ביקורת משחק: Hatred – המשחק האלים של השנה?

Hatred-GAME-REVIEW

אלימות במשחקי מחשב קיימת מאז שחר משחקי הווידאו אך עד היום מהווה נושא שנוי במחלוקת בקרב אנשים רבים. מפתחי Hatred טוענים שהרבה מן המשחקים כיום משתדלים להיות מנומסים, צבעוניים, תקינים פוליטית ומעין צורה נעלה יותר של אומנות ושוכחים שזהו רק בידור ולכן יצרו משחק שילך נגד הטרנדים בתעשייה.

כשהמשחק הוכרז הוא לווה בטריילר שהותיר אותי מזועזע, "האם זה לאן שהמשחקים הדרדרו כיום?". טריילר המשחק גרם לו להיראות כסימולטור רצח עם 2015 דבר שהעלה דיונים נרחבים ברשת, גרם למשחק לא להיות זמין בסטים לתקופה מסוימת ואפילו להיחסם בטוויץ', ואני מצטער להודות שהייתי אחד מ"יפי הנפש" אשר ראו את החסימה וההסרה כדבר חיובי. אך כשאני מסתכל על זה בדיעבד אני חושב שהמפתחים השיגו את כל מה שהם רצו. הם יצרו שערורייה גדולה סביב משחק ש(ספוילר אלרט)-לא נוראי כלל ויצרו רעש תקשורתי גדול.

הביקורת הזו מגיעה מאוחר כיוון שאת עותק הביקורת ביקשתי באיחור לאחר יציאת המשחק, כיוון ששמעתי שהמשחק לא נורא כמו שעשו ממנו התחבטתי בשאלה האם אני עומד לשחק במשחק הנוראי הזה? יש לציין שלאחר הטריילר הראשון התנערתי מכל דבר שקשור למשחק שפורסם על ידי המפתחים אך מה לעשות סקרנותי הכניעה אותי ושלחתי בקשה לעותק אל המפתחים והכנתי את עצמי נפשית לתיעוב העצמי האפשרי כתוצאה מן מה שהיה נראה כ-״המשחק הנוראי ביותר שייצא לי לשחק בחיי״.

Hatred הוא משחק יריות מפרספקטיבה איזומטרית שבו אתה משחק כפסיכופט אובדני שאיבד כל תקווה והחליט שהגיע זמנו למות ואם הוא  צריך למות אז הוא ייקח כמה שיותר אנשים איתו לקבר. המשחק פתח בשלב הסברה שלימד אותי בצורה יעילה את המכניקות של המשחק והעלה מחדש חששות כאשר גיליתי שהדרך היחידה לחדש את חיי היה להוציא אנשים פצועים להורג וכמובן שהמשחק הדגים את זה על נרקומן חסר ישע ששוכב על מזרן. לאחר ההוצאה הזו להורג הייתי "מאוכזב", ההוצאה להורג הייתה מאוד לא אלימה ביחס למשחקים אחרים ששיחקתי בעבר אך מצד שני, הרגשתי מעט אי נוחות במעשה שעשיתי.

הוצאה להורג של נוסע תמים ברכבת
הוצאה להורג של נוסע תמים ברכבת

המשחק מחולק לשלבים כאשר כל שלב מספר חלק אחר בסיפור של הנבל. השלב הראשון מתרחש בשכונת מגוריו של הנבל והמשחק ישר זורק עליך את המטרה הראשונית בשלב: הרוג שמונים אזרחים!.

ובכן התחלתי לירות באנשים וזה היה מאוד משעמם כי באותו זמן הם לא השיבו מלחמה וזה היה סתם לרוץ ולהרוג, אך כשהשוטרים הגיעו דברים התחילו להיות מעניינים יותר, כיוון שהייתי צריך להילחם בשוטרים באותו זמן שניסיתי להרוג את האנשים, השוטרים הם אינם פראיירים והם יענישו אותך קשות על כל טעות קטנה.

בנוסף לכך להילחם בשוטרים לא קידם אותי לשום מקום כיוון שהם אינם נחשבים אזרחים, להרוג אותם מבזבז לי תחמושת אשר לא תמיד קל למצוא. ככל שיותר ויותר שוטרים מגיעים (כשהימ"מ מגיע הם מראים לך מאיפה משתין הדג) זה נהיה הרבה יותר קשה להילחם בכולם כיוון שאין הרבה חיים וזה הוביל למצבים מעניינים שבהם הייתי צריך "לסגת" אחורה ולתור אחרי אנשים מבודדים שאוכל לפצוע בכדי להוציאם להורג ולמלא את חיי מחדש.

a06d0dbea5d061b4e14d5bd518c6d95f
משטרה?

בניגוד למה שחשבתי, שמחתי לגלות שהאזרחים יילחמו בחזרה במידה והם יימצאו נשקים על המפה אך באותה מידה לפעמים הם מתנהגים כמו אווילים ורצים אליך כאשר הם אמורים לברוח ממך. אני יכול להמשיך ולשתף אתכם בחוויה שלי מכל שלב ושלב ששיחקתי אך זה יהיה חסר פואנטה בגלל שלכל השלבים יש משימה אחת "להרוג" שמתחלקת להרבה משימות קטנות של להרוג דברים אחרים.

השומר נרדם

ישנו דבר אחד שמעצבן אותי מאוד במשחק, אין נקודות שמירה כמו במשחקים רגילים אלא אתה יכול להשיג נקודות "תחיה" במידה והשלמת משימת צד כזו או אחרת ולאחר שבזבזת אותן אתה צריך לעשות את כל השלב מחדש והמשחק הוא קשה ביותר אפילו על דרגה בינונית. המשחק מציע מגוון מצומצם של נשקים וזה מצטמצם עוד יותר בגלל שלרוב רק 2 נשקים הם פרקטים בשלב מסוים כי רק להם ניתן להשיג תחמושת. בחלק מן השלבים ישנם מכוניות שגם בהן ניתן להשתמש כנשק אך זה מסוכן מאוד כיוון שמאוד קל לפוצץ מכוניות, הנהיגה הרגישה לי מאוד מסורבלת ולא נוחה ולכן נמנעתי מלהשתמש במכוניות במשחק.

השליטה במשחק מרגישה מאוד סטנדרטית כלומר, לא משהו שלא ראינו בעבר. מכוונים ויורים בעזרת העכבר, וזזים עם המקלדת. נשקים ניתן להחליף בעזרת המקלדת והעכבר. ישנם רגעים ספציפים מאוד כאשר משתמשים באופציה של כיוון למרחק בהם הזווית של המצלמה היא נוראית ונוצר מצב כאילו יורים עליך מחוץ לאזור הנראה. הסאונד במשחק גם מאוד סטנדרטי, הפיצוצים, והיריות נשמעים טוב וניתן להבדיל בשמע בין סוגי הנשקים השונים, איך אין סאונדטראק בשלבים עצמם או משהו שמצדיק אזכור. הנה הצעה שלי לסטאונדטראק במשחק:

עיצוב וגרפיקה

אני מאוד אוהב את האסתטיקה של המשחק, במיוחד את הבחירה המעניינת של המפתחים לעשות את כל העולם בגוונים של שחור, אפור ולבן שבעצם מייצגים את עולמו האפל של הנבל אך דברים מאוד מסוימים בעולם כן קיבלו צבעים "חיים", הפיצוצים, הדם, הסירנות של המשטרות וחפצים מסוימים בעולם המשחק. על כל זה הוסיפו אפקט קליל של Film Grain שאינו מציק לעין ובהחלט תורם להרגשה האפלה של העולם. הפיזיקה במשחק גם ראויה לציון לשבח, מערכת  ההרס במשחק מפורטת מאוד ניתן לראות כיצד ירייה מרובה צייד מרסקת דלת לחתיכות או רימון שמעיף את חלקי הקירות לכל הרוחות, מערכת הרס שלמען האמת מזכירה לי במעט את מה ש RS:S מציג לנו אך כמובן לא באותה רמה.

2694481 screen+shot+2014 10 17+at+11.29.45

גזר דין

ולסיום אדבר על הפיל שבחדר, האלימות שבמשחק. המשחק אינו אלים כלכך ביחס למשחקים אחרים בשוק, אני ראיתי אלימות הרבה יותר גרועה במשחקים כמו GTA, עם סצנת העינויים החולנית. ההוצאות להורג לרוב מאוד גנריות כגון לדקור את האדם או לירות בו ואין דבר מיוחד ורובן לא יותר גרועות מההוצאות להורג שחזיתי בAC ואף הוצאה להורג לא הייתה גרועה עד כדי כך שגרמה לי להחסיר פעימה. במיוחד קשה להתייחס למשחק ברצינות כאשר הגיבור הוא כלכך נדוש והמשפטים שיוצאים לו מהפה כלכך נדושים ואידיוטים שפשוט גורמים לך לגחך.

בנוסף לכך ניתן להפעיל אופציה של הוצאה מהירה להורג שלא שתדלג על ההוצאה להורג עצמה. במידה ואתה מוצא אותן דוחות. גם שמעתי טענות על הרג חסר טעם וזה גרם לי לשאול את עצמי האם ההרג שאני מבצע בAC הוא באמת בעל טעם? או אפילו בבאטלפיד האם לחייל הרוסי ההוא באמת הגיע למות? ניתן לדון על זה בעומקים כלכך שונים ואנחנו נחזור תמיד לנקודה שאלימות במשחקים הייתה והיא גם תימשך ולאחר ששיחקתי במשחק לא הרגשתי כאדם נחות יותר וגם לא הרגשתי צורך עז להתחיל מסע רצח חסר מצפון.

בסופו של יום זהו משחק בינוני שישעמם את רובנו לאחר חצי שעה – שעה משחק,  שזכה ליותר חשיפה ממה שהגיע לו.

NEW Hatred Finisher 2
האם זה נורא?

[divider]

מערכת התגובות
התראה
4 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפה בכל התגובות

המשפט האחרון נכון מאוד. המפתחים נשענו על גימיק ולא יותר מזה, בעיקר הצליחו כי הם ידעו בדיוק על איזה כפתורים ללחוץ כדי להעפיל את הגיימרים ואת הדור הוותיק יותר ואלה שלא מכירים משחקים כל כך. האלימות במשחקים זו הבטן הרכה דל הגיימרים והם כיוונו לשם ואחרי שאסרו את זה זה גרם לאנשים לקנות אותו (גם מתוך סקרנות). לא שחקתי בו אבל צפיתי בו, והפרמטר של האם המשחק מהנה בתור צופה הוא שלישי, השתעממתי עד מוות. משחק בינוני במקרה הטוב.

שלישי=שלילי*

יופי של ביקורת חן, רק חבל שהמשחק ממש גרוע לדעתי ופרשתי אחרי שעה וחצי

כן, המשחק רפטדיטבי מאוד וזו בעיה גדולה, מבחינה מכנית וגרפית הוא בסדר גמור.

אולי יעניין אתכם
Close