצחים מסיביים, כרוצחים שקטים, או כרוחות (לא רצחתם ולא השארתם שום סימן). כמה שזה נשמע יצירתי ומעורר תהיה אם המשחק הזה הוא באמת יכול לשלב מגוון עצום של אפשרויות, המציאות היא לא בהכרח כזו, כי בסופו של דבר לא מדובר במשחק פתוח, אלא במשחק לינארי עם סוף ידוע מראש (למי שסיים), אבל יש לכם את האפשרות להשפיע על הדרך אל הסוף, בסגנון שתבחרו וזו הגדולה של המשחק בפרט והסדרה בכלל.

לגבי השם הארוך הזה שמלווה את הכותרים בסדרה- Tom Clancy's Splinter Cell, אם תהיתם מי הוא בכלל טום קלנסי הזה?, זהו אחד מסופרי המתח הטובים ביותר בעשור האחרון! יוביסופט עשו צעד חכם ולקחו את הסיפורים רווי המתח והאקשן שלו, ו"תרגמו" אותם למשחק. מאז המשחק הראשון, עברו 11 שנה ולידי הגיע העותק של המשחק החדש ביותר בסדרה :Splinter Cell: Blacklist מהי ה"רשימה השחורה" (בתרגום חופשי), והאם באמת יש שינוי כלשהו בין המשחקים או שמא זהו כמעט אותו משחק רק עם עלילה שונה ומשימות שונות, אך הכל נשאר אותו דבר?, ואיך איירונמן קשור בכלל?

המשיכו לקרוא וגלו..

העלילה

אז מה היא בעצם הרשימה השחורה, ומי הם המכונאים? (לא, הם לא אלו שמתקנים מכוניות בפרסומת של הלוטו), הכל מתחיל בשידור טלוויזיוני המשודר בכל אמצעי התקשורת בארה"ב, קבוצה הקוראת לעצמה: "המכונאים" מוסרת מסר פשוט אך מאיים: הוציאו את כל חייליכם מארצות שאינם ארה"ב ואם לא, התכוננו לפיגועים הגדולים ביותר שנעשו בארה"ב מאז 9.11!. כמובן שהממשלה לא יכולה לעבור על זה בשתיקה ושולחת את הסוכן שלנו לאתר ולחסל. מי שלא שם לב, העלילה די דומה לעלילה של איירונמן 3 (המנדרין וסדרת הפיגועים הגדולה- רק שפה לא מעורבים יכולות על טבעיות).

בעזרת צוות שהממשלה הרכיבה יוצא סאם פישר (הלוא הוא הספלינטר סל) למשימה שנראית בלתי אפשרית. אם עד פה חשבתם שאין שום טריק , אז טעיתם, כמו שהבטיחו המכונאים, כל מספר משימות יש פיגוע, הפיגוע הראשון קטן ומשם הם הולכים ונעשים גדולים יותר, מסוכנים יותר, וכמובן קשים יותר לסיכול בזמן. splinter cell review screen 2

כמו שאולי חשבתם, אם הממשלה הרכיבה צוות כנראה יש לזה משמעות, הרי היא לא הייתה מרכיבה צוות של סאם פישר ועוד 3 חננות שאולי הם גאונים, אבל כולנו משערים שאף אחד מהם לא יכול אפילו לירות באקדח של פליימוביל. כך גם הממשלה חשבה, ולכן צירפה לסאם שלנו, 3 אנשים ולכל אחד מהם חלק ניכר בסיפור:

אנה גרימסדוט'יר (נסו להגיד את זה מהר)- או בקיצור גרים, היא מהנדסת מחשבים ומנהלת צוות מתכנתים שעוזרים לסאם להתקדם בסיפור ובמציאת מנהיג ה"מכונאים".

צ'ארלי– "החנון" שבחבורה, מתכנת מחשבים ומהנדס מכשירים, ואחרי כל משימה (או כשיש לכם מספיק כסף) תוכלו לשדרג ולקנות ממנו נשקים חדשים או אפילו גאדגטים מתוחכמים.

בריגס– הסוכן החשאי שעוזר לסאם במעט משימות, מה ש משפיע על העלילה. עם בריגס תוכלו לשחק  בOP-CO (אתם ועוד חבר, או סתם אדם אקראי, שלרוב יהרוס את המשימה) במשימות שאמנם לא משפיעות על העלילה, אך עם מספיק אקשן.

new splinter cell blacklist trailer fourth echelon characters technology features anna grimsdottir

לא אפרט לכם יותר על עלילת המשחק כדי לא להרוס את המתח שהעלילה יוצרת (והיא יוצרת הרבה!), אך כמובן שכמו שהבטחתי בהתחלה, אספר על השינויים שחלו במשחק, אם זה ב- AI (אינטלגנציה מלאכותית)  או במשימות עצמן וכמובן על מה שכל משחק כיום לא יכול בלי- מולטיפלייר (שבמשחק הזה כמו שנקרא: זה "לשנוא או לאהוב"- אין באמצע).

משחקיות

המשחקיות כאמור מתרכזת בנושא אחד ראשי: "צא כאילו לא נכנסת" , גם פה ישנם ציונים על התנהגותכם בשטח, תוכלו להיות הרוצחים המסיביים (COMBAT): בקיצור תהיו רמבו, תשתמשו ברובים שאינם שקטים, תרצחו כל מי שעומד בדרככם וכולם יידעו איפה אתם (כמו משחק תופסת מחבואים גרוע). כמובן שההתנהגות הלא מי יודע מה התגנבותית הזאת תעלה לכם ביוקר מכיוון שבכל משימה ומשימה יש המשימות משלבות אלמנטים של התגנבות, כמו למשל מחשבים שצריך לפרוץ אליהם, אז  קחו בחשבון שברגע שאתם מתגלים, המחשב נהרס, והוא שווה הרבה מאוד כסף.

אופציה נוספת היא שתוכלו להיות הרוצחים השקטים: גם פה לא תחסכו בכדורים, אך תהרגו "בסודיות" (PANTHER), הכוונה- רובים שקטים, סכין ושבירת עצמות האויב. הסכנה, גם כאן יש לכם סיכוי שהמחשב ייהרס ויגלו אתכם, מה שיקשה על המשימה, וקחו בחשבון שכאשר מרוויחים כסף בסוף המשימה, כמות הנקודות שאספתם מהריגות,תשמש ככסף, מה שאומר שCOMBAT מרוויח הכי פחות כסף למשימה ו-PANTHER קצת יותר לכל הריגה.

PCG251.pre cell.pic3

GHOST: רוח רפאים זו אופציה שלישית. לא תהרגו אף אחד, תביאו אויבים לידי עילפון, תסממו ותשתיקו אותם, וכאן תקבלו אומנם את מירב הכסף, אך ההריגות הרבה יותר קשות ולוקחות יותר זמן (משפיע על הרבה רגעים קריטים במשחק, שלא כמו סכין שהוא מהיר,אך הורג), וישנו אף סיכוי שאם לא הרגתם אלא רק עילפתם, האדם עוד יוכל להתעורר ולספר לכל החברים שלו עליכם (ועל מה הוא חלם). למרות הכל מדובר באופציה המתאתגרת ביותר וכזו שמעומדת בקנה אחד עם הכותרים הראשונים והמעולים של הסדרה.

מה הדבר הכי מרכזי במשחק?הגאדג'טים!, בכל משימה תוכלו להשתמש בגאדג'טים המותאמים לכל סגנון משחק, החל מטייזרים לGHOST ועד לרימונים (לא אלא שאוכלים) לCOMBAT, ואיך אפשר לשכוח את המשקפיים,המהדרות את עטיפת המשחק ואף באחד המהדורות של המשחק, תקבלו שעון בצורת המשקפיים (!), כמו שכבר סיפרתי אפשר לשדרג כמעט כל דבר במשחק, החל מהבגדים (שריון או התגנבות ,זאת השאלה?) לרובים (ישנם מעל 40 רובים ולכל אחד כ-20 שיפורים בערך) ועד למשקפיים (החל ממשקפת לראיית לילה עד לראיית חום וזיהו מטרות ע"פ קול!).

scb image screenshot pe18

אחרי שקיבלתם תמונה כללית על סגנון המשחק, נעבור למשימות: שלא כמו הרבה משחקים שנכשלים בקטע של המשימות, דוקא הפעם, יוביסופט עושים זאת ובגדול!, כל משימה היא עולם ומלאו, לא תרגישו חזרה אפילו קצת (אומנם יש מספר קטן של משימות שפשוט בא לך לזרוק את המקלדת מהחלון ולחזור לנתניה ("הפיגמות" מישהו?), אך בכל זאת, כל משימה בעלת תוכן שונה (ירייה במזל"טים,התגנבות, בריחה מבניין בוער ועוד), וכמובן אוייבים שונים בעלי AI מדהים, ברגע שהם יזהו היכן אתם, בין אם אתם מתחת לבניין או בפתח אוורור, הם יעקבו ויחפשו אתכם בכל האזור, בדיוק לפי ה"התנהגות" באזור המחבוא (באחת מהפעמים, אחד האוייבים גילה אותי מתחת למבנה, בהתחלה הוא כיוון עליי רובה, ובאיזשהו קטע שנעלמתי, הוא בהתחלה חשש, אך לבסוף התכופף ונכנס מתחת למבנה גם הוא (סופו לא היה מי יודע מה) עוד דוגמא שאפשר לתת היא שאם שני אוייבים מדברים במכשיר קשר ואחד "נעלם" הם ישלחו בן אדם לבדוק מה קורה אצל הנעלם.

אפשר להגיד, שזהו אחד מהסינגלים בעלי ה-AI והמשימות הטובים ביותר ששיחקתי בזמן האחרון, ואולי בכלל ואציין גם כי מספר הבאגים במשחק היה מאוד מאוד קטן.

המולטיפלייר

הדבר שאף משחק כיום לא יכול בלעדיו, מולטיפלייר, תרשו לי להתחיל דווקא עם מצב ה CO-OP, שכאמור, תוכלו לשחק עם בריגס או עם סאם במשימות משותפות, ולמרות שאין להן קשר ישיר לעלילה או הן לא באורך של משימה שלמה (כל משימה כזאת היא בערך חצי שעה אולי קצת פחות לעומת משימה בסינגל שיכולה להיות שעה ויותר) גם פה, המשחקיות מעולה והמשימות כייפיות (תוכלו גם לשחק עם AI בתפקיד העוזר, אך זה לא מאוד נחוץ, מכיוון שיש הרבה שחקנים טובים שתמיד יהיו זמינים ב-CO-OP), עוד דבר שהם עשו בחוכמה הוא שהציוד שלך והגאדגטים מהסינגל נשארים גם פה עם כל השידרוגים.

ועכשיו למולטי של המשחק, Spy VS Merc (או בעברית: ציידים נגד סוכנים חשאיים), ציינתי כבר שמדובר במולטי של לשנוא או לאהוב (אני אישית שנאתי אותו, אז קחו זאת בחשבון).

Blacklist multiplayer

במולטי הסוכנים צריכים לתפוס אזור ולשמור עליו עד שהפריצה (או ההאקר) מגיעים ל100%, וכך לנצח. רק שהבעיה הכי גדולה היא מספר השחקנים, 3 לכל קבוצה (!), מעט מאוד ובשילוב של זמן ריספאון ארוך מהרגיל (15 שניות), המשחק פשוט לא זורם, כיוון שהציידים מצויידים בכל מכשיר טכנולוגי אפשרי, קל להם מאוד לגלות את הסוכנים, אמנם הציידים ניתנים להריגה, אך זה פשוט קשה מאוד ולא הכי עוזר, גם הגאדגטים של הסוכנים לא כל כך עוזרים, הם יעכבו את הציידים, ובסופו של יום, פשוט תשתעממו מהמולטי מהר מאוד.

[divider]

מערכת התגובות
התראה
5 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

קודם כל, אני אכתוב בתור אחד שנורא אהב את המולטי, כי בניגוד אליך אני משחק עוד משחקים חוץ מcall of duty.
הכתבה כתובה בצורה ילדותית(לא בן 10 אבל גם לא מעל 15)
אני אישית חושב שהמשחק הזה מעולה מכל בחינה, העלילה שלו טובה. משחקיות מצוינת coop מעולה וmulti חדש וטוב.

אין מילים לתאר את המשחק הזה!!!

פשוט משחק פצצה…

היו לא מעט שגיאות כתיב ואותיות חסרות, אבל זה לא הפריע לי ליהנות מהביקורת הזו.
מעולה לכתבה ראשונה, בהצלחה 🙂

תודה רביד על ההערה.
תוקן 🙂