HALO 4 ביקורת גיימפרו
ז'אנר: יריות מגוף ראשון
חברת הפצה: Microsoft
חברת פיתוח: 343Industries
פלטפורמות משחק: Xbox 360
תאריך יציאה: 06.11.2012

חברת הפיתוח Bungie, הותירה מאחוריה מורשת עצומה בדמות סדרת משחקי Halo, והעבירה את ההגה לחברת 343Industries. האם הכותר החדש מצליח לשחזר את ההצלחה ועושה כבוד לסדרה?

תחילתה של ידידות נפלאה

לא מעט גורמים בתעשייה הרימו גבה ואף הטילו ספק ביכולתה של חברת 343Industries להיכנס לנעליים הענקיות שהשאירה אחריה חברת Bungie. זה דומה למצב דמיוני שבו חברת DICE למשל, מפסיקה לפתח כותרים לסדרת באטלפילד ומעבירה את הפיתוח לחברה אחרת. במקרה שלנו, המעבר הצליח ובגדול. אמנם, הכותר החדש בסדרה, Halo 4, הוא לא משחק מבריק, או פורץ דרך, אבל הוא מסמן עידן חדש לסדרה ומהווה פתיחה מבטיחה לטרילוגיה חדשה בכיכובו של מאסטר צ'יף. עלילת המשחק מתרחשת 4 שנים אחרי האירועים של Halo 3. כזכור, בסצנה בה המאסטר צ'יף הלך לאיבוד בחלל על הפריגטה של מועצת הביטחון- UNSC כתוצאה מאנרגיה מסתורית שעברה דרך החלק האחורי של המועצה. מי ששיחק ברמת הקושי 'Legendary' ב-'Halo 3' בטח זוכר איך הסתיים המשחק במשפט האחרון שאמר מאסטר צ'יף לקורטנה (Cortana):"תעירי אותי כשתזדקקי לי".

מצב המשחק לשחקן יחיד, מתחיל במשפט שקורטנה, האינטיליגנציה המלאכותית והזוהרת שלו, קוראת לו: "ג'ון אני זקוקה לך!". מאסטר צ'יף, מסתבר, התרסק אל כוכב לכת חדש הנקרא רקוויאם (Requiem). המשחק נפתח כשקורטנה, מעירה אותו ומודיעה לו כי הספינה מותקפת ויש לפעול במהרה. במהלך המשחק נעשה היכרות עם כוכב הלכת החדש, נלחם בחבר'ה הרעים, ה-Covenant מצד אחד, המאמינים כי זהו הכוכב ממנו הגיע אחד הגזעים העתיקים ביותר בגלקסיה, גזע ה-Forerunners אליליהם ההיסטוריים, וה-Prometheans, לוחמי העילית הקשוחים.

סיפור אהבה 

לקורטנה יש בעיות משלה, והיא מתקרבת לסוף תוחלת החיים שלה, מה שיוצר בעיות ואי-הבנות בין השניים בהמשך ומאסטר צ'יף ינסה לעשות הכל בשביל לשמור על ידידתו הנאמנה והזוהרת. הסיפור של מאסטר צ'יף וקורטנה והדגש על האינטראקציה ביניהם והנסיונות הנואשים שלו להצילה, מצליחים לרגש. כריס שלרף, הכותב הראשי של המשחק, מצליח לכתוב בצורה מינימליסטית אך חזקה וראויה לשבחים. אין מדובר בכתיבה מהפנטת או ביצירת מופת, אבל כשכותב מצליח בכמה רגעים לגעת לך בלב, אתה יודע שהוא עשה עבודה טובה. halo_4_cortana_ הפסקול המהוקצע, בתיאום ההתרחשויות בעלילה מצליחים לשדרג את הסדרה ולהעניק לה אופי רגשי יותר שלא היה בה בעבר. פעם ראשונה בכותר בסדרה שלא רציתי לדלג על קטעי המעבר. כל סצנה הייתה מספיק קצרה אך מספיק אמינה בכדי לרתום את תשומת לבי באופן מלא. במיוחד לקראת סוף המשחק. יכול מאוד להיות שתפסתם אותי ביום מעט סנטימנטלי, אבל אני פשוט אוהב סיפור אהבה טוב. החיבה בין קורטנה ומאסטר הצ'יף היא כמובן לא רומנטית, אך יש כאן סיפור אהבה וזה מה שבאמת יפה ב- 4 Halo. הסיפור של Halo 4 הוא לדעתי הסיפור הטוב ביותר בסדרה עד היום.

halo-4-promethean ביקורת

התוספת של לוחמי ה- Prometheans מביאה את השינוי העיקרי בקמפיין, ביקום של Halo, מדובר בלוחמים קשוחים, במיוחד האבירים, שיודעים לבצע טלפורטינג (teleporting) ולעתים קרובות נעזרים במהלך הקרב, בשומרים שיודעים לרחף. זהו שינוי מבורך ומתבקש אפילו, אך ככל שהמשחק מתקדם, כל העסק הופך להיות מונוטוני. מזל שהכניסו גם גיוון בכלי הרכב השונים ובמיוחד ה- jetpacks שמסייעים להכריע יותר מקרב אחד ולהוסיף קצת גיוון. אין יותר מדי חידושים בנשקים, מלבד כמה אפקטים חדשים.

בין אמנות לטכניקה

הגרפיקה של המשחק טובה, לפעמים היא גם מרשימה. קיימים אמנם אזורים מסוימים במשחק, בהם ניתן להבחין באפקטים יפים של אור, אך יש אחרים, בתוך המבנים למשל, שהגרפיקה נראית כמו בכותר הקודם, Halo Reach. אולם, קשה לבוא בטענות בנוגע לגרפיקה, שכן, מדובר כנראה בכותר האחרון בסדרה שפותח לקונסולה הנוכחית.

halo_4_קמפיין

343Industries נדרשה לעבוד קשה, והיתה נתונה למגבלות החומרה שהאקסבוקס הנוכחי מציב, ומגבלות מנוע המשחק. הודות לעיצוב האמנותי המלוטש, יש בכל זאת תחושה של התקדמות גרפית וחזותית במשחק החדש לעומת הקודם. בעיקר 'בחוץ', הגרפיקה היפה באה לידי ביטוי במלוא עצמתה. קצב הפריימים יציב וכמעט בלי זמני טעינה, רמת הפירוט טובה והמשחק רץ חלק ועובד מצוין על האקסבוקס 360. 

halo-4-ביקורת

יש לי הרגשה ששחקנים ומבקרים רבים ישבו מול הכותר החדש וחיפשו בפינצטה הבדלים בינו לבין הקודמים, וזה פשוט מיותר וחסר כל ערך, משום שזה כמעט בלתי אפשרי ליצור כותר זהה לגמרי לכותר הקודם, כשכל כותר פותח ע"י אולפן אחר. זה דומה להבדל בין כותר של Call of Duty שפותח ע"י IW, לבין כותר שפותח ע"י Treyarch. אולי שחקנים חדי עין ישימו לב לשינויים קטנים עד קלים במשחקיות, לי זה קרה רק בתחילת המשחק אבל זה עבר מהר מאוד. בסיטואציות מסוימות, ה-AI הרגיש לי לא מלוטש. למשל, תוכלו למצוא נקודות תורפה באויבים מסוימים, מה שיאפשר לכם 'לעבוד' ולדלג עליהם לעבר המשימה הבאה. 

חד ברשת

מצב מרובה המשתתפים, חוד החנית של הסדרה כולה עד היום, לא מאכזב ומסוגל מספק שעות רבות של הנאה בזכות ההישענות על המודל הישן והמוכר, הפשטות והעומק שלו. המולטיפלייר לא מנסה לחדש שום דבר במבנה הבסיסי שלו. החברה החליטה לוותר משום מה, על המוד המוצלח Firefight, אך שלל המודים האחרים מחפים על כך. מלבד הכנסת אלמנטים דומים של מערכת הדרגות החדשה, שמבוססת על מערכות דומות שעובדות יפה אצל המתחרים מאקטיביז'ן, ומאפשרת לנובים שבחבורה להתייצב בבקו"ם עם ערכה בסיסית ומשוריינת כהלכה, עדיין מדובר במולטיפלייר מלוטש ומקצועי שעושה את העבודה.

Halo4multiplayer

זה שאין יותר מדי חדש, בהחלט מובן וצפוי בסדרה גדולה כמו Halo שמעריציה האדוקים, לא פתוחים לשינויים מרחיקי לכת. כמו בסדרות מצליחות אחרות באותו הז'אנר, Call of Duty למשל, מסגרת המולטיפלייר, המשחקיות והמודים העיקריים, פשוט מקובעים לכללים ברורים ומאפשרים לוותיקי הסדרה, לחזור מדי שנה ושנה ולהסתער מחדש לעבר קרבות האונליין, בלי לעבור טירונות מחדש. האפשרויות במצב האונליין ב- Halo 4 הן עצומות, וקשה שלא למצוא לפחות מצב אחד שיוכל להעסיק אתכם.

halo-4-dominion

מה שאותי שאב הוא המצב החדש-Dominion, שלהבדיל מרוב המצבים, הוא קצת יותר טקטי ומצריך מעט חשיבה ודרכי פעולה מתוחכמים יותר. מדובר במצב בו נלחמות שתי קבוצות על שלושה בסיסים שפזורים ברחבי המפה, ולאחר כיבוש אחד מהבסיסים, אין מה לרוץ במהירות לבסיס הבא, משום שיש צורך במתן הגנה ובביצור הבסיס בעזרת מכונות ירייה אוטומטיות, עמדות ירי ועוד. הטקטיקה הזו של "התקף והגן" מביאה משהו חדש ומרענן לזירה שלטעמי, היה חסר. בשורה התחתונה יש במולטיפלייר את כל מה שעשה את הסדרה למה שהיא היום, מצב אונליין משובח רווי קרבות ותחרותיות. גם אם לא בא לכם להתחרות במצב האונליין אך עדיין אתם מחפשים אינטראקציה עם שחקנים אחרים או עם חברים, חברת 343Industries דאגה גם לעניין זה. HALO 4 ספרטה אופס החידוש הכי גדול לדעתי שהכותר החדש הביא לסדרה הוא ה-Spartan Ops, מדובר במצב חדש במשחק שמסתבר כמהנה ביותר ובנוסף, הוא בחינם לגמרי. תחשבו על תוספת חדשה למשחק שמרגישה כמו DLC שקיבלתם במתנה. במצב זה שחקנים לוקחים חלק בשלבים שלא היו בקמפיין, המתרחשים בזמן שאחרי העלילה של Halo 4, ללא מאסטר צ'יף וקורטנה. מדובר במיני אפיזודות, הניתנות לשחק במצב של קמפיין או במצב אונליין CO-OP עם עוד שחקנים או חברים, וגולת הכותרת היא שהמשימות מתעדכנות באופן תדיר ופותחות ערוץ חדש לסדרה המוסיף שעות רבות של הנאה.

סיכום

גם אם לא מדובר בכותר הטוב בסדרה, צריך להודות שהמפתחת החדשה עשתה כאן  פשוט עבודה יוצאת דופן ומרשימה. למרות שהייתי רוצה לראות קצת יותר שינויים נועזים בסדרה, ולא הישענות על אותן נוסחאות, אני מעריך כי בכותר הבא, 'Halo 5' החברה תוכל להרשות לעצמה לקחת יותר סיכונים, כי אחרי הכל, יש כבר מאחוריה כותר שלם ואיכותי שהוכיח את עצמו. 343Industries, שזה הכותר הראשון והבלעדי שלה בסדרת Halo, מצליחה לשחזר את הצלחת הכותרים הקודמים ומעמידה בכבוד רב, כותר חדש ונוצץ שראוי לשאת את השם המחייב- Halo 4. מדובר בהפקה אמנותית מרשימה שהכותר מציע למעריצי הסדרה, וגם לכל מי שמשחקי יריות מגוף ראשון הוא הז'אנר האהוב עליו.