אליה וקוץ בה; הבעיה האמיתית עם Steam

אחד מקשרי הכתרים המרכזיים של Valve עם מערכת ה־D2D, דהיינו 'Direct 2 Drive' (משלמים על מוצר באופן דיגיטלי ומקבלים אותו ישירות לחשבון בתום התשלום) – נובע מעצם העובדה שהייתה מהחלוצות בתחום. יחד עם עקביות מתמשכת וערובה סמלית לאיכות המוצרים הנמכרים תחת מסגרתה המוצעת לעיני כל, צרכנים רבים שהיו חפצים בשירות מהיר וזול לגחמותיהם השליכו למדרכה את ידידיהם הקמעוניים מחנויות המחשבים ועטו כאיילות שלוחות לידיה ה־'מתגמלות' באופן יחסי של Valve – היתר היסטוריה.

מתוקף חוסר האִיזוֹטריות שבעניין, אין כמעט צורך לתהות בקנקן בדבר הסיבה שבגללה הפלטפורמה סובלת במשך שנים מקשיי גדילה קשים – החל במשחקי אינדי שמעולם לא היו צריכים לחבור אל המערכת וכלה בטייטלים רוויי באגים, תקלות שונות ותגי מחיר שעליהם רבים בוחלים מתוך מחשבה שהמלאכה הדרושה עבורם עוד לא הגיעה לידי השלמה – כל אלה זכו לרישיון גורף במסגרת השירות עד לגאות של כותרים כוזבים ההופכים את אלה הכדאיים לרכישה כטיפה בודדה בים.

על-מנת לנקות את הידיים ולהעביר את הבעיה מתחת לשולחן, Valve הזמינה למשרדיה את ג'ון ״TotalBiscuit״ ביין וג'ים שְׂטרלינג, שני יוצרי תוכן בריטים שהיו טרוחים במשך שנים במציאת פתרון אלטרנטיבי לסוגיה, אך עד הלום ניסיונותיהם העלו חרס. במסגרת המשא ומתן שהתנהל בין הצדדים, נתקבלה ההחלטה שבעיניהם עתידה לייצר את השסתום לדליפת האשפה הדיגיטלית בין נבכי השירות. מוטיב ההחלטה המרכזי הוא להשתמש בקונספט בעל אופי רעיוני זהה לקהילתו של ג'ון ביין ב-Steam שבמסגרתה השותפים בה מפרסמים, מתעדים ומעלים על מוקד טייטלים הנועלים עצמם על קצב של 30 פריימים לשנייה – זאת במטרה להזהיר, לטענתו, צרכנים תמימים שעלולים ליפול קרבן לתוצר תִכנות עצל; בתכנית החדשה שרקחו ג'ון וג'ים יחד עם Valve, משתמשים ברחבי הרשת יוכלו להתנדב כ'סיירים' המקבלים היתר מיוחד לסמן משחקים שלדעתם לא גמורים, לא נאותים\ואו כאלה שמקומם אינו ב-Steam.

החלטה זו מביאה אותנו לסוגיה נוספת שהעלה יוצר תוכן העונה לכינוי ״Hamish Black״ מערוץ היוטיוב "Writing on Games"; על־פני ווידאו המשְׂתרע לאורך של 15 דקות הסביר היוטיובר כי בעיניו ההחלטה שהושגה בין יוצרי התוכן ובין Valve לא תביא לסיומה של הסגה. למעשה, הוא טוען שהבעיה רק תחמיר מעתה משום שכעת אין לצרכנים את הפריבילגיה להתלונן; הוצגה הבעיה בפני Valve ומבחינה חוקית היא נענתה לבקשה במטרה להגיע להסכמה כוללת אל מול המתלוננים. עיקר דעתו של היוטיובר לא נשען על עצם העובדה ש-Steam מלאה במוצרים 'לא נחוצים' שגוזרים חורים בכיסיהם של הגיימרים, אלא על הכוח העצום שהעניקו הצרכנים ל-Valve מהרגע שהחליטו לרכז את כל מוצריהם בפלטפורמה אחת ולא לפזרם בכמה פלטפורמות שונות סימולטנית. בעיניו יש לחדול מדקדוקי העניות כלפי כל משחק חדש שנכנס למערכת, לדחוק רגליים אל השפל ולעודד ריבוי פלטפורמות D2D נוספות המעניקות שירות זהה, בדומה ל-Origin או GOG חפת שירותי ה־DRM וזאת על־מנת להותיר את השוק על מצב ניטרלי והוגן כלפי כל כיס.

ומה חושבים ברשת? נראה כאילו הדעות על הסוגיה חלוקות. התשוקה, התאווה העזה לתחביב עד לחוסר התפשרות והנוחיות שבדבר מצד אחד; הדאגה, תחושת הבוז אותה חשים המשתמשים והכמיהה בשינוי מהצד השני. בשורה התחתונה, כשיש כל-כך הרבה משחקים לבחור וכל-כך מעט זמן לשחק, האם תהיה לאנשים הסבלנות הדרושה על־מנת לזגזג בין פלטפורמה כזו לפלטפורמה אחרת? האם הרצון האמתי לשינוי מגמתי בתעשייה יתעלה על ערך הנוחיות הבסיסי או שמא Steam תמשיך לשבת על הכס ולשאוף אוויר פסגות?

שתפו איתנו את דעתכם בתגובות!

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]


כל החדשות וכל העדכונים של GamePro

 בטלגרם     ובווטסאפ

  telegram          whatsapp

כתבות באותו נושא

מערכת התגובות
התראה
3 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

ריכוז כל המשחקים במקום אחד הוא חיסרון, אך זה הוא גם היתרון הגדול. לא צריך לזכור סיסמאות של 10 ספריות מדומות, לא צריך להקדיש ארון ספרים שלם טובת אריזות משחקים. ולא צריך לחפש במשך ימים את הדיסק של המשחק הזה שקנית לפני 10 שנים ולא צריך לזכור אם קנית את המשחק שאתה רוצה לשחק בו עכשיו בסטים, יו-פליי, אוריגין או ג'י-או-ג'י. הככל מרוכז בצורה נוחה במקום אחד.
דילמה.

נראה כי כותב הכתבה התאמץ לכתוב בשפה גבוהה ופשוט הוציא את כל החשק מלקרוא בה.
טיפ – לכתוב בשפה פשוטה ועניינית הרבה יותר מרשים מלנסות לכתוב בשפה גבוהה.

עברית קשה שפה? מה כבר כתוב פה שכל כך לא מובן לך?