סופה של האגדה האורבנית "בית הקברות של אטארי ואי.טי." ?

30 שנה אחרי שנת המשבר הגדול בתעשיית המשחקים בארצות הברית, חברת Fuel Industries חתמה על הסכם המאפשר לה לחפור באתר הפסולת בניו-מקסיקו, שם שוכנת אחת האגדות שסימלו את אותו משבר: 'בית הקברות של אטארי' יהפוך לסרט תיעודי המקיף את אגדת המזבלה של Alamogordo. אי.טי יחזור הביתה בשלום?

אגדת קבורת משחקי הווידאו של אטארי נחשבת עד היום כחצי תעלומה. האגדה מספרת על קבורה המונית בשנת 1983 של מחסניות משחקים, שכללו בעיקר מיליוני עותקים של המשחקים אי.טי. ופאקמן, באתר הפסולת באלמגורדו, ניו מקסיקו. המשחק E.T. the Extra-Terrestrial שהיה מבוסס על הסרט המצליח אי.טי. – חבר מכוכב אחר, שוחרר בקול תרועה בשנת 1982, אך גם הפך לאחד הכשלונות המסחריים הגדולים ביותר בענף משחקי הוידאו ומצוטט לעתים קרובות כאחד ממשחקי הווידאו הגרועים ביותר בהיסטוריה.

ימי הדיסקו 2600

חברת אטארי נוסדה ב-1972 ונרכשה על ידי חברת האם של האחים וורנר (Warner Communications, Inc) בשנת 1976 תמורת 28 מיליון דולרים, השקעה שנחשבת לאחת ההשקעות המוצלחות בענף (בהנחה שוורנר היתה מוכרת את אטארי בזמן), שכן שווי חברת אטארי נכון לשנת 1982 האמיר לסכום של 2 מיליארד דולרים כשהחברה חולשת בשנה זו על 80% משוק משחקי הווידאו בזכות קונסולת האטארי 2600. באותה שנה אטארי היתה אחראית ליותר ממחצית ההכנסות של חברת האם שלה ולאחר צמיחה עקבית וחזקה, החלו אותות של משבר כשהחברה דיווחה בדצמבר 1982 כי רווחיה עלו רק ב 10-15%, ושנה אחרי דיווחה על הפסדי ענק של 536 מיליון דולרים. ב-1984 וורנר מוכרת את אטארי שמתפצלת לשתי חברות, וברבות השנים אטארי עוברת מספר ידיים ושמות ובינואר 2013 מודיעה על פשיטת רגל.

E.T.-the-Extra-Terrestrial-BOX

ואז הגיעו פאקמן ואי.טי.

אם נחזור רגע לסוף שנות ה-70' תחילת ה-80', אטארי היתה ידועה בנטייתה להסב משחקי ארקייד עבור הקונסולה הביתית שלה שהובילה לכמה מהמשחקים המצליחים ביותר בהיסטוריה, ובכלל זה משחק האסטרואידים וכמובן Space Invaders (פולשים מהחלל) ו-Pac-Man של Namco. לאטארי היו שאיפות גדולות למשחק E.T. the Extra-Terrestrial לאטארי 2600, ואחרי שחברת האם חתמה על עסקה בשווי 20 מיליון דולר בין וורנר והבמאי סטיבן שפילברג, המשחק שוחרר במרס 1982. אי.טי. אמנם זכה להצלחה גדולה אך הוא גם השאיר את אטארי עם עודף של למעלה מ-3.5 מיליון עותקים שלא נמכרו. הבעיה היתה מורכבת יותר, שכן המשחק זכה לשיעור גבוה של החזרות, מהסיבה שהמשחק לא היה שחיק, מה שהפך את הכשלון של המשחק למהדהד עוד יותר.

המשחק Pac-Man גם כן לא עמד ביעדים המוגזמים של החברה, ולמרות שהפך לכותר הנמכר ביותר של הקונסולה ( 7 מ' יחידות), אטארי היתה כל-כך בטוחה שנתוני המכירות יהיו גבוהים, שייצרה כמות בלתי הגיונית של 12 מיליון עותקים (מחסניות משחק) לקונסולה שמכרה  עד אז כ -10 מיליון יחידות. המחסנים של אטארי נאלצתו להחזיק עודף של 5 מיליון עותקים של פאקמן. שנה אחרי, קוברת אטארי את הכשלון הגדול של המשחק E.T. the Extra-Terrestrial והמשחק פאקמן, עמוק באדמת אתר הפסולת שבאלמגורדו.

אגדה אורבנית

כאשר פרשיית הקבורה ההמונית דווחה לראשונה בעיתונות, היו ספקות באשר לאמיתות שלה ולהיקפה, שהובילו להפיכתה לאגדה אורבאנית. עם זאת, האירוע הפך לאייקון תרבותי ותזכורת להתרסקות ענף משחקי הוידאו בצפון אמריקה של 1983.

הדיילי ניוז סיקר בזמנו את העסקה שעשתה אטארי עם חברת זבל כשדווח על לפחות תשע משאיות מלאות בסחורה שיצאו ממחסני החברה באל-פסו, טקסס, לעבר אתר הפסולת של Alamogordo בסוף ספטמבר 1983. מיליוני העותקים של שני המשחקים נמחצו ונקברו תחת בטון.

אין תמונות של "טקס הקבורה" ואף אחד מעולם לא עשה ניסיון רציני בלחפור את אתר הקבורה של אטארי. עד היום.

E.T.-ATARI

סופה של אגדה להיחפר

ערוץ הטלוויזיה הדיגיטלי KRQE דיווח השבוע כי עיריית Alamogordo אישרה עסקה עם חברת הפקה של סרט תיעודי בראשות חברת הבידור Fuel Industries המאפשר לה לחפור באתר המזבלה של משחקי אטארי וליצור סרט תיעודי המקיף את אגדת המזבלה אלמוגורדו.

ג'ו לואנדוסקי, שניהל את חברת הזבל באותה תקופה, טוען שהוא יודע היכן נטמנה תכולת המשאיות באתר המזבלה ששטחו 100 דונם, וכי הוא גם הבחין במה שהייתה במשאית:

זה היה מערכות משחק (קונסולות אטארי), זה היה מחסניות בפועל של משחקים, ET וכן הלאה

על פי החוזה, לחברת Fuel Industries תהיה גישה למזבלה לששת החודשים הקרובים, אשר יכסו את יום השנה ה-30 לאגדה זו. ראש העיר סוזי גליאה מקווה כי הפרשה תביא לעיר קצת יותר תשומת לב:

אני מקווה שיותר אנשים ייחשפו למקום הזה שנקרא Alamogordo דרך ההזדמנות הזו של חשיפת המשחקים של אטארי במזבלה

ולקינוח מוזיקלי

* בשנת 2007 להקת אינדי בשם Wintergreen כתבה והלחינה שיר בשם "When I Wake Up" שמתאר את המסע של חברי הלהקה לעבר אתר הפסולת בחיפוש אחר E.T. the Extra-Terrestrial

http://www.youtube.com/watch?v=8Rt_3_bQVJU

מקורות: WiKi | KRQE-TV

[divider]

כתבות באותו נושא

מערכת התגובות
התראה
1 תגובה
החדש יותר
הישן יותר הבולט ביותר
פידבקים
צפו בכל התגובות

נוסטלגיה…