E3-STORY-MAIN

אווירת חג מורגשת בעולם הגיימינג בימים אלו, ובצדק. עוד ימים בודדים, תערוכת הגיימינג הענקית E3 תפקוד את מרכז הכנסים בלוס אנג'לס, ואיתה יגיעו כל המפתחות והמפיצות, מהגדולות לקטנות, ממפתח אינדי בודד לאולפנים עצומים, עשרות גופי תקשורת שכוללים מאות עיתונאים ואנשי צוות, לצידם של עשרות היוטיוברים שהפכו לחלק משמעותי בעולם הגיימינג בשנים האחרונות. האירוע הגדול ביותר בשנה לכל גיימר, מכאלו שכותר ה-COD האחרון שיצא הוא המשחק הראשון ששיחקו בו, ועד כאלו שמשחקים מאז שפונג וטטריס כבשו את העולם. אז איך הכל התחיל?

CES – ההתחלה, בדרך כזאת או אחרת

התקופה היא שנות ה-90 המוקדמות, תעשיית הגיימינג החלה לצמוח לאט לאט ומפיצות המשחקים הלכו לכנסים כלליים שעסקו בכל העולם הדיגיטלי, בעיקר Consumer Electronics Show (תערוכה המוכרת יותר כ-CES) והתערוכה – European Computer Trade Show. מביני דבר בעניין הגיימינג חשו בצמיחת תעשיית הגיימינג, ושהתערוכות האלו כבר לא מספיקות לתעשיית הגיימינג. טום קלינסקי, מנכ"ל סגה אמריקה דאז אמר לאחר תערוכת ה-CES האחרונה בה סגה לקחה חלק אי שם בשנות ה-90 המוקדמות את הדבר שהעיד על העניין הכי הרבה:

מארגני התערוכה החליטו שהגיימינג יהיה בסוף התערוכה, ממש ממש בסוף. את כל החברות הנציגות לתעשיית הגיימינג שמו באוהל, בסוף התערוכה. כדי להגיע לאותו אוהל, היה צריך לעבור דרך כל דוכני הפורנו ואז לקוות למצוא את האוהל. אם זה לא מספיק, באותה שנה ירד גשם, והגשם ירד על קונסולת ה-Genises החדשה שלנו. הייתי מאוד עצבני על איך שהתייחסו ב-CES לתעשיית הגיימינג, והרגשתי שלתעשייה הזאת מגיע יותר קרדיט ממה שהיא מקבלת.

לאחר המקרה הזה כאמור, סגה לא חזרה לתערוכת CES. בשנת 1994 עם הקמתה של התאחדות תוכנות הבידור האינטראקטיביות (Interactive Digital Software Association), שאר החברות הצטרפו לסגה ולהתאחדות, ולא הופיעו לתערוכה מאז.

מייקל ג'קסון ב-E3 הראשונה ב-1995

ואז הגיע האור, בשנת 1995 בשיתוף של IDG ו-Interactive Digital Software Association (היום ESA), הוקמה תערוכת Electronic Entertainment Expo או בכינוי המוכר יותר – E3. התערוכה הראשונה הייתה חגיגה לכל הגדולות בעולם הגיימינג, ובה הוצג לעולם דור חדש לגמרי של קונסולות בינהן – Sega Saturn, PlayStation ,Virtual Boy ו-Neo Geo CD, בנוסף לכך, היו דיבורים על Nintnedo Ultra 64 אך לא הוצגה המערכת עצמה (השם גם שונה לאחר מכן ל-Nintnedo 64). התערוכה באותה השנה התקיימה בין ה-11 ל-13 במאי, והיו בה כ-50,000 מבקרים, מספר אדיר שרק מעיד יותר כמה התלהבות הייתה כלפי התעשייה בימים האלו, ומראה על הפריחה שלה בשנים אלו.

E3 במהירות הפכה לתערוכה הגדולה ביותר מבחינת מספרים, יוקרה וחשיבות בעולם הגיימינג, וגיימרים מכל העולם הגיעו בהמוניהם מ1995 ועד 2006, שם הגיע השינוי. ב-31 ליולי של 2006 לאחר התערוכה באותה השנה, הכריזה ESA שהתערוכה עוברת הקטנה במספר המבקרים, ומעתה ואילך התערוכה סגורה רק למומחים בתחום, זאת אומרת בעלי מניות, עיתונאים, מפתחות ומפיצות. ההקטנה במספרים נבעה מכך שמפתחות ומפיצות שהיו בעלות דוכנים באירוע ביקשו לצמצם אותו מכיוון שלא עמדו בלחץ של המבקרים הרבים. בכל מקרה, בשנים האחרונות מספר האנשים שמקבלים גישה לאירוע גדל וגם בלוגרים ועסקנים אחרים בגיימינג שאינם מוגדרים כעוסקים מומחים בגיימינג נמצאים במרכז הכנסים בלוס אנג'לס.

היום, E3 היא עדיין התערוכה היוקרתית ביותר בעולם הגיימינג, ולא נראה שהתואר הזה הולך להילקח ממנה בקרוב. לאחר שדיברנו לא מעט, בואו נקפוץ לכמה נתונים מעניינים על התערוכה במספרים:

  • מהתערוכה הראשונה ב1995 ועד האחרונה ב-2015 פקדו את התערוכה בערך כמליון אנשים.
  • ממוצע הגעה לתערוכה לפני שהתערוכה עברה צמצום בכמות המבקרים היה בערך 51 אלף מבקרים כל שנה, המספר הצטמצם משמעותית לאחר הקטנת התערוכה מבחינת כמות המבקרים לממוצע של בערך 38200 מבקרים בכל שנה.
  • הבית של תערוכת E3 הוא אמנם לוס אנג'לס אך מתוך עשרים ואחת השנים בהן מתקיימת התערוכה, היא ביקרה ארבעה פעמים במקומות אחרים, פעמיים באטלנטה בשנים 1997 ו-1998 ופעמיים בסנטה מוניקה ב-2007 ו-2008 .
  • במהלך כל שנות E3 הוצגו בתערוכה בערך 32,000 משחקים, רבע מהם לא הוצגו קודם בשום מקום אחר.
  • הגודל הממוצע של התערוכה הוא כ-50,100 מטרים רבועים, שזה בערך 7 מגרשי כדורגל (או 112 מגרשי טניס) תקניים.
  • השנה עם הכי פחות מציגים היא 2007 עם כ-33 מציגים, לשם השוואה, ב-2006 היו כ400 מציגים כשהמספר הממוצע של מציגים לשנה הוא 292.
  • השנה עם הכי פחות מבקרים היא 2008, בה פקדו את התערוכה כ-5000 מבקרים בלבד. לשם השוואה, השנה עם הכי הרבה מבקרים היא 1998 עם 70 אלף מבקרים ובשנים האחרונות מגיעים לתערוכה כל שנה בין 40 ל-50 אלף מבקרים.

בקרוב, כתבת המשך שתציג את הכותרת מכל שנה ב-E3 מ-1995 ועד השנה שעברה, הישארו מעודכנים.

[divider style="solid" top="20" bottom="20"]