לפני כחצי שנה ביקרתי את כרטיס המסך GTX 1060 שסיפקה גם אותו MSI, וכעת על הפרק מחשב נייד שלה, המיועד כמובן לגיימינג.

MSI חדשה יחסית בתחום, למעשה בלא מעט תחומים, היא נכנסה לשוק הציוד ההיקפי עם מגוון של אוזניות, עכברים, מקלדות וכולי, ועכשיו מחשב נייד שלה מגיע לשולחני. הדגם GS43VR Phantom Pro הוא מהקומפקטיים ביותר בסדרה, בעל מסך 14-אינץ', רזולוציית 1920×1080 ופאנל IPS מבורך, אותו מלווה GTX 1060 בגרסתו הניידת – השוני מתבטא במהירות איטית יותר ב-102 מגה-הרץ. להלן המפרט:

מעבדIntel Core i7 7600HQ
מערכת הפעלהWindows 10 Pro
מסך14", FullHD עם פאנל IPS
ערכת שבביםIntel HM170
כרטיס מסךGTX 1060 6GB GDDR5
זיכרון16GB DDR4
אכסון256GB SSD, 1TB HDD

יתר על כן, המחשב נייד ביותר במשקל 1.8 קילו בלבד, מתהדר במצלמת 1080p@30fps, מקלדת המוארת באדום, וכרטיס קול פנטסטי. מספר היציאות לא רע, אחת של USB 3.1 מדור שני (Type-C), שתי USB 3.0, כרטיס SD, יציאת HDMI 4K@30Hz, יציאת Mini-DisplayPort בגב המכשיר וכמובן RJ-45 לחיבור אתרנט.

חלה עליי חובה להניח השוואה בין מחשב נייד כזה, עם GTX 1060 ומעבד i7 7600HQ, לבין המחשב הנייח עליו ערכתי בנצ'מארק באוגוסט (וחשוב לזכור שהתוצאות אז היו על 1060 עם Overclock):

gtx 1060 chart

Preview Chartכפי שניתן לשים לב, ההבדלים לא משמעותיים כלל וכלל ומדובר במחשב גיימינג לכל דבר. את Middle Earth לא הרצתי בכלל מפני שאין טעם, הוא לא מדד לשום דבר וברור מאליו שירוץ היטב.  Total War: Warhammer לא הרצתי עם DX12 מפני שהוא 'לא עומד בדרישות' מסיבה לא ברורה בכלל וההגדרות הגרפיות שעל פיהן נמדד קצב הפריימים עמד על הגבוהות ביותר (פרט לאפשרויות ה-Advanced Graphics ב-GTA5). הרצתי עוד מספר משחקים, ביניהם Cities: Skylines ו-Heart's of Iron 4, ואין כל סיבה להרחיב מעבר לכך שהמחשב מריץ משחקים כנדרש ממחשב גיימינג. אמשיך עם ההשוואה באמצעות תוכנת 3DMark:

GTX 1060 3DMARK

Preview Chart

Firestrike נועד לבדוק מחשבי גיימינג מהשורה הראשונה, Time Spy להתמודדות מול DirectX12 ואילו Sky Diver נועד בעיקר למחשבים ניידים ומחשבים נייחים בינוניים. גם כאן אין אנו רואים שינויים משמעותיים לכאן או לכאן, מלבד תוצאה טובה יותר בכעשרה אחוזים על המחשב הנייד בבדיקת Sky Diver. אגב, MSI ממתגת את הסדרה הזו כמתאימה ל-VR, לדאבוני לא יצא לי לבדוק איך המחשב מריץ משחקים כאלו.

עיצוב המחשב גם הוא מרשים, הוא דק יחסית למחשב גיימינג, בסך הכל 22.8 מ"מ כשהמסך למטה, ולמרות המראה האלגנטי ואפילו קצת "עתידני" שמקנה לו המקלדת גם לו חסרונות; כששיחקתי, החום המירבי אותו הפיצו הכרטיס מסך והמעבד עמדו על 81° ו-90° צלזיוס בהתאמה, לחלוטין חום נורא גבוה והוא מתפזר באופן שמפריע לשחק, הוא מורגש בקלות בצדו הימני של המחשב בשל מיקומו המוזר של פתח אוורור ובכך דוחק בי לשחק יותר רחוק ממנו, מה שמגביל ויוצר אי נוחות, לאלו המשתמשים השמאליים לא תהיה בעיה כזו, ובכלל מומלץ השימוש במשטח קירור.

עוד עם מראהו החיצוני של המחשב, הוא מצופה באלומיניום כהה ומבריק, וגב המסך מעוטר בפס בורדו ולוגו בולט ומאיר של MSI. פס הבורדו עוטף גם את משטח המגע. מישהו העומד היכן שהוא בין חולה-ניקיון למיזופובי מחה והעיר על השימוש באלומיניום בטענה שהחומר הזה תופס לכלוך, שומן ותביעות אצבע מהר מאחרים; נכון שהאלומיניום תופס לכלוך, אבל בשביל מראה מבריק כזה אין בעיה לסחוב מטלית לניקוי המשטח פעם בכמה זמן ואני חושב שזה מוסיף מאשר גורע.

את המקלדת ייצרה SteelSeries, חברה שבנתה את שמה הטוב על איכות מוצריה, זו מקלדת צ'יקלט יוצאת מן הכלל. מבחינת העיצוב, גם כאן אנו עדים לטרנד של מקלדות המאירות ב-LED אדום, והפונט על המקשים מרענן. המקשים עצמם רחבים מהרגיל שעל מחשבים ניידים, ובין אחד לשני מרווח של כמה מילימטרים בודדים; הם שקטים ומהירים ומספקים חוויה נהדרת להקלדה, עבור גיימינג לא ציפיתי ליותר מדי ואכן המשחק איתה סביר אך לא מעבר.

על הסאונד אחראית DYNAUDIO. המחשב מצויד בצמד רמקולי 2W. ישנם ניידים עם רמקולים עוצמתיים יותר, הווליום לא רע ועם זאת גם לא הכי טוב, הבס לא מורגש אבל הנקודה החשובה היא חיבור ה-3.5 מ"מ בציפוי זהב שמתלווה אליהם. הווליום באוזניות Audio Technica ATH-M50x הגיע לגבול שבו אני כבר אומר די, והסאונד צלול כל כך שלא ניתן למצוא הרבה כאלה בשוק המחשבים הניידים. כשהפעלתי מוסיקה תחילה התבלבלתי מסאונד עכור ומרוח יותר ככל שהווליום גבה, לאחר מכן הבנתי שהתוכנה שמגיעה עם המחשב, Nahimic, כיוונה את הסאונד על 'גיימינג'; החלפתי למוסיקה ונהניתי מכל רגע.

המחשב מגיע עם מספר תוכנות, utilities, שימושיות ביותר, הן מרוכזות ב-Dragon Center של MSI. יש שם הכל החל מטיונר עבור צבעים, קול, מהירות מאוורר מצב צבירת חשמל וגם איתור ואופטימיזציה אוטומטית עבור VR. ישנה ערכת ניתור קומפקטית המספקת מידע נחוץ, מהטמפרטורה של המעבד&כרטיס המסך, דרך מהמהירות של המאווררים שלהם ועד אחוז השימוש בדיסק; יש גם ניתור של התעבורה ברשת, בין אם בחיבור קווי או אלחוטי, אפליקציה נלווית לטלפון והמרשימה ביותר זו SteelSeries Engine 3 שמאפשרת למקלדת להפוך לשטח הפתוח של המשתמש, מדהימה הפתיחות שאותה מאפשרת SteelSeries באפשרות ליצור מקשי מאקרו מכל מקש על המקלדת ולתכנן פרופילים שונים, ודווקא משום כך מפריע לי שאין מקשים שמיועדים במיוחד למאקרו.

הסוללה; לי אמנם פחות חשוב משום שיש שקע בקיר בכל מקום שהלכתי אליו, אבל למקרה שמישהו רוצה לשחק בבית קפה או מקום אקראי אחר מרוחק משקע חשמל צריך לבדוק גם את הנושא הזה. בחוסר מעש הסוללה נשארת בחיים עד מעל תשע שעות, בזמן משחק ומאמץ מקסימלי הסוללה נגמרת תוך כשעה ורבע ובשימוש יומיומי רגיל היא תיגמר תוך ארבע וחצי מקסימום, שזה לא רע ביחס למחשבים אחרים, ולהטעין אותה מאפס למאה אחוזים לוקח בין שעתיים וחצי לשלוש.

לסיכום, נהניתי מהשימוש במחשב הנייד. ה-GS43VR מחשב קטן יותר משציפיתי, מעוצב טוב ומשלב מקלדת מצוינת אך בעיית החימום חמורה. לפי ביצועים הוא יכול להתמודד בקלות מול מחשב נייח, והמחיר בחו"ל: 1,400$. סכום לא רע בסך הכל למעוניינים בסוס עבודה נייד לכל מטרה.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]