ביקורת משחק – Cities Skylines: השמים הם הגבול

CS REVIEW

[dropcap]ס[/dropcap]ימן שהז'אנר מסרב למות, המשחק הזה הוא אות לתחייתו.

ז'אנר משחקי בניית הערים מאז ומתמיד נשלט על ידי ממציאו מאקסיס עם סדרת המשחקים סימסיטי שהגיעה לשיאה בסימסיטי 4, אך מאז הז'אנר נשאר רדום עד אשר ניצוץ של תקווה הופיע בשם "סימסיטי" בשנת 2013, שהיווה אכזבה בלשון המעטה. הניסיון החדש של מאקסיס להציב רף חדש בז'אנר נכשל. Cities Skylines הגיח מאמצע שום מקום במהלך כנס GamesCom 2014 והבטיח להחזיר עטרה ליושנה ולא שכח לעקוץ את סימסיטי בדרך. המשחק מפותח על ידי הסטודיו "Colossal Order" שאחראית למשחק ניהול התחבורה הציבורית המצליח: Cities In Motion, אהבתה של קולסל לתחבורה ציבורית אכן ניחנת במשחק ומציעה מערכת תחבורה מעניינת ומאתגרת לשחקנים אך ללא העומק והסיבוכיות. ובכן, מאז שהמשחק יצא העברתי בו מאות של שעות שברובן ניסיתי להבין איך לתכנן את מערכת הכבישים בכל עיר שבניתי, ואם למדתי דבר אחד זה שהפקקים הם אויבו המושבע של ראש העיר:

מאז שהמשחק יצא כונה המשחק "הסימסיטי שתמיד רצינו", אמנם אנו לא נספוג אסונות קשים כמו טורנדו או פלישת חייזרים, וגם כרגע אין מנהרות לכבישים או בניין עירייה, אבל מצד שני, זכינו לתמיכה מלאה במודים, עיר הרבה יותר גדולה וכמובן, משחק תקין מהרגע הראשון – שבאופן עצוב נהיה נדיר בהוצאת משחקים גדולים.

התקדמות – במשחק יש מעין מערכת שלבים שנועדה להקל על שחקנים חדשים ללמוד את המשחק על ידי פתיחת הבניינים ואפשרויות המשחק בהדרגה ככל שהעיר גודלת. לטעמי מערכת זו היא מיותרת. הכי קל להסביר מדוע היא מגוחכת בתחילת המשחק ממש, כאשר כביש ראשי הוא הדבר היחיד שעובר בשטח העיר, המשחק נותן לנו רק אופציה אחת כביש דו-סטרי סלול, קטן ופשוט. לאחר שסוללים קטע כביש קטן נפתחות האפשרויות  לכביש קטן חד סטרי, כביש חצץ, כביש בינוני, כביש גדול, וכיכר קטנה שאותה ניתן לבנות ידנית עם כביש חד-סטרי. מכאן ואילך, פתיחת דברים חדשים כרוכה בצמיחת מספר התושבים בעיר, כשיש 500 תושבים מגיעים ל"כפר קטן", וכשעוברים את ה-75 אלף מגיעים בעצם ל"מגלופוליס". מפעם לפעם כשמגיעים לכמות תושבים מספיקה, בין הדברים שמקבלים יש חלקת אדמה נוספת וככה עד שמגיעים לתשע חלקות ובכך סוגרים את גבולות העיר, להגיד שאני אוהב את זה? כן ולא, אני לא אוהב את העובדה שמגבילים את השחקן לתשע חלקות, יש מוד שפותח את הגבולות עד 25 חלקות, אבל מצד שני העובדה הזו גם מכריחה את השחקן לתכנן את העיר בצורה יותר יעילה, וככה כל פעם כשאני פותח משחק חדש אני כבר מראש מתכנן איך ייראה מה על פי ניסיון. חוץ ממערכת כללית זו, ישנה מערכת התקדמות של בניינים, אם זה בתעשייה, מסחר או מגורים הדורשים ממך לספק את צורכיהם המגוונים על מנת להעלות את רמתם ולהביא יותר אנשים לספק יותר עבודה וכו'.

במידה וגם אתם חושבים שהמערכת מגוחכת, ואינכם רוצים לשחק עם מערכת זו, המשחק הגיע עם שני "מודים" מובנים מראש שמאפשרים לכם להעלים את מערכת ההתקדמות, האחד נותן לשחק עם כל האפשרויות פתוחות מהרגע הראשון והשני מאפשר לשחק ללא הגבלת כסף.

megalopolis

ברגע שמאכלסים כמה בתים בתחילת המשחק, יש דרישה גבוהה לתעסוקה ומסחר, במשחק הראשון שלי בניתי את הכל צפוף, כלומר, בצד אחד של הכביש הייתי בונה מבני מגורים ובצדו השני מפעלים, כשהבנתי איך דבר גורר דבר כבר היה מאוחר מדי, ובצער רב וביגון מתו לי כמה מאות אנשים, לצד פקקים בכל העיר הקטנה. השכלתי לדעת שיש היגיון מסוים במשחק, שאינו גובל בהכרח למציאות הקיימת במצבים מסוימים, וזה מה שהקשה עליי בהתחלה להבין איך המשחק עובד ואיך לבנות עיר אופטימלית ונקייה מפקקים, כמו לדוגמה שהזמן רץ בשניות ממש, אם הפקק ארוך, בזמן המשחק יש אנשים שתקועים בו במשך חודש, וגם כמות השרפות בערים גדולה, מה שמחייב כל עיר להיות עם מספר לא הגיוני של תחנות כיבוי אש, ולקח לי זמן אך בסוף עליתי על דרך המלך, ההיגיון במשחק מעניין ותורם לחוויה חלקה וכיפית לשחקן, המשחק מספק הנאה מתוך חשיבה, לחשוב איך קו האוטובוס המתוכנן יהיה הכי יעיל, לחשוב על כמה ואיך כדאי לבנות אם יש דרישה לדירות, מפני שכשבונים דירות חדשות נכנסים לא מעט אנשים לעיר, ולכן הגעתי למסקנה שכשבונים הרבה צריך לחלק את הבניה לחלקים בעיר ולא להקים שכונה בן רגע, אחרת תושבים חדשים ינהרו בהמוניהם אל ביתם החדש, מה שיוצר עומס גדול בדרך שלהם.

cities skylines people are sick
מפעלים מזהמים על יד אזור מגורים, לא בריא.

צרכים בסיסיים – שתי המערכות הבסיסיות ביותר במשחק הן הביוב-מים והחשמל, כמובן העיר צריכה להיות מחוברת לחשמל ולספק לתושביה מים וניקוז. שתי המערכות נוחות, מאוד קלות לתפעול, ודורשות מראש העיר תשומת לב מתמדת. רשת החשמל בעיר מיוצגת באופן פשטני ביותר. לכל בניין יש אזור שבו הוא אינו זקוק לעמודי חשמל כיוון שפרוסה שם רשת חשמל קטנה שמעבירה חשמל בין המבנים, ככל שהעיר גודלת קווי החשמל נהיים מצרך נדיר ומחוברים רק לפרברי העיר כיוון שבכל העיר פרוסה כבר רשת חשמל.. ומה עם הנוזלים? השחקן צריך לבנות מתקן לשאיבת מים ומתקן נוסף ליציאת הניקוז. גם מערכת הביוב בעיר פועלת בדומה למערכת החשמל, אנו פורסים ברחבי העיר צינורות ראשיים של ביוב ומים אשר בסביבתם מתקיימת רשת צינורות בינוניים-קטנים שמתחברים לכל בניין בנפרד ללא הוראה מהשחקן. צינור עולה 20€ (בכסף משחק כמובן) והתחזוקה שלו גם היא עולה כסף, 0.08€, וככל שהאורך קטן יותר העלות לאורך הזמן באופן פרופורציונלי לא עולה הרבה, ככה שגם במערכת פשוטה זו לשחקן יש אופציה להתייעל.

זהירות! מתח גבוה.
זהירות! מתח גבוה.

שירותים – שירותי בריאות, שירותי כבאות, שירותי משטרה, פינוי פסולת ועוד. כן יש את כל אלה במשחק ולפני שאכנס אליהם אתייחס לדבר שכן אהבתי בסימסיטי ואין כאן, בניין ראשות העיר שציינתי עוד בהתחלה, בסימסיטי יש לראשות העיר תפקיד מרכזי, משם מקבלים כל-מיני אופציות, בין היתר גם מיקוד בשירותים הנ"ל, והיה יכול להיות מגניב אם החלטות שהשחקן (ראש העיר) מקבל היו עוברות דרך העירייה, שכלל לא קיימת ובקושי מרגישים בחסרונה – אולי אני קצת קטנוני, אז פשוט אחזור לנושא של פסקה זו. מה היינו עושים לולא היו בתי חולים? מה היינו עושים ללא הכבאים האמיצים? מה היינו עושים לולא היה מי שירחיק מאיתנו את העבריינים? ואיך היינו חיים אם מסביבנו הייתה אשפה?, כיף זה לא היה, אני די בטוח, וגם התושבים בערי סיטיז סקייליינס היו כעוסים וקצופים אם שירותים אלה לא היו קיימים.

דה ביג סיטי
דה ביג סיטי

פינוי פסולת – המשחק מביא לנו שני כלים לאיסוף הזבל של אנשי העיר, האחד מטמנה (מזבלה) והשני מתקן להפקת אנרגיה מפסולת (משרפה). המטמנה תופסת שטח גדול ביחס למתקן השני, אך גם בעלת תכולה רבה יותר, פי עשרים. עם זאת, המתקן שורף את הפסולת וכך מפיק 12 מגה-ואט (שזה שווה ערך לכלום במונחי אמצע המשחק) וגם שומר על תכולה פנויה לאחסון הזבל. גם אם המטמנה התמלאה, אפשר לפנות את הזבל שבה למקום אחר, דבר שימושי במידה ורוצים להזיז אותה או למחוק אותה. למטמנה 15 משאיות ולמשרפה 27, לשני הכלים הללו יש טווח גדול שאליו מגיעות המשאיות, ככה שאין צורך לשים אותן במקום מרכזי ולזהם את הסביבה, כששמים אותם במקום מרכזי זה גם לא טוב כי כש-27 משאיות עוברות במקום מרכזי בעיר, אתם יכולים לנחש לבד כבר שנוצר פקק נוראי.

משהו כאן מסריח.
משהו כאן מסריח.

משטרה – בכל עיר חשוב שיהיה כוח משטרתי שעוצר את אלו האנשים שעוברים על החוק. וגם במדינות מערביות בתי משפט שבהם כל חשוד גם זכאי להישפט, ואי הייצוג של הנושא במשחק  תמוהה בעיניי. בתחילת המשחק כשמקבלים את האפשרות להציב תחנת משטרה, אם לא עושים זאת מספיק מהר ניתן להבחין בכל העיירה מתפשטת מגיפת פשע, שזו, באופן מטריד למדי, הדרך של המשחק 'להכריח' את השחקן להציב תחנת משטרה, וטוב שכך, אחרת מי היה מתאמץ? בסקייליינס אין פושעים באמת, אף אחד לא נשלח אל מאחורי הסורגים, מפני שאין בתי כלא, כל תפקיד המשטרה בסקייליינס הוא לסייר בעיר ולהיענות לקריאות שונות.

"כל הרחובות כבר ריקים, הסמטאות כולן שלו...", בלדה לשוטר.
"כל הרחובות כבר ריקים, הסמטאות כולן שלו…", בלדה לשוטר.

כבאות – אף אחד לא רוצה שיישרף לו מקום מגוריו או עבודתו, בשביל זה קיימים צוותי הכבאות והצלה. מיקום תחנת כיבוי האש מאוד חשוב וגם הכבישים עצמם, כבישים חד סטריים מקטינים את הטווח האפקטיבי של התחנה בצורה משמעותית. כדי שרכבי הכבאים יגיעו בזמן לכבות את האש לפני שהמבנה המדובר קורס צריך שהם יהיו קרובים, ואם הם רחוקים אזי צריך שהכבישים יהיו נקיים מפקקים, כי בסקייליינס רכבים פרטיים לא זזים הצידה ומפנים את הדרך לרכבי ההצלה. יחד עם זאת, בסקייליינס יש יותר מדי שרפות, אותי זה די עצבן עד שהתרגלתי, כל מה שצריך זה לחכות שהכבאים יגיעו או להשתמש במדיניות המורידה את סיכויי האש במחוז אך הדבר עולה כסף.

"תמיד נותן שירות הכבאי", סמי הכבאי.
"תמיד נותן שירות הכבאי", סמי הכבאי.

בריאות – זה דבר טוב, אחרי הכל, מי רוצה להיות חולה?, כדי לשמור על התושבים בריאים ושלמים קודם כל יש לבנות מרפאות, מאוחר יותר בתי חולים ועם זאת, להרחיק מבתיהם זיהום, זאת אומרת, אזור התעשייה לא צריך להיות על ידם, וכמובן גם המזבלה, כשיש זיהום אנשים נהיים חולים בקצב מהיר של מגיפה, ואם דיברנו מגיפה, הדרך הכי טובה לביצוע רצח המוני במשחק זו הצבת משאבת המים במורד הזרם כך שהוא סוחב עימו את מי הביוב אל משאבות המים שמרעילים את תושבי העיר. גם אם האנשים בריאים כשוורים, מהמוות לא ניתן לברוח, אנשים מתים בכל זאת, ולא נאפשר לתת לגופותיהם להירקב בנוחות הבית, לכן קיימת בעיר רשת שירותי מוות שהיא בעצם רשת של בתי קברות, או משרפות. בית הקברות שולח קברנים לאסוף את הגופות מרחבי העיר, והמשרפה שורפת את הגופות במידה ואין מקום או שהיא הכי קרובה למנוח. יש לדאוג שהכבישים יהיו נקיים מפקקים, והדרך מבית הקברות או המשרפה לשכונות המגורים תהיה קצרה, לא פעם ולא פעמיים קרה לי שרכבי קבורה נתקעו ולא הגיעו לדירה שבה הם צריכים לאסוף גופה; משום מה דיירים לא אוהבים את הריח…

שינוחו על משכבם בשלום.
שינוחו על משכבם בשלום.

חינוך – יש מי שאומר שהכל מתחיל ונגמר בחינוך. זה נכון גם לגבי סקייליינס האמת, החינוך משנה את פני המשחק, ככל שישנם יותר אנשים בעלי השכלה כך הצורך במפעלים יורד כיוון שבנייני משרדים יכולים לאכלס יותר אנשים בעלי השכלה גבוה. אם אין מפעלים, אין מי שייצר, ואם אין מי שייצר צריך לייבא, וייבוא, חוץ מהכסף הגדול שיוצא על זה, גם מזרים משאיות אל הכבישים, לא בריא לפקקים. במשחק בית ספר יסודי, תיכון ואוניברסיטה. תיכונים, ועוד יותר אוניברסיטאות, מושכות אליהם המון אנשים, זאת אומרת שאוטובוסים שעוברים בתחנות אוניברסיטה או תיכון יזכו לעומס רב, אני משתמש במטרו כדי שלא כל האלף סטודנטים יאולצו לקחת אוטובוס.

בהצלחה בבגרות במתמטיקה.
בהצלחה בבגרות במתמטיקה.

תחבורה ציבורית – במציאות המון אנשים משתמשים באוטובוסים או מטרו כדי להתנייד בתוך העיר, ורכבות בשביל להסתובב מחוץ לה. בסקייליינס להגיד שזה רק בשביל להתנייד ללא הסברה זה פשע.תחבורה ציבורית בערים גדולות היא חיונית לתנועה השוטפת של העיר. התפקיד שלה הוא להוריד את כמות הרכבים מהכבישים, ככל שיותר אנשים ישתמשו באוטובוסים, פחות אנשים ישתמשו ברכבם הפרטי, המשחק נותן מגוון כלים להקמת רשת תחבורה ציבורית שתשלב אניות, רכבות, מטרו ואוטבוסים על מנת לייצר תנועה זורמת. יתר על כן, במשחק יש את האופציה לא לגבות כסף על שימוש בתחבורה הציבורית, וכשזה לא עולה לתושבים, הם יעדיפו לנסוע. חוץ מזה, המשחק נותן כלי שאני מאוד אוהב, שבילים להולכי הרגל, אנשי סקייליינס לא מתנגדים לקצת הליכה ברגל, וזה טוב, אפשר מדי פעם לקצר להם את הדרך ע"י הוספת שביל.

אוטובוסים יש כמה שרק רוצים, מספר האוטובוסים לקו נקבע ע"פ אורך הקו, כמות התחנות שבו יעצור, והתקציב של העיר. דבר שהפריע לי באופן כללי עם באוטובוסים זו העובדה שקווים חדשים יוצאים תמיד בתכלת ולא משנים צבע לבד, לקח לי הרבה זמן לקלוט שאפשר לשנות צבעים לקווים, אותו הסיפור עם קווי רכבות אבל לא יצא לי להשתמש ביותר מדי קווים לרכבות. מקרה שכיח במשחק הוא צפיפות יתר בכבישים המהירים בגלל כמות הרכבים התעשייתיים הגדולה שמוצרכת לתפעולה התקין של העיר, אני מצאתי שרכבות המשא הן פתרון נהדר לבעיה זו. במידה ומציבים אותן נכון לאורך העיר הן ינווטו אליהן את כל התחבורה התעשייתית ויוציאו רכבים תעשייתיים היישר אל אזור התעשייה ובכך פתרנו חלק ניכר מבעיית הפקקים בכבישים המהירים. באותו האופן ניתן לפתור את בעיית הייצוא ויבוא על ידי חיבור למסילה חיצונית או שימוש באניות.

 

דה ביג סיטי
דה ביג סיטי

תקציב ומדיניות – תקציב העיר הוא נושא חשוב, אחרי הכל אנחנו רוצים שהעיר תמיד תהיה בפלוס, שלא נאבד כסף, וזה משחק חשיבה בפני עצמו, כי להעלות מסים באופן דרסטי יגרום לתושבים לעזוב, להוריד את מחיר הנסיעה באוטובוס ל-0 יוריד את ההכנסה מהתחבורה הציבורית, ובמקום להוסיף עוד משרפת זבל אפשר להעלות את התקציב של שירותי האשפה וכך מספר המשאיות למשרפה יהיה יותר גדול. אחד הדברים היפים ביותר שסקייליינס עושה הוא מערכת המחוזות והמדיניות. בעזרת מערכת זו השחקן יכול להתאים אישית את עירו בצורה ממוקדת ביותר על ידי תחימת חלקים מהעיר לתוך מחוזות (שאת שמם ניתן לשנות) וקביעת מדיניות שונה לכל מחוז, לדוגמה: בחלקה התעשייתי של העיר היה לי מחסור בתחנות כיבוי לאחר גידול מוקדם מדי של האזור ועל מנת לנגוד את זה השתמשתי במדיניות של פיזור גלאי האש במחוז התעשייתי. או כמובן מדיניות של חינוך, התנהגות לסביבה ועוד. הפוטנציאל של המערכת הזו הוא גדול ועדיין לא מומש עד סופו.

כסף.
כסף.

גרפיקה וסאונד – לפי התמונות אתם יכולים להסיק שהמשחק לא פחות מנאה. למעט כמה גליצ'ים שכבר היו לי שראיתי את הים דרך הקרקע, הוא יפה, ומגוון מבחינת סקינים לבניינים, מכוניות, וגם עצים. עם זאת, המשחק גם מאוד דרשני, ומאמץ את המעבד וכרטיס המסך ככל שמספר תושבי העיר עולה, עם מעבד i7-2600k@4.00GHz / GTX 780ti כאשר המצלמה הייתה קרובה לקרקע המשחק רץ בקצב של בין 30 ל-40 תמונות בשנייה. מבחינת הסאונד, פס הקול איכותי ומרגיע. המשחק מייחד כל דבר ודבר, אם מתקרבים עם המצלמה לחווה ניתן לשמוע את הפרות בבירור רב, בשכונות השלוות אפשר לשמוע את הציפורים המצייצות, ובבית החולים את האמבולנסים.

כמעט כמו החוף  בחדרה
כמעט כמו החוף בחדרה

גולת הכותרת – המודים. פרדוקס וקולוסאל אורדר בנו את המשחק בצורה כזו שהוא יתמוך במודים ואף מעודדים אנשים להשתמש במודים על ידי אינטגרציית מערכת הוורקשופ של סטים אל המשחק, זאת לצד מניעה של צבירת האצ'יוומנטים בעת שימוש במודים על מנת לשמור על היושרה בהשגתם. בתוך המשחק ניתן למצוא כלי עריכה מתקדמים שייתנו לכם לערוך בניינים ואף לייבא בניינים משלכם, ליצור מחלפים מותאמים אישית ולייבא אותם לעירכם ועורך מפות שלא יבייש שום משחק.  אם מקודם הוצאתי מילה או שתיים על הגיוון במשחק, אז עכשיו אפילו יותר, מאות בניינים להורדה בחינם רק בשביל שהמשחק ייראה יותר מגוון זה יפה. המודים של המשחק הם הדרך של הקהילה לדבר אל המפתחת, כאשר המשחק רק יצא, אדם הוציא מוד שמאפשר להחליף בין כיוון נתיבי הכביש ללא הצורך להרוס אותו, וקולוסל אורדר הראתה אוזן קשבת ובאחד מהפאטצ'ים ששחררה היא כללה את האופציה הזו בדיוק במשחק, זו תמיכה שראויה לאהדה.

אחד מהמחלפים שהורדתי מהוורקשופ בפעולה.
אחד מהמחלפים שהורדתי מהוורקשופ בפעולה.

Cities Skylines עולה רק 30$ לעותק, הוא בנוי מצוין עבור המשתמש, ונותן לו חופש מלא, הוא בא עם כלי עריכה מרובים, שאת תוצרם ניתן לחלוק עם הקהילה בוורקשופ כמובן, והפשטות שבה הכל נעשה, דרך המסך הראשי, לטעמי הכי טובה שיכולה להיות. המשחק בנוי כך שיהיה ניתן לבנות ערים באין-סוף וריאציות, וכל פעם מחדש אפשר לבנות ערים שונות גם אם זה נעשה באותו השטח, אותה המפה; לזה אני קורא ריפלייביליטי למופת. העתיד של המשחק עם פרדוקס וקולוסל אורדר נראה ורוד, עם ציפייה לחבילות הרחבה מושקעות כפי שאנו רואים ב-CK2 ו-EU4 של פרדוקס, מעניין איך ייראה המשחק בעוד שנה מהיום.
תודה לפרדוקס על עותק הביקורת למשחק. 
מאת: רועי סעודי וחן זילברמן

[divider]

מערכת התגובות
התראה
6 תגובות
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

סוף סוף ביקורת ברמה וציון מעולה! המשחק הזה מדהים מטורף אדיר מהנה ובעצם עשה בית ספר ל EA ולכל סדרת סימסיטי (עליה השלום)!
חובה לכל מי שאוהב את הסגנון הזה

תודה רבה 🙂

משחק מצוין

שאפו על הביקורת!
אחת הטובות שעשיתם בגיימפרו

תודה רבה 🙂

תודה נשמע מצוין!