יוצרי המשחק "Pokémon Go" מואשמים בחדירה לפרטיות בתביעה ייצוגית חדשה נגדם

pokemon-go-

בבית הדין המחוזי שבמדינת קליפורניה, הוגשה בסוף חודש שעבר תביעה ייצוגית נגד יוצרי המשחק "Pokemon GO", חברת  Niantic המפתחת, חברת Nintendo  ו- חברת Pokemon עצמה הנקראת גם "The Pokemon Company", על בעלותן המשותפת במותג.

 

משחק ה "Pokemon Go" זהו משחק מובייל המבוסס על סדרת הווידאו המצליחה Pokemon, כאשר שחקנים לוקחים על עצמם את תפקיד ה"מאמנים" במטרה לאסוף ולאמן יצורי פנטזיה אשר נקראים: "פוקימונים". המשחק יצא ב-6 ליולי, 2016 בארה"ב, ומאז הפך לתופעה נרחבת בכל רחבי העולם, כולל גם כאן בישראל. המשחק עושה שימוש באמצעי ניווט שונים ו-GPS המצויים במכשיר בנוסף למצלמה, וזאת על מנת לתפוס ולאתר פוקימונים המפוזרים במקומות שונים ברחבי העולם.

בכל רגע נתון וזאת ע"י שימוש באמצעי ה-GPS שבמכשיר, יכול השחקן לקבל התראות למכשיר הטלפון החכם שברשותו ועליו מותקנת האפליקציה, לפוקימונים או תחנות פוקימונים ועוד הנמצאים בקרבתו. כאשר השחקן נמצא בסמיכות לאחד הפוקימונים, אלגוריתם מיוחד שפיתחה Niantic, מאפשר לאמצעי הניווט והמצלמה במכשיר החכם של אותו שחקן לדמות את הפוקימון ליצור אמיתי בעל מבנה פיזי אשר קיים במציאות, ולא כאמור, יצור וירטואלי. ע"י תנועה חטופה של המכשיר בכיוון מסוים, יוכל המשתמש לתפוס את אותו פוקימון ולהוסיפו לקולקציית היצורים הווירטואליים שלו.

508800 pokemon go

מאז שיצא לאוויר העולם בתחילת חודש שעבר, המשחק הפך לתופעה כלל עולמית, ונסיקתו המהירה במהלך של כמה שבועות בודדים הייתה אחראית למספרים מפתיעים בכל קנה מידה אפשרי. לדברי חברת Apple, המחזיקה בחנות האפליקציות App store, אפליקציית המשחק זכתה לכ-30 מיליון הורדות עד לתאריך ה-23 ביולי, ובשבוע הראשון בלבד זכתה ליותר הורדות מכל אפליקציה אחרת בחנות במהלך אותו פרק זמן מאז שהוקמה, זאת בנוסף לרווח של יותר מ- 35 מיליון דולר.

בפרק הזמן הקצר שהמשחק קיים, כבר דובר לא מעט על ההשלכות שלו על הציבור הרחב: הן אלה שמשחקים במשחק, אולם בנוסף, ואף בעיקר, על אלו שלא. התביעה למעשה באה לייצג את אותו ציבור שלא משחק במשחק, או מעוניין להיות חלק ממנו. ולטענת התובע סבל ממנו לא מעט. התובע מעלה טענות כנגד החברות המצוינות מעלה על כך שפגעו בפרטיותו ופרטיות הנתבעים המיוצגים, בצורה לא חוקית. התביעה גורסת, בקצרה, כי מפתחת המשחק – עשתה שימוש במרחבים הפרטיים של הנתבעים המיוצגים – תוך הפניית שחקנים המשחקים במשחק אל מרחבים אלו, ללא אישורם או בהסכמתם, או בתיאום איתם, ובכך למעשה פגעה בפרטיות שלהם.

pokemon-go-nick_statt-screenshots-1.0

כדאי להסביר: בגלל איך שהמשחק בנוי, תחנות פוקימון שונות נוצרות במקומות אקראיים בכל רחבי העולם לרבות: בתים פרטיים, מבני דת, מוזיאונים, בתי ספר ועוד.  ב-12 ליולי, 2016, דיווח עיתון הוושינגטון פוסט, על כך שמוזיאון השואה בארה"ב גילה להפתעתו, שהפך לתחנת פוקימונים. המוזיאון זכה לשטף פתאומי של מבקרים, אשר לא בהכרח הגיע כדי להרחיב את הידע שלו בנושא השואה חלילה, או להתעניין במוצגים השונים הנמצאים במוזיאון, אלא, כדי לתפוס פוקימונים, פרט מטריד לכשעצמו. ואם זה לא מספיק, האירוע תפס עוד יותר כותרות, כאשר בין סוגי הפוקימונים השונים אשר "הסתובבו" במוזיאון, הופיע לו גם פוקימון הנקרא "קופינג" ולו יכולת ייחודית של הוצאת גזים רעילים. כמובן שזה הטריד עד מאד את בעלי המוזיאון, ולמעשה צריך להטריד כל אחד שזיכרון השואה יקר לו. המחשבה שבני אדם מסתובבים בין תמונות ומוצגים מצמררים כמו אלו שבדרך כלל מאפיינים מוזיאונים להנצחת השואה, הינה מצמררת בפני עצמה, ומטרידה בהחלט.

ג'פרי מרדר, התובע, מספר סיפור דומה. כבר בשבוע הראשון ליציאת המשחק גילה התובע כי התחילו להסתובב סביב ביתו אנשים זרים באופן תדיר, כאשר באחד מן הימים, ניצבו לפני דלת ביתו חמישה אנשים זרים שלא הכיר, וביקשו להיכנס לחצר האחורית. זאת על מנת לתפוס פוקימונים שהמשחק הציב אצלו בחצר מבלי שהסכים או נתן את אישורו לכך.

התובע גורס, שהמקרה שלו אינו ייחודי ומדובר ברבים שחוו חוויה דומה. עדויות לכך אכן ניתן למצוא בכל רחבי הרשת. מבתי קברות עד כנסיות, אשר סבלו ועודנם סובלים מתופעה של מבקרים לא רצויים, וכמובן אנשים כמו ג'פרי,  אשר ביתם הפך למוקד עלייה לרגל של שחקני פוקימון גו מבלי שנתנו את הסכמתם להיות חלק מהתופעה. עד כמה לתביעה יש סיכוי להצליח? זו כנראה שאלת המיליון דולר, תרתי משמע. השורה התחתונה היא כזו: יש בהחלט מי שנפגע כתוצאה מפופולריות המשחק, וג'פרי הוא בהחלט לא היחיד. יש רבים נוספים שחשים שמטרידים אותם על לא עוול בכפם ולא מוכנים לחיות במציאות שכזאת.

חשוב בנימה זאת לציין, כי אף על פי שהתובע תבע את שלוש החברות, רק אחת באמת עומדת מאחורי המשחק. הלא היא המפתחת הראשית, חברת Niantic. שתי האחרות, Nintendo -ו חברת The Pokemon Company, לא מחזיקות בבעלות על המשחק, מה שלא מנע מהתובע לתבוע את שלושתן. כמפתחת ומפעילה הראשית של המשחק, ניתן להניח שחברת Niantic למעשה תהיה זו שתשא בעלויות במקרה של הפסד במשפט. זאת בהנחה ואכן יהיה משפט כמובן.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]

מערכת התגובות
התראה
2 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

התובע לא כלכך חכם, אפשר לבקש מהחברה שתסיר gyms מבתים של אנשים, מבני דת ומוזיאונים, אם הבעלים רק יבקשו, זה מה שקורה כשאתה רק רוצה לתבוע חברה ולא מתעניין בכלל, Niantic הולכים לצאת עם ידם על העליונה, ובצדק, כל מה שהתובע היה צריך לעשות זה לבקש מהם שיסירו את ביתו מהמשחק.